Äidit 40+

Heipat Tanskasta ja kiitokset tervetulotoivotuksista! Kiitos Minni listalle lisäyksestä, poikamme syntyi 29.10.2010, 1. lapsi (ja ainokaiseksi jää, täytyy sitten huolehtia kaveripuolesta). Ja lokakuu asuu Norjassa, "det er greit" muuta en sitten osaakaan norjaksi kirjoittaa.

Oivikki jaksuja pienen kanssa! Nykyajan lääketiede on kyllä onneksi niin kehittynyttä että sydänvikaisia lapsukaisia voidaan hyvin auttaa, mutta rankkaa ja huolestumisia aiheuttavaa se varmasti on.

Oli kyselty äippäloman pituudesta... Kaiken kaikkiaan mulla on 14 viikkoa alkaen 1 kk ennen laskettua aikaa, no mulla meni 8 päivää yli. Tuo palkallisena. Sitten päivärahoilla voi pitää 32 viikkoa vuorotellen lapsen isän kanssa, minä saan henkilöstöetuutena siitä 10 viikkoa palkallisena. Mut kun mulla selkä kipeytyi niin pahasti (olen vajaa 160 cm lyhyt ja BMI oli alkuraskaudessa 23,9 mutta pojan syntymämitat 3936 g ja 56 cm) ja ylirasituin muutenkin niin sain takautuvasti sairaslomaa 17/12 lähtien ja olen edelleen sairaslomalla. Ja laskuissa sekaisin että paljonko palkallista äippälomaa mulla vielä on, koska mieheni isyysloma on mun sairaslomapäivästä lähtien 2 päivää per viikko. No vapaata töistä voin reilusti pitää, koska mulla on vielä vuosilomaa jäljellä 2 viikkoa, ja uusi lomavuosi ja sitä kuittia 6 viikon loma pätkähtää käytettäväksi vapusta lähtien. Kunta ja työnantaja saavat luvan pitää tarkkaa lukua noista päivistä, en näinä aikoina jaksa enempiä ajatella tuota puolta.

Pojan paino lähentelee varmaan jo 8 kiloa, oli pari viikkoa sitten 7,5 kg ja 67 cm. Silloin ikää n. 3 kk ja viikko. Isovanhempia ei enää ole ja kaikki tutut ja sukulaiset ovat työssäkäyviä tai asuvat liian kaukana, joten olemme ihan kaksistaan joutuneet pyörittämään tätä arkea. Kunta on koordinoinut tulevan hoitopaikan kanssa että Sami voi aloittaa hoidossa 20 tuntia viikossa jo 28/2 lähtien, niin pääsemme paremmin hoitamaan asioita ja omaa hyvinvointiamme. Kuulostaa ehkä itsekkäältä, mutta tällä vuokra-asuntoalueella on ollut ammuskeluja, tulipaloja, lähikauppakin suljettu jne. jne., ja kylppäriä on jouduttu vähän väliä remppaamaan, joten elo ei ole ollut mitään auvoisaa vauvantuoksun nuuskintaa.

Mutta poika voi hyvin ja on todellinen hurmuri vaikkakin vaativa, mutta päivä kerrallaan yritetään jaksaa kohti kevättä.

Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!
T. Mullu ja "pojat"
 
Hei Mullu, voit hyvin kirjoittaa mulle tanskaakin ;) olen nimittain naimisissa tanskalaisen miehen kanssa ja meidan tytolla on mummola Koopenhaminassa, Amagerissa. Sori etta puuttuu skandit, kun lainaan miehen konetta.

Kaikille kivaa viikonloppua
lokakuu ja kultakutri
 
Kivaa kun tulee lisää väkeä! Täällä on suorastaan vilskettä. :)

Meillä tauti ei ota loppuakseen. Vauva ja minä ollaan jo voiton puolella, mutta kova yskä on molemmilla. Ei meinaa tytön imeminen onnistua, kun alkaa yskiä kesken kaiken ja sitten poruttaa, kun tissi lähtee suusta. Tai kun minä yskin, pelästyy neiti kesken imujen. Myös nukkuessaan reagoi hevosenyskääni. Meillä muukin perhe on nyt sairaana. Koko viikko on mennyt sisällä. Eilen sentään kun mulla ei enää ollut kuumetta, jaksoin tehdä kotihommia, mm. 5 koneellista pyykkiä.

