5 v lapset!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Meillä 01/05 syntynyt poika ja osaahan tuo vallan vaikka mitä... en nyt oikeen tiiä että mitä tarkotit kysymykselläsi????
Ajaa pyörällä, luistelee, hiihtää, puheen kanssa takkuillu mutta sekin sujuu nykyään paremmin.
Pituus 122 ja paino 22
 
"Cindy"
meillä 5v poika (maaliskuussa syntynyt)

harjoittelee haarukalla ja veitsellä syömistä
selviytyy suihkussa omin avuin pesuissa
pyyhkii takamuksensa itse
Osaa kirjoittaa jonkun verran ja hahmottaa jonkun verran sanoja mitä missäkin lukee
Osaa hallita kiukkujaan - ei enää uhmaikäisen raivokohtauksia..
 
v
Ei osaa pyöräillä, ei osaa piirtää kuin suttua ja pääjalkaisia, puheenkehityksessä viivettä, ei pysty jäljentämään omaa nimeään jne. Erityislapsi, tarkkaa diagnoosia ei ole.

104cm ja 15kg
 
"Cindy"
Ainiin, ja Cindy äiti unohti kirjoittaa mitat eli 120cm/20kg

osaa hiihtää, luistella tosi hienosti, pelaa futista tosi innostuneena (futiskoulussa), pyöräillä kanssani 10km lenkkejä kun itsen juoksen rinnalla :)
 
Meillä myös edelleen puheen kanssa takkuilua ja selvennyksesi vielä että kehityksen viivästymää meidän pojalla arvioitu n. 2v. ikäisiään jäljessä. En tiedä miten on nyt kirinyt kun ensi vuoden alusta taas koksi jakso.
 
v
Meillä on aika lailla sama tilanne. Siis tarkoititko ettei osaa kirjoittaa nimeään vai ymmräsinkö väärin :/ ??
Siis ei pysty jäljentämään edes jo valmiiksi kirjoitetun nimen päälle omalla kynällä nimeään. Jotenkin ei vain hahmota mihin suuntaan kynää pitäisi kuljettaa. Myöskin vaakaviivan tekeminen on mahdottomuus, kynä vain ei kulje oikeaan suuntaan, ei sitten millään.
 
"mä"
tyttö 107/16,osaa kirjottaa oman nimensä,laskeaysiin oikein,mutta sitte tulee se kymmenentoista,yksitoista jne.,pyöräilee ilman apupyöriä,osaa uida ja sukellella..syö haarukalla ja veitsellä,tekee hienosti kuperkeikkoja..
 
Meillä syyskuussa 5 v täyttänyt tyttö.

Koko 104 cm ja 16 kg.

Osaa kirjoittaa muutamia sanoja, lukea vähän, piirustukset monimutkaisia. Laskee oikein ainakin 20. Askartelee mielellään esim. helmitöitä tai muovailee.

Syödä haarukalla ja veitsellä, pestä itse ja käydä vessassa itse.

Apupyörät oli vielä syksyllä kun pyörä on sen verran iso, viittä vaille ui, luistelee, hiihtää. Hyppii kymmeniä kertoja yhdellä jalalla, naruhyppelyä ja vanteen pyöritystä.
 
"vieras"
viime kesänä 5 täytti, laskee 20, kirjoittaa muuutamia sanoja, oppi viime kesänä pyäräilemään ilman appareita, hiihtää, laskettelee. ainoo mitä ei vielä tee, pepun pyykiminen kakan tullessa.
miten te se oppetatte? mä pelkään että sotkee vaan ja saa sitte jonku pissiitin.
 
