Ai että kun ottaa päähän!! (lapsen päivähoidosta)

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Eräs";24339261]Miksi mun lapsille tehtiin ympärivuorokasutisessa päiväkodissa hoitoaikasopimus, jos sitä ei tarvii hoitajien käskystä noudattaa?[/QUOTE]

no kai ne ajat vaihtelee jos molemmat vanhemmat esim tekee vuorotyötä..meilläkin on hoitoaika 5:45-19 mut eihän se ikinä siellä tuollaista aikaa ole, vaan esim 5:45-12 tai 11-18:30
 
"Lilli"
Onko vuoropäiväkoti?

Niistä en tiedä, jokaisessa on vähät omat periaatteensa, mutta omassa työpaikkassani vnhemmat ilmoittavat lapsensa hoitopäivät ja kellonajat, eikä meillä tietenkään ole niihin mitään sanomista. Tuollaisessa tilanteessa ei olisi mitään ongelmaa.

Voisitteko saada vaihtaa tavalliseen päiväkotiin? Vai tarvitsetteko joskus myös iltahoitoa?
Selititkö hoitajalle autotilanteen?
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";24339311]No eikös se ole sanomattakin selvää, et ryhmiksessä ollaan hoidossa sillon kun sitä hoitoa tarvitaan??[/QUOTE]

mun mielestä meillä on todellakin tarve siihen hoitoon sen mun työajan ajan kun ei ole kuin yksi auto jolla kuskailla. ottaen huomioon kaikki laiskaperseiden kakarat jotka on "virikehoidossa" vaikka äti lojuu kotona kattomassa telkkaria.
 
[QUOTE="aapee";24339289]no on se aika pitkä matka ensin tyhjien rattaiden kans käpötellä päikkyyn ja sieltä sit muksun kans takas. en mäkään haluais töideni jälkeen niin tehdä. Ja ei tuolla tod. ymmärretty kun yritin selittää että meillä vain yksi auto, että jos olisikin kaks niin isä todellakin hakis tytön heti kotiin kun on yövuorosta herännyt. Ehei, sielä on koko viikko naureskeltu että noh, kukas sitte tänää tulee hakemaa ja jokos ootte autokaupoille lähteny.. vitun ärsyttävää toimintaa!![/QUOTE]

Juu, onhan se matka ehkä vähän liian pitkä...Mut ne rattaat sä saisit vietyä sinne päikkäriin jo aamusta :D Kulkeeko julkiset miten?
 
"vieras"
[QUOTE="Lilli";24339320]Onko vuoropäiväkoti?

Niistä en tiedä, jokaisessa on vähät omat periaatteensa, mutta omassa työpaikkassani vnhemmat ilmoittavat lapsensa hoitopäivät ja kellonajat, eikä meillä tietenkään ole niihin mitään sanomista. Tuollaisessa tilanteessa ei olisi mitään ongelmaa.

Voisitteko saada vaihtaa tavalliseen päiväkotiin? Vai tarvitsetteko joskus myös iltahoitoa?
Selititkö hoitajalle autotilanteen?[/QUOTE]

selitin, moneen kertaan yritin sanoa, mutta ei. kun ei kuulema saa niin ei saa ja se on haettava! en tiedä heittäiskö ne ton meiän 1veen sieltä pihalle jos ei vaan kertakaikkiaan pääsis hakemaan. en ymmärrä tällästä että ei yhtään voida joustaa tilanteen mukaan.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";24339327]mun mielestä meillä on todellakin tarve siihen hoitoon sen mun työajan ajan kun ei ole kuin yksi auto jolla kuskailla. ottaen huomioon kaikki laiskaperseiden kakarat jotka on "virikehoidossa" vaikka äti lojuu kotona kattomassa telkkaria.[/QUOTE]

