Ärsyttääkö muita 55+ikäisten miesten laiskuuus?

  • Viestiketjun aloittaja ärsytys
  • Ensimmäinen viesti
ärsytys
Mua ärsyttää Suuri osa käy vaan 8 tuntia töissä, ja suurin osa jää eläkkeelle siinä noin 55-vuotiaana. Koskaa ei ole laitettu ruokaa tai siivottu tai hoidettu lapsia. siis vaan makoillaan töiden jälkeen.
Tällainen on esim. oma isäni. Avokkinsa oli leikkauksessa eikä voi tehdä kotihommia. ja pyysivät kunnalta kodinhoitajaa. Minusta on aivan pöyristyttävää, että terve mies ei viitsi tehdä ruokaa tai siivota, vaan vaatii kodinhiotajaa, kun niitä ei ole pienten lasten perheille, joissa äiti uupunut, edes tilapäiseksi avuksi, joissa työmäärä 10-kertainen verrattuna kahden eläkeläisen talouteen.
 
ap
siis miten on, tekeekö isänne työtä kotona? salaattia, astiat koneeseen, pyykkihuolto, viikkaako pyykit kaappiin, ruokapuoli jne,
nämä 55+ ikäiset läskit ovat päättämässä asioistamme, vaikka suurin osa niin helkkarin laiskoja, että eivät ole työtä nähneetkään.
 
En minä ole huomannut, että sen ikäiset miehet olisivat erityisen laiskoja, päinvastoin. Minun tuntemani miehet ovat erityisen ahkeria tekemään kuka mitäkin, remonttia, ruokaa tai mitä kukakin.

Oma isäni on vanhempi, mutta ei häntäkään tuossa iässä saati nytkään voi kyllä millään ilveellä laiskaksi väittää.
 
vieras
Isäni ei tee mitään, äiti tekee kaikki taloustyöt, ovat reilu kuuskymppisiä. Mutta ei se mua ärsytä. Ajat ja tavat ovat olleet eri, silloin ovat miehet tehneet miesten töitä ja naiset naisten töitä. Aika vaikea se on miehen alkaa yks kaks tekemään jotain kotitöitä, jos niitä ei ole ennenkään tarvinnut tehdä. Tuosta kotiavusta ap:n tapauksessa olen kylläkin sitä mieltä, että tuossa tapauksessa pitäisi ostaa palvelu yksityiseltä eikä kunnalta pyytää apuja.
 
myy
Mun 65 v. isä ainakin tekee ruokaa, lastaa tiskikoneen ja pyykkikoneen. Laittaa pyykit kuivumaan ja imuroi. Tekis varmaan muutakin, mutta äidin mielestä isä ei osaa laittaa astioita oikein kaappiin, tampata mattoja kunnolla, viikata pyykkiä oikein jne. jne. Kaikki ulkotyöt isä hoitaa yksin. Pääsi keväällä eläkkeelle ja on nyt tehnyt meille remppaa. Erot on siis aika yksilöllisiä ja mitä noihin kotitöihin tulee, kannattaa kuunnella kuinka suhteen toinen puolisko miehen töitä kommentoi.
 
sinihammas
No mun isä on vähän samanlainen... Ikää 59v ja on tosi konservatiivinen kotitöiden kanssa. Ja lastenhoidon suhteen myös. En muista, että isä olisi koskaan meidän kanssa mitään tehnyt.

Joku kesä sitten vaihtoi lapsenlapselleen vaipan ja äiti sanoi, että oli eka kerta kun näki isän vaihtavan vaipan. Ja meitä on kuitenkin 11 sisarusta, että...
 
minä
Minun isäni on aina tehnyt kotitöitä, esim imuroinut ja omakotitalossa tekee melkein kaikki ulkotyöt. Ruokaa ei laita eikä pyykkiä pese. Eikä meitä lapsiakaan kauheasti hoitanut, leikki kyllä silloin tällöin. Tiskikonetta ei kukaan muu osaa täyttää oikein paitsi isä :)
 
mie
minun veli on 56v. ja tekee kaikkea kotona jopa leipoo kakkuja. aivan ihanne mies sanoo veljeni vaimo. heillä on 4 lasta jotka tietty aikuisia paitsi nuorin 12v. mieheni on juuri samanlainen vaikka onkin vasta 49v. heidät on hyvin opetettu ja koulutettu jo lapsesta asti ja vaimot on jatkaneet hommaa:)
 
minä jatkaa
Sellainen piirre noissa tuon ikäisissä miehissä ärsyttää, että heidän mielestä miehen pitää aina sanoa viimeinen sana. Nainen ei voi olla oikeassa, ainakaan nuori nainen, vaan joka asia pitää olla korjaamassa. Viime aikoina on ottanut päähän appi, joka vuosien jälkeen on avannut sanaisen arkkunsa ja tehnyt selväksi että HÄN TIETÄÄ miten koti laitetaan, lapset hoidetaan (itse ei ole hoitanut omia lapsiaan), millainen asuntolaina pitää ottaa ja missä lomat kuuluu viettää.
 
ap
Ehkä tuo laiskuss koskee useinkin vaan sellaisia 60+ ikäisiä. Että on tottunut saamaan kaiken valmiina, ruoka, puhdas pyykki, akka hoitaa lapset. tekee kaiken.

