Äiti tuli sitten uhkailemaan koulussa pojalleni...

  • Viestiketjun aloittaja tyrmistynyt
  • Ensimmäinen viesti
tyrmistynyt
Otsikko on tökerö, myönnetään.
Koulussa ala-asteella sattunutta: poikani oli koulupäivän päätteeksi pukemassa ulkovaatteita, kun toisen luokkakaverin äiti oli tullut tivaamaan:" Miksi purit lastani?". Poika oli turhaan yrittänyt sanoa, että ei ole purrut-äiti ei uskonut. Opettaja ei tuntunut olevan tietoinen koko episodista. Tapahtumat olivat sattuneet koulussa koulupäivän aikana.

Tänään opettaja oli selvitellyt tapahtumia, niin ko. poika olikin kuulemma litistänyt oman poikani allensa, eikä ollut suostunut lähtemään päältä pois pyynnöistä huolimatta. Oli ilmeisesti pitänyt kättä kyynärtaipeesta alaspäin kasvojen päällä :( . Puremisesta ei ollut varmuutta, mutta on poikani tilanteessa saattanut puraistakin :(. Mitään puremisjälkiä ei näkynyt- enkä edes tiedä, mistä kohti poikani olisi/on puraissut. veikkaisin, että kädestä.

Asiasta käytiin kotonakin pitkät ja syvälliset keskustelut, mutta eipä niistä saatu mitään irti.

Minua vaan häiritsee hillittömästi se, että pojan äiti oli tullut kouluaikana tivaamaan asiaa pojaltani, niin ettei hänellä ollut minkäänlaista mahdollisuutta puolustautua. Kouluun meno selvästi pelotti aamulla :(

Mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä? Soitin opettajalle ja mietin, että josko rehtori olisi ko. pojan vanhempiin yhteydessä ja selvittäisi koulun pelisääntöjä. Itselle ei tulisi mieleenkään lähteä lasten kamuille uhkailemaan/tivaamaan.

Poikani (8v) on kuitenkin leikkinyt toisen pojan kanssa aika usein. Pitäisikö nyt rajoittaa poikien yhteisiä leikkejä? (jotenkin tuntuu, että pitäisi- ei pojan- vaan hänen äidin vuoksi)
 
Yhteys kouluun ja palaveri pystyyn. Ja sille äidille tiedoksi, ettei kenenkään lasta mennä kovistelemaan sen enempää kouluun, kuin minnekään muuallekaan. Nuo asiat hoidetaan siten että molempien vanhemmat ovat läsnä!
 
ap
Mä mietin sitä, että millainen aikuinen lähtee 8-vuotiaalle kovistelemaan? Entäs kun pojat kasvavat ja ovat todennäköisesti samalla luokalla myöhemminkin- keinotkin varmaan kovenevat, jos poikien välille tulee erimielisyyksiä?
 
No ei ne lapset siitä nyt rikki mene jos kysytään, miksi teit niin. Se on nyt mielessä pari päivää ja unohtuu sitten. Pahinta mitä voisit nyt tehdä olis se, että rajoittaisit poikien yhdessäoloa. Silloinhan tuo asia just jää kaivelemaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
No ei ne lapset siitä nyt rikki mene jos kysytään, miksi teit niin. Se on nyt mielessä pari päivää ja unohtuu sitten. Pahinta mitä voisit nyt tehdä olis se, että rajoittaisit poikien yhdessäoloa. Silloinhan tuo asia just jää kaivelemaan.
Aika outo tilanne, jos vieras äiti käy tuollaisia kyselemään 8 v:ltä koulussa. Tuskin on äiti kovin nätisti kysynyt, kun oikein koululle asti oli vaivautunut.
 