Ehkä 2 autoa tässä kohtaa olisi ihan viisas valinta?
Pakasta vedettyhän sen ei tarvi olla. Joku vähän vievä pikku auto ei olisi paha investointi. ;)
Tuskin tämä on ainut kohta millon toista autoa tarvitaan
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24339337]selitin, moneen kertaan yritin sanoa, mutta ei. kun ei kuulema saa niin ei saa ja se on haettava! en tiedä heittäiskö ne ton meiän 1veen sieltä pihalle jos ei vaan kertakaikkiaan pääsis hakemaan. en ymmärrä tällästä että ei yhtään voida joustaa tilanteen mukaan.[/QUOTE]

Säännöt on sääntöjä. Mitä siitä tulis jos jokaisen kohdalla tarvis aina joustaa..
 
"Eräs"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;24339317:
no kai ne ajat vaihtelee jos molemmat vanhemmat esim tekee vuorotyötä..meilläkin on hoitoaika 5:45-19 mut eihän se ikinä siellä tuollaista aikaa ole, vaan esim 5:45-12 tai 11-18:30
Maksatko sä täydet hoitomaksut vai saatko alennusta siitä, että lapsesi on siellä alle 7h? Jos hoidon tarpeeksi on merkitty alle 7h saat hyvitystä maksuista, jos maksat täydet maksut ei kenelläkään pitäis olla sanomista vaikka lapsi on hoidossatäydenpäivän eli 10h.
 
"Lilli"
[QUOTE="vieras";24339337]selitin, moneen kertaan yritin sanoa, mutta ei. kun ei kuulema saa niin ei saa ja se on haettava! en tiedä heittäiskö ne ton meiän 1veen sieltä pihalle jos ei vaan kertakaikkiaan pääsis hakemaan. en ymmärrä tällästä että ei yhtään voida joustaa tilanteen mukaan.[/QUOTE]

Kyllä mä kehottaisin soittamaan päivähoidon johtajalle tms. ja selittämään tilanteen. En tosiaan ostais tuon takia toista autoa. Eihän siinä välttämättä bensakuluja niin paljon olis, mutta kaikki muut maksut!!

Kun tuo ei ole mitenkään kohtuuton hoitoaika lasta ajatellen. Monet on aamuvarhaisesta sinne puoli viiteen-viiteen.
 
"Lilli"
[QUOTE="vieras";24339350]Säännöt on sääntöjä. Mitä siitä tulis jos jokaisen kohdalla tarvis aina joustaa..[/QUOTE]

Voisko siitä tulla hyvää ja perheitä huomioivaa päivähoitoa?
Itse en lastenhoitajana ymmärrä, mitä hankaluutta tuosta voisi tulla, kyllä siellä iltapäivässä kuitenkin vielä tuolloin työntekijä on..
 
[QUOTE="Eräs";24339356]Maksatko sä täydet hoitomaksut vai saatko alennusta siitä, että lapsesi on siellä alle 7h? Jos hoidon tarpeeksi on merkitty alle 7h saat hyvitystä maksuista, jos maksat täydet maksut ei kenelläkään pitäis olla sanomista vaikka lapsi on hoidossatäydenpäivän eli 10h.[/QUOTE]

Niissä kunnissa joissa olen ollut töissä osapäivähoidoksi on luettu 5h ja alle olevat ajat. Joista on eri maksut, muuten on ihan sama onko 5,5 vai 10tuntia, siis maksujen kannalta...
 
kuules nyt
[QUOTE="Eräs";24339212]Kuinka pitkä hoitoaikasopimus teillä on? Jos normaali, niin eikai se päiväkoti sitä sano, et koska lapsi haettava ja koska vietävä. Tehän maksatte kuitenkin siitä hoidosta.[/QUOTE]

Niin se vaan taitaa mennä että tuollaisessa päiväkodissa sanotaan minuutilleen millon lapset on haettava. Isä on ehtinyt hyvin nukkua jo tuohon mennessä ja siinä iltapäivällä jonkun töissä olevan lapsi tarvitsee kipeästi hoitopaikkaa. Kaikki johtuu varmasti siitä, että laki estää liian ison lapsimäärän kerääntymistä, kun jonkun hoitajan työvuoro on jo päättynyt.