Joskohan tänään tekis pienen ulkolenkin vauvan kanssa. Mietityttää vauvan ulos vienti, kun on tuo yskä ja toipilas. Mutta eihän siellä tarvi tuntikausia olla. Tekisi hyvää saada vähän raitista ilmaa ja auringonvaloa.

Onko teillä kellään käytössä korvakuumemittaria? Käyttökokemuksia kaipailen. Itsellä tavallinen digitaalimittari, jolla olen pyllystä (siis vauvan, ;) ei omasta) mitannut. Se on vaan vähän hankala, kun mittaaminen hidasta ja neiti ehtii kääntyä ja vääntyä sinne tänne mittaamisen aikana.

Ymmärsinkö Oivikki oikein, että seula ei hälyttänyt aikanaan? Jäin miettimään, mikä merkitys noilla seuloilla lopultakaan on. Itselläni seula oli lähellä ns. riskirajaa, muistaakseni 1:240, kun 1:250olisi oikeuttanut lapsivesipunktioon. Tosin olisin saanut halutessani lähetteen tuollakin luvulla, mutta en halunnut.
 
Ristiäiset vietetty, äiti väsynyt mutta onnellinen. Kaikki meni oikein hyvin. Tyttö nukkui lähes koko juhlien ajan, hieman heräsi välillä seurustelemaan ja syömään. Nimi oli paikallaolleille jo tiedossa, joten sekään ei ollut ylläri. Isomummu (melkein 90 vee) oli ainoa, joka ei ollut tyttöä edes nähnyt eikä nytkään edes uskaltanut ottaa syliin :/

Nyt nautin lasillisen viiniä.

- Siiri S ja typy melkein 2 kk
 
Hmm.. tuota noin Mullu, ei millään pahalla mutta kyllä aikaisin laitatte vauvelinne hoitoon, itse en kyllä mitenkään raaskisi, nautin todellakin ollan vauvan kanssa. Ei ole ollut hoidossa "vieraalla" tähän asti kuin 2 tuntia isoveljensä kanssa kun miehen kanssa käytiin mäessä.

Kiva tete-a-tete alatte toipimuaan. Mä luulisin ettei kylmä olisi pahasta (siis pieni lenkki), saattaa jopa helpottaa yskää. Meillä ei korvakuumemittaria, mutta minä olen pojan kainalosta mitännut kuumeen, sekin on hankalaa kun ei meinaa aloillaan pysyä ja haluaa kokoajan ottaa mittarin käteen.
 
Lokakuu onnittelut kultakutrista. Hänhän on vain kaksi päivää vanhempi kuin Suoma. Ihanaa, kun hän oppi noin nopeasti rinnalle.

Vauvatoive no on sinulla toisaan kuntoilua noissa portaissa. Minullahan raskausaikana lihakset ja voimat menivät pahoinvoinnin takia, nyt tämän puntin kanssa vähitellen alkaa palauta, tosin vielä on tuo nosto rajoitus sektion takia voimassa eli vain lapsen saa nostella. Minulla on vielä erikseen nuo rela ja d vitamiinit, mutta annan ne samaan aikaa. Seuraavaksi ostan minäkin tuon yhdistelmätipan. Rautaa pitää antaa 1 v ikään asti. Toivottavasti vatsa alkaa sitä paremmin kestämään, kun suolisto tästä vahvistuu lisää.
 
Panteri miten teillä huomattiin tuo maito llergia? Minulla on itsellä maitoallergia (oireet tulee suolistoon). Jouduin antamaan korviketta tammikuussa, niin tytölle tuli niin paha ummetus ja vatsanväänne, että jouduin hankkimaan pehmityslääkettä, joten tietysti aloin epäilemään tuota maitoallergiaa. Saitteko reseptillä tuota korviketta ja voiko sitä ostaa ilman reseptiä (kokeeksi)?

Minni nyt Suoman sydäntä ja vointia seurataan. Tällähetkellä ei hänellä ole oireita. Jatkossa voi tulla vajaatoimintaa ja silloin aloitetaan joikin lääkitys. Leikkauksella se sitten hoidetaan, mutta millon se on vielä auki, ilmeisesti vasta 1 v. iän jälkeen. Kiva kuulla, että rokotuksista voidaan selvitä ilman kuumettakin, katsotaan nyt miten käy, kyllä vähän hirvittää suoraan sanottuna, mutta enemmän hirvittää ne taudit joita vastaa rokotetaa, joten otettava ne on.

