5 kk nukkumaan meno ongelma

Meillä on 5kuinen tyttö joka osaa ryömiä,kääntyä ja tekee hammasta ylös kulmaan..

Tyttö ei mene suosiolla nukkumaan vaan huutaa kunnes otan syliin ja en haluaisi lasta opettaa nukahtamaan ainoastaan välittömään läsnäoloon vaan itsekseen omaan sänkyynsä.

Laitan iltapuuron jälkeen tytön unille, juotan vielä velliä joten rauhoittuu kyllä ja siirtyy unen rajamaille siinä samalla.
Sitten kun tyttö on sängyssä silmät kiinni ja tutti suussa ja kun lähden ja suljen oven menee max. 1 minuutti niin alkaa hirveä huuto ja annan huutaa hetken, menen huoneeseen ja laitan tutin ja rauhoitan ja taas tyttö "nukahtaa", tätä tapahtuu n. 5-10krt ennen kuin lapsi oikeasti alkaa nukkumaan.. :headwall:

Mikä neuvoksi että uni tulisi ilman huutoa? Annanko lapsen huutaa vai menenkö heti kun inahtaa vai odotanko vierellä niin kauan että hän on selvästi unessa?
 
IhaNainen
Meillä on tismalleen sama ongelma, paitsi että poika on 6kk vanha eikä syö tuttia. Meillä syödään illalla puuro, ja puolen tunnin päästä iltavelli, sitten siirrytään sänkyyn. Vauva kiemurtelee, kääntyilee, kitisee ja riekkuu puoliunessa, silmät kiinni, mutta ei silti nukahda. Me ollaan vaan aina silloin menty rauhoittelemaan kun poika oikeasti itkee, ei joka inahduksesta. Tälle iltaa on nyt käyty nyt 5 kertaa huoneessa, poika on ollut "nukkumassa" hurjat 45min. En kyllä tiedä auttaako tuo mitään, ei ainakaan toistaiseksi, mutta pikkuhiljaa toivottavasti. Aikaisempaan poika nukahti vaan pullolle syliin, mutta yrityksenä olis nyt oppia nukahtamaan itsekseen.
 
Anteeksi heti alkuun, mutta miksi noin pienen pitää yksin ja itekseen nukahtaa?
Meillä on kolme lasta, jotka aina nukutan syliin, viekkuun ja vasta yli 3 vuotiaana omaan sänkyyn. Tällöinkin istun vieressä selkää kutittaen kunnes uni tulee. Uskon, että joskus alkavat itse mennä nukkumaan. En ole ikinä ymmärtänyt vauvojen "opettamista" olemaan yksin. Mikä siinä on tarkoitus?
 
Poni06 Jokainen tavallaan. Ja mitäs kun vauva ei nuku siinä vieressä, vaan maidon haju on niin häiritsevä että pyörii, huitoo ja herää tunnin välein "syömään". Sama jos sänky on vanhempien huoneessa. Omassa sängyssä nukkuu yöt läpi, on joskus ihan lapsenkin parhaaksi näin.

Alkuperäiselle, meillä kk vanhemmalla auttaa kun laittaa käden selälle ja on vieressä/huoneessa kunnes nukahtaa:)
 
IhaNainen
Anteeksi heti alkuun, mutta miksi noin pienen pitää yksin ja itekseen nukahtaa?
Meillä on kolme lasta, jotka aina nukutan syliin, viekkuun ja vasta yli 3 vuotiaana omaan sänkyyn. Tällöinkin istun vieressä selkää kutittaen kunnes uni tulee. Uskon, että joskus alkavat itse mennä nukkumaan. En ole ikinä ymmärtänyt vauvojen "opettamista" olemaan yksin. Mikä siinä on tarkoitus?
Jotta vauvan voisi vieroittaa yömaidosta, hänen täytyy oppia nukahtamaan ilman sitä. Jos hän nukahtaa päivällä pullolle/rinnalle, hän haluaa sitä yölläkin herätessään. Jotkut meistä haluavat kuitenkin öisin pääasiassa nukkua. En tietenkään jätä vauvaa nukahtamaan yksinään, vaan olen kyllä samassa huoneessa siihen asti että hän nukkuu, mutta jos hän sen jälkeen vielä heräilee (kuten yleensä meillä alkuyöstä), käyn vaan hyssyttämässä hänet hiljaiseksi ja tulen pois huoneesta siksi aikaa kun hän ei itke. Jos itku kuitenkin alkaa, mene takaisin huoneeseen, joten en minä vauvaani yksin jätä.
 
Ponia tässä täytyy komppailla. Miksi kummassa noin pienen täytyy nukahtaa yksin? Tuon ikäinen tarvii vielä läheisyyttä ja vanhemman tuomaa turvaa.
Ymmärtäisin ehkä jos kyseessä olisi lähemmäs vuoden ikää oleva vauva. Ja mitä pahaa siinä on jos vauva syö öisin? En usko ollenkaan että kukaan vauva kiusallaan haluaa maitoa yöllä ja eipä tuo ikuisuuksia kestä tuo vauva-aika. Miksi siis ei vauva saa olla vauva ihan rauhassa?

Ap:lle vielä että se "ongelma" saattaa olla siinä että vauva on vaan liian pieni ja haluaa olla äidin lähellä, siksi itkeskelee.
 
