Ahdistuuko muu pyykin alle?

Onnistuisko sulla välillä semmoinen pyykkivapaapäivä, jonka mä päätin pitää kun tuntui, että ahdistun pyykeistä kolmen lapsen kanssa kolmiossa ilman kuivausrumpua :D Kyllähän niitä pesi, mutta kuivaksi saaminen olikin sitten hankalampaa, kun yksi koneellinen kuivui reilun vuorokauden. Ja sitten viikkaileminen ja kaappeihin saaminen *huoh*
Noh, nyt on helpompaa kuivausrummun kanssa. Mutta mieti noita pyykkivapaapäiviäkin, jolloin et vain yksinkertaisesti suo ajatustakaan pyykeille =)
 
vieras
Minulle pyykkäys on yksi helpoimmista kotitöistä, konehan ne vaatteet pesee ;) ja rumpu kuivaa. Se kaappiin viikkaaminen onkin sitten taas yksi vastenmielisimmistä kotiduuneista :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Olen saanut monta hyvää vinkkiä, ja kun viiko päästä jään äipppälomalle, täällä laakaa uus komento :p : Kävin jo luennoimassa miehelle, mitä muutoksia meidän perheen pyykkihuoltoon kaksplussan vinkkejen vuoksi tulee!
Hyvä hyvä.

Lisään vielä, että pyykkipäivä sunnuntai on sen takia, että meillä on yösähkö, eli joka kolmas koneellin ja kuivaus on sähkön puolesta "ilmainen".
 
Alkuperäinen kirjoittaja Leija:


Nasu, näitäkö?
No siis hyvin tämän tapaisia, kapeampia ja metallikehikolla jossa pyörät (saa siis helposti koko säkin kärrättyä koneen eteen ja sieltä pois). En löytänyt näitä enää ikean sivuilta muutakun yhdestä huonekuvasta, ja sitä en saa linkitettyä.. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Minä olen järjestänyt pyykkihuollon aika persoonallisella tavalla, mutta olen aika tyytyväinen. Yleensä pesen pyykkiä vain ja ainoastaan sunnuntaina.
Meilläkin homma menee käytännössä niin että pyykkikori pestään tyhjäksi viikonloppuna. Viikolla saatan pestä satunnaisesti pyykkiä, jos tarvitaan joku määrätty vaate puhtaaksi. jos yrittäisin pitää pyykkikorin tyhjänä koko ajan, hermot menisi.

Mankell, etsi kannellinen sanko vaippoja varten ja jos siitä ei saa pyykkejä kipattua koneeseen, laita sankoon muovipussi tai kysy mummolta/isotädiltä pyykkipihtejä ennakkoperinnöksi. Ennenvanhaan kun pyykkejä nosteltiin kiehuvasta vedestä huuhteluveteen, käytettiin isoja pihtejä. (voi olla että niillä on joku muu nimikin)

 
vieras
Kiitos vaan teille, pakko se on lähtä laittaan kone pyörittään vaatetta ens viikkoa varten -ei siinä mitään, mutta tulisko joku laittaan nuo edellisetkin siististi kaappeihin? :headwall:
 
Puhtaiden vaatteiden saaminen kaappeihin on niiiiiiin tuskallista. Ja joo, jos yhtään pitää taukoa tai tulee ylimääräistä pyykkiä, kahun tasapaino romahtaa. Mä tiedän että on olemassa ihmisiä jotka pyörittää monenkin lapsen perheitä kuin tyhjää vaan, mutta mun resurssit tuntuu kaatuvan just tähän vaatehuoltoon. Pyykkäys, lakanoidenvaihdot, liian pienet vaatteet hyllyistä pois, kesä/talvivaatteet pesuun ja varastoon/varastosta pois, liian pienet varastosta uusien tulokkaiden hyllyille jne. Ei käsitä ei käsitä |O
 
tällä hetkellä mä sorrun kuorman alle.. pyöritän kotikoneessa vaatepyykkiä ja pyykkituvan Kunnon Suuressa Koneessa liinavaate- ja pyyhepyykkiä, ne on kätevä pestä sielä muutenkin kun saa kuivaushuoneessa kuivaksi parissa tunnissa. Mutta tätä ravaamisen määrää taas tänään.. :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja lisko:
Puhtaiden vaatteiden saaminen kaappeihin on niiiiiiin tuskallista. Ja joo, jos yhtään pitää taukoa tai tulee ylimääräistä pyykkiä, kahun tasapaino romahtaa. Mä tiedän että on olemassa ihmisiä jotka pyörittää monenkin lapsen perheitä kuin tyhjää vaan, mutta mun resurssit tuntuu kaatuvan just tähän vaatehuoltoon. Pyykkäys, lakanoidenvaihdot, liian pienet vaatteet hyllyistä pois, kesä/talvivaatteet pesuun ja varastoon/varastosta pois, liian pienet varastosta uusien tulokkaiden hyllyille jne. Ei käsitä ei käsitä |O
Mustatun kohdan mä järjestän niin, ett mulla seisoo koko ajan siellä samaisessa vaatehuoneessa muovinen, kannellinen laatikko (sellainen läpinäkyvä, oisko jotain 31 litraa?) johon mä laitan vauvan pienet kuteet heti kun ne on pieniä: niitä ei jää siis hyllyille pyörimään, eikä sen kummempaa inventaariota tarvitse tehdä kun ne menee rummusta suoraan boksiin, jos nafteilta näyttävät. Kun laatikko on täys, se menee varastoon, ja uusi tilalle: sen lisäksi että ne on näppäriä tuossa vaatehuoneessa päällekkäin, niitä menee myös varastoon älytön määrä pinottain ja niistä näkee, mitä niissä on, ei tarvii arpoa.