Mullu kyllä tosiaan sitä huolestuu aina pienestä muutoksesta, (esim. väsymys), mutta varmuus tässä kokoajan kasvaa vauvan tulkitsemisessa. Mullu teillähän on ihan hyvät äitiys/vanhmpain vapaat siellä. Ikävää, että asuin alueella on ollut noin levotonta, hyvä kun saatte tukea.

Tete
paranemista! Minulla on ihan digimittari ja mittaan kainalosta. Nopea mittari on, se piippaa liian nopeasti, mutta katson siitä itse, millon lakkaa nousemasta lukemat. Sairaalassa käyttivät digi mittaria kainalosta, mutta siinnä ei lukenut, merkkiä niin en ole samaa löytänyt ( se nimittäin piipasi vasta, kun lukemat lakkasivat nousemasta) se olisi kätevä. Otsamittaria olen miettinyt, olis varmaan helpompi kuin korva, mutta luotettava vai ei??? Juu ei hälyttänyt seula. Itse en siis joutunut tuota lapsivesipunkio asiaa siis päättämään, mutta ehkä en olisi mennyt, olisi riippunut siitä mitä epäiltäisiin (kohtukuolemaan johtava epäily vai jotain muuta).

Siiri onnea hvyin sujuneiden ristiäisten johdosta. Minullakin eka nimi käytössä jo, toka ja kolmas päättämättä, ensivkolla pakko päättää sillä paperi asiat pitää hoitaa eteenpäin.

Suoma nukkuu tässä kantopussissa, mutta välillä taas vääntää niin kovaa vatsaa, että on noustava kävelemään ja hieromaan pientä, kun parahtaa itkuun yllättäen.
 
Noniin, typy täyttää tänään 2 kk ja eilen käytiin neuvolassa. Pituutta oli tullut kuukaudessa 3,5 cm ja painoa kilo, nyt mitat on sitten 58,5 cm ja 5,5 kg. Suuhun laitettava rota otettiin, katsotaan nyt aiheuttaako vatsavaivoja. Niitä meillä on tässä jo muutamana päivänä vähän ollut, toissailtana huuto oli kyllä aika sydäntäsärkevää, mutta aika nopeasti typy silti aina nukahtaa. Kiltti siis kuin mikä.

Noita neuvolakäyntejä mä kyllä vähän ihmettelen... ts. kyllähän ne varmaan siellä katsoo lapsen kasvun yms. tärkeät asiat, mutta sitten neuvolalääkäri kirjoittaa terveyskorttiin: Suloinen tyttö, onnittelut vanhemmille! Siis mitä? Miten tämä liittyy terveyteen? Mä ymmärrän kyllä, että tuoreita vanhempia pitää vähän "kehua", mutta voisihan tuon tehdä vaikka verbaalisesti ja kirjoittaa tuohon korttiin niitä oikeita terveysasioita ;) Vai olenko jotenkin vaativa.

Mukavaa pakkaspäivää äidit!

t. Siiri S ja typsy 2 kk
 
Hei! Ilmoittelen vaan lyhyesti, että minä ja tyttövauveli 5 kk (synt. 11.9.) voidaan ihan hyvin. On vaan tyttö niin kova syömään (painoa jo noin 9500 g) ja vaativanpuoleinen, ettei paljon nettiin ole kerennyt :) Terveisiä ja onnea kaikille odotuspuolelta jo tutuille sekä myös uusille tuttavuuksille!
 
Heippa taas, kysyisin minkälaisia turvaistuimia teillä on nyt käytössä ?
Minulla on ollut käytettynä ostettu vauvakaukalo, jota en tahdo enää jaksaa raahata,,,,puolivuotiaani kun painaa varmaankin jo noin 10 kg, ensi viikolla neuvolassa nähdään....vauvakaukalo olisi 13 kg saakka mutta ajattelin nyt ostaa uuden turvaistuimen joka menisikin sitten monta vuotta.
Osaatteko suositella jotakin merkkiä tai oletteko tykästyneet omaan istuimeenne?
 
Roosamaria, jotkut vauvat vaan kasvaa, minunkin "pikkuinen" 5 kk 9kg 290 gr , kanniskeltavaa riittää. Mitäs tarkoitit vaativalla vauvalla, itkeskelee vai muuten viihtyy sylissä , vai onko ollut muita vaivoja?
Oivikki, tuleekohan sinun vauvasta Suoma, vai oliko se "työnimi" raskausaikana valittu........
 
