Älä äiti itke

Älä äiti itke

Älä äiti itke,
sillä minun aikani ei ollut vielä.
Kävin vain katsomassa,
mutta tulen myöhemmin uudelleen.

Äiti, pyyhi jo kyyneleet,
Tiedän, sun on ikävä,
mutta minä olen tässä,
vierelläsi, vaikka et minua näkisikään.

Äiti, katso ulos.
Olen poutapilven hattarassa,
tuulessa kosketan hiuksiasi.
Sadepisarassa annan suukon poskellesi.
Auringon säteessä tunnet lämpöni.
Linnun laulussa helkkää nauruni.
Tähtien tuike on minun silmäniskuni.

Olen joka hetkessä,
jokaisessa askeleessasi.
Äiti, en ole mennyt minnekään.
Olen tässä, ikuisesti, sydämessä.

-tuntematon-

Niin kaunis ja koskettava runo. Perjantaina synnytin pienen pienen pojan enkeliksi rv 18+5. Pieni oli vielä hengissä kun synnytys käynnistettiin, mutta jossain matkan varrella, 27 tunnin synnytyksen aikana lensi pienen sielu jonnekin kauas pois.
 
Tässä kirjoittamani tarina lyhykäisyydessään

Meillä on viisi elävää lasta ja nyt tämä pienen pieni kaunis enkelipoika. Kuopusta odottaessa raskaus oli vaikea. Kohdun sisäsuu havaittiin auenneeksi rv 19+6 ja jouduin siltä siunaamalta osastolle vuodelepoon, kanavaa oli jäljellä noin 1,5cm joka kohtua painamalla aukesi melkein kokonaan. Osastolla makasin viikolle 30 saakka ja sen jälkeen kotona vielä täydessä vuodelevossa 4 viikkoa jonka jälkeen olisin sanut nousta liikkeelle, mutta kunto oli jo niin huono, että käytännössä odottelin synnytystä makuuasennossa. Poika sitten syntyikin rv 38. Syyksi tähän episodiin epäiltiin streptokokkia ja bakteeri vaginoosia.

Kuopus täyttää huomenna 6v joten raskaudesta oli jo sen verran aikaa, että aika oli kulannut muistot ja päätimme haluta perheeseen iltatähden. Raskaaksi tuli muutaman kierron jälkeen ja lasketuksi ajaksi saatiin 24.7.2011. Ensimmäisessä ultrassa kävin naistentautien polilla rv 7 ja kaikki oli ok. Pyytelin jo silloin lääkäriltä tarkempaa seurantaa edelliseen vaikeaan raskauteen viitaten. Lääkäri käski sitten olla np-ultran lähetettä tehdessä yhteydessä äitipoliin ja pyytää tarkempaa seurantaa. Näin tehtiin, eli neuvolan terkka laittoi lähetteeseen, että pyydetään ystävällisesti erikoislääkärin seurantaa ja np-ultraa lääkärin tekemänä. Aika ultraan tuli kuitenkin kätilölle ja siinä kaikki näytti olevan kohdunsuun osalta ihan kunnossa.
Viikot karttui ja mulla huolet kasvoi. Vatsa oli kovin alapainotteinen koko ajan ja häpyluu vihleksi tosi kovasti ja muutenkin oli ihmeellisen tukala olla koko ajan. Rv 16 laittoi neuvolasta terkka taas lähetteen äitipolille, että äiti huolissaan edellisen raskauden streptokokin ja nyt olevien epämääräisten alavatsakipujen takia. Polilta tuli läheteeseen palaute, että ei vaadi seurantaa. Synnytyksen yhteydessä sitten tiputellaan antibiootti. Seuraavalla viikolla olin jo ihan huolesta suunnitaltani ja soitin neuvolaan, että mitä ihmettä oikein teen. Ei mulla periaatteessa mitään oireita ollut, mutta kun se kova sisäinen huoli. Viikkoja tuolloin 17+3. Neuvolasta terkka soitti äitipolille ja sieltä vastauksena, että ei nyt kyllä tänne tarvitsis tulla, mutta jos nyt ei millään pärjää kotona niin kai sitten on pakko tulla. Terkka kirjoitti mulle lähetteen ja painelin sen kanssa polille. Nenänvartta pitkinhän sielä katseltiin ja lääkäri tiuski, että kai se on sut tutkittava kun kerta tänne olet tullut.
Kokeili sormin kohdunkaulaa ja sanoi, että ihan hyvältä tää tuntuu, mut katsotaan nyt sitten ultralla vielä ja siinä se karmea totuus sitten paljastui. Kohdunkaulaa vaivainen sentti jäljellä ja kohdun sisäsuuta ei käytännössä ollut vaan oli avautunut ihan täysin. Kotiin mut sitten passitettiin ja vannotettiin ehdottomaan vuodelepoon, mitä sitten toteutin. Makasin sängyssäkin takapuoli ison tyynypinon päällä, että kohdunsuulle kohdistuisi mahdollisimman vähän painetta. Mitään oireita ei viikon aika sitten ollutkaan ja torstaina 24.2 menin kontrolliin jossa oli tarkoitus sitten pohtia jatkoja, lähinnä sitä pystytäänkö kohdunsuulle laittamaan tukilankoja.
Tilanne oli kuitenkin jo hyvin huono. Koko kohdunsuu oli pettänyt ja kalvopussi pullotti emättimeen. Siinä sitten suunniteltiin osastolle menoa ja pää alaspäin makuuttamista jotta saataisiin hätälangat laitettua, mutta surkeuden surkeus, lapsivesitesti näytti positiivista, eli käytännössä homma oli pelattu, ei pysty laittamaan lankoja koska infektio mun streptokokki taustalla olisi ihan takuuvarma ja viikkoja olisi ehkä saatu muutama lisää.
Mut siirrettiin sitten suoraan synnytyssaliin ja kalvot puhkaistiin kokonaan. Ehkä elämäni ihan kamalin hetki oli se, kun tiesin, että tavallaan tapan sen vauvan sinne. Itkettiin miehen kanssa yhdessä ja pikkuinen sätki kohdussa minkä kerkesi.
Synnytyksen piti olla helppo kun paikat oli niin kypsät, mutta lopulta, 27 tunnin jälkeen synnytin jo kuolleen enkelipojan joka oli niin isänsä näköinen kun olla ja voi, ihan niin kun kaikki sisaruksetkin. Painoa pienellä pojalla oli 240g. Pitelin poikaa yli tunnin rinnan päällä ja ihmettelin täydellisiä sormia ja varpaita. Lopulta pieni oli niin kylmä ja minun piti alkaa pusata istukkaa ulos niin luovutin pikkuisen kätilöille punnittavaksi ja valokuvattavaksi. Nämä pari päivää synnytyksen jälkeen on ollut kyllä ihan kamalia, itku on herkessä ja kroppa ihan sairas pitkästä synnytyksestä.
Ehkä tästä joskus toipuu. Ensi viikolla otan yhteyttä potilasasiamieheen ja teen kantelun siitä, että mun hätääni ei otettu neuvolan pyynnöistä huolimatta tosissaan. Eihän se pientä takaisin tuo, mutta jos joku tuleva äiti voisi välttyä samalta välinpitämättömyydeltä niin uskon valituksen olevan sen vaivan arvoista. Ei sinne äitipolille varmaan kukaan huvikseen halua vaan kyllä sinne ajaa huoli ja hätä pikkuisesta masuasukista. kriteerien mukaanhan meidänkin enkeli oli pelkkä sikiö, mutta meille hän oli aivan todellinen vauva, odotettu ja tavallaan jo olemassa oleva perheenjäsen!
 
