Ärsyttääkö julkinen imetys?

Olen tekemässä Kaksplussaan juttua imetyksestä julkisella paikalla. Mitä mieltä sinä olet? Ärsyttääkö sinua julkinen imetys? Vai oletko julkisen imetyksen puolella? Missä ja miten julkisella paikalla pitäisi mielestäsi imettää?

Kerro oma mielipiteesi tähän viestiketjuun.

Kiitos jo etukäteen,
Oili Urmas
toimittaja
Kaksplus
 
vierailija
Yleensä ei ärsytä. Usemmat meistä äideistä omaa tilannetajua ja osaa olla hienoviaraisia ja hienotunteisia.

Toisaalta, olen törmännyt myös niihin naisiin, jotka ihan tarkoituksella tekee siitä imetyksestä ison numeron, ja sitten alkaa tosissansa mieltään pahoittamaan jos joku sitten siihen imetykseen huomista kiinnittää. Ja se huomion kiinnittäminen ei tarvitse edes olla sanallista tai eleellistä huomista.
 
vierailija
Ei ärsytä jos imettäjä osaa kuitenkin myls huomioida muut kanssa ihmiset. Aikanaan kahvipöydässä naapurin terttu kiskaisi napit auki ja liisi vaan paljaalle tisulle syömään..kyllä siinä meinasi mennä oman ukon puurot ja vellit kurkussa sekaisin! Eli yhtäpaljon pitää olla imettäjällä tilanne tajua kuin "katsojilla".( onhan se vauvallekkin kivempi syödä rauhakseen jossain sivuhuoneessa kuin hälinän keskellä ;()
 
vierailijaherrakeek
Imettäjille pitäisi olla ravintoloissa oma koroke, niin näkisi paremmin. Lisäksi vauva peittää ikävästi, joten toivoisin että imettäjät asettaisivat molemmat rinnat esille.
 
vierailija
Ei ole koskaan ärsyttänyt julkisesti imettäminen, ja kannatan ehdottomasti imettävien äitien liikkumavapautta mikä tarkoittaa rajoituksetonta julki-imetystä, jos se vauvalle ja äidille sopii. Imettää voi käytännössä missä vain ja se tehdään niin että se on vauvalle ja äidille mukavaa. Joskus näkyy enemmän, joskus vähemmän, ja sivustaseuraajan on aika vaikea sanoa mikä määrä paljastelua on kullekin äiti-lapsi-parille tarpeen että imetys sujuu - joillain kunnon imuotteen saaminen edellyttää enemmän paljasta rintaa ja toisten vauvat pitää päänsä nätimmin rinnan edessä kuin toisten pöllöniskat. En äkkisiltään keksi missä EI sopisi imettää, mutta jos nyt kaason tehtäviä olisin hoitamassa niin järjestäisin ettei kesken vihkimisen tarvitsisi alttarilla ruokkia vauvaa :)

Itse asiassa minua nyppii koko termi julki-imetys. Ihan kuin se olisi joku oma lajinsa, marginaaliryhmän harrastama homma, vaikka sehän on vain ja ainoastaan normaali tapa elää varsinkin pienen imetettävän vauvan kanssa jos nyt ei luonnostaan ole ihan mökkiytyvää lajia.
 
  • Tykkää
Reactions: tetu68
Ei ärsytä julkinen imetys mutta se ärsyttää että sit näitä naisia ketkä kulkee näyttävät vaatteet päällä mollataan,laitetaan kuvia missä joku naikkonen läpinäkyvä vaate yllä ja viereen kuva imettävästä naisesta,tekstein "kumpi kauniimpaa?". Ihan tissit nekin on vaikke juuri lasta ruokittaskaan,eise tee asiast rumempaa jos et oo imettävä äiti ja tissit näkyis silti.