Aiheuttaako maito-allergia yleensä ripulia vai ummetusta, ja liittyykö siihen yleensä aina ihottuma?
Minun pikkuisella on aina vatsa toiminut hyvin, kakkasi rintamaidolla ollessaan 5-10 kertaa päivässä, nyt kun soseita menee niin tuntuu että välillä on ummetusta, kakkaa yleensä kerran päivässä ja pari päivää jäänyt väliin ettei ollenkaan, ilmavaivoja tuntuu olevan kun paukuttelee , ei aavistustakaan mistä ne tulee, soseista vai imetyksen takia, onko muilla muuttunut suolentoiminta kun saa lisäruokaa.......yölläkin välillä poika piereskelee ja parahtaa itkuun sitten, se ei ole ollenkaan kivaa......hänelle.....
 
Moi!

Kiva kuulla pitkästä aikaa Roosamariasta! :wave: Voi kun ehtisit kertomaan enemmän kuulumisia kun meidän ipanat on niin samanikäisiä.

Vauvatoive, meilläkin on vielä käytössä vauvakaukalo ja olen samaa mieltä et kyllä sen kanniskelu on hankalaa :kieh: Ostettaneen seuraavaksi saman sarjan (MaxiCosi) seuraavan koon istuin kun se käy samaan "telakkaan" kuin tuo vauvakaukalo. Mutta enpä ole kovin hyvin perillä noista jutuista kun olen ulkoistanut nuo hankinnat isännälle. Hänelle kun ne tuntuvat olevan tärkeitä et on just oikeenlainen koppa :rolleyes:

Ja ihan tutulta kuulostaa tuo kakka-asiakin. Ennen meidän neiti turautti kakat melkein joka vaippaan, mutta nyt kun saa lisäsapuskoja niin tulee 1-2 krt päivässä (tai ei ollenkaan) ja ne onkin semmosia satseja et ei meinaa mihkään vaippaan mahtua! :LOL: Ja paukkua riittää kans...

Mutta neiti vaatii taas ruokaa eli tissittelemään on mentävä. Ja jos sit uskaltautus ulkoilemaan kun aurinko varmaan lämmittää. Jeeee!

Pinkkis
 
Hei naiset. Terveiset täältä pohjoisesta...ihanaa kun mennään vauhdilla kohti kevättä. Kävin tänään (kaksi päivää ennen 2 kk synttäriä) vapaaehtoisessa lisäpunnituksessa. Kun mua aina vaan mietityttää kun Kultakutri on supernopea tisuttaja että mahtaako saada tarpeeksi ruokaa. Ja nyt vielä on unirytmikin muuttunut että yöllä vetää pitkät unet ja ruokintaväli on pitkä. Itse asiassa viime yön nukkui heräämättä 23-07...ruhtinaallista. Ja kyllä oli kasvanut hienosti...nyt mitat 5520 g ja 59 cm. Eli Siiri S, meidän lapset on melkein samankokoisetkin. Olisin kysynytkin muitten nukkumistavoista...rytmeistä, milloin teille on muodostunut selvät rytmit syömiseen ja nukkumiseen. Meidän neiti tosiaan alkoi jo reilu pari viikkoa sitten nukkumaan yöllä pidemmät pätkät ja heräsi vain kerran syömään. Päivällä sitten ottaa takaisin, eli varsinkin iltapäivällä nukkuu lyhyitä nokosia ja syö tiuhemmin. Nyt vajaan viikon on sitten vielä kiilaksi vetänyt heti aamusyötön jälkeen pitkät päikkärit. Ja tosiaan viime yö meni heräilemättä. Muutenkin kiinnostaa kuulla tästä alkutaipaleen kehityksestä... Itse olen ollut laiska makuuttamaan mahallaan, eli Kultakutri on hiukan laiska nostamaan päätään masulla maatessa. Nostaa kyllä muttei jaksa pitkään pitää ja menee helposti herne nenään :) Mutta kova neiti hymyilemään ja viimeisen viikon aikana on innostunut hirveesti kattelemaan roikkuvia ja heiluvia leluja ja viihtyy pitkät pätkät yksikseen lattialla ja kopassa. Eli leikkii ikäänkuin itsekseen. Ei ole vielä kova ääntelemään, vaikka välillä päästelee ihanan suloisia ääniä kovin keskittyneesti ;). Olen muuten lukenut sellaista uniopasta "Healthy Sleep Habits, happy child" jota voin lämpimästi suositella :) Tällaiset terveiset tällä kertaa...taitaa Kultakutri heräillä