Neitin kuteet menee veljen tytölle, sitä varten on myös pussukka vaatehuoneessa jonne neitin pienet keräilen.

Mä olen tosi huono hermoiltani jos joku paikka pettää, siksi on oltava järjestelmä joka pitää. :ashamed:



 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
NeitiNasulla on kyllä hyvin hallussa tää homma :flower: tuu meillekin organisoimaan tää kaaos? :)
Voin tulla. Mä olen oikeasti siinä melkoisen tehokas, johtunee kai siitä että mä pyöritin mun äidin alkoholistiystävän huushollia 14 vanhasta asti (siinä perheessä oli siis äidin lisäksi kolme lasta, joista kaksi silloin oli alle kouluikäisiä). On tullut harjoiteltua.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
NeitiNasulla on kyllä hyvin hallussa tää homma :flower: tuu meillekin organisoimaan tää kaaos? :)
Voin tulla. Mä olen oikeasti siinä melkoisen tehokas, johtunee kai siitä että mä pyöritin mun äidin alkoholistiystävän huushollia 14 vanhasta asti (siinä perheessä oli siis äidin lisäksi kolme lasta, joista kaksi silloin oli alle kouluikäisiä). On tullut harjoiteltua.
Aika rankka "koulutus" hommaan :( Mutta ihan tosissaan kadehdin sinua ja muita, joilla tuntuu olevan huushollissa kaikki organisoitu hienosti. Voi jessus kun näkisit tän meijän kaaoksen... :ashamed:
 
ei ahdista kun olen turhan jättänyt väliin eli en silitä juuri mitään. Kuivurin kautta kuljetan kaiken sellaisen minkä saa siellä kuivata eli aika ison osan pyykkiä. jokaisella on velvollisuus tuoda pyykkinsä pyykkikomeroon ja parittaa sukkansa sitä ennen ,sillä parittomista sukista en vastaa, jos en parittomana on jo pyykkiin tulleet. Ja tämä systeemi on toiminut varmaan siitä kun nuorin ollut jotakin 5 v tai jopa alle ja pyykin silittämättömyys jo pidempään.
Pyykkihuolto menee kaiken muun sivussa, nytkin on koneessa yksi satsi ja kuivurista juuri nostelin farkkupyykin pois.
ja lajittelusta sen verran että on kaksi koria komerossa ja toiseen menee sekalainen pyykki ja toiseen lakanat, pyyhkeet ja villavaatteet. Villavaatteet siitä syystä etteivät vaningossa eksy tavalliseen pesuun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
NeitiNasulla on kyllä hyvin hallussa tää homma :flower: tuu meillekin organisoimaan tää kaaos? :)
Voin tulla. Mä olen oikeasti siinä melkoisen tehokas, johtunee kai siitä että mä pyöritin mun äidin alkoholistiystävän huushollia 14 vanhasta asti (siinä perheessä oli siis äidin lisäksi kolme lasta, joista kaksi silloin oli alle kouluikäisiä). On tullut harjoiteltua.
Aika rankka "koulutus" hommaan :( Mutta ihan tosissaan kadehdin sinua ja muita, joilla tuntuu olevan huushollissa kaikki organisoitu hienosti. Voi jessus kun näkisit tän meijän kaaoksen... :ashamed:

En järkyttyisi yhtään, pahimmat on tullut varmaan nähtyä. :D

Mutta sitten kun mä palaan oikeasti työ/opiskeluelämään, niin tervetuloa toteuttamaan meille kaikki se, mitä mä tehokkaasti organisoin, mutta en jaksa/kerkiä/kykene loppuun asti hoitamaan. :ashamed:
 
ap kuinka iso perhe teillä on? Mä en myöskään osaa hermoilla pyykeistä, yks mun lemppari-kotitöitä :D Raskaana ollessa oli kyllä vähän hengästyttävää nostella pyykkejä kuivumaan, varsinkin kun olen tosi lyhyt. Niin, meillä ei siis ole kuivausrumpua, mun mielestä yks turhimmista vehkeistä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Itse en vielä ahdistu kun tulee viikossa 1 koneellinen tummaa ja 1 koneellinen vaaleaa ja hyvin mahtuu kun pesutuvassa on isot koneet. Kuivausrumpukin siellä on.
SIis yksi koneellinen tummaa ja yksi vaaleaa. Ei ole totta! Mitähän mä teen väärin, kun meillä varmaan tulee kymmenen koneellista viikossa. En ole laskenut, mutta ainakin sen verran varmaan pitäs pestä v.

