Äidin käytös

Olen saanut vasta esikoiseni jonka myötä on alkanut mieleen tulemaan oman äitini tekemiä asioita. Tai ovat ollu tietenkin aikaisemminkin mielessä mutta nyt tuntuvat niin paljon erilaiselta.

Teininä, 15-16 vuotiaana, kun oltiin kylillä kaverin kans kesäyönä, sattui yhdesti niin että en päässytkään kotiini yöksi. Äitini oli käynyt ottamassa vara-avaimen pois, jota käytin siis aina omana avaimena. Kyllä silloin ihmettelin kun kaikki ovet lukossa ja ei avainta missään. Ovikelloa oli turha soitella kun tiesin tämän olevan tahallista. No onneksi oli kännykkä ja soitto itkun kans naapurin kaverille et pääsenkö heille yöksi.

Kuudennella luokalla omistin tasan kahdet housut, verkkarit ja farkut. Joskus joutui pitämään pitkiäkin aikoja samoja housuja kun ne toiset oli aina vaan pyykissä. Liikuntapäivinä oli hankalaa kun piti olla kummatkin. Tämä tietysti herätti luokkakavereissa ihmetystä miksi mulla on aina samat vaatteet päällä. Pyysin monesti uusia housuja ja merkkasin ympyrällä jopa Elloksen kuvastoon mitkä housut olisin halunnut. No eipä niitä tullut kun vasta seuraavana kesänä kun olivat jo niin pienet minulle.

Kerran äitini oli mennyt parhaan ja melkeinpä ainoan kaverini äidille kertomaan että ei ole hyväksi minun liikkua hänen tyttönsä kanssa ja oli vaatinut etten minä enää tulisi heille.

Minun teiniaikoina äiti kertoi sukulaisille kuinka vaikea olen ja miten minun kanssani ei pärjää. Siitä johtuen sain monta tulenkatkuista puhelua sukulaisilta. Näin aikuisiällä olen kysynyt kaverieni vanhemmilta miten he kokivat asian, olinko niin mahdoton ja vaikea. Kaikki ovat sanoneet että olimme aika kilttejä, emme tehneet pahuuksia ja muutenkin kunnollisia ja järki päässä meneviä.

Muutamia kertoja on pieksenyt hengarilla reisille ja käsiin. Heittänyt patjat ja petivaatteet päälleni. Vetänyt hiuksista. Vienyt puhelimen pois moneksi kuukaudeksi. Käynyt hakemassa pyöräni pois kun sillä olin kylille lähtenyt. En ole saanut rahaa tai jos sainkin muutamia euroja niin piti kertoa tarkasti mihin käytän ne, monesti piti tuoda todistusaineistoa takaisin kotiin esim kuitti.
Kuinkahan monta kertaa olen joutunut sydän kurkussa kävelemään kotiin kun ei ikinä tiennyt minkälainen vastaanotto siellä oli.

Paljon on kaikkea muutakin sattunut ja tapahtunut. Onko muilla ollut samanlaista?
 
vierailija
oma äitini on valehdellut miulle aina asioista esim. sairauksista .. tää kaikki alkoi kun mie olin 13 v kun pikkuveli syntyi meit lapsii on 4 yhteensä vm. 67 + 69 + mie 75 ja veli 88
mie jouduin hoitaas veljen ja viemää tarhaan ennen kouluun menoo ja hakees ... vanhoja siskojen vaatteit jouduin käyttääs .. nyt on 41 ja omii lapsii en haluu et he joutuu samaa asiaaa käymään... tosin äitini palvoo veljeemme ja hänen lapsi tärkeempi ku muiden ja edellee valehtelee kun kysyy asioita
 
vierailija
Ihan tutulta kuulostaa mutta äiti onkin alkoholisti.