[QUOTE="vieras";22770235]viime kesänä 5 täytti, laskee 20, kirjoittaa muuutamia sanoja, oppi viime kesänä pyäräilemään ilman appareita, hiihtää, laskettelee. ainoo mitä ei vielä tee, pepun pyykiminen kakan tullessa.
miten te se oppetatte? mä pelkään että sotkee vaan ja saa sitte jonku pissiitin.[/QUOTE]

Mä oon aika kauan opettanut käyttämään bideetä. Eli pesee bideellä kakan jälkeen ja pyyhkii paperilla. Päiväkodissa pelkästään pyyhkii. Oon opettanut miten päin pyyhitään ja missä järjestyksessä homma tehdään (siis pyyhkimiset, vessan vedot ja käsien pesut).
 
y2g15
meillä -05 syntynyt poika. Osaa vaikka mitä jos vaan haluaa. On oikein näppärä askartelemaan ja piirtämään ja muutenkin tuollainen taiteilijasielu. Urheilemisesta ei oikein tykkää, mutt hiihtää, laskettelee ja luistelua harjoittelee. Uimaan ei ole vielä oppinut ja vedessä on arka. Pyöräilyn hallitsee erittäin hyvin. Välillä kiukuttelee meille vanhemmille, mutta päiväkodissa on todella kiltti ja helppo.

ja poika on 122 cm ja 20 kg, jalan koko on jo 34
 
"Karenina"
Ei osaa pyöräillä, ei osaa piirtää kuin suttua ja pääjalkaisia, puheenkehityksessä viivettä, ei pysty jäljentämään omaa nimeään jne. Erityislapsi, tarkkaa diagnoosia ei ole.

104cm ja 15kg
Meillä kans saman tyyppinen poika. Ei osaa piirtää juurikaan. Ei osaa juurikaan pyöräillä. Puheesta puuttuu paljon kirjaimia... Nyt 5,5 v. Tosin pituutta 110 ja painoa 18 kg
 
"pojan äiti"
Syksyllä 5 täyttänyt poika osaa käydä yksin vessassa ja pyykiä pyllynsä. Osaa laskea kymmeneen ja eteenpäinkin. Osaa kirjoittaa nimensä ja osaa kirjaimia. Osaa rakennella ohjeista isompien legoja. R-kirjain on vielä hakusessa puheessa. Osaa huolehtia pienemmästä sisaruksestaan hienosti. Osaa ruuvailla ja vaihdella patterit leluihin.
 
"pojan äiti"
[QUOTE="pojan äiti";22770602]Syksyllä 5 täyttänyt poika osaa käydä yksin vessassa ja pyykiä pyllynsä. Osaa laskea kymmeneen ja eteenpäinkin. Osaa kirjoittaa nimensä ja osaa kirjaimia. Osaa rakennella ohjeista isompien legoja. R-kirjain on vielä hakusessa puheessa. Osaa huolehtia pienemmästä sisaruksestaan hienosti. Osaa ruuvailla ja vaihdella patterit leluihin.[/QUOTE]

Ainiin ja osaa todella hyvin piirtää autoja yksityiskohtineen.
 
pojankoltiainen
Toisissa asioissa vahva. Lukee kirjoja (!) ja kirjottaa tekstejä. Laskee vaikka mihin sekä osaa yksinkert. laskutoimitukset. Sitten osaa uida sen 25 m. Hiihto/luistelu/pyöräily ei vahvoja taitoja, mutta etenee joka tyylillä ilman apupyöriä tai muita apuja. Aika ketterä ja kuperkeikkoja teki jo alle 1v. Noudattaa sääntöjä on aika hyvin oppinut hillitsemään itseään. Huoltaa ja hoitaa pikkusisariaan ja on valtavan empaattinen sekä oikeudentajuinen. 114 cm.
 
Noin 115 senttiä ja reilut 15 kiloa, pikkuneiti.

Kirjoittaa hienosti nimensä, osaa lukea usin käyttämiään (siis esim. dvd.stä "suomi") sanoja, piirtää, luistelee, laulelee...

Mitähän pitäisi osata? Emmä vaan tiedä. :D
 

Yhteistyössä