Ahdas lantio ja alatiesynnytyksen "yrittäminen"

  • Viestiketjun aloittaja "yksi"
  • Ensimmäinen viesti
"yksi"
Lääkäri väittää että naftista lantiosta huolimatta voi turvallisesti yrittää alatiesynnytystä ja jos ei onnistu, leikataan.

Onko tämä totta? Eikö siihen todellakaan liity suurempia riskejä?
 
"a p"
Pääsen magneettikuvaan loppuraskaudessa ja siksi kysyn, että jos siellä ilmenee että mahtuu juuri ja juuri syntymään, ovatko riskit oikeasti niin pienet kuin lääkäri sanoo. Joo, pelottaa, siksi kyselen jo etukäteen : /
Epäilykset siksi koska äidillä oli liian ahdas lantio ja itse olen saman kokoinen eli pieni.
 
meillä arvioitiin pojan paino pienemmäksi, kun olikin 3590g 51cm ei meinattu saada millään mahtumaan lantiosta. imukupilla vedettiin ja pojalta murtui solisluu siinä myös... nyt odotan toista ja heti sanottiin että jos on yli 3000g niin hyvin todennäköisesti sektiolla syntyy...
 
"a p"
meillä arvioitiin pojan paino pienemmäksi, kun olikin 3590g 51cm ei meinattu saada millään mahtumaan lantiosta. imukupilla vedettiin ja pojalta murtui solisluu siinä myös... nyt odotan toista ja heti sanottiin että jos on yli 3000g niin hyvin todennäköisesti sektiolla syntyy...
Millä viikolla painoarvio tehtiin? Monilla on arvio eronnut todellisesta paljonkin. Minulle tehdään se kuvaus jo viikolla 36 ja ilmeisesti viimeinen vauvan painoarviokin jo silloin.
 
[QUOTE="a p";28322414]Millä viikolla painoarvio tehtiin? Monilla on arvio eronnut todellisesta paljonkin. Minulle tehdään se kuvaus jo viikolla 36 ja ilmeisesti viimeinen vauvan painoarviokin jo silloin.[/QUOTE]


Tehtiin muistaakseni 38-39 ja syntyi 41+0 niin ja arvio heitti 700g:whistle:
 
"vieras"
Mun äidillä mitattiin kaikki mahdolliset lantion mitat ja vakuutettiin, että mahtuu syntymään. No, enpä sitten mahtunut vaikka olin tavallisen kokoinen, 3,5-kiloinen vauva. 24 tuntia yritettiin, enkä päässyt laskeutumaan. Lopulta synnyin hätäsektiolla napanuora kaulan ympärillä. Myöhemmin lääkäri myönsi, että sieltä ei olisi mahtunut syntymään edes 2-kiloinen vauva.

Kun minun kohdalla kaksi lääkäriä aloittivat arpomisen mahtuuko vai eikö mahdu, (toinen oli toista mieltä ja toinen toista) vihelsin pelin poikki ja ilmoitin synnyttäväni suunnitellusti sektiolla. En ole katunut. :)
 
[QUOTE="a p";28322399]Pääsen magneettikuvaan loppuraskaudessa ja siksi kysyn, että jos siellä ilmenee että mahtuu juuri ja juuri syntymään, ovatko riskit oikeasti niin pienet kuin lääkäri sanoo. Joo, pelottaa, siksi kyselen jo etukäteen : /
Epäilykset siksi koska äidillä oli liian ahdas lantio ja itse olen saman kokoinen eli pieni.[/QUOTE]

Meidän suvussa isin puolelta ahdas lantio osalla naisista. Mä oon 156 pitkä ja sovittiin käynnistys 37 viikolle. Kuitenki kuvista sit päätettiin et 38 käynnistys. Hyvin mahtu 3840 ja sit toinen 3820. Kyllä ne aika hyvin painoarvion ja tuon kuvan perusteella osaavat toimia oikein. Nyt kolmatta odotan ja hirvittää ku ru ssa oli jo isompi vauva mitä piti olla. Pitää osata vaatia esim sitä käynnistystä. Ja leikkaavat jos ei mahdu.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";28322477]Mun äidillä mitattiin kaikki mahdolliset lantion mitat ja vakuutettiin, että mahtuu syntymään. No, enpä sitten mahtunut vaikka olin tavallisen kokoinen, 3,5-kiloinen vauva. 24 tuntia yritettiin, enkä päässyt laskeutumaan. Lopulta synnyin hätäsektiolla napanuora kaulan ympärillä. Myöhemmin lääkäri myönsi, että sieltä ei olisi mahtunut syntymään edes 2-kiloinen vauva.