näinkö
Kyllä minä olen kovistellut naapurin 6.v poikaa pihalla tyyliin miksi pieksit meidän Maijan sillä kepillä, etkö tajua että siinä voi lähteä henki?
tämä siis kotipihoilla ja olin täynnä pyhää raivoa kun naapurin 6 vuotias oli pahoinpidellyt minun 6 vuotiaani kepillä verinaarmuille, lapsi muuten huusi kovaa!
Ja aivan varmasti olisin marssinut koululle tekemään saman jos tämä olisi koulussa sattunut ( ja sen lapsen tuntien tämä päivä ei ole kaukana).
Koska: tämän lapsen äiti ei koskaan aseta lapselleen mitään seuraamuksia, kysyy pojaltaan mitä kävi ja poika vastaa jotain tyyliin no ihan tuuli sen kepin puusta pudotti. Ja oikeastaan se (uhri) löi mua.
Jepjep
 
ap.
No se minua haittaakin, kun oli tullut kysymään eikä ollut uskonut vastausta. Tapahtuma sattui kouluaikana (kouluasiat selvitetään koulussa). Poikani koki tilanteen uhkaavana- kouluun meno jännitti (ei sanonut suoraan, että pelotti, mutta kertoi useasti tilannetta- eikä mitään tuollaista ole aiemmin tapahtunut :( ).
 
kritiikkiä aapeelle
Ylireagoit. Lapsesi on yliherkkä jos saa traumoja siitä että kysytään. "Miksi teit noin? Miksi purit?"
Minusta tuntuu että lapsi esittää. :/ Tai sitten hän on jotenkin heikko.

En käsitä nyky-yhteiskuntaa kun lapsia pidetään niin typerinä ja heikkoina ja uskotaan kaikki näiden teatterit.

Kyseenalaistat opettajan, toisen lapsen ja toisen lapsen äidin.. Mutta ei omaa lastasi tai omaa toimintaasi kasvattajana. 8 vuotias ei ole mikään vauva.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
No ei ne lapset siitä nyt rikki mene jos kysytään, miksi teit niin. Se on nyt mielessä pari päivää ja unohtuu sitten. Pahinta mitä voisit nyt tehdä olis se, että rajoittaisit poikien yhdessäoloa. Silloinhan tuo asia just jää kaivelemaan.
Aika outo tilanne, jos vieras äiti käy tuollaisia kyselemään 8 v:ltä koulussa. Tuskin on äiti kovin nätisti kysynyt, kun oikein koululle asti oli vaivautunut.
No ei se kyllä sitä tarkoita, että jos vaivautuu ihan koululle asti asiaa kysymään, ettei sitä voisi silti asiallisesti kysyä. Ja toisaalta taas, jos asia nyt kaivelee niin voihan siitä vielä vastapuolen kanssa keskustella. Kyllä tuo oli ihan normaalia meininkiä silloin kun itse olin pieni, eikä siitä tietääkseni kenellekään mitään traumoja jäänyt, että koulukaverin äiti kävi vähän torumassa. Itseasiassa se piti paremmin varmasti lapset kurissa, kun "koko kylä kasvatti".
 
ap.
No tässä ko. äidin oma poika "ei ollut tehnyt mitään pahaa". Hänen mukaansa poikani oli ihan noin vaan purrut, mikä oli tänään sitten open toimesta selvitetty, että oli tosiaankin litannut poikani allensa :(. Kummasti äiti ei puuttunut poikansa käytökseen. Ei mulle vaan tulisi mieleenkään lähteä koululle kovistelemaan :(

Ja juu, ei ollut nätisti puhunut :(
 
No todennäköisesti tämä ko äiti on ymmärtänyt tilanteen kiusaamis tapauksena..eikä noin kuin sinä tiedät...ja tunnetustihan opettajat eivät kiusaamista saa kuriin, että kyllä pitääkin puuttua!
Tosin tässä tilanteessa ilmeisesti kyse väärinkäsityksestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
No tässä ko. äidin oma poika "ei ollut tehnyt mitään pahaa". Hänen mukaansa poikani oli ihan noin vaan purrut, mikä oli tänään sitten open toimesta selvitetty, että oli tosiaankin litannut poikani allensa :(. Kummasti äiti ei puuttunut poikansa käytökseen. Ei mulle vaan tulisi mieleenkään lähteä koululle kovistelemaan :(