Olisiha se helppoa soittaa suuta erilaiisissa valtuustoissa ja muissa päättävissä elimissä, kuten tuo ikäluokka tekee, ja on tehnyt,jos joku muu tekisi kaikki työt. (ruoka, siivoukset, pyykit, lastenhoito)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ehkä tuo laiskuss koskee useinkin vaan sellaisia 60+ ikäisiä. Että on tottunut saamaan kaiken valmiina, ruoka, puhdas pyykki, akka hoitaa lapset. tekee kaiken.

Olisiha se helppoa soittaa suuta erilaiisissa valtuustoissa ja muissa päättävissä elimissä, kuten tuo ikäluokka tekee, ja on tehnyt,jos joku muu tekisi kaikki työt. (ruoka, siivoukset, pyykit, lastenhoito)
No joidenkin kohdalla on näin.
 
sinihammas
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miksi heidän vaimot siihen suostuu? on suostuneet?
No ainakin mun äiti on ite ihan yhtä konservatiivinen. Sille tuollainen jako on ihan itsestäänselvää. Ja meille lapsillekin sitä tuputettiin. Ei veljiä koskaan pyydetty laittamaan astioita koneeseen tai pyykkiä narulle. Tai siivoamaan tai vahtimaan pienempiä sisaruksia.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miksi heidän vaimot siihen suostuu? on suostuneet?
No ainakin mun äiti on ite ihan yhtä konservatiivinen. Sille tuollainen jako on ihan itsestäänselvää. Ja meille lapsillekin sitä tuputettiin. Ei veljiä koskaan pyydetty laittamaan astioita koneeseen tai pyykkiä narulle. Tai siivoamaan tai vahtimaan pienempiä sisaruksia.
Törkeetä. Varsinkin isossa perheessä työtä on paljon, ja on todella törkeetä hoidattaa tytöillä niitä hommia eikä pojilla.
 
Mun faija on kyllä hoitanut meitä lapsia aika paljonkin, siivoaa, osaa tehdä ruokaa, pesee pyykkiä jos on tarvis...siinä sivussa tottakai myös huoltaa oman autonsa, äitini auton, veljeni auton, naapurin auton ja ystävien autoja, rakensi itselleen veneen josta pitää hyvää huolta, toimii veneseurassa ja meripelastuksessa, vapaa-ajan asunnollaan nikkaroi ties mitä, jne. Aina auttamassa jos tarvitaan esimerkiksi remonttiapua. Isäni on vuosimallia 1945. Sinänsä poikkeuksellinen sukupolvensa ja -puolensa edustaja että oli jopa mukana mun syntyessä vuonna 1976, aikana jolloin isukit oli yleensä ihan jossain muualla kuin synnytyssalissa napanuoraa leikkaamassa :)

On hoitanut myös minun vauvojani/taaperoitani tarvittaessa, jos ja kun äitini ei ole ollut paikalla. Vaipatkin vaihtoi.

Ei meistä lapsistakaan oo kasvatettu mitenkään erityisesti tyttöä/poikaa. Samat vapaudet ja velvollisuudet oli kummallakin, sekä mulla että veljelläni.
 
möö
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miksi heidän vaimot siihen suostuu? on suostuneet?
No ainakin mun äiti on ite ihan yhtä konservatiivinen. Sille tuollainen jako on ihan itsestäänselvää. Ja meille lapsillekin sitä tuputettiin. Ei veljiä koskaan pyydetty laittamaan astioita koneeseen tai pyykkiä narulle. Tai siivoamaan tai vahtimaan pienempiä sisaruksia.
Törkeetä. Varsinkin isossa perheessä työtä on paljon, ja on todella törkeetä hoidattaa tytöillä niitä hommia eikä pojilla.
Rakas ap, ei se ole törkeätä heistä, jotka ovat nuo arvot omaksuneet ! Mun äidille on kunnia-asia, että HÄN on hoitanut kodin ja tehnyt kaiken itse. Minä olen hänestä huono äiti, kun annan mieheni vaihtaa vaippaa ym., koska hänen mielestään miehet EIVÄT OSAA tehdä kotitöitä kunnolla. Veljeni on joutunut opettelemaan kotihommat opiskeluvuosiaan, mutta kotona äiti ei anna hänen tehdä mitään. Meidän sukupolven tehtävä on katsoa, ettemme siirrä äitiemme perintöä omille lapsillemme. Isällä on sitten ihan omat vastuualueet (hupaisimpana esimerkkinä auton tankkaus), joiden äiti olettaa tapahtuvan "itsestään":)
 