lämpimin terveisin lokakuu
 
Heippahei.
Onpa meidän tytöt _lokakuu_ aivan samankokoisia. Maanantaina, päivää ennen 2 kk synttäriä neidin mitat olivat 5,525 kg ja 58,6 cm :) Muutenkin tuo loppuosa kirjoituksestasi voisi olla kuin minun tekstiäni... eli vatsallaan olosta jne. Varsinainen hymytyttö on tämäkin. Mä taas hommasin kirjan Elizabeth Pantleyn "Pehmeä matka höyhensaarille". Kannattaa lukea, varsinkin vähän isompien vauvojen äitien, jos nukkumisen kanssa on ongelmia.

Mä olen pikkuhiljaa uskaltautunut liikenteeseen tuon kakkakoneen kanssa. Meni monta viikkoa, etten oikein yksin uskaltautunut kauppaankaan typyn kanssa, mutta nyt me ollaan jo vanhoja shoppailijoita... tänäänkin melkein jo ostettiin matkarattaat. Ei kuitenkaan ostettu. Säästettiin siis.

Typy nukkuu pääsääntöisesti öisin yhden pidemmän rupeaman 4 - 5 h ja sen jälkeen kolmen tunnin pätkiä kaksi tai kahden tunnin pätkiä kolme. Päivällä meilläkin sitten vedellään sellaisia vartin/puolentunnin tirsoja ellei tosiaan olla liikenteessä, silloin nukutaan lähes kokoaika :) Vaunulenkkeilystä tai nukkumisesta ulkona en vielä sano mitään, niitä kun ei kauhean säännöllisesti vielä ole päästy harrastamaan.

Kovasti typy ihmettelee ympäristöään, tänään ihmetyksen aiheena ovat olleet äidin kädet. Kädet ja jalat vaan viuhtoo kun on niin innoissaan.

Nyt taidan ruveta iltatoimiin, katseleen Idolsia ja sitten typyn kanssa unten maille.

- Siiri S ja typsy 2 kk
 
Kiva lukea noita teidän juttuja vauvoistanne, ja muistella sitä kun omakin oli sen ikäinen....aika kuluu niin nopeasti. Meillä asuu puolivuotias, jonka uusin juttu on huutaminen, ei itkeminen siis vaan raakkuminen, huutaa niin paljon kuin keuhkoista lähtee ja kuullostaa ihan varikselta, ja sitten hymyilee ja on perin tyytyväinen oman äänensä kantamiseen. Toinen himopuuha on tavaroiden pudottelu yhä uudelleen ja uudelleen ja sekös naurattaa kun joku pelle nostaa kerta toisensa jälkeen ja vauva pudottaa yhä uudelleen ja uudelleen. Omia käsiäkin jaksaa yhä edelleen ihailla, ne ovat niin ihmeellisen taitavat ja niitä voi käännellä ja katsella pitkän aikaa.
Muuten vanha kunnon luumusose tepsi kovaan vatsaan, johan alkoi toimia ......
 
Hei Siiri S., mä olen ihan dementikko! Kyllä nuo meidänkin mitat oli päivää ennen 2 kk synttäriä joka on siis tänään! Hauska juttu tuo sama koko...minkäs kokoinen sun tyttö oli syntyessään.
Ja tuo unirytmikin aika lailla samanlainen. Tuo toissayön koko unet oli vahinko :( ja tänä yönä on noustu syömään entiseen malliin.

Me yritetään tehdä vaunulenkki joka päivä säiden salliessa. Nyt on sellainen myräkkä ulkona että taitaa olla sisäpäivä. Tyttö ei yleensä viihdy vaunuissa jos ne ei liiku, mutta ne kerrat kun ollaan oltu kaupungilla (automatka 20 min) niin on tosiaan myös nukkunut läpi koko homman :). Jopa mun lääkärintarkastuksen ajan nukkui koko homman vaikka jouduttiin aika lailla odottelemaan. Mä en vaan ole innokas lähtemään kaupungille kun meidän imettäminen onnistuu vaan yhdessä asennossa (kaksosasento) ja vaatii imetystyynyn ja hyvän istumapaikan. Eli kahvilan tuolissa imettäminen ei onnistu. Mulla maito tulee niin helposti, että tyttö ei ime napakasti kiinni ja kun tuo pää vielä ei ole hallinnassa niin "tavallisessa" asennossa putoaa tissiltä pois ja maidot menee rinnuksille. Mutta eiköhän se korjaannu kun niska vahvistuu ja koko kasvaa. Mä olen pitkä niin sylistä tissille on pitkä matka ;) eli tyynyillä täytyis topata joka tapauksessa.