Kun minun kohdalla kaksi lääkäriä aloittivat arpomisen mahtuuko vai eikö mahdu, (toinen oli toista mieltä ja toinen toista) vihelsin pelin poikki ja ilmoitin synnyttäväni suunnitellusti sektiolla. En ole katunut. :)[/QUOTE]

No juuri näin minunkin äidillä : /

Mutta nykyään on tuo magneettikuvaus joka on paljon luotettavampi kuin sen aikainen röntgen. Miten sulla tehtiin arvio lantion ahtaudesta?

Huolestuttaa se, jos vauva alkaa syntymään mutta jääkin jumiin, voiko sektiota enää siinä vaiheessa tehdä?
 
Ennen esikoisen syntymää kävin lantiokuvauksissa ja mitat oli naftit, mutta ei nähty estettä synnyttää alakautta. Esikoisen synnytys päätyi lopulta kiireelliseen sektioon ja kuopuksen synnytys meni hätäsektioksi. Esikoinen oli todella isokokoinen ja kätilö mietti että ei varmaan olisi mahtunut edes syntymään alakautta :(
 
"vieras"
[QUOTE="a p";28322517]No juuri näin minunkin äidillä : /

Mutta nykyään on tuo magneettikuvaus joka on paljon luotettavampi kuin sen aikainen röntgen. Miten sulla tehtiin arvio lantion ahtaudesta?

Huolestuttaa se, jos vauva alkaa syntymään mutta jääkin jumiin, voiko sektiota enää siinä vaiheessa tehdä?[/QUOTE]

Röntgenillä. Magneettikuviin en enää lähtenyt, kun toisen lääkärin mielestä oli niin selvä tapaus jo niiden kuvien perusteella.

Toki vauvaa voi lähteä yrittämään synnyttää alakautta. Mulle se toinen lääkäri piti hienon esitelmän, kuinka nopeasti päästään hätäsektioon KUN vauva jää jumiin. Ei kiitos. Mä valitsin suosiolla suunnitellun tavan. Mutta jokainen tekee niin kuin itsestä tuntuu hyvältä ratkaisulta. :)

Mä en halunnut vaarantaa vauvani terveyttä riskillä jumiin jäämisestä ja hapen puutteesta. Synnytyksissä vammautuminen ei ole harvinaista Suomessakaan.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";28322555]Röntgenillä. Magneettikuviin en enää lähtenyt, kun toisen lääkärin mielestä oli niin selvä tapaus jo niiden kuvien perusteella.

Toki vauvaa voi lähteä yrittämään synnyttää alakautta. Mulle se toinen lääkäri piti hienon esitelmän, kuinka nopeasti päästään hätäsektioon KUN vauva jää jumiin. Ei kiitos. Mä valitsin suosiolla suunnitellun tavan. Mutta jokainen tekee niin kuin itsestä tuntuu hyvältä ratkaisulta. :)

Mä en halunnut vaarantaa vauvani terveyttä riskillä jumiin jäämisestä ja hapen puutteesta. Synnytyksissä vammautuminen ei ole harvinaista Suomessakaan.[/QUOTE]

Joo mieluummin suunniteltu tai kiireellinen sektio kuin hätä-. Mulle luvattiin että jos yritän alakautta, sektioon lähdetään tavallista herkemmin tarvittaessa.
 
"vieras"
Lisään vielä ap, että suunniteltu sektio oli tosi hyvä kokemus. Kaikki meni nopeasti ja helposti, vauva sai 10 pistettä ja pääsin kotiin jo kahdessa päivässä. Haava parani vauhdilla ja nyt sitä tuskin edes huomaa (mies juuri ihmetteli, missä se jäli edes on!). 2 sektiota siis takana ja molemmissa sama juttu.

Tämä siis siltä varalta vaan ap, jos sektioon kuitenkin päädyt/joudut. :) Tsemppiä!

Tsemppiä!
 
"a p"
[QUOTE="vieras";28322638]Lisään vielä ap, että suunniteltu sektio oli tosi hyvä kokemus. Kaikki meni nopeasti ja helposti, vauva sai 10 pistettä ja pääsin kotiin jo kahdessa päivässä. Haava parani vauhdilla ja nyt sitä tuskin edes huomaa (mies juuri ihmetteli, missä se jäli edes on!). 2 sektiota siis takana ja molemmissa sama juttu.

Tämä siis siltä varalta vaan ap, jos sektioon kuitenkin päädyt/joudut. :) Tsemppiä!

Tsemppiä![/QUOTE]

Joo sektio ei minua pelotakaan, mutta toiveena olisi useampi lapsi ja monta sektiota on riski tulevissa raskauksissa... Kiitos kuitenkin rohkaisusta :)
 
sektio äiti
Itselläni todettiin loppuraskaudessa magneettikuvassa vauvan pään ja sisälantion epäsuhta. Olenn normaalikokoinen 169cm pitkä mutta sisälantion mitat ovat varsin pienet. Rakenteellinen ongelma joka ei näy päällepäin. Sillä, että ihminen on pienikoinen ei ole tässä asiassa mitään merkitystä.
Meillä lapset siis tämän vuoksi syntyneet leikkauksessa
 
"vieras"
[QUOTE="a p";28322668]Joo sektio ei minua pelotakaan, mutta toiveena olisi useampi lapsi ja monta sektiota on riski tulevissa raskauksissa... Kiitos kuitenkin rohkaisusta :)[/QUOTE]

Se on totta, nimenomaan niissä monissa raskauksissa. Mulla on takana kaksi ja kolmas sektio tulossa kesällä, lääkäreiden mielestä siinä ei ollut mitään ongelmaa. Mutta yksilöllistähän sekin on!
 