Silti aika yksipuolista tuo sun kertoma, varmaan olit omin lupinesi kylillä nuo kerrat kun äiti oli vienyt avaimen tai pyöräsi? Ja varmaan teillä oli äitisi kanssa riitoja niinkuin teini-ikään kuuluu, äitisi ei sit varmaan kestänyt niitä.

oli miten oli, elämässä eteenpäin vaan, omaa elämäänsä ei kannata pilata murehtimalla huonoa kohtaloaan.
 
vierailija
Veikkaanpa, että et soittanut sitä ovikelloa siksi, että oli myöhässä kotiintuloajasta ja/tai humalassa. Ja varmaankin tarkoitus olisi ollut, että joudut kotiin tullessasi selittämään missä viivyit ja äitisi pääsisi tarkastamaan kuntosi, mutta kotiin pääsyä nyt ei varmasti olisi evätty. Ei vaan haluttu, että pääset salaa luikkimaan yömenoiltasi nukkumaan. Pyörän poisottaminen liittynee myöskin luvattomiin menoihin ja kuittien vaatiminen epäilyksiin siitä, että käyttäisit rahoja alkoholiin tai tupakkaan. Kuten monet teinit toki tekee ja jotkut vanhemmat ei välitä siihen niin puuttuakaan. Mutta toiset on tiukempia ja tarkempia, eikä sekään väärin ole.

Siinä, että on kahdet housut ei minusta ole mitään erikoista. Jos kummatkin on ehjät ja sopivat, niin ihan riittävästi siinä on. Ihan tavallista oli minunkin lapsuudessa ja nuoruudessa, että samoja farkkuja käytettiin käytännössä joka päivä ja viikonloppuna sitten pestiin.

Että ainoaksi vääryykdeksi minusta jää nuo henkareilla läimimiset. Varmaan äidillä mennyt hermo jonkin riidan yhteydessä, mutta ei silti ok, ellei nyt itsepuolustusta ollut.
 
Niin, sehän tässä ehkä hulluinta on että aina kysyin luvan lähtemiseen. Silloin kun sitä lupaa ei tullu niin en myöskään lähtenyt. Kotiintuloajat määrättiin joskus, silloin niitä noudatin. Avoimesti oon myöntänyt silloin vanhemmille et oon maistellut tupakkaa ja alkoa. Joskus muistan et äiti epäili minun käyttävän huumeita ja raha menee niihin. Ja tuo mun kunnon tarkistaminen ja kyselyt missä olit tapahtui kyllä joka kerta kun tulin viikonloppuisin kotiin, eli siinä ei nyt olis ollut mitään poikkeavaa ja se oli ihan ok.
En vaan ymmärrä näitä hänen juttuja. Ja nuo asiat mitä kerroin on vaan pientä raapaisua.
Mielestäni oon ollut "hyvä lapsi". Tein kotitöitä, leikkasin nurmikot, siivosin ja autoin muissa hommissa. Leivoin monesti kun siitä tykkäsin. Äiti puhui monesti kuinka veljeni oli niin paljon mukavampi, luki vain kirjaa ja pelasi tietokonetta viikonloppuisin, ei käynyt missään. Veljeäni on aina suosittu, tuettu rahallisesti aina kun vaan tarvitsee jotain. Ja kaikki tuo tehdään tietenkin minulta salassa. Ja muutenkin kyllä yleiseen ilmapiiriin kuuluu valehtelu ja salailu, salasi jopa oman siskonsa.
 
vierailijatrrrr
Onks sun äiti vielä hengissä ja pystyisittekö puhumaan mitä on ollut ja miksi?

Mun mielestä nuo kuulostaa aivan hirviöäidiltä. Ei oikeuta mikään pelko alkon käytöstä tms jättämään yöksi ulos. Ois puhunut sun kanssa eikä,piilotellut pyörää tai avainta tms. Ihan sama olitko helppo vai vaikea nuori niin puhumalla asiat pitää selvitäää ja kasvattaa eikä väkivallalla ja tuollaisilla piilotteluilla.