Ja sit tietty tänä syksynä nuo päiväkodin tuliaiset, täit sun muut työllistää.
Meidän pesutuvassa on 16 kilon kone. Eli vastaa enemmän kuin kolmea kotikoneellista. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja lisko:
Puhtaiden vaatteiden saaminen kaappeihin on niiiiiiin tuskallista. Ja joo, jos yhtään pitää taukoa tai tulee ylimääräistä pyykkiä, kahun tasapaino romahtaa. Mä tiedän että on olemassa ihmisiä jotka pyörittää monenkin lapsen perheitä kuin tyhjää vaan, mutta mun resurssit tuntuu kaatuvan just tähän vaatehuoltoon. Pyykkäys, lakanoidenvaihdot, liian pienet vaatteet hyllyistä pois, kesä/talvivaatteet pesuun ja varastoon/varastosta pois, liian pienet varastosta uusien tulokkaiden hyllyille jne. Ei käsitä ei käsitä |O
Mustatun kohdan mä järjestän niin, ett mulla seisoo koko ajan siellä samaisessa vaatehuoneessa muovinen, kannellinen laatikko (sellainen läpinäkyvä, oisko jotain 31 litraa?) johon mä laitan vauvan pienet kuteet heti kun ne on pieniä: niitä ei jää siis hyllyille pyörimään, eikä sen kummempaa inventaariota tarvitse tehdä kun ne menee rummusta suoraan boksiin, jos nafteilta näyttävät. Kun laatikko on täys, se menee varastoon, ja uusi tilalle: sen lisäksi että ne on näppäriä tuossa vaatehuoneessa päällekkäin, niitä menee myös varastoon älytön määrä pinottain ja niistä näkee, mitä niissä on, ei tarvii arpoa.

Neitin kuteet menee veljen tytölle, sitä varten on myös pussukka vaatehuoneessa jonne neitin pienet keräilen.

Mä olen tosi huono hermoiltani jos joku paikka pettää, siksi on oltava järjestelmä joka pitää. :ashamed:
Tätä kokeilen jatkossa :)
 
vieras
Meillä on eri pyykkikorit tummille ja vaaleille. Sitten kun korit alkaa täyttyä, valitsen värin ja lämpötilan mukaan mitä pestään milloinkin. Koko perheen pyykit pestään sekaisin eli lasten ja aikuisten. Lapset on herkkäihoisia, joten hajusteettomilla aineilla pestään kaikki. Kestovaipatkin pyörii muun 60 asteessa pestävän mukana. Kuivatus joko telineessä tai rummussa. Kuivat pyykit viikkaan heti kun laitan koriin ja vielä usein niin, että jokaiselle on oma pinonsa korissa. On sitten helppo kiertää kori kädessä kaikkien vaatekaapit ja nostaa vain valmiit pinot kaappeihin. Jossain vaiheessa tuli heitettyä kaikki rummusta/telineeltä pyykkikoriin sikinsokin ja sitten oli kiva alkaa niitä viikata sen jälkeen. Paljon kätevämmin toimii se, että viikkaa pyykit heti ennen kuin heittää koriin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Mankell, etsi kannellinen sanko vaippoja varten ja jos siitä ei saa pyykkejä kipattua koneeseen,
Kohta meillä on jos jonkinlaisia sankoja ja koreja kodinhoitohuoneeessa. AIon organisoida tämän kaaoksen. Nousen täältä voittajana. :p

Ylhäällä joku kysyin lasten määrää. Kaksi lasta, kolmas tulossa. Eli ei nyt niin hirveästi, kun joku 7 lapsen äitikin hoitaa homman rutiinilla. :ashamed: Ahistus. :D
 
helppohan se mun on sanoa kun talouteen kuuluu iskä, kestopeppu-muksu ja kestoileva äiti. toinen kestopeppu tulossa. mutta meillä kone pyörii kerran tai kaksi päivässä, eikä meillä ole mitään muuta kuivatussysteemiä kuin narukuivatus. hyvin on tähän mennessä hermo pelittänyt :whistle: mutta ei se sitä tarkoita että aina innosta puhkuen pyykkejä lajittelisin.
 

Yhteistyössä