myy
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mun faija on kyllä hoitanut meitä lapsia aika paljonkin, siivoaa, osaa tehdä ruokaa, pesee pyykkiä jos on tarvis...siinä sivussa tottakai myös huoltaa oman autonsa, äitini auton, veljeni auton, naapurin auton ja ystävien autoja, rakensi itselleen veneen josta pitää hyvää huolta, toimii veneseurassa ja meripelastuksessa, vapaa-ajan asunnollaan nikkaroi ties mitä, jne. Aina auttamassa jos tarvitaan esimerkiksi remonttiapua. Isäni on vuosimallia 1945. Sinänsä poikkeuksellinen sukupolvensa ja -puolensa edustaja että oli jopa mukana mun syntyessä vuonna 1976, aikana jolloin isukit oli yleensä ihan jossain muualla kuin synnytyssalissa napanuoraa leikkaamassa :)

On hoitanut myös minun vauvojani/taaperoitani tarvittaessa, jos ja kun äitini ei ole ollut paikalla. Vaipatkin vaihtoi.

Ei meistä lapsistakaan oo kasvatettu mitenkään erityisesti tyttöä/poikaa. Samat vapaudet ja velvollisuudet oli kummallakin, sekä mulla että veljelläni.
Mun isä on kanssa vuosimallia 1945 ja mä itse oon 1976 :) Isää ei synnytyssaliin päästetty, mutta äiti kertoi, että isä hoiti mua elämäni kaksi ensimmäistä viikkoa, kun meni niin huonoon kuntoon ettei pysynyt tolpillaan kuukauteen. Isä osaa tehdä maailman parasta pyttipannua. <3
 
juuh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis miten on, tekeekö isänne työtä kotona? salaattia, astiat koneeseen, pyykkihuolto, viikkaako pyykit kaappiin, ruokapuoli jne,
Ei tee noita mainitsemiasi juttuja, mutta ajaa nurmikon, hakkaa halot (takka lämpiää päivittäin), luo lumet, siistii pensaat, leikkaa oksat, huoltaa autot, koneet, käy töissä (äiti eläkkeellä) jne. Ei kyllä kuole nälkään jääkaapin vieressä eikä jää ilman puhtaita vaatteita, mutta eipä ole pahemmin sisähommia tehnyt. Siivotessa tamppaa matot ja pesee joskus ikkunat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja möö:
Rakas ap, ei se ole törkeätä heistä, jotka ovat nuo arvot omaksuneet ! Mun äidille on kunnia-asia, että HÄN on hoitanut kodin ja tehnyt kaiken itse. Minä olen hänestä huono äiti, kun annan mieheni vaihtaa vaippaa ym., koska hänen mielestään miehet EIVÄT OSAA tehdä kotitöitä kunnolla. Veljeni on joutunut opettelemaan kotihommat opiskeluvuosiaan, mutta kotona äiti ei anna hänen tehdä mitään. Meidän sukupolven tehtävä on katsoa, ettemme siirrä äitiemme perintöä omille lapsillemme. Isällä on sitten ihan omat vastuualueet (hupaisimpana esimerkkinä auton tankkaus), joiden äiti olettaa tapahtuvan "itsestään":)
Vitsit vastasit mun puolesta! Tuota paremmin en olisi osannut muotoilla. Tosiaan, jos äiti on lähdössä pidemmälle matkalle, niin isä käy tankkaamassa auton jne...

Ja veljeni ovat todellakin kantapään kautta oppineet, että moinen jako ei nykynaisille käy.

 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Mun isä on kanssa vuosimallia 1945 ja mä itse oon 1976 :) Isää ei synnytyssaliin päästetty, mutta äiti kertoi, että isä hoiti mua elämäni kaksi ensimmäistä viikkoa, kun meni niin huonoon kuntoon ettei pysynyt tolpillaan kuukauteen. Isä osaa tehdä maailman parasta pyttipannua. <3
Melkein kun meillä... paitsi isä jäi kotiin minua hoitamaan, kun olin 3kk. Edistyksellinen iskä?
 
kaukovainaa
Alkuperäinen kirjoittaja nuorikko:
Mä olen naimisissa 54-vuotiaan miehen kanssa ja hän kyllä osallistuu kotitöihin 60-prosenttisesti :) Ja on parempi kokki kuin minä.

Vanhassa vara parempi...
Tykkääkö se nuoresta, tuoreesta pildestä?
 

Yhteistyössä