Älkää erehtykö ostamaan Gram-merkkistä liettä!

  • Viestiketjun aloittaja Paloi rahat ja näpit
  • Ensimmäinen viesti
Elov.
Onkohan laatu huonontunut vuosien saatossa vai onko teillä "maanantaikappale" ...... Sillä meillä (ostetussa talossa) n.6-7 v vanhat Gramin koneet. Uuni ja induktioliesi moitteettomia. Kokemuksia jo useammista liesistä ja uuneista. Okei, uuni ei ehkä ihan paista tasaisimmin, mutta muuten toimii hyvin. Eikä monen lapsen perheessä kukaan ole uuninluukulla polttanut vielä näppejään.

En kyllä enää ymmärrä miten joku EI osta induktioliettä tänäpäivänä , mutta jos vaihdatte ottakaa ihmeessä.
 
kyökissä hyörin minäkin
Mä en ymmärrä tuollaista asennetta. Sun tapa ei ole ainoa oikea. Me ostettiin kesällä valurautaliesi, ajatella. Se oli mun valinta ja mä olen sentään kokki ammatiltaan. Mä kuitenkin valitsin sellaisen lieden josta mä pidän.
Mäkin oon elintarvikealalla ja mulla vaihtoehtona oli kaasu tai induktio. Päädyin induktioon. Kyllä ammattilainen mielellään säätää noi lämpötilat just eikä melkein ja kun toi induktio reagoi nopeasti noihin säätöihinkin, niin mikäs sen parempaa.
Kattilat ja paistinpannut meni suurilta osilta uusiksi, mut ei haittaa!
Mutta mikäs siinä, jos haluaa "ladalla" ajella, kulkeehan sekin etiäppäi. Itse valitsen mielummin "volvon", niin on ajomukavuuttakin... ;)
 
vierailija
Siinä nimittäin palaa näpit, kirjaimellisesti.

Liesi tuli tänään. Ohjeen mukaan puhdistimme ja kuumensimme uunin 250 C puoleksi tunniksi. Ei pelkästään uunin luukku, vaan koko etupaneeli kuumeni niin että siihen ei voinut koskea! Sormenpäähäni paloi vaaleanpunainen sileä alue, kun koskettelin säätönappuloita. Vielä nappuloitakin kuumempi oli se etupaneeli, jossa nappulat ovat.

Uusimme keittiön ilmettä ja ostimme siis kaiken muun ohella uuden lattialieden. Valikoimaa ei juurikaan ole, kun lieden pitää olla 50 cm leveä, rosterinen ja tosiaan perinteinen lattialiesi (nykyisiä kivitasoja emme käy purkamaan jotta saisimme 60 cm lieden tai kalusteuunin + erillisen keittotason)

Suorastaan leijuimme kun löysimme kaikkia vaatimuksia vastaavan lieden. Lisäksi se näyttää todella hyvältä, koska siinä on samanalaiset sisäänpainettavat säätönappulat kuin useimmissa kalusteuuneissa. Millään muulla merkillä emme vastaavaa löytäneet. Merkki oli minulle outo ja epäluuloisina kyselimmekin myyjältä paljon, mutta kaikki tuntui olevan ok.

Nyt meillä seisoo keittiössä 700 ? maksanut (tavallinen keraaminen) liesi, jonka keittolevyä ei voi käyttää jos uunissa on jotakin paistumassa. Tai voi, jos pitää hanskat tai uunikintaat kädessä. Huomenna mennään takaisin liikkeeseen neuvottelemaan tilanteesta. Toivottavasti joku ratkaisu löytyy, sillä tuon lieden kanssa EI VOI toimia. Meille on tulossa lapsikin ja tämä liesi on todella vaarallinen lapsiperheessä.

Nyt ymmärrän miksi ko. lieden maksimilämpötila on 250 eikä 300. Jos se olisi 300, niin se varmaan sytyttäisi tulipalon. Viduttaa armottomasti; kaikissa muissa löytämissämme 50 cm rosteriliesissä on perinteiset säätönappulat eikä ulkonäkö lähellekään samanlainen. Mutta kaikkea ei näköjään voi saada :(
 

Yhteistyössä