Lapsiin joutuu välillä vähän investoimaan, eli vuokratkaa auto tai palkatkaa hakija tai lomilla oleva koululainen pikkurahalla hakemaan lapsi.
 
"aapee"
[QUOTE="Lilli";24339372]Kyllä mä kehottaisin soittamaan päivähoidon johtajalle tms. ja selittämään tilanteen. En tosiaan ostais tuon takia toista autoa. Eihän siinä välttämättä bensakuluja niin paljon olis, mutta kaikki muut maksut!!

Kun tuo ei ole mitenkään kohtuuton hoitoaika lasta ajatellen. Monet on aamuvarhaisesta sinne puoli viiteen-viiteen.[/QUOTE]

niinpä. laskelkeltiin tossa just miehen kanssa että kuinka paljon mun palkasta enää jää edes käteen kun vähentää toisen auton kustannukset + lapsen pk maksut. eipä paljoa enempää kuin mitä kelasta saisi kotihoidontukea.
 
"sadu"
No mikäs rupuperse laiskiainen se sun miehes on jos ei jaksa tenavaa hakea 4km? Todellakaan ei tarvi nukkua iltapäivään asti? Mun mielestä tuollaisena päivänä kun sä meet kymmeneksi töihin ei tarvi viedä lasta hoitoon ollenkaan! Kyllä se mies nyt silloin tällöin pärjää kuule 4t yöunillakin.
 
[QUOTE="Eräs";24339356]Maksatko sä täydet hoitomaksut vai saatko alennusta siitä, että lapsesi on siellä alle 7h? Jos hoidon tarpeeksi on merkitty alle 7h saat hyvitystä maksuista, jos maksat täydet maksut ei kenelläkään pitäis olla sanomista vaikka lapsi on hoidossatäydenpäivän eli 10h.[/QUOTE]

maksan täydet maksut.
ja vuorohoitopaikoissa on yleensä sääntönä se et vain työajan lapsi saa olla hoidossa.ja mun mielestä se on täysin ymmärrettävää, työajat ne on hoitajillakin ja lapsirajat mitä saa yhtä hoitajaa kohti olla väkeä..
 
"vieras"
[QUOTE="Lilli";24339386]Voisko siitä tulla hyvää ja perheitä huomioivaa päivähoitoa?
Itse en lastenhoitajana ymmärrä, mitä hankaluutta tuosta voisi tulla, kyllä siellä iltapäivässä kuitenkin vielä tuolloin työntekijä on..[/QUOTE]

Hyvä. Toivottavasti se olet sitten aina sinä joka siellä teet sen pitkän päivän näitten poikkeimien kanssa. Kun äkkiä se meneekin siihen, et se haku aika vaan venyy ja venyy. Nää on nähty.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";24339392]niinpä. laskelkeltiin tossa just miehen kanssa että kuinka paljon mun palkasta enää jää edes käteen kun vähentää toisen auton kustannukset + lapsen pk maksut. eipä paljoa enempää kuin mitä kelasta saisi kotihoidontukea.[/QUOTE]

Sunko palkasta ne kaikki maksettas?

Mikä siivellä eläjä sun miehes on?!
 
