Ärtyneisyyttä hormonikierukasta?

Minulla ollut käytössä nyt n. vuoden hormonikierukka. Sivuvaikutuksia on ollut tämän vuoden aikana; tiputteluvuotoa 4 kk, alaselän kipuja, finnejä, hiusten rasvoittumista, kuukautiskierron pitkittymistä. Nämä oireet ovat kaikki olleet kuitenkin ohimeneviä. Nyt kierto on muuttunut säännölliseksi (imetyksen lopettamisesta n. puoli vuotta), mutta nyt vaivaa voimakkaat PMS-oireet, erityisesti ärtyneisyys ja pinnan kireys. Kuukaudesta on vain n. viikko ns. normaalia olotilaa. Onko muille hormonikierukka aiheuttanut PMS-oireiden pahentumista tai ärtyneisyyttä? Olen monta kuukautta tätä jo kestänyt, ja odotellut josko tämäkin olisi yksi noista ohimenevistä sivuvaikutuksista, mutta ei... ARGH |O
 
minulla on ollut kirukka n. 3 kk. imetän vielä ja synnytyksesta reilu 4kk. tiputtelua 2 1/2 kk. mielialat vaihtelee ihan hirveesti. pienikin asia pistää kihisemään päässä. on korostunu kierukan laiton jälkeen.. ja tänään katoin että onko mulla hitsi vie hilsettä!? siinä vaiheessa en kerennyt sen enempiä tutkiskelemaan..
 
Mä oon täällä joskus kysellyt samaa, mutta en oo juurikaan saanut vastauksia muilta.. Mulla ollut hormonikierukka jo 2,5 vuotta ja koko tämän ajan oon ollut erityisen ärtyisä kerran kuukaudesta. Eilen alko menkat ja eilen myös sain taas kerran raivokohtauksen lapsille : (
Oon jo pitemmän aikaa ollut sitä mieltä että mulle on tullut pms-oireet kierukan laiton jälkeen ja senpä vuoksi varasinkin ajan tänään gynelle, jotta mietittäis mikä ehkäisy parempi. Netistä äsken luin että pms-oireissa estrogeenitaso laskee kuukautiskierron lopussa ja ite epäilen et juuri tämä saa mut raivon partaalle. Mun käsiteyksen mukaan hormonikierukassa on pelkästään keltarauhashormonia eli progesteroria.

P.S. Mulla kierukan laittamisen jälkeen vuoti 8 kk lähes päivittäin.. Toki mulla perussairautena verenvuotossairaus, mut kumminki aika pitkään..

Eli mun mielestä hormoonikierukka aiheuttaa ärtyisyyttä ja raivonpuuskia varsinkin ennen menkkoja!! Vaikka sen pitäis tasoittaa hormoneja..
 
kiitos en harkitse tätäKÄÄN siis tulevaks E:ks...... oon niin herkkä kans kaikille missä hormonia et oon epäillyt kun toiset tota niiiiiiiin kehuu ettei tuu ssamoja oireita kuin yleensä hormoniehkäsystä.. mulle ei oo sopineet ees minipillerit,laastari.. eikö olemas oo mitäään hyvää ehkäsyä! ootan tässä kyl viä kolmattani et ei mulla nyt muutamaan kuukauteen kiirettä mutta mietin jo valmiiks!!apuva. =)
 

Yhteistyössä