Eli tämmöisiä tänne pohjolaan. Milloin te olette pitäneet/pidätte ristiäiset/nimijuhlan? Meille ei löytynyt tilaa toivomastamme kirkosta (täällä ristiäiset on tavallisen jumalanpalveluksen yhteydessä) ennen vapun päivää! Millainenkohan vötkäle tyttö on sitten...mahtuuko mekko ja kestääkö sylikummin käsivarret ;).

Lämpimät terveiset lumipyrystä
lokakuu ja kultakutri 9 vkoa
 
Heipat kaikille!

Käytiin 5 kk neuvolassa ja mitat: 7220g/66,2 cm. Käyrien mukaan alkanu paino tasaantua. Rintamaidolla mennään. Eilen tosin neiti maistoi hyvällä halulla hedelmäsosetta. Aukoi suutaan kuin linnunpoikanen ja hyvää oli.

Meinasi muuten viime viikolla, kun olin kuumeessa, tulla uskonpuute imetyksen suhteen. Tyttö selvästi imi ja imi ja itki, kun ei saanut maitoa kunnolla. Maitoa ei siis todella juurikaan tullut. Parina päivänä sai sitten korviketta lisäksi. Mietin, mikä syynä yhtäkkiseen ehtymiseen, ja tajusin, että oma syömättömyyteni/juomattomuuteni. Eli kun äiti ei saa ravintoa, ei saa vauvakaan. Heti kun tervehdyin ja aloin syödä/juoda normaalisti, alkoi maito virrata. Mietin vajaaravitsemuksella olevia äitejä maissa, joissa ruokaa ei ole riittävästi...

Unirytmistä: Meillä ei ole varsinaista kellontarkkaa rytmiä. Noin ajoilla mennään nukkumiset ja syömiset. Yöunille 20-22. syöminen n. 4 tunnin välein. Aamulla neiti herää 7.30-10 ja sen mukaan laitan päikkäreille, miten on herännyt aamusta. Joskus parit päikkärit, joskus kolmet ja unien pituus vaihtelee lyhyistä puolen tunnin unista pitkiin kahden-kolmen tunnin uniin. Esim. tänään on herännyt 7.30, unille 10.30 ja nukkuu vieläkin klo 13.30.

Rustiäisistä: Pidettiin ristiäiset neidin ollessa kuutisen viikkoa vanha. Aika varhain, mutta syynä yksinkertaisesti aikataulut eli tuo oli ajankohta, jolloin sopi kummeille ja mummeille ja papille. Esikoiseni taas kastettiin aikoinaan liki 3 kk iässä. Syynä silloin oli, että saimme haluamamme papin. Muut lapset on kastettu jossain näiden välissä.

Turviksesta: Meillä käytössä käytetty Maxi-cosi, joka on sekä hankala että hankala että hankala. :) Ei ole siis telakkaa, vaan "vanhanaikainen" kiinnitys ja PAINAA. Vielä neiti siihen mahtuu jonkun aikaa. Sitten siirrytään sisaruksilta perittyyn isompaan vehkeeseen, josta ei itselläni ole käyttökokemusta, koska on vauvan isän lasten vanha.

Mutta nyt täytyy mennä katsomaan miehen lasten perään. Ovat olleet pitkästä aikaa meillä ja täytyy sanoa, että välillä hermo menee - omani kun eivät enää ole perään katsottavia ja nämä ovat. Mennään ulos, kun on puettu ensin 15 minuuttia, tullaan sisälle, kun on ulkoiltu 15 minuuttia, mennään ulos, tullaan sisälle. Tai sitten ronklataan ruuasta, nahistellaan ja muuta normaalia lasten touhua. Ihmetellä täytyy, että olen aikoinaan jaksanut olla 8 vuotta kotona lasteni kanssa ja pyörittää samaa rumbaa heidän kanssaan.
 
Pantteri kiitos allergia tiedoista, on kyllä tosi kallista tuo maito. Minä sain vkosi lääkkeen lisäämään maidon tuloa ( on auttanu, joten ei tarvitse nyt juuri korvikeatta käytää).