Viimeksi muokattu:
Tottahan toki jokainen tyylillään:)
Itse olen kyllä vieroittanut vauvat noin vuoden iässä yötisusta ihan itse. Olen pistänyt vaan paksun poolopaidan päälle niin ihan muutamassa yössä ovat yösyötöt jääneet pois. Tässäkin minusta vauvalle on tärkeää äitin syli ettei liian paljoa pieneltä viedä tisu ja äiti:).
 
kokeile, jecanderi, semmoista nostelukonstia. meille toimi. lapsi otetaan syliin ja odotetaan et rauhoittuu (max 3min), ei hyssytetä uneen mut silitetään selästä ym rauhallisesti. sit lasketaan alas. vaikka huuto alkaa jo matkalla, niin käytetään alhaalla ja otetaan heti syliin. tätä tehdään niin kauan et lapsi rauhoittuu itse nukkuun. vauva saattaa sammahtaa ihan nanosekunnissa. :D mut nostoja voi olla lähemmäs sata. tämä passaa pienellekin kun ei tarvi huutaa yksinään. mut ei tietenkään kannata syöksyä rakettina huoneeseen ku lapsi itkee. joskus lapsi vain on puolihereillä ja mökästää mut nukahtaa takas 30s päästä. meillä loppu yöheräilyt tuolla ja "vahingossa" jäi yösyötötki pois. meilläkään ei vauva voinut nukkua vieressä kun maidon haju häiritsi. mut eipä se ole ainut tapa nukkua. eikä lapsi kärsi siitä että yösyötöt otetaan 6kk iässä pois jos ei kerta ole nälkä. elävää tuttia en itse ainakaan jaksanut leikkiä. pettyyhän vauva vähän mut pettymyksiähän vauva on 6kk ikään mennessä kokenut jo aika lailla ilman et vanhemmat edes huomaa. ;) meillä siis ongelma oli tuolloin 5kk iässä se et lapsi oli totutettu nukahtaan syliin enimmäkseen ja huusi aina apua kun havahtui. klo20-22 illalla heräili 15min välein ja yöllä tunnin välein. aamulla sit oliki aika zombi (sekä äiti että vauva). päivisin pidin vauvaa sylissä niin paljon, että varmasti tuli tankattua läheisyyttä. ;) ja nyt on niin iloinen poika. jos yöllä herää, niin lauleskelee vain ja nukahtaa sit uudestaan. =)
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on nyt vajaa 5kk vauva ja ongelma on samanmoinen

Siltikin kaikesta tuosta kritiikistä mitä tuolla aikasemmin on sanottu ni mie kyllä annan pojan huutaa, jokusen minuutin ennenkuin menen. Kyse kun ei ole nälästä vaan siitä, että jonkun pitää vain mennä sinne ja kun tykkää kääntyä mahalleen, mutta ei käänny sitten enää takas selälleen. En ole kokenut pahana sitä, että antaa lapsen huutaa. Meillä poika ainakin tarpeeksi huudettuaan nukahtaa ja heräilee sitten vasta aamulla. Kaikki tekee nää kasvatusasiat täysin omalla tavallaan eikä kellään ole oikeutta moralisoida toisten tapaa tehdä. Itse olen (ja mies myös) päättänyt tehdä asian näin ja that`s it! Kun meillä ei ainakaan poika rauhotu sillä, että menee viereen oleksimaan, vaan pitää saada huutaa ja vääntyillä aikansa ennenkuin rauhottuu.

Tsemppiä sinne, toivottavasti helpottaa jossain välissä. Ja miun neuvo on, että anna huudella, ei se lapsi siitä rikki mene :) Pitää kuunnella sitä itkua ja toki jos se on ihan hysteeristä ni sitten mennä heti, mutta sellanen natina ja kitinä ni kuuntele mihin suuntaan muuttuu :)
 
Kyllä minäkin Rae89 olen sinun kanssa samalla aaltopituudella. Riippuu toki vauvasta ja temperamentista, mut pari minuuttia uskaltaa ketä tahansa lasta huudattaa, ei mene pilalle. Onhan se vähä tympeä ja ainahan se on parempi jos ei tarvi. Hätäitkun ja kiukuttelun oppii erottamaan. Meillä unikoulu ei ois ikinä toiminu, jos en ois kuunnellu vauvan itkunlaatua. Odotin siis vähä aikaa ennen ku menin nosteleen. Alussa parina eka päivänä menin heti mut siitä sit vähitellen pystyi jo odottamaan. Meidän vauva on aika vahva temperamentiltaan.
 
Meillä kans unikoulua tässä käyty, aloitin tuolla nostelutekniikalla, eka ilta kesti tunnin, toinen jo vähemmän jne. 1.5 viikkoa takana ja nyt vauva syö ensin rintaa sitten kun syönyt nostan sänkyyn ja taputtelen pepusta ja en anna nukahtaa siihen vaan lopetan hiukan aikaisemmin. Joskus vielä hiukan rutisee (ei varsinaisesti itke enää) mutta taputtelulla rauhoittuu, mutta ei siis nukahda siihen. Öisin annan vielä rintaa koska on täysimetyksellä vielä. Piti vaan saada iltaisin nukahtamaan itsekseen kun meinas mennä koko ilta vauvan nukuttamiseen. Eli nyt toimii...vei aikaa, mutta ekat 2-5 iltaa ovat pahimmat, pitää vaan jaksaa

Vauvaa ei ole hyvä huudattaa yksikseen uneen, kyseessä on vuorovaikutuksen torjuminen ks. linkki alla. Jos vauva sylissä huutaa tai häntä taputellaan jne. (kuten tuo Palezzun nostelukonsti) se on hyvä....mut toi huudattaminen ei. Perhevalmennuksessakin tästä puhuttiin, eli kyllä vauva "oppii" nukahtamaan omaan itkuunsa mutta ei hyvä koska ei saa kontaktia hoitajaansa.

http://www.semper.fi/templates/page.aspx?id=3995
 

Yhteistyössä