Ja juu, ei ollut nätisti puhunut :(
No mitä sie tekisit, jos sun lapsi tulee sanomaan että koulussa Pekka puri, pistäisitkö palaverit koululla pystyyn, vai ajattelisitko hoitaa tälläisen pikku asian mieluummin ihan omin neuvoin ja käydä kysymässä siltä Pekalta, että miksi puri?

Mitä se toinen äiti oli sitten tarkalleen sanonut? Eikä tuollaista asiaa edes pidä nätisti mun mielestä kysyä. Ja toisaalta, äidin pitää luottaa omaan lapseensa, kuten tämä äiti teki. Tilanne ei ollutkaan ihan sellainen, joten mikset sitten ota yhteyttä ja selvitä asiaa heidän kanssa?
 
ap
Mä oon aina ottanut kouluun yhteyttä ja siellä on selvitetty koulussa tapahtuneet erimielisyydet. Enhän vanhempana voi oikeasti tietää tapahtumien kulkua. Ne lapset on päivän siellä koulussa ja niiden perään katsovat opettajat; luokkakamutkin kertovat auliisti opettajille, jos näkevät jotain luvatonta.
 
ap
opettaja tekee sitten omat johtopäätökset. Olen kannustanut lapsia kertomaan päivän erimielisyyksistä opettajalle, kun niihin puututaan riittävän ajoissa (esim. juuri koulupäivän aikana), niin ei tapahdu mitään "lumipalloefektiä".
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
No ei ne lapset siitä nyt rikki mene jos kysytään, miksi teit niin. Se on nyt mielessä pari päivää ja unohtuu sitten. Pahinta mitä voisit nyt tehdä olis se, että rajoittaisit poikien yhdessäoloa. Silloinhan tuo asia just jää kaivelemaan.
Aika outo tilanne, jos vieras äiti käy tuollaisia kyselemään 8 v:ltä koulussa. Tuskin on äiti kovin nätisti kysynyt, kun oikein koululle asti oli vaivautunut.
No ei se kyllä sitä tarkoita, että jos vaivautuu ihan koululle asti asiaa kysymään, ettei sitä voisi silti asiallisesti kysyä. Ja toisaalta taas, jos asia nyt kaivelee niin voihan siitä vielä vastapuolen kanssa keskustella. Kyllä tuo oli ihan normaalia meininkiä silloin kun itse olin pieni, eikä siitä tietääkseni kenellekään mitään traumoja jäänyt, että koulukaverin äiti kävi vähän torumassa. Itseasiassa se piti paremmin varmasti lapset kurissa, kun "koko kylä kasvatti".
Meillä asiat hoidettiin joko opettajan kautta tai vanhemmat soittivat keskenään. Toimi hyvin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
No tässä ko. äidin oma poika "ei ollut tehnyt mitään pahaa". Hänen mukaansa poikani oli ihan noin vaan purrut, mikä oli tänään sitten open toimesta selvitetty, että oli tosiaankin litannut poikani allensa :(. Kummasti äiti ei puuttunut poikansa käytökseen. Ei mulle vaan tulisi mieleenkään lähteä koululle kovistelemaan :(

Ja juu, ei ollut nätisti puhunut :(
No mitä sie tekisit, jos sun lapsi tulee sanomaan että koulussa Pekka puri, pistäisitkö palaverit koululla pystyyn, vai ajattelisitko hoitaa tälläisen pikku asian mieluummin ihan omin neuvoin ja käydä kysymässä siltä Pekalta, että miksi puri?