Itse en julkisesti imettänyt enkä aijo tulevaisuudessakaan,ei oo mun juttu! Edes mun lähimmät ystävät ei nähny mun imettävän... mielummin suon itselleni ja lapselle rauhan,enkä halua vaivaanuttaa niitä ketä se häiritsee ja näin everybody is happy :)
 
vierailija
Minusta pitää imettäessäkin miettiä hiukan muitakin osapuolia. Eli huomaamattomasti, mielellään huivin kanssa. Näin itse toimin, jos oli jostain syystä pakko julkisella paikalla imettää. Esimerkiksi vanhemmille miehille julki-imetyksen näkeminen voi olla kiusallinen tilanne. Käytöstavat kunniaan, imetys ei ole syy käyttäytyä miten sattuu. (Ja ennen kuin kukaan sanoo imetyksen luonnollisuudesta mitään, niin toteaisin myös vessassa käynnin ja seksin olevan luonnollista, ei niitä silti tarvitse tehdä kaiken kansan nähden)
 
vierailijajaksaa
Kyse ei ole oikeudesta vaan huomaavaisuudesta. En minä ravintolassa piereskele (ainakaan kuuluvasti) vaikka se laillista onkin ja saattaisi joskus helpottaa kovasti. Pidättelen vessaan saakka aivan vain huomaavaisuuttani.
Imettäessä ei missään nimessä tule peittää rintoja huivilla, takilla tms. Varsinkin jos äiti on nuori tai kaunis, rinnat ovat pulleat ja nännit räjähtämäisillään, niin imetys tulisi hoitaa niin että takariviinkin näkyy hyvin.
 
Ei ärsytä. Imetys on ok. ja mieluummin sallin sen ihan näkyvällä paikalla vs. haisevassa vessassa tai lastenhoitohuoneessa vaipparoskisten vieressä
 
vierailija
Ei ärsytä. Ei haittaa mitenkään. Minulla ei ole mitään tapoja jotka tekee asian minulle hyväksyttävämmäksi. Vauvat tarvitsevat ruokaa, rinnoista sitä tulee (toivottavasti), ja äideillä on oikeus antaa vauvoilleen ruokaa, missä vaan, milloin vaan.
 
vierailija
Ei haittaa, mutta onhan se kivempi kun sen hoitaa tyylikkäästi. Eli vaikka harso olkapäällä, niin että peittää tissiä mutta ei kuitenkaan häiritse tai peitä vauvaa. On se vähän häiritsevää kun joku imettää rinta ronskisti paljaana, maito nännistä roiskuen. Tulee äidistä sellainen juntti olo, että haluaa heilua rinnat paljaana kun siihen kerta on oikeus. Suurin osa naisista kuitenkin imettää ihan siististi ja niin ettei sitä edes huomaa.
 
EmCr
Siinä vaiheessa kun vauva huutaa ruokaa keskellä kauppakeskusta tai supermarkettia, ei paljon muiden mielipiteet kiinnosta. Vauva on ruokittava oltiin missä vain. Eikä vauva tiedä onko paikka julkinen vai "suojaisa koppero" silloin kun on nälkä. Viime viikolla olen imettänyt Forumin aulassa, Itiksen Prismassa, Sellon Cittarissa ja Liikuntamyllyn lastauslaiturilla. Imetys on vain imetys. Miksi se pitää erikseen luokitella " julkiseksi"?
 
vierailija
Mitä sillä on eden merkitystä ärsyttääkö vai ei? Eihän me keskustella siitäkään pitäisikö mummot kieltää katukuvasta koska jotain voi ärsyttää... Ärsytti tai ei, minun on vain kestettävä julkisyöjät, julkikövelijät, hitaat mummot, kikattavat teinit ja vaunujen kanssa leveämmin liikkuvat. Vaihtoehtoisesti voin jäädä kotiin jos en kestä muita ihmisiä. Kyseessä kun on vain käveleminen, syöminen tai vastaava asia mihin jokaisella tulee olla oikeus, vaikka se kehitysvammainen, papparainen tai vauva söisikin erilailla mitä valtaosa ihmisistä sillä hetkellä syö.
 