"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja sektio äiti;28322672:
Itselläni todettiin loppuraskaudessa magneettikuvassa vauvan pään ja sisälantion epäsuhta. Olenn normaalikokoinen 169cm pitkä mutta sisälantion mitat ovat varsin pienet. Rakenteellinen ongelma joka ei näy päällepäin. Sillä, että ihminen on pienikoinen ei ole tässä asiassa mitään merkitystä.
Meillä lapset siis tämän vuoksi syntyneet leikkauksessa
Tuskin nyt voi sanoa että ei ole mitään merkitystä. Jos on lyhyt, ruumis on monesti muutenkin pienempi. Minulla on esim. varmasti pienempi pää kuin monilla pitkillä naisilla.
Mutta enemmän luulenkin olevan merkitystä sillä, että äidilläni oli liian ahdas lantio ja siihen vain lisäyksenä se että olen saman kokoinen kuin äitini, eli en ole perinyt kehoani isän puolelta.
 
"aino"
[QUOTE="a p";28322668]Joo sektio ei minua pelotakaan, mutta toiveena olisi useampi lapsi ja monta sektiota on riski tulevissa raskauksissa... Kiitos kuitenkin rohkaisusta :)[/QUOTE]

Mulla takana 5 sektiota ja kaikki menneet hyvin! :)
Ahdas lantio minullakin syynä. Eka syntyi kiireellisenä, loput suunnitellusti.
 
sektio äiti
[QUOTE="a p";28322689]Tuskin nyt voi sanoa että ei ole mitään merkitystä. Jos on lyhyt, ruumis on monesti muutenkin pienempi. Minulla on esim. varmasti pienempi pää kuin monilla pitkillä naisilla.
Mutta enemmän luulenkin olevan merkitystä sillä, että äidilläni oli liian ahdas lantio ja siihen vain lisäyksenä se että olen saman kokoinen kuin äitini, eli en ole perinyt kehoani isän puolelta.[/QUOTE]

Okei. hyvä jos itse tiedät. Minulle hyvin kokenut naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri kertoi juurikin niin, että naisen koolla (ulkoisella) ei ole mitään merkitystä lantion tilavuuden kanssa. Hyvinkin pienikokoinen nainen pystyy synnyttämään alakautta. vain sisälantion (luinen lantioaukeama) mitoilla on tässä asiassa merkitystä. Mutta tunnut päättäneet jo, että haluat sektion joten se olkoon päätöksesi. ;)
Itse jos olisin voinut valita niin olisin ehdottomasti synnyttänyt alakautta. Toinen sektioista kun päätyi siihen, että olin itse teholla 3vrk.
 
"..."
[QUOTE="a p";28322689]Tuskin nyt voi sanoa että ei ole mitään merkitystä. Jos on lyhyt, ruumis on monesti muutenkin pienempi. Minulla on esim. varmasti pienempi pää kuin monilla pitkillä naisilla.
Mutta enemmän luulenkin olevan merkitystä sillä, että äidilläni oli liian ahdas lantio ja siihen vain lisäyksenä se että olen saman kokoinen kuin äitini, eli en ole perinyt kehoani isän puolelta.[/QUOTE]

Paitsi että ahdas lantio-taipumus ei ole periytyvää.
 
"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja sektio äiti;28322717:
Okei. hyvä jos itse tiedät. Minulle hyvin kokenut naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri kertoi juurikin niin, että naisen koolla (ulkoisella) ei ole mitään merkitystä lantion tilavuuden kanssa. Hyvinkin pienikokoinen nainen pystyy synnyttämään alakautta. vain sisälantion (luinen lantioaukeama) mitoilla on tässä asiassa merkitystä. Mutta tunnut päättäneet jo, että haluat sektion joten se olkoon päätöksesi. ;)
Itse jos olisin voinut valita niin olisin ehdottomasti synnyttänyt alakautta. Toinen sektioista kun päätyi siihen, että olin itse teholla 3vrk.
Oho mitä tekstiä. En tarkoittanut millään pahalla jos niin ymmärsit. Kuvaukseen olen menossa että asiaan saisi ehkä selvyyden, muutenhan vaatisin sektion suoraan. Ja sanoin tuossa että haluan synnyttää mieluummin alakautta, mutta mitenvaan =)
 

Yhteistyössä