Itku meninasi mullakin tulla.:hug:

Onko sulla siis todettu mitään geneettistä heikkoutta kohdunsuulla? Kun siis minä en varmaan uskalla enää 3:tta lasta alkaa yrittää, kun olen jo lahden lapsen odotusajan selvinnyt niin että ei ole tullut vauva ennenaikaisesti. Minulla tilanne se et kohdunsuu auvautuu aikaisilla viikoilla ja kakkosen kohdalla jo aiemmin kuin ensimmäisen. Vuodelepoon ensimmäiselta 28-> ja toiselta 26-> ja luultavasti aiemmin sit seuraavat. Huoli pienistä oli kova ja rankaa odotusaika kun joutui pelkäämään milloin kohdunsuu pettää kokonaan. Tilanne ei tietenkään ollut niin paha kuin kulla, ja kiitän luojaa siittä, mutta pelottaa että mitä se seuraava kerta olisi : ( Voimia sinulle ja olen pahoillani pikkuisen puolesta!
 
sonsku voimia:hug: meillä enkeli tyttö syntyi rv 22+3,hänellä oli munuaisvika joten raskaus jouduttiin keskeyttämään.

Katselen täältä kaukaa
Rakas Taivaan Isä, miksi äiti itkee?
Miksi isällä on niin raskaat askeleet?

Minäkö heille olen surua tuottanut,
kun vain katselen täältä kaukaa.
Enkä tule vaikka he odottavat niin kovasti,
että raskain sydämin käyvät iltaisin nukkumaan.

Voitko, Taivaan Isä, äitiä lohduttaa,
pyyhkiä kyyneleet hiljaa pois?
Voitko isän olkaa taputtaa,
ettei niin kumarassa hän ois?

Kerro heille, Taivaan Isä,
etten ihan vielä ole valmis syntymään maailmaan.
Kerro, että jotkut lapset taivaassa niin rakkaita on
luojalleen ettei heitä malttaisi millään antaa pois.

Huomaisipa äiti, kun hänen luokseen
lennän perhosena ikkunaan.
Tietäisipä isä, miten tuulen mukana
hänen poskeaan silittää saan.