Silti, oman itses takia, ei kannattais liikaa takertua menneeseen tai katkeroitua. Toki kannattais puhua äitis kanssa. En myöskään jättäisi lastani hoitoon hänelle koskaan.
 
vierailijatrrrr
Niin, ja slle ei ehkä voi mitään jollei housuja ole enempää, mutta miksi niitä ei voi pestä heti kun pitäisi? Kyllä asiallinen äiti haluaisi tällaisissa olla avuksi ja aktiivinen, jollei pysty ostamaan vaihtohousuja, ja että tilaa housut vuoden viiveellä eikä kysy yhtään, että onks nää vielä sellaiset kuin toivot ja katsottaisiin yhdessä että mikähän koko olisi oikea. Ja tarkistettaisiin tuote yhdessä sen saavuttua ja tarvittaessa vaihto tietysti! Ja ettei lapsi voi äidilleen kertoa että sitten kun on rahaa, niin haluaisin tilata tällaiset housut, vaan joutuu piilotellen merkkaamaan housuja kuvastoon.
 
ZZ00
Tosiasia vaan on, että kaikki naiset eivät ole sopivia äideiksi, eivätkä kaikki miehet isiksi. Tänne palstalle jos näistä kirjoittaa niin tietenkin syy löytyy aina lapsesta, mitäs teit asioita joista sinua piti rangaista. Mitäköhän tuhmaa muuten Vilja Eerika teki ansaitakseen sen mitä hänelle tehtiin. Oli varmaan toooosi tuhma.

Itselläni lapsuus on onneksi jo sen verran kaukana että harvemmin enää ajattelen niitä aikoja. Enpä kyllä ole vanhempiinikaan yhteydessä ja sitä mm sukulaiset näyttävät kovin paheksuvan. Jossain vaiheessa on kuitenkin opittava että minä olen ihan ok, en ole tehnyt mitään väärää, arvostan itseäni, voin rakastaa itseäni jne jne. Joskus se vaan vaatii totaalisen irrottautumisen sellaisten henkilöiden piiristä jotka eivät sitä arvostusta ja rakkautta ole osanneet antaa. Ja viime kädessä muiden ei tarvitsekaan sitä ymmärtää tai uskoa. Itsekunnioitus on ihan ok juttu.
 
vierailija
Tosiasia vaan on, että kaikki naiset eivät ole sopivia äideiksi, eivätkä kaikki miehet isiksi. Tänne palstalle jos näistä kirjoittaa niin tietenkin syy löytyy aina lapsesta, mitäs teit asioita joista sinua piti rangaista. Mitäköhän tuhmaa muuten Vilja Eerika teki ansaitakseen sen mitä hänelle tehtiin. Oli varmaan toooosi tuhma.
Nykyään vaan on aika paljon ihmisiä, joiden mielestä lapsi ei ole koskaan tuhma ja jos lasta rankaisee, niin se on vain epäoikeudenmukaista ja julmaa sitä lasta kohtaan.
 
ZZ00
Nykyään vaan on aika paljon ihmisiä, joiden mielestä lapsi ei ole koskaan tuhma ja jos lasta rankaisee, niin se on vain epäoikeudenmukaista ja julmaa sitä lasta kohtaan.
Onneksi sinä osaat rankaista varmasti omia lapsiasi riittävästi. Toivottavasti he ovat olleet edes tuhmia jotta he ovat rankaisun ansainneet.

