5 kk vauvan levottomat yöt

meilla on huomenna 5 kk täyttävä tyttö, joka on alkanut viime päivinä nukkua yönsä todella levottomasti. Hän pyöriskelee sängyssä ja heräilee vähän väliä. Hän ei itke, mutta on muuten tosi levoton. Hän on aina nukkunut pikkuisen kehnosti yöllä, mutta rauhoittunut aina kun saa tutin suuhunsa. Nyt tuttikaan ei tehoa, ainakaan pitkäksi aikaa. Olemme ottaneet tytön yleensä väliimme aamuyöstä, mutta nyt hänet joutuu ottamaan jo ennen puolta yötä.

Olemme pikku hiljaa luopuneet yösyötöistä. Olen nyt yrittänyt antaa maitoakin. Se rauhoittaa hieman, mutta ei paljon. Mietin, voisiko hänellä olla vatsavaivoja vai tekeekö hän hampaita. Mutta toisaalta hampaat eivät ole näyttäneet vaivata niin paljon kuin ennen (kovaa kuolaamista lukuunottamatta) ja hän ei itke.

Olemme tässä maistelleet parina aamuna puuroa. Koska se ei näyttänyt käyvän vatsan päälle, aloimme antaa sitä illalla ja silloin myös tämä levottomuus alkoi. Viime yönä puuroa ei annettu, mutta yö oli silti samanlainen. Voisiko tämän aiheuttaa uutena marjana aloittamamme mansikka?

Tulipas pitkästi! :LOL: Mutta olis kiva kuulla, onko kellään muulla ollut samanlaista? :heart:
 
Entäs onko oppinut liikkumisen saralla jotain uusia taitoja? Oma poikani on lähes päivälleen saman ikäinen ja hänellä yöt on tehnyt levottomiksi se että yrittää nyt koko ajan opetella ryömimään. Lisäksi tuo hampaiden tekeminen on meillä toinen asia joka sekoittaa pojan yöunia, tosin ei läheskään niin paljon kuin mitä pelkäsin.
 
Vielä ei ole tapahtunut muuta isompaa kuin jalkojen nostelua ja sitä hän harrastaa yöllä hereillä ollessaan. Sitä päivää kyllä pelkään, kun hän oppii liikkumaan enemmän. Meidän öistä tulee silloin varmasti ikimuistoisia!! :LOL:
 
Meillä kävi ihan samanlain kuin teillä Lillemi! Jalkojen nostelua myöten. :D Eka tietty piti varmistaa ettei oo kipuja/allergioita ym. Noh, joka tapauksessa meillä yöheräilyjen syy oli se, että vauva huuteli sitä että heräsi eikä päässyt itse uneen takas. 5kk ikäisenä vauva alkaa olla sen verran jo kehittynyt, ettei simahda samanlain kuin alle 3kk, mutta ei osaa vielä kontata ym, joka häiritsisi yöunia. Suurin osa lapsista ei osaa nukahtaa itse, vaan se pitää opettaa. Ja lapsen nukutus sinänsä on hieman järjetöntä, koska se kuluttaa vanhempia ja lapsi ei saa onnistumisen tunnetta nukkumaanmenosta. Ongelma ratkesi siis sillä, että opetin vauvan nukahtamaan itse. 1-2vkossa oppi. Sen jälkeen nukkunut n.klo 19-7 putkeen. Tietty joskus vaikeita öitä tulee esim masukipujen takia. Opetin Tracy Hoggin kirjan avulla "the baby whisperer solves all your problems" (suom. opi kuuntelemaan vauvaasi). Siinä on ihana unikoulu, jossa ei huudateta lasta yksin sängyssä. Ja se toimii! Ohjeita pitää vain noudattaa ja unikouluun on muutenkin sitouduttava. Mutta nopeasti se toimii ja vaiva on aika pieni hyötyyn nähden! :)
 
Meillä myös tänään 5 kk täyttävä tyttö, ja noin viikko sitten yöt muuttuivat levottomiksi, tähän asti nukkunut aina tosi hyvin yönsä. Nyt parin tunnin välein sellaista itkun tuhertamista ja sitten tuota jalkojen nostelua ihan mahdottomasti, peitto aina pois päältä. En ole syöttänyt noihin itku tuherruksiin , vaan laittanut käden hänen pääällensä ja on siihen nukahtanut, entisen rytmin mukaan olen syöttänyt, n. 3-4 maissa yöllä. Tähän asti ollaan pärjätty näin, saa nähdä mitä enenpi liikkuminen tuo tullessaan...
Varasin juuri kirjastosta tuon kirjan, jos vaikka saisi neidin nukahtamaan ilman tissiä....
 
