7h kesti ensiavussa kunnes pääsin leikkaussaliin.

  • Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
HippuTAR
Toinen esimerkkikin tuli täs mieleen:
Ku toi meidän kolmas lapsi oli parikuukautinen jouduin mennä sen kans sairaalan päivystykseen, odoteltiin sielä useampi tunti ennen ku lastenlääkäri kerkes kattomaan. Hoitaja tosin kovasti pahoitteli ja kertoi että mnossa on loppusuoralla synnytys jossa oletettavasti tarvitaan lääkäriä heti kun vauva tulee pihalle joten lääkäri oli sielä synnytyssalissa odottamassa. Ja ilmeisesti kyseisen vauvan hoitoon meni reilusti aikaa syntymän jälkeen. Eipä ois tullu mieleenkään valittaa...

Ainut virhe tossa oli se ettet päässy sänkyyn, mutta sekin on oma virhees. Olisit sanonut ettet pysty istua vaan pitää päästä maate.
 
Huutelen puskista
On kyllä pikemminkin ollut nopeaa toimintaa aloittajalla. Avokki mursi kyynärpään, joka vaati leikkauksen. Keskiviikkoiltana otettiin osastolle ja perjantaina joskus puolenpäivän jälkeen leikattiin. Kiiretapaukset menevät aina edelle, näin se vain on.
 
pakko kysyy
[QUOTE="Neiti";29001398]Mulla leikattiin päivystyksessä sappirakko pois. Menin yöllä sairaalaan, odottelin ensiavussa n. 10 tuntia, sitten pääsin osastolle. Ensiavussa jo sain kipulääkettä (sappikivut oli elämäni pahimmat kivut, sattui enemmän kuin synnytys/murtuma/välilevyn pullistuma). Osastolla odottelin päivän, tehtiin toki tutkimukset päivän aikana, ultrattiin, magneettikuva, verikokeet jne. Ja 2 pv ensiapuun tulosta leikattiin.

Mun vieressä oleva mummo oli joutunut viikon odottamaa leikkausta... Toki mulla tehtiin tähystyksessä nopeaan ja hänellä avoleikkauksena.[/QUOTE]

Pakko kysyy et näkykö sul verikokeis mitään sappeen viittaavaa? mul on ittel epäilys et kun on jo 4 kertaa 10kk sisäl ollu kipui.et olis noitsappikipui ja ihan samalla tavalla kuvailisin niitä eli siis en tiedä mitään mikä sattuis niin paljon ei edes se synnytys. Mut verikokeis ei näkyny mitään ja lääkäri jätti tutkimukset sen osalta siihen :O tyytyi vaan siihen et mun kilpirauhas arvot on koholla mut siihen ei mun tietääkseni noin kovii kipui liity...
 
itse mukaanluettuna
[QUOTE="vieras";29000869]Aika yllättävää etteivät panadolia antaneet :O[/QUOTE]

Mahakipuun ei pidäkään ottaa MITÄÄN särkylääkettä! Nehän just aiheuttaa niitä mahavaivoja:-(

Mut kuinka paljon siellä vastaanotolla onkaan terveitä ihmisiä siksi, että joku lääkäri on määräänyt kolesteroliarvojen takia kontrollikäynnille? Terveitä ihmisiä ne tosiaan ovat!
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";29001520]Valitettavasti vaan siellä päivystyksessä on paljon ja vaikeasti sairaita potilaita joten odottamaan joutuu. Niin ja ei ne laboratoriotuloksetkaan hetkessä valmistu vaikka ihmiset usein niin kuvittelevat. Eihän se odottaminen mukavaa ole mutta eipä asialle oikein mitään mahda kun potilaita riittää. Kaikista tympeintä hoitotyössä on juurikin nämä tyhjästä valittajat.[/QUOTE]

Tyhjästä valittajat? Kova kipu, ei ole tyhjästä valittamista. Pelottava asenne sinulla. Aina voi jotain tehdä potilaan eteen. Antaa kipupiikin, tuod lasin vettä, pysähtyä muutamaksi sekunniksi kuntelemaan ja rauhoittamaan. Pieniä asioita joilla on valtava merkitys. Sinulla on asenne että " potilaat on meitä varten eikä me potilaita varten. Kunnon aikuinen kestää kipua valittamatta, jos valittaa, on hankala potilas joka saakin joutua odottamaan apua ja on ansainnut sen." Voi, kunpa tuolla tavalla ajattelevat saataisiin näkemään että on myös toisenlaisia lähestymistapoja. Toisenlaisia hoitokulttuureja. Sinun oppimasi ei ole ainut tapa lähestyä sairaita, eikä taatusti paras.
 