-
[QUOTE="aapee";24339392]niinpä. laskelkeltiin tossa just miehen kanssa että kuinka paljon mun palkasta enää jää edes käteen kun vähentää toisen auton kustannukset + lapsen pk maksut. eipä paljoa enempää kuin mitä kelasta saisi kotihoidontukea.[/QUOTE]

niin se vaan on. meilläkin lapset päiväkodissa joka on auki iltakymmeneen ja on auki myös viikonloppuisin. vanhempien työvuorot on ilmoitettava ja lasten hoitovuoro voi olla max tunnin pidempi kuin työaika. nyt se menee siihen että isä vie lapset kolmelta töihin ja minä haen joko puoli viideltä tai viimeistään seitsemältä. useimmiten lapset ovat siis hoidossa hurjat puolitoista tuntia...
 
kuules nyt
[QUOTE="vieras";24339337]selitin, moneen kertaan yritin sanoa, mutta ei. kun ei kuulema saa niin ei saa ja se on haettava! en tiedä heittäiskö ne ton meiän 1veen sieltä pihalle jos ei vaan kertakaikkiaan pääsis hakemaan. en ymmärrä tällästä että ei yhtään voida joustaa tilanteen mukaan.[/QUOTE]

Ystävä hyvä. Jokaisella päiväkotilapsen vanhemmalla on joka viikko lukuisia joustamisvaatimuksia. Ja jokainen kokee oman vaatimuksensa maailman tärkeimpänä. Ja perusteluita on hirveästi.

Nyt oikeasti pikkasen kunnonkohotusta miehelle ja iltapäivälenkille. Lapsi on teidän eikä päivähoidon.
 
"ninni"
[QUOTE="vieras";24339432]Niin jotta lapsi vaan hoitoon pitkään päivään jotta aikuinen mies saa nukkua?[/QUOTE]

Aikuinen mies joka on ollut yön töissä siis.. Mä en tajua teitä. Ihanko oikeasti itse olisitte yön töissä, hoitaisitte päivän lasta ja sit taas yöksi töihin? Ihan menisi pari vuorokautta kivuttomasti nukkumatta tai nukkuen pari tuntia jossain välissä? Ja työn laatu pysyisi hyvänä? Haluisitte varmaan vaikkapa sellaisen kirurgin käsittelyyn tai lentokapteenin koneeseen, joka olisi toiminut näin.
 
  • Tykkää
Reactions: kampanisu
"Tiina"
[QUOTE="sadu";24339395]No mikäs rupuperse laiskiainen se sun miehes on jos ei jaksa tenavaa hakea 4km? Todellakaan ei tarvi nukkua iltapäivään asti? Mun mielestä tuollaisena päivänä kun sä meet kymmeneksi töihin ei tarvi viedä lasta hoitoon ollenkaan! Kyllä se mies nyt silloin tällöin pärjää kuule 4t yöunillakin.[/QUOTE]

Samaa mieltä, ilman tuota rupu-kommenttia :). Ja jos tuo ei ole ihan jatkuvaa, niin voihan mies hakea kävellen tai pyörällä. Tämän takia en siis ostaisi toista autoa. Ei ole mielestäni niin suuri ongelma.
 
"..."
Mun mielestä tälleen kesällä (sekä keväällä ja syksyllä) ihan ilokseenhan sitä pyöräilee lapsen hakemaan 15.30 mennessä tai äiti pyöräilee töihin ja takas sen 15km. Pyörä ja istuin ei ole iso ostos. Mutta ymmärrän, ettei talvella tuo 8km kävely ole kauhean innostava ajatus mahd. umpihangessa ja tuiskussa. En usko, että teidän on millään "pakko" hakea lastanne ennen ap.n työvuoron päättymistä. Soita päivähoitopäällikölle ja keskustele tilanteestanne.
 
"madame"
mä oon kyllä käsittänyt että subjektiivinen hoito-oikeus on kaikilla alle kouluikäisillä RIIPPUMATTA VANHEMPIEN TÖISTÄ;TYÖTTÖMYYDESTTÄ;OPINNOISTA TMS.

eli yhteys varhaiskasvatuspäällikköön, jos ei auta tee kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle.

minusta on älytöntä että pk:n johtajat yrittää päästä sieltä missä aita on matalin,eli helpommalla hommalla, tekisivät työnsä. ja jos kerran on kaiken lisäksi maksava asiakas niin mitä hittoa ne napisee?
 

Yhteistyössä