Itse olen kasvattanut lapseni pelkällä rakkaudella. Outoa miten kiltti hän on aina ollutkin. Mutta voihan se kiltteys olla geeneissäkin. Olenhan minäkin kiltti, olen aina ollut. Onneksi minua kuitenkin rankaistiin. Ihan varmuuden vuoksi.
 
vierailija
Mä pikkasen luulen että sä olet salannut äidiltäs asioita. Lopeta se salaaminen ja kerro suoraan aina kaikki mitä tapahtuu. Äitinä sitä haluaa tietää mitä tapahtuu koko ajan koska sillon pystyy puuttumaan asioihin. Ongelmat on sun itses aiheuttamia koska oot salaaja ja yrität huijata. Kun jäät kiinni niin sillon kuulukin lähteä tukka päästä. Milläs muulla ikinä olisit oppinut?? Ei aina voi vaan silittää päätä.
 
vierailija
Onneksi sinä osaat rankaista varmasti omia lapsiasi riittävästi. Toivottavasti he ovat olleet edes tuhmia jotta he ovat rankaisun ansainneet.

Itse olen kasvattanut lapseni pelkällä rakkaudella. Outoa miten kiltti hän on aina ollutkin. Mutta voihan se kiltteys olla geeneissäkin. Olenhan minäkin kiltti, olen aina ollut. Onneksi minua kuitenkin rankaistiin. Ihan varmuuden vuoksi.
Mielestäsi siis rakkautta on se, että ei pidä lapselle kuria?
 
vierailijadingdong
Mä pikkasen luulen että sä olet salannut äidiltäs asioita. Lopeta se salaaminen ja kerro suoraan aina kaikki mitä tapahtuu. Äitinä sitä haluaa tietää mitä tapahtuu koko ajan koska sillon pystyy puuttumaan asioihin. Ongelmat on sun itses aiheuttamia koska oot salaaja ja yrität huijata. Kun jäät kiinni niin sillon kuulukin lähteä tukka päästä. Milläs muulla ikinä olisit oppinut?? Ei aina voi vaan silittää päätä.
Justjust. Pitäisköhän sun päästä jonnekin hoitoon ja saada jotain apua. Eiks susta kukaan välitä ja kaikki vihaa sua?
 
Oon joskus puhunut asiasta ja samoin mieheni yrittänyt puhua. Ei ymmärrä yhtään mistä olemme puhuneet. Sanoo ettei ole ikinä tehnyt mitään ja väittää paskapuheeksi. Muutaman kerran on kysynyt muitten kuullen minulta että "enhän oo koskaan lyönyt sua?". Tosi ahdistava tilanne.
Oon työstänyt näitä kaikkia asioita paljonkin terapiassa ja päästänyt osaksi irti katkeruudesta, nyt ne vaan ovat taas mielessä oman tyttären myötä. Kaikki asiat kyllä kuulostaa tutulta tuossa linkin viestiketjussa. Postien avaaminen, reppujen ja huoneen penkominen, henk koht juttujen lukeminen, riittämättömyys jne.. Vielä tänäkään päivänä en ansaitse enkä tarvi hänen mielestään mitään kivaa itselleni, esim. ihan parturissa käyminen pitää kyseenalaistaa. Itse hän on oikeutettu tietenkin vaikka mihin, shoppailuun kauneudenhoitoon.. Ja jos minä olen hankkinut itselleni jotain, täytyy hänenkin ettei jää huonommaksi. Tästä siis tullut jo ihan kilpailutilanne hänelle.
 
vierailija
Justjust. Pitäisköhän sun päästä jonnekin hoitoon ja saada jotain apua. Eiks susta kukaan välitä ja kaikki vihaa sua?
Suus kiinni soppaluu. Musta pidetään ja mun lapset pitää musta. Sun kannattais jo unohtaa tollaset jutut ja ymmärtää että tollanen salailu johtaa vaan tohon mitä äitis on tehnyt. Se on toiminut ihan oikein ja niin kun äidit toimii. Sä vaikutat henkisesti siltä että jotain 13 vuotias pakosti. Kun et kykene käsittelemään asioita etkä oikein ymmärrä niitä. Äidit ei kilpaile tyttärien kanssa mutta äiditkin on ihmisiä ja ihan samalla lailla meillä on oikeus ulkonäköön ja sellasiin vaatteisiin mistä tykätään. Kukaan ei kopioi ketään vaan äiti on nuorekas.
 

Yhteistyössä