Mitä se toinen äiti oli sitten tarkalleen sanonut? Eikä tuollaista asiaa edes pidä nätisti mun mielestä kysyä. Ja toisaalta, äidin pitää luottaa omaan lapseensa, kuten tämä äiti teki. Tilanne ei ollutkaan ihan sellainen, joten mikset sitten ota yhteyttä ja selvitä asiaa heidän kanssa?
8 v:t purevat äärettömän harvoin, ei eds meidän 5 v. pure. Kyselisin vähän kertojalta miten tähän puremistilanteeseen oli oiken päädytty.
 
hah, mulle tuli kans kerran yläasteen aikana yhden pojan äiti kovistelemaan kun olin muka puhunut pahaa hänen rakkaasta Eemelistään. Aikansa se ÄMMÄ raivos, vähän sitä pelkäsinkin kun tosiaan uhkaili, kun se lopetti niin kävelin vaan tylysti pois paikalta. Sanoin sitten asiasta luokanvalvojalle, ja todistajiahan riitti tueksi, ja rehtori olikin sitte ollu tähän äitiin yhteyksissä ja pitäny kuulemma kunnon paasauksen...

en kyllä pidä tuollaisia ihmisiä juuri minään, jos pitää lapsille tulla pätemään ja uhkailemaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
No tässä ko. äidin oma poika "ei ollut tehnyt mitään pahaa". Hänen mukaansa poikani oli ihan noin vaan purrut, mikä oli tänään sitten open toimesta selvitetty, että oli tosiaankin litannut poikani allensa :(. Kummasti äiti ei puuttunut poikansa käytökseen. Ei mulle vaan tulisi mieleenkään lähteä koululle kovistelemaan :(

Ja juu, ei ollut nätisti puhunut :(
No mitä sie tekisit, jos sun lapsi tulee sanomaan että koulussa Pekka puri, pistäisitkö palaverit koululla pystyyn, vai ajattelisitko hoitaa tälläisen pikku asian mieluummin ihan omin neuvoin ja käydä kysymässä siltä Pekalta, että miksi puri?

Mitä se toinen äiti oli sitten tarkalleen sanonut? Eikä tuollaista asiaa edes pidä nätisti mun mielestä kysyä. Ja toisaalta, äidin pitää luottaa omaan lapseensa, kuten tämä äiti teki. Tilanne ei ollutkaan ihan sellainen, joten mikset sitten ota yhteyttä ja selvitä asiaa heidän kanssa?
"...luottaa omaan lapseensa". Tässä yhteydessä pitää vain toivoa että se oma lapsi uskaltaa kertoa koko jutun ja aikuisen pitää vaivautua juttelemaan asiasta, eikä suin päin sännätä kovistelemaan viatonta osapuolta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä oon aina ottanut kouluun yhteyttä ja siellä on selvitetty koulussa tapahtuneet erimielisyydet. Enhän vanhempana voi oikeasti tietää tapahtumien kulkua. Ne lapset on päivän siellä koulussa ja niiden perään katsovat opettajat; luokkakamutkin kertovat auliisti opettajille, jos näkevät jotain luvatonta.
Minä kyllä olen kuullut omalta lapseltani ihan päinvastaista. Heti jos opettaja kääntää selkänsä tai ei ole kuuloetäisyydellä, niin näytellään keskisormea, tökitään, tönitään, haukutaan ja kiroillaan. Eikä kukaan "normaali" lapsi kerro näistä opettajalle.

Mietin, että miksiköhän äiti oli niin touhtunut. Olisiko niin, että kiusaaminen on jatkunut jo pitkään. Se selittäisi tilanteen. Se, että nahistelu on nyt ollut näiden kahden pojan välillä, ei sulje pois sitä mahdollisuutta, että joku tai jotkut muut olisivat varsinaisia kiusaajia tai ongelman alulle panijoita.
 
