Äidin yövuoro ja 10,5- & 14,5-vuotiaat kotona?

"..."
Eiköhän baariin meneminen ja työt ole kaksi aivan eri asiaa ajateltaessa, millaisena roolimallina vanhempi lapsilleen toimii. Baarireissun rinnastaminen töihin kertoo kyllä jotain myös ajatusmaailmasta. Kyllä on nyt joillain kova tarve puolustaa omaa juomistaan.
 
"viera"
Riippuu lapsista. Jos se 14v on vastuullinen eikä esim raahaa kotiin porukkaa juopottelemaan ja kukkaa polttelemaan kun oot töissä. Ja myös siitä, et alkaako lapset helposti tappelemaan jos oot pois...
Mut jos ihan ok normi lapset niin mikäs siinä :) itse olen hoitanut vauvaikäisiä lapsia jo 13 vuotiaana...
 
vira
Voi jättää,kyllä melkein 15v on sen verran "aikuinen" että pärjää varmasti,toki niinku viera kirjoittikin että riippuu onko millaisesta 14v kyse. Lisäksi tuon ikäinen tietää jo miten toimia jos jotain sattuu,ja kyllä 10v pärjää ilman äidin holhoamista yön yli kun kaverina on isompi!
 
"vieras."
Olen jättänyt 9-vuotiaankin kun oli pakko. Olin tuolloin yh eikä tuon ikäiselle enää saa päivähoitopaikkaa ja ne jotka joskus lupasivat olla avuksi, niin tekivät oharin, töissä käyntiä en voinut kuitenkaan jättää koska muuten en olisi voinut elättää itseäni lapsen ohella.

Hyvin pärjäsi kun etukäteen olin ohjeistanut kuinka toimitaan jos tulee hätä tms.
 
-75
Luulisin että pärjää ihan hyvin, jos lapsille itselleen sopii jäädä. Ja tekisin kyllä niin että olisi joku naapuri tms jolle voisi lapset yöllä soittaa jos joku hätä tulisi.
 
"vierailija"
[QUOTE="...";29419743]Eiköhän baariin meneminen ja työt ole kaksi aivan eri asiaa ajateltaessa, millaisena roolimallina vanhempi lapsilleen toimii. Baarireissun rinnastaminen töihin kertoo kyllä jotain myös ajatusmaailmasta. Kyllä on nyt joillain kova tarve puolustaa omaa juomistaan.[/QUOTE]
Aivan. Kyse ei ole lasten iästä vaan tästä muusta.
 
"vieraz"
Itse jäin teini-ikäisenä paljon nuoremmankin sisaruksen kanssa muutamia kertoja yöksi ilman vanhempia. Hyvin pärjättiin. Suurin osa ajastahan yöllä nukutaan, joten eihän siihen jää muutakuin iltapalan laittaminen sille pienemmälle ja iltapesuissa avustaminen. Ja aamulla äiti jo tuleekin kotiin... On kyllä aika kumma jos 14,5 -vuotias ei tuollaisesta selviä..! Tietysti täytyy myös ohjeistaa keneen otetaan yhteys jos jotakin sattuu sillä välin...
 
  • Tykkää
Reactions: Spukka
Ohoh, hämmästyttävän yksimielistä :) Joo siis meille keväällä tulee tilanne että näin on pakko toimia, houkutteli kysyä täällä palstalla, kukkahattutätien luvatussa maassa, mitä mielipiteitä aiheesta irtoaa.
Tuntuu silti hassulta, viimeksi olen tehnyt yötöitä silloin kun lapset olivat vielä liian nuoria jäämään keskenään kotiin (menivät mummulaan), siksi itseäkin jännittää. Mutta varmasti menee hyvin, omatoimisia ovat. Vanhemmalla on paniikkihäiriö tosin, mutta se on viimeisen vuoden ajan ollut niin hyvässä hoidossa, että kohtauksia ei ole näkynyt kuukausiin.
Kiitos vastaajille!
 
"Cream"
Mielestäni olisi kohtuullista että vanhemmalle lapselle maksettaisiin jonkinlainen korvaus "vahtimisesta",
jos siis hänen oletetaan huolehtivan nuoremman iltapalan syömiset ja nukkumaanmenot.

Ei ehkä tässä tilanteessa kun nuorempi on jo yli 10v, mutta ylipäänsä.
Jotkut vanhemmat käyttävät teinejään hirmu paljon ilmaisena lapsenvahtina.
 

Yhteistyössä