Mansikka on kyllä tosi allergisoiva marja.. En tiiä johtuisko siitä, voi olla muutakin mut jättäisin sen kyllä hetkeksi pois.
Meillä kyllä oli muuten vaan rauhatonta sen jälkeen kun yösyötöt loppui. Tunnin välein heräsi ja aina piti syliin ottaa. Meillä siis itki mut ei ollut mikään kipeä tms. ei vaan osannut nukahtaa uudelleen. Nyt on (poika 9kk) rauhottunut huomattavasti kun ollaan opetettu nukahtamaan illalla itsekseen.

muoks. lopetti siis yösyönnit 6kk iässä mut 4kk iässä kun ne alko vähenemään niin alko levottomuus... 8kk iässä loppui imetys kokonaan ja sillä ei kyllä mun mielestä ollut mitään merkitystä mihinkään...
 
Olen nyt pitänyt taukoa mansikasta, mutta yöt ovat edelleen hankalia. Yöt ovat juuri tuota kovaa jalkojen nostamista, jolloin peitto lähtee pois päältä.

Lainasin sen kirjan kirjastosta ja nyt on eka yö tuota pehmeää unikoulua takana. Olen NIIIIIN VÄSYNYT!!! Hän nukkui yöllä korkeintaan tunnin pituisia pätkiä ja kerran valvoi tunnin verran putkeen. Mutta tämä kai kuuluu asiaan. :LOL: Toivottavasti ensi yö olisi jo hieman parempi. Pahinta on vain se, kun en tiedä teenkö kaiken oikein. Olemme juuri niitä vanhempia, jotka ovat rientäneet hätiin pienestäkin inahduksesta ja tyrkkineet tuttia suuhun. Nyt en tiedä, missä välissä voin antaa vauvalle tutin suuhun ja saanko kääntää hänet aina esim kyljellee, missä asennossa hän nukahtaa ehkä parhaiten.
 
Mä kävin eilen ostamassa unipussin, juuri sen takia, kun neiti potkii peiton pois päältänsä ja sitten tulee viileä, johon luulen hänen monesti havahtuvan. Vasta yksi yö unipussissa takana, mutta se oli PALJON rauhallisempi. Heräsi vain yhden kerran ääntelemään ja asettui kun laitoin käden hänen päälleensä, ja sitten söi normi rytminsä mukaisesti neljän ja viiden välillä. Saas nähdä kuinka ensi yö sujuu.....
 
Unipussi on ihan ehdoton. Meillä poika alkaa jumppaamaan neljän aikaan yöllä, mut ei kyl puhu mitään.. Peitto ei pysys millään päällä.
Mullakin oli ennen tapana rynnätä hätiin aina kun vauva hieman inahti. Mut sitä itkua oppii kuuntelemaan ajan kanssa. Se kiukuttelu itku on semmoista katkonaista, terävää "väy väy väy". Voi olla aika iso äänistäkin. Hätäitku sitten on kovenevaa eikä siinä ole taukoja. Uskaltasin väittää et tunnistan jo hätäitkun heti ja kun menen huoneeseen niin vauva huutaa kädet suorana, et ota syliin. Yleensä sillä on joku kipu tai kakka. Turhaan se ei siellä paljon itkeskele. Aluksi siinä unikoulussa varmaan kannattaakin mennä nosteleen, koska uusi nukkumismetodi on ihan uutta vauvalle. Viimestään viikon päästä kannattaa alkaa kuuntelemaan sitä itkua, jos vauva vielä huutelee sängystä. Usein vauva on jo tottunut omaan sänkyyn ja osaa nukahtaa, mut kiukuttelee vielä vastaan. Yölläkään ei kannata heti rynnätä siihen, sillä vauva usein nukahtaa 5minuutissa takas. Mut pitää tietty varmistaa ettei ole kakka ym. Itse tein ekana iltana n. 30 min nostelua ja vauva nukkui heti neljään asti. Seuraavana iltana nukahti 10minuutissa. Kannattaa vain joka kerta tehdä sitä nostelua. Nälkä vauvalla tuskin on. Välillä meinasi tulla takapakkia, mutta kun kuuntelin sitä itkua tarkemmin, niin tajusin, et olin rynnänny aina liian aikasin huoneeseen ja häirinny lapsen unenhakua. Tuo unikoulu voi olla tosi raskas alussa, mut ei kannata antaa periksi. Kyllä se onnistuu, Lillemi. ;) Kunhan muistaa aina laskea vauvan sillä sekunnilla, kun huuto loppuu ja vie liikkeen loppuun asti. Vanhemmalla täytyy olla sellainen asenne, et tietää mitä on tekemässä. Ja lapselle ei kannata puhua säälivään ääneen. Mieskin voi nostella välillä, mut kesken nukutuksen ei kannata vaihtaa, ettei lapsi hämäänny. Sitten kun vauva on oppinut nukahtamaan itse kunnolla, niin rutiineista voi ihan vapaasti poiketa. Meillä poika ei millään meinannut luopua klo 5-6 yösyötöstä, mut kun mies parina yönä heräs rauhoitteleen, niin siihen loppui sekin. Olin niin varma et se käytti mua vain tuttina.
Sinähän voit Lillemi laittaa vauvan sylistä aina suoraan kyljelleen, jos hän nukahtaa näin paremmin. Tutin voi myös vieroittaa tällä nostelukonstilla. Se on semmoinen "uuvutuskonsti" :D
Unikoulusta on loppujen lopuksi suurempi hyöty vauvalle kuin vanhemmille. ;)
 