"Vieras"
Mahakipuun ei pidäkään ottaa MITÄÄN särkylääkettä! Nehän just aiheuttaa niitä mahavaivoja:-(

Mut kuinka paljon siellä vastaanotolla onkaan terveitä ihmisiä siksi, että joku lääkäri on määräänyt kolesteroliarvojen takia kontrollikäynnille? Terveitä ihmisiä ne tosiaan ovat!
Akuuttivastaanotolla ei ole kolesterolipotilaita, itse esim. käyn työterveydessä varatulla ajalla kolesteroliani kontrolloimassa.

Mahakipuun pitää saada päivystyksessä särkylääkettä, mahakipu on varmaan maailman pahin kipu. Ei ne särkylääkkeistä tule ne kovat kivut (vaiva eri asia ja sekin vain jos lääke väärä tai liikaa) vaan voi olla sappikiviä (nuorillakin!), umpisuolentulehdus, kohtutulehdus jne.
 
MiniSun
[QUOTE="Vieras";29003355]Akuuttivastaanotolla ei ole kolesterolipotilaita, itse esim. käyn työterveydessä varatulla ajalla kolesteroliani kontrolloimassa.

Mahakipuun pitää saada päivystyksessä särkylääkettä, mahakipu on varmaan maailman pahin kipu. Ei ne särkylääkkeistä tule ne kovat kivut (vaiva eri asia ja sekin vain jos lääke väärä tai liikaa) vaan voi olla sappikiviä (nuorillakin!), umpisuolentulehdus, kohtutulehdus jne.[/QUOTE]

Mutta vatsakipua on todella vaikea tutkia, jos aletaan heti kättelyssä kunnolla kipua lääkitsemään. Kunnon kipulääkkeet kun yleensä vie kivun melkein kokonaan pois ja kliinistä tutkimusta on entistä vaikeampi tehdä.

Päivystyleikkauksena tuo odotusaika oli todella lyhyt. Sairaala kuin sairaala, tod. näk. päivystysaikaan 1-2 salia käytössä. Kiireellisemmät, lapset, sektiot yms. menee aina ohi. Verikokeiden vastaukset ei ole minuutissa valmiita. Kirurgilla on hoidettavan muutkin ea:n potilaat + osastolla pitää käydä + heräämössä tarkkailemassa jo leikattuja potilaita + tarvittaessa teholla käydä. Inhottavaahan se on kivuissa kärsiä, mutta kun niitä kivuliaita on monesti monen monta muutakin sielä päivystyksessä ja koko sairaalassa. Vaikka ne ei juuri siinä samassa odotustilassa istuisikaan.
 
niin se vaan on!
Mutta vatsakipua on todella vaikea tutkia, jos aletaan heti kättelyssä kunnolla kipua lääkitsemään. Kunnon kipulääkkeet kun yleensä vie kivun melkein kokonaan pois ja kliinistä tutkimusta on entistä vaikeampi tehdä.

Päivystyleikkauksena tuo odotusaika oli todella lyhyt. Sairaala kuin sairaala, tod. näk. päivystysaikaan 1-2 salia käytössä. Kiireellisemmät, lapset, sektiot yms. menee aina ohi. Verikokeiden vastaukset ei ole minuutissa valmiita. Kirurgilla on hoidettavan muutkin ea:n potilaat + osastolla pitää käydä + heräämössä tarkkailemassa jo leikattuja potilaita + tarvittaessa teholla käydä. Inhottavaahan se on kivuissa kärsiä, mutta kun niitä kivuliaita on monesti monen monta muutakin sielä päivystyksessä ja koko sairaalassa. Vaikka ne ei juuri siinä samassa odotustilassa istuisikaan.
Ilmavaivatkin voivat olla todella kivuliaita, samoin ummetus...

Mut ei kipulääkkeitä saa syödä, jos joutus vaikka leikattavaksi, ne lisää komplikaatioiden määrää:
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1459639-suussa-rakkuloita/
 
[QUOTE="Vieras";29003336] Aina voi jotain tehdä potilaan eteen. Antaa kipupiikin, tuod lasin vettä, pysähtyä muutamaksi sekunniksi kuntelemaan ja rauhoittamaan. [/QUOTE]

Ei kuule paljon vettä anneta mahakipuiselle päivystyksessä, juurikin sen takia että jos sieltä sattuukin leikattavaa löytymään, syömäti/juomati pitää se n. 6 tuntia olla (pl. karmit kaulassa -tilanteet) ennen saliin menoa.
 
Teinien äti
Mulla umppari särki kolme päivää ja kun lopulta työterveyslekuri passitti sairaalaan niin siellä meni sitten odotellessa kahdeksan tuntia. Väittivät ettei voi olla umppari, koska pystyin istumaan ja kävelemään joten mua ronkittiin gynellä yms. Yritin kyllä sanoa, että olen varma, että on umppari kyseessä. Onneksi lopulta pyydettiin vanha kirurgi katsomaan mua ja tämä törkkäs sormella mua kylkeen ja sanoi, että aivan selvä tapaus - heti leikkaukseen. Lopulta kun leikkaus oli tehty niin totesivat, että leikattiin kyllä ihan viime hetkellä...
 

Yhteistyössä