8v. lapsen viikkoraha 5e. paljonko muilla samanikäisillä?

  • Viestiketjun aloittaja tottu
  • Ensimmäinen viesti
tottu
olisi kiva tietää muiden samanikäisten viikkorahoista/kuukausirahoista, minkäverran annatte? ja mitä sen eteen joutuu tekemään?

onko 5e/vk liian vähän/paljon? meillä sen eteen joutuu siivoamaan huoneensa, ei oikeastaan muuta. säästää kaikki rahansa:)
 
rahaa
Meillä on 8 vuotiaat kaksostytöt ja maksetaan kuukausiraha molemmille 40e. He kyllä tekevät jonkin verran hommia sen eteen,et ei se ilmaiseksi tule. Ja nyt vielä hieman enemmn tekee ku itsellä menee paljon aikaa 1kk ikäisiin kaksospoikiin
 
Miekin
Uteliaisuuttani kysyn, kun en itse ole koskaan saanut viikko/kuukausirahaa ja oma lapsi vasta 3v, että mihin teidän 8v käyttää nuo rahat...? Meneekö karkkeihin/ krääsään? Itse sain rahaa vain tarpeen mukaan ja samalla linjalla varmaan menen oman lapsen kanssa. 13v olisin ostanut siideriä, jos olisi ollut rahaa, mutta ei ollut ja hyvä niin. :D Kaupungilla näkyy paljon lapsia karkki/sipsi/energiajuomapulloja kädessä, tietääköhän vanhemmat?
 
"oke"
Meillä 13- ja 10-vuotiaat pojat saavat kuukausirahaa 10 e. Edellytyksenä se, että koulu ja sovitut kotityöt hoidetaan kunnolla. Poikien ei kyllä tarvitse kuukausirahojaan käyttää menoihinsa, eli leffajutut ja sen sellaiset maksamme me. Siinä kohtaa, kun ovat rippikouluiässä, alamme maksaa lapsilisät (jos sellaisia silloin vielä on olemassa) heidän tileilleen. Ja silloin tietyt menot siirtyvät heidän itsensä rahoitettaviksi (esim. juurikin nuo leffajutut ja se, jos haluaa esim. "ylimääräisiä" vaatteita tms.).
 
ei viikkistä
Meillä 8v ei saa viikkorahaa.Saa rahaa synttäreillä ,jouluna, hyvästä tokarista..Hampaiden lähdöstä :D Joskus myydään joitain hänen vanhoja leluja..niistä saa rahaa.mammat antaa välillä muuten vaan..
 
5+2+lemmikit
Meillä lapset saa viikkorahaa luokan mukaan.

Eli ekaluokkalainen saa euron ja 7-luokkalainen 7 euroa. Huone pitää olla siivottu.

Tosin ekaluokkalaisella ja hänen pikkusiskollaan ei ole sitä vaadetta, mä imuroin, mutta lelut laittavat itse paikoilleen jne.

Näillä nuoremmilla raha (pikkusisko saa euron myös vaikka ei ekalla) menee karkkiin karkkipäivänä, teinit saa käyttää miten haluavat. (mutta jos menis kaljaan tai tupakkaan niin sitten pitäisi siihen puuttua)
 
Uteliaisuuttani kysyn, kun en itse ole koskaan saanut viikko/kuukausirahaa ja oma lapsi vasta 3v, että mihin teidän 8v käyttää nuo rahat...? Meneekö karkkeihin/ krääsään? Itse sain rahaa vain tarpeen mukaan ja samalla linjalla varmaan menen oman lapsen kanssa. 13v olisin ostanut siideriä, jos olisi ollut rahaa, mutta ei ollut ja hyvä niin. :D Kaupungilla näkyy paljon lapsia karkki/sipsi/energiajuomapulloja kädessä, tietääköhän vanhemmat?
Meillä lapset säästävät ns. isompiin juttuihin eli johonkin tiettyyn leluun tai peliin. Ostan heille karkkipäivänä karkit eivätkä osta niitä vielä itse kaupasta esim. koulupäivän jälkeen (täälläpäin se ei olisi mahdollistakaan) :)
 
Snessi
Meillä saa sen mukaan kuinka paljon kotitöitä tekee. Kotityöt on oikein hinnoteltu ja pidämme kirjaa tehdyistä töistä. Kuukauden lopuksi sitten tulee palkka tehtyjen töiden mukaan. Toimii! :)
 
tottu
Uteliaisuuttani kysyn, kun en itse ole koskaan saanut viikko/kuukausirahaa ja oma lapsi vasta 3v, että mihin teidän 8v käyttää nuo rahat...? Meneekö karkkeihin/ krääsään? Itse sain rahaa vain tarpeen mukaan ja samalla linjalla varmaan menen oman lapsen kanssa. 13v olisin ostanut siideriä, jos olisi ollut rahaa, mutta ei ollut ja hyvä niin. :D Kaupungilla näkyy paljon lapsia karkki/sipsi/energiajuomapulloja kädessä, tietääköhän vanhemmat?

jotain lelua joskus, tosi harvoin. koulun diskon sisäänpääsymaksut+buffetit siellä.. sellaiseen se kuluu.
 
040608
Meillä lapset 9v, 7v ja 5v eivät saa viikkorahaa kukaan. En ole katsonut sitä tarpeelliseksi. Eivät käy yksin kaupassa tms, kun asutaan maalla. Mutta saavat rahaa tarpeen tullen koulun diskoon ja muihin menoihin, karkit ostetaan vanhempien puolesta viikonloppuna. Saavat rahaa kyllä syntymäpaivänä tai joskus isovanhemmilta "työpalkkaa" tai muuten vaan. Niillä omilla rahoilla voivat joskus ostaa jotain lelua tai muuta ylimääräistä.
 
"vierastus"
Pojat 9 v. ja 5. v, ei viikkorahasysteemiä, ei tarvitse mun mielestä jatkuvasti omaa rahaa, auttamisesta saa joskus kiitoksena muutaman euron jonka vois säästää ja kerätä rahaa mutta hukkaa saman tien karkkiin.

Ei kuitenkaan mitään kotitöitä ole hinnoiteltu kun kotona auttaminen on hyvä oppia myöskin. Rahaa saa jos tarvitsee, joka vinkaisusta sitä ei jaella.
 
"vieras123"
Ei ole viikkorahaa, on vain karkkipäivä, jolloin saa milloin minkäkin verran karkkirahaa. Jos tyttö ois säästäväistä sorttia, niin antaisin viikkorahaa, mut karkkiin ne kaikki kuitenkin menis.
 
Meillä annetaan aina kun tarvii, kätevää ja riippuen tietty mihin rahaa vailla, toinen tokka luokalla ja toinen 5 vee, joskus enemmän ja joskus vähemmän, ei viikkorahaa kuitenkaan. Ja tekevät kotitöitä vaihtelevasti innostuksen mukaan :D
 

Yhteistyössä