Neuvolassa tuli sitten se rotaroktus ja siitä vähän tuli ripulia ja väsymystä ekana päivänä saa nähdä tuleeko vielä myöhmmin jotain lisää. Jätin raudan tauolle ja eilen en antanut mitään tippoja niin oli vatsa ihanan hyvässä kunnossa tytöllä. Siiri Suomankin nla kortissa lääk. teksit alkaa suloinne tyttö sitten tiukkaa asiaa....

Vauvatoive minulla on vielä se kaukalo ;) luonnollisesti, mutta koska omaa autoa ei ole niin istuimeksi olen ajatellut britaksin two way eliteä, se on kevyt ja sopii pitkään. Mutta jos on oma auto niin sittenhän varmaan on muut kriteerit päällimäisenä. Autoliiton sivuilla on muuten hyvin kerrottu eri istuimista. Suoma jäi sitten työnimeksi, vielä sitä mietin, josko toiseksi nimeksi tulisi, mutta siihen on nyt tyrkyllä suvussa kulkeva nimi. Risitäiset vasta siis tulossa huhtikuun alussa =)

Roosamaria minullakin tämä aika kuluu niinä päivinä, kun on vatsavaivoja tytöllä niin, että ei nettiin kerkeä.
 
Ihana lukea teidän arjesta=) Täällä ei Suomalla ole säännöllistä rytmiä, kun on niin paljon noita vatsaongelmia. Niinä päivinä, kun niitä ei ole niin valvoo ilosena aamupäivällä ja seurustelee, nukuu hyvin sitten iltapäivällä, valvoo taas illalla ja nukkuu pitkätkin unet yöllä.

Tete voi kuinka kiva, kun soseet mastuivat noin hyvin, minä sitä odotan, että päästään kokeilemaan niitä.

Ulkoilemaan ei olla vielä päästy. Nyt kun lauhtuu, niin päästään vaunuttelemaan ( jos ei taas tule liikaa lunta). Kahvila käynnit ja shoppailu ei oikein vielä kiinnosta, kun ei imetys ilman kumia ja tyynyjä yms onnistu ja sitten pitäisi päästä lypsämään, ottaa maito mukaan ja lämmitellä sitä yms... mutta eiköhän senkin aika tule, kun haluan sinne lähteä.

Nyt tuolta äitiä kutsutaan, lähden imetystä kokeilemaan... jospa se vielä siitä vakiintuisi....
 
Viimeksi muokattu:
_lokakuu_ meidän typy oli 51 cm ja 3480g syntyessään, olemme tainneet ottaa painossa teidät kiinni :)

Meillä oli ristiäiset viime viikonloppuna, tyttö oli muutaman päivän vajaa 2 kk silloin. Etunimet (2kpl) on miehen valitsemat ja minun hyväksymät, yhteisymmärrykseen päästiin helposti.

Maanantaina saatu rota-rokote sai typyn tosi väsyneeksi, eilen ja tänään hän on nukkunut päivälläkin about 2 tunnin päikkäreitä ja ollut välissä vaan muutaman tunnin hereillä. Viime yönäkin hän nukkui tosi sikeästi ja äippä valvoi vierellä ja mietti onko kaikki kunnossa. Koska tähän tottuu? Vatsaakin taitaa vähän vääntää tai sitten vaan väsyttää, tuosta kitinästä ei oikein ota selvää. Onneksi mies välillä seurustelee tytön kanssa. Mä olin taas kaks vuorokautta "yksinhuoltajana" ja nostan kyllä hattua niille, jotka yksin ovat vauvan kanssa.

Mä muuten vaihdoin tänään verenpainelääkitykseni eli mun imetykset on nyt sitten imetetty. En tiedä onko tämä joku lumevaikutus, mutta mulla on ollut tänään tosi hyvä olo. Paineetkin juuri äsken, saunan jälkeen, mitattuna 117/77 ;)

- Siiri S ja typsy 2 kk
 
Viimeksi muokattu:
Siiri hyvä, että sinä voit hyvin, nyt lääkkeiden vaihdon jälkeen. Kiitos tuosta yksinhuoltaja toteamuksesta. Kyllä tuo rota voi tuon väsymyksen tehdä. Suoma oli väsynyt ti rokotuspäivänä. Tänään on taas aamusta asti vatsaa vääntänyt ja vähän ripulia ollut. Rinnallakin on mennyt ihan raivoamiseksi, vaikka eilen rauhoitti se hyvin ja sai hyviä määriä siitä juotuakin. Nyt olen kantanut häntä kantopussissa, juuri laitoin tuonne sänkyyn, katsotaan kauanko siellä pystyy nukkumaan.