Kiitos Palezzu tosi paljon kattavista neuvoistasi!!!! :heart: Siinä suomenkielisessä versiossa ei ollut läheskään noin tarkkoja ohjeita, vain jotakin päällisin puolin.

Kysyisin vielä sellaista, että aina kun teidän vauvanne heräsi yöllä, itkikö hän? Kun meidän vauvamme ei varsinaisesti itke, äännähtelee vain levottomasti ja nostelee jalkojaan. Testasin itkuja viime yönä siten, etten mennyt heti hätiin. Pari kertaa hän nukahti itse. Mutta yleensä huuto vain voimistuu ja muuttuu lopulta itkuksi. Itku kyllä loppuu useimmiten siihen, kun menen paikalle ja taputtelen, mutta levottomuus ei. Vauva vain ähisee ja nostelee jalkojaan silmät auki. Eli pitäisikö tässäkin tilanteessa nostaa vauva syliin ja rauhoittaa siihen?

Menikö teilläkin ekat unikouluyöt siihen, että vaavi saattoi herätä paljon aikaisemmin mitä yleensä? Meillä herättiin tänään jo ennen kuutta normaalin seitsemän sijaan. Olisin kyllä saanut hänet vielä nukutettua "väkisin" vanhoilla nukutusmetodeillamme, mutta päätin olla sitkeä ja välttää sitä. :)
 
Hyvä Lillemi, kun oot jaksanu pysyä tiukkana! =) Kyllä se siitä helpottuu. Harmi kun siinä suomenkielisessä kirjassa ei ollut tuosta "pick up, put down" kohdasta paljon mitään. Sen oikeastaan luin tarkimmin siitä kirjasta. Siinä selitetään tosi tarkasti tuo unikoulu, toivottavasti muistin mainita kaikki pääkohdat... Tuota nostelua kutsutaan siinä kirjassa "accidental parenting" eli se on vähän niin kuin viimeinen konsti. :D Kuulostaa aika hyvältä tuo teidän tilanne jo, koska vauva on nukahtanut itse yöllä. Niitä itkuja voi tulla kuitenkin vielä jonkun aikaa. Meillä vauva itkeskeli aluksi aika paljon ja meinasi herätä myös joskus 5-6aikaan. Mut taisi se nukahtaa kuitenkin takas, kun nostelin vain..
Jos vauva ei itke ja tuhisee vain, niin ei kannata mennä ollenkaan vauvan luo. Yö on tarkoitettu vain nukkumista varten, kaikki muu toiminta tulis rauhoittaa. Jos vauva alkaa kunnolla itkeen, niin ehdottomasti hätiin (ei nyt juosten kuitenkaan). Pitäis vain jaksaa antaa vauvan jumpata sängyssä, vaikka hän olisikin aika virkeällä päällä. Kyllä se siitä lopulta nukahtaa. Minä en saanut nukuttua, kun vauva jumppaili samassa huoneessa. Siks menin meidän vierashuoneeseen nukkuun. Kun vauva oppi nukkumaan yöt putkeen, siirrettiin vauvan sänky sinne. Herään sen itkuun ja jokelteluun, vaikka mulla on korvatulpat päässä! =) Mut ihan pieneen tuhinaan ja jumppaamiseen en herää.
Aina parempi, jos vauva rauhoittuu pelkästään taputtelemalla. Vauvan nosto pois sängystä voi herättää hänet kunnolla. Se on tosiaan se äärimmäinen keino. Kun vauva rauhoittuu, jätetään se hakemaan itse unta. Se voi olla aluksi rankkaa, jos vauva valvoskelee yöllä eikä meinaa saada unta. Meillä vauva nukkuu oikein mielellään yöt putkeen jo. Eikä sen unikoulun alussakaan usein yöllä heränny. Kerran pari ehkä... Mut meidän vauva oli 5,5kk ja se on aika helppo ikä opettaa vauvaa. Se hokas nopeaa, et yöllä ei nousta ylös muuta ku pakolla. Joskus poika nukahtaa silleen (päiväunille tai illalla), et kuuluu aika äänekästä uniäkinää tai uni-itkua, mut siihen ei kannata mennä sorkkimaan, koska vauva vain hakee äänekkäästi unta. Unilaulu on kans hauskan kuuloista, silloin lasta ei saa häiritä. Jos tämä itku voimistuu tai ei lopu parissa minuutissa, niin sit menen rauhoittelemaan silittelemällä. Yleensä poika nukahtaa 5min sisällä.
 
