Addisonin tauti ja raskaus

Sain jokin aika sitten kuulla, että sairastan lisämunuaiskuoren vajaatoimintaa eli Addisonin tautia. Olemme mieheni kanssa haaveilleet jo jonkin aikaa lapsesta ja asia on tällä hetkellä niin sanotusti työn alla. Olen yrittänyt etsiä tietoa siitä, miten Addisonin tauti vaikuttaa raskauteen/synnytykseen ja millaisia kokemuksia Addisonin tautia sairastavilla on pikkulapsiarjesta. Lähinnä itseäni kiinnostaa vaikuttaako kyseinen tauti jotenkin raskauteen ja liittyykö esim. synnytykseen joitakin poikkeusjärjestelyitä (jos ikinä sinne asti päästään). Lisäksi kiinnostaisi tietää miten muut Addisonia sairastavat ovat selvinneet lapsen kanssa yövalvomisista yms.

Addisonin tauti on melko harvinainen, joten olen onnistunut löytämään netistä lähinnä ulkomailla asuvien ihmisten kokemuksia, joita on toki ollut mielenkiintoista lukea. Ajattelin vielä kokeilla, josko täällä tärppäisi ja löytyisi joku samaa sairautta sairastava. Lääkäreiltä olen voinut joitakin asioita kysellä, mutta heillä vaikuttaa olevan usein kova kiire, eikä heidän antamansa tieto ole samanlaista kokemukseen perustuvaa tietoa kuin muilla samaa tautia sairastavilla.
 
vierailija
Hei!
Olen raskausviikolla 5 ja olen sairastanut Addisonin tautia 15 vuotta.
Yleisesti ottaen tautia sairastavien raskaus sujuu hyvin, alkuraskauden pahoinvointi saattaa vaikuttaa lääkkeiden imeytymisen vaikeuteen, jolloin joudutaan korvaamaan tablettilääkkeet injektioihin. Kuullemma loppuraskaudesta lääkitystä nostetaan hieman ja synnäritiimi tarkkailee äidin vointia tarkkaan.
 
vierailija
Mulla todettiin Addison raskauden jälkeen 1,5 vuotta sitten. Lapsi on nukkunut hyvin enkä usko, että olen ollut yhtään väsyneempi / nääntyneempi kuin mitä terveet äidit olisi samassa tilanteessa. Toivottavasti teillä tärppää pian! Kannattaa ehkä pyytää lääkäriä tarkistamaan kilpirauhasarvot, kun autoimmuunisairaudet on yleisimpiä niillä joilla sellainen jo on.
 

Yhteistyössä