Mä tiedän, että tää kuulostaa ikävältä mutta..

kun jokaisesta pikku kinasta ja nahistelusta pitäisi nostaa niin kamala haloo, eikä mitään asioita vanhemmat osaa hoitaa keskenään ilman koulun osallistumista, niin onko se mikään ihme, ettei opettajien voimavarat ja kiinostus enää kertakaikkiaan riitä sitten niihin vakaviin tapauksiin?
 
ope
Koulun on oltava lapselle turvallinen paikka. Kyllä tuo äiti teki väärin mielestäni mennessään pojalta tivaamaan. Saahan sitä tietenkin aina kysyä nätisti, mutta parempi että puolueeton taho (ope) selvittää asiaa. Parempi tyyli olisi ollut pyytää opettajaa selvittämään asia, ja jos ope ei paikalla niin reksi. Välittömästi. Joka tapauksessa kaikki osapuolet paikalle. Olipa kuka tahansa tehnyt väärin lapsista niin homma siis selvitettävä mahd pian ja puolueettomasti.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ope:
Koulun on oltava lapselle turvallinen paikka. Kyllä tuo äiti teki väärin mielestäni mennessään pojalta tivaamaan. Saahan sitä tietenkin aina kysyä nätisti, mutta parempi että puolueeton taho (ope) selvittää asiaa. Parempi tyyli olisi ollut pyytää opettajaa selvittämään asia, ja jos ope ei paikalla niin reksi. Välittömästi. Joka tapauksessa kaikki osapuolet paikalle. Olipa kuka tahansa tehnyt väärin lapsista niin homma siis selvitettävä mahd pian ja puolueettomasti.
Näin juuri. Asioilla on aina monta puolta ja jokainen kertoo asiat oman näkökantansa mukaisesti ja saattaa hyvin liioitella ja jättää jotain kertomatta tai ainakin näkee asiat eri tavoin kuin toinen. Verratkaa tilannetta vaikkapa eroavan av(i)oparin tilanteeseen. Osapuolia kuunnellessaan ei voisi uskoa, että puhutaan edes samoista ihmisistä. Molempia osapuolia on kuultava tasaveroisesti

 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
No todennäköisesti tämä ko äiti on ymmärtänyt tilanteen kiusaamis tapauksena..eikä noin kuin sinä tiedät...ja tunnetustihan opettajat eivät kiusaamista saa kuriin, että kyllä pitääkin puuttua!
Tosin tässä tilanteessa ilmeisesti kyse väärinkäsityksestä.

Minusta äiti sortuu itse koulukiusaamiseen käytöksellään. Henkinen väkivalta on myös kiusaamista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tyrmistynyt:
Tänään opettaja oli selvitellyt tapahtumia, niin ko. poika olikin kuulemma litistänyt oman poikani allensa, eikä ollut suostunut lähtemään päältä pois pyynnöistä huolimatta. Oli ilmeisesti pitänyt kättä kyynärtaipeesta alaspäin kasvojen päällä :( . Puremisesta ei ollut varmuutta, mutta on poikani tilanteessa saattanut puraistakin :(. Mitään puremisjälkiä ei näkynyt- enkä edes tiedä, mistä kohti poikani olisi/on puraissut. veikkaisin, että kädestä.
No tuossahan on selitys sille äidille.

Kun tätä palstaa lukee, niin suurin osa vanhemmista on valmiita kovistelemaan ja 'käymään opettamassa' lapsensa koulukiusaajalle. Oman kokemukseni mukaan juuri noiden vanhempien lapset ovat niitä pahimpia koulukiusaajia :(
 
Vieras
Tätä tää sitten on kun vanhemmat puuttuu joka asiaan. Antaa niitten poikien itse selvitellä pikkuriitansa. Ei 8-vuotiaan enää pidä juosta mamman helmoihin joka hemmetin asiasta. Tosi ihme että nykyajan lapsista kasvaa vätyksiä.
 

Yhteistyössä