vierailija
Ei haittaa, mutta onhan se kivempi kun sen hoitaa tyylikkäästi. Eli vaikka harso olkapäällä, niin että peittää tissiä mutta ei kuitenkaan häiritse tai peitä vauvaa. On se vähän häiritsevää kun joku imettää rinta ronskisti paljaana, maito nännistä roiskuen. Tulee äidistä sellainen juntti olo, että haluaa heilua rinnat paljaana kun siihen kerta on oikeus. Suurin osa naisista kuitenkin imettää ihan siististi ja niin ettei sitä edes huomaa.
Missä näitä tisseissä maitoa roiskuvia roikottelijoita oikein löytyy, kukaan ystäväpiiristäni ei ole sellaiseen ikinä törmännyt niin ihmettelen kun näistä puhutaan niin paljon?
 
vierailija
Minä en vain millään saa pieneen mieleeni mahtumaan, mikä tekee niin vaikeaksi imettää vauvaa kotona ennen kuin lähtee esim. kauppakeskukseen. En myöskään ymmärrä kauppakeskuksissa tuntikausia roikkumista, ei varmastikaan tee hyvää vauvan kehitykselle. Tämä yksikin henkilö oli viikon sisällä imettänyt vauvaa neljässä eri kaupassa. Missä vaiheessa ko. vauvan kanssa leikitään, pistetään hänet välillä lattialle, luetaan, lauletaan jne. Jos ainoa hetki kun vauva pääsee päivän aikana pois rattaista on imetys, niin ei ihmekään, että on koko ajan tarve päästä rinnalle, kas sehän on ainut hetki kun tehdään äidin kanssa jotain.
 
vierailija
Minä en vain millään saa pieneen mieleeni mahtumaan, mikä tekee niin vaikeaksi imettää vauvaa kotona ennen kuin lähtee esim. kauppakeskukseen. En myöskään ymmärrä kauppakeskuksissa tuntikausia roikkumista, ei varmastikaan tee hyvää vauvan kehitykselle. Tämä yksikin henkilö oli viikon sisällä imettänyt vauvaa neljässä eri kaupassa. Missä vaiheessa ko. vauvan kanssa leikitään, pistetään hänet välillä lattialle, luetaan, lauletaan jne. Jos ainoa hetki kun vauva pääsee päivän aikana pois rattaista on imetys, niin ei ihmekään, että on koko ajan tarve päästä rinnalle, kas sehän on ainut hetki kun tehdään äidin kanssa jotain.
Niin, kuka sanoi että vauva rattaissa kulkee? Rintarepussa kuljetaan. Ja sen rintarepun ja vauvan kera nyt vaan pitää käydä useammin kaupassa viikon aikana. Ja siinähän sitä läheisyyttä ja ulkoilua kertyy. Ja vauvat syövät USEIN.
 
Eiköhän lähes jokainen meistä oo elämän alkuravinnot saanut rintamaidosta...ja en voi kyllä ikinä ymmärtää mitä pahaa on lastaan ruokkia silloin kun sillä sattu nälkä olemaa..kotona tai ostarilla..taitaa kuitenkii olla kyseessä maailman luonnollisin asia :)
 
vierailija
Minä en vain millään saa pieneen mieleeni mahtumaan, mikä tekee niin vaikeaksi imettää vauvaa kotona ennen kuin lähtee esim. kauppakeskukseen. En myöskään ymmärrä kauppakeskuksissa tuntikausia roikkumista, ei varmastikaan tee hyvää vauvan kehitykselle. Tämä yksikin henkilö oli viikon sisällä imettänyt vauvaa neljässä eri kaupassa. Missä vaiheessa ko. vauvan kanssa leikitään, pistetään hänet välillä lattialle, luetaan, lauletaan jne. Jos ainoa hetki kun vauva pääsee päivän aikana pois rattaista on imetys, niin ei ihmekään, että on koko ajan tarve päästä rinnalle, kas sehän on ainut hetki kun tehdään äidin kanssa jotain.
Et taida tietää pienistä vauvoista vähääkään. :D
Ja kysymykseen: koska ei ole mitään tarvetta. En ihmettele sitäkään, miksi sinä et jää kotiisi syömään ja tule vasta sitten kaupungille.
 

Yhteistyössä