Vielä joskus saan siemenenä kasvaa äidin vatsassa
ja isän vahvat käsivarret ympärilläni tuntea.
Ja kun vihdoin kohtaamme,
löytää tarkoituksensa pettymys jokainen
Ne on kestettävä jotta juuri minä syntyisin.

Niin ikävä on kaukana täällä äitiä ja isää
Koska saan mennä, Taivaan Isä,
joko pian pääsen omaan kotiin?

- tuntematon
:heart:
 
Mä kans vuosi sitten laitoin tänne tällaisen runon:

Sinä lapseni - vielä syntymätön
myös syntymättä jäänet...
Oli tulosi onni arvaamaton
- ja nyt huudan ikävääni.

Vain hetkisen olit minun
-vain hetken keväisen.
Miksi ikuisuus kutsui Sinut,
taimen vasta itäneen?

Sillä eikö itselläniolis
lähtöön suurempi syy?
Olen nähnyt liikaa jo varhain
ja elämään väsynyt.

Tunsin Sinussa tarkoituksen
tunsin Sinussa elämän
siksi esitänkin kysymyksen:
onko onnea ensinkään?

Kun taimi sisältäin vietiin
meni samalla uskoni siin.
Ja sairaalan kapeaan petiin
minä murruin - ja itkin niin.

Kuulin kerran että niistä
jotka kohtuun kuolevat
tulee enkeleitä
ja nille siivet kasvavat
 
Sonsku :hug:
Nyt et ehkä usko tätä, mutta aika parantaa. Haavat ei koskaan umpeudu täysin, mutta pahin tuska helpottaa pikkuhiljaa, suru muuttaa muotoaan. Meidän enkelitytön syntymästä tulee ensiviikolla 3v, mutta ei mene päivääkään, ettenkö ajattelisi häntä.
Vauva syntyi rv 18+1, ja oli vähän pienempi, kuin teidän vauveli.
Laita yv:iä, jos haluat jakaa tuntojasi, itse olen jo aika selvillä vesillä menetyksen suhteen.
 
Kyynel tuli silmään lukiessani kokemuksestasi Sonsku. Se liippaa niin läheltä omaani. Kohdunkaulani petti viikolla 15+. Kalvopussi oli jo pullahtanut ulos ja lapsivettä tihkui, vauva ei ollut enää pelastettavissa.

Minuakin kiinnostaa mistä kohdunkaulan heikkous sinulla johtuu ja onko sinulle luvattu lisätutkimuksia mahdolliseen seuraavaan raskauteen. Aloitin aiheesta jo ketjunkin täällä keskenmeno-puolella. Haluaisin kuulla muiden tarinoita ja kokemuksia.
 
Ihan sanattomana täällä lueskelen näitä. Eikä näihin ole mitään sanoja. Ei mitään.
Itselläni yksi lapsi ja 2 keskenmenoa, onneksi varhaista. Keskenmenot perättäisiä ja kovasti odotellaan josko jo onnistuisi.
Mä ymmärrän, että kaikella on tarkoituksensa mutta en aina pysty ymmärtämään sitä tarkoitusta.

Aivan ihania noi teidän runot.
 
Todella kaunis runo.Myös minulla tuli itku tätä lukiessa.Itse menetin lapseni raskausviikolla 17 viime maaliskuussa.Jollain hassulla tavalla tämän runon lukeminen lohdutti minua kovasti vaikka kipu nousikin pintaan.Kiitos siis sinulle kauniista runosta ja voimia :hug:
 
Piti tulla tähän aloittamaani pinoon kertomaan kuulumisia.

Noista helmikuisista synkistä tapahtumista on nyt lähes 7kk aikaa ja pitkä sekä kivinen oli kevät ja kesä.

Heinäkuussa sain pientä toivoa tulevasta kun testiin tuli plussa.
raskaus on nyt edennyt viikoilla 15+5 ja kaksi viikkoa sitten kohdunkaulalle ommeltiin cerclage tukilanka. Siinä vaiheessa kohdunkaula olu lyhentynyt 4,8cm -> 3,4 cm joten ihan kreivin aikaan laitettiin tuo profylaktinen lanka. Pientä lisäjännisytsä tähän hommaan tuo istukan hematooma.

Pitkä syksy ja talvi on siis tiedossa ja etenkin seuraavat viikot on varmasti psyykkelle erityisen raskaita kun aletaan kulkea edellisen raskauden viikkoja jolloin kaikki alkoi mennä pieleen.

tsemppiä ja ihanaa syksyä kaikille!
 
Sonsku kaikkea hyvää teille ja isoja onnen toivotuksia et kaikki menis hyvin! Itselläkin kaksi km takana ja nyt 14+0 joten ehkä tämä pelko joskus helpottaa.

Teitkö muuten sen valituksen potilasasiamiehelle?
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä