5v ei osaa sanoa K-kirjainta

Jossain ennen kouluun menoa kannattaa mainita asiasta neuvolassa.

Meillä 4,5v puheesta puuttuu(puuttui) j, v, r, s ja l ja saatiin lähete puheterapeutille.
Siellä ollaan käyty nyt 5 kertaa ja kirjaimet on löytynyt r:ää lukuunottamatta.

Tosin, kun puhuu normaaliin tapaan kirjaimet ei tule vieläkään oikein, vain jos keskittyy yksittäiseen sanaan mutta osaa kuitenkin, joten vuoden vaiheen jälkeen tarvittaessa uusi jakso puheterapiaan.

Sanoivat lopuksi tuosta r:stä että jos se ei tule eskarissakaan vielä niin sitten aletaan sitä "etsimään" ei aikaisemmin, joten voisin kuvitella että yksittäisen kirjaimen kohdalla, oli se mikä tahansa, käytäntö on sama.
 
Mun mielestä tyttö myös sanoo k:n aina välillä, sanan keskellä, muttei koskaan osaa sanoa sitä ensimmäisenä kirjaimena.
Mua itseäni ei ole huolettanut lainkaan, mutta sukulaisia yms. sitäkin enemmän ;)
 
vieras
Älä huoli. Meidän poika oppi k-kirjaimen vasta esikouluun 6-vuotiaana mennessä. Turhaa siitä itse murehdin. Ei käyty puheteraupeutilla. Itsekseen sen hoksas, kun sitä aina aika ajoin yritettiin opettaa.
 
Meidän kohta 4vuotta täyttävä poika ei sano kans k-ta ja ei luultavasti opikkaan ennenku suu leikataan. Myös S ja R jäävät kokonaan pois(muita en nyt äkikseltään muista). Mut johtuu pojan piilosuulakihalkiosta joka löydettiin puolivuotta sitten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
korvaako sen jollain muulla kirjaimella? vai miten sanoo esim kakku?
yleensä ennen kouluunmenoa asiaan vasta puututaan.
Miedän poika sanoon kakku on tattu. Ja täyttää parin kuukauden päästä 4vuotta. Ja onneksi puututtiin jo aikaisemmin koska näillä näkymin suu pitää leikata että puhe korjaantuu.
 
mari
Alkuperäinen kirjoittaja Möyrylit:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
korvaako sen jollain muulla kirjaimella? vai miten sanoo esim kakku?
yleensä ennen kouluunmenoa asiaan vasta puututaan.
Miedän poika sanoon kakku on tattu. Ja täyttää parin kuukauden päästä 4vuotta. Ja onneksi puututtiin jo aikaisemmin koska näillä näkymin suu pitää leikata että puhe korjaantuu.
Meillä poika 3v9kk ja k-kirjainta ei osaa myöskään sanoa. Sanoo kanssa kattu(kakku) ja esim oma nimensä niko sanoo nito.
 

Yhteistyössä