Kiitos Palezzu sinulle niin paljon, että jaksat kirjoitella täällä pitkät neuvot!!! :heart: :flower:

Ekana unikouluyönä tyttöä piti mennä hyssyttelemään 7 kertaa, toisena yönä 6 kertaa. Hiljaa hyvää tulee! :D Kävin ostamassa hänelle unipussi ja ensi yön hänet laitetaan nukkumaan omaan huoneeseensa. En sitten mene niin herkästi hänen untaan häiritsemään, kun en kuule kaikkea.

Viime yönä tein juuri niin kuin neuvoit. Eli taputtelin ainoastaan ja käänsin hänet kyljelleen. Pari kertaa jouduin ottamaan syliin. Aamuyöllä otimme hänet kuitenkin väliin ja nukutuin hänet vielä vanhalla tavalla (pääsin vähän lipsumaan... :whistle: ) Tänä yönä olis tarkoituksena tehdä kaikki sääntöjen mukaan.

Mutta kiitos vielä kerran sinulle! :hug:
 
Hienoa jos on ollu apua! =) Olin niin tohkeissani, kun toi unikoulu toimi meille ja sai oman ajan taas takaisin. On tosi ihanaa, jos voi auttaa yhtäkin ihmistä. Kun ottaa vain sellaisen asenteen, et "minä vien tämän unikoulun loppuun, periksi ei anneta" niin kyllä se onnistuu. =) Mielelläni annan neuvoja, jos vain osaan. Nostelin aluksi meidän vauvaa varmaan parin viikon ajan, mut sen jälkeen rauhoittui taputtelemalla. Et hyvin teillä menee. ;) Tsemppiä ja voimia kovasti! :heart:
 
Oli pakko tulla tänne vielä hehkuttaa! Nyt siis siirsimme tytön omaan huoneeseensa nukkumaan ja hän heräsi yöllä ainoastaan 2 kertaa!!!!! Unikoulu ja oma huone siis rauhoittaneet tilannetta (ainakin toistaiseksi...) =)
 
Kerronpa minäkin nyt kuulumisiani. (Täällä on meneillään kolme unikoulukeskustelua samaan aikaan) =)

Meillä lähti toi unikoulu tosi hyvin käyntiin. Jo muutaman päivän jälkeen tyttö alkoi nukkua kokonaisia öitä ilta kahdeksasta aamu seitsemään. Näin kului kolme yötä, kunnes perjantain ja lauantain välinen yö oli pelkkää heräilyä. Hän viihtyi myös tunnin hereillä siinä neljän aikaan. Harmitti aika sikana, kun luulin, että nyt meidänkin elämässä alkoi paratiisi: saa kerrankin nukkua kunnolla! Mut ei...

Tätä rataa sit jatkui pari yötä, kunnes tyttö tuli kovaan flunssaan. Nyt ollaan menty täysin takapakkia siinä mielessä, että vauva nukkui viime yönä pystyasennossa sylissäni nojatuolissa, jotta sais paremmin henkeä. Aamulla nukutin hänet taas vanhoin tutuin metodein syliini. Mut annettakoon tää anteeks, kun hän on niin kipeä.

Täytyy aloittaa koko koulu uudelleen sitten, kun ollaan parannuttu. Uskon, et kyllä nää yöt tästä vielä hyviks muuttuu, kun kerran parina yönä ne oli jo täydellisiä! =)
 
Harmi toi flunssa teillä Lillemi.. :/ Mut lupaa aika hyvää, jos se unikoulu tehosi jo noin hyvin. Ei kun uudestaan vain yrittämään. ;)
Meillä pojalla saattoi olla hieman jotain mahatautivirusta, kun oli masu hieman sekaisin ja päiväunia ei tahtonut nukkua kunnolla. Parina yönä meilläki on nukuttu mahan päällä, jos on tosi itkuinen ollut. Mut yleensä seuraavana päivänä nukahtaa normaalisti sänkyyn ja nukkuu yön putkeen. Koitan nyt selvittää oisko tuo D-vitamiinin vaihto aiheuttanut masukipuja. Hampaita ei ole vielä näkynyt.. Mistä sitä tietää mistä nuo vauvelit aina itkee. x) Painajaisetkin ovat kuulemma aika yleisiä.
 

Yhteistyössä