Minulla on kantopussin lisäksi rengasliina, mutta en osaa sitä kiristää oikein (kiristyy sielät mistä ei pitäisi ja jää löysälle mistä yritän kiristää ), tietääkö joku teistä mikä kikka siinnä on???

Minullahan oli hankittuna muutama kesovaippa, pari kertaa olen vain käyttänyt, ei ainakaan vielä riitä äidin voimat kestoiluun. Joku kertoilikin tuolla odotuspuolella, että kertiksissä on eroja niin toisaan on. Täällä on käytössä pienin koko vielä ja pampers on ehdoton suosikki. Muutuvatkohan vaipat kokojen mukaan? Vai onko samamerkki toimivin seuraavassakin koossa?
 
oivikki, mä oli "yksinhuoltajana" heti silloin tammikuussa 4 päivää (muut isät viettää isyyslomaa, meidän isukki lähti poikain kanssa reissuun :) ) ja jo silloin ajattelin teitä yksinhuoltajia kunnioituksella. Itse oli aivan naatti sen neljän päivän jälkeen ja toivoin vain, että joku muu välillä ottaa ohjat käsiin että pääsen vaikka suihkuun yksistään ja rauhassa...

Meillä ainakin liberon vaipat käy tässä seuraavassakin koossa, saa nähdä ovatko seuraavankin koon yhtä hyviä. Pampersia en ole kokeillutkaan, täytyisi varmaan koklata.

- Siiri S
 
Hei

Aurinkoista sunnuntaita. Tyttö nukuu tässä kantopussissa niin pääsen koneelle ja laitoin pyykkikoneen päälle. Tässä on helpompi autta nopeasti, kun alkaa kipristää vatsaa tytöllä niin saa hän yhtenäisemmän unen. Illalla noin yhdentoista aikaan sain tytön nukkumaan, kun otin viereeni. Rintaraivarit alkavat voimistua, yhtäkkiä alkaa kauhea huuto. En tiedä voisi liittyä myös jotenkin vatsakipuihin. Tyyliin pitiäsi hiukan herutella uutta maitoa, kun etu maito on hotkastu ja samalla kipristää hiukan vatsaa niin ne yhdessä sitten on liikaa.

Ulkoilamaankin pitäisi lähteä ilma on niin hyvä, mutta ei tahdo paukut riittää pukemisrumbaan ja siihen, että sitten kohta pitää kuitenkin tulla kotiin, jos vatsaa vääntää liikaa.
 
Terveiset pitkästä aikaa ! Tyttö on kohta viisi kuukautta. Tulimme viikko sitten ulkomailta, jossa olimme nauttimassa lämmöstä 2,5 viikkoa. Matka meni hyvin, vaikka jouduimme odottamaan koneenvaihtoa yli 4 tuntia.

Neiti on kasvanut kovasti. Seuraava neuvola on 7.3. Laitoin juuri laatikkoon pieneksi menneitä vaatteita ja niitähän sitten olikin. Jotenkin yliarvioin vaatteiden määrän. Olisi riittänyt ainakin kaksosillekin asti.

Jotenkin kurjaa, että aika menee niin nopeasti. Heinäkuussa jo töihin. Tyttö on oikein topakka ja seurallinen. En enää imetä ja nukkuu yöt todella hienosti. Ulkomaillakin piti välillä herättää, että ehdittiin aamupalalle, kun oli jo nukkunut jopa 13 tuntia. Hän kääntyy vatsalleen ja kampeaa kovasti istumaan. Tarttuu hienosti esineisiin ja nauraa höröttää, kun velipojat hänelle ilveilevät.

Itse pitäisi vain saada noita kiloja pois. Harmittaa, kun minulla on vielä sellainen hermokipulääke, joka nostaa mahatavasti painoa. Tätä ei voinut raskauden aikana käyttää, mutta silloin noita kinttuja ei repinytkään. Käden hermopinne parani heti synnytyksen jälkeen, mutta tämä vaiva alkoi taas uudelleen. Kummallista...

Discovery ja neiti kohta 5 kk
 

Yhteistyössä