Ai että kun ottaa päähän!! (lapsen päivähoidosta)

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"..."
Ja vielä, todennäköisesti tässä tapauksessa painaa myös se, että hoitoajoilla ennen 10 ja viiden jälkeen nouto, lapselle tulisi tarjota kaksi lämmintä ateriaa hoitopaikassa. Ja tämä saattaa aiheuttaa ongelmia, koska vanhempien vuorojen perusteella lapsella ei siihen ole oikeutta, koska se virallinen noutoaika tosiaan olisi kahden aikaan.

Vuorohoidossa hoitajien on vaikea saada sijaisia ja jos lapsimäärä ylittyy, se tarkoittaa lähes poikkeuksetta, että joku joutuu tekemään omaa vuoroaan pitemmän päivän ja joustamaan.
 
kuules nyt
[QUOTE="vieras";24339661]
Meillä pitää olla täysi-ikäinen joka hakee lapsen hoidosta, esim 16v sisarukselle ei luovuteta[/QUOTE]

Olisi ollut oikeammin puhua opiskelijan palkkaamisesta...


[QUOTE="...";24339667]

2. Nukkumavapaa yövuoron jälkeen on kahdeksan tuntia. Aika lasketaan siitä, kun työvuoro loppuu.

Näiden periaatteiden mukaan ap.n pitäisi olla onnellinen, jos lapsi saa olla hoidossa puoli neljään, koska todellisuudessa lapsi tulisi hakea hoidosta jo kello 14, kun miehen vuoro päättyy kerran kuudelta aamulla.

Esimerkkitapauksessa on todennäköisesti nimenomaan katsottu vanhempien vuorolistoja ja todettu, että lapsella ei hoito-oikeutta ole enää myöhäiseen iltapäivään...[/QUOTE]

Siinähän se selitys onkin.
 
Minua kummastuttaa eniten, että ap:n miehen oletetaan olevan jo hereillä ja lapsenhoitokykyinen puoli neljältä (tai oikeastaan jopa ennemmin, että ehtii hakemaan lapsen tuohon aikaan). Kun minun mieheni teki yötöitä, ei takuuvarmasti ollut järjissään noin aikaisin päivällä.

Ja naapurin isäntäkin näyttää kiskovan unia helposti iltakuuteen asti, jos on kuudelta tullut töistä.
Siis täh? Mun mies on nyt kolmatta kuukautta vuorotyössä + opiskelu ja kyllä se yövuoron jälkeen nukkuu vain kolmeen asti. Pahimmillaan (?) se lähtee sitten iltavuoroon toiseen paikkaan kahden kieppeillä.
 
[QUOTE="Eräs";24339750]http://www.sipoo.fi/easydata/customers/sipoo/files/2007_sivistys/hoitoaikasopimus_2010.pdf

Teillä ei tälläistä paperia oo siel sun työpaikoilla käytössä :D[/QUOTE]

Ei ole :D Toi voiskin olla hyvä, et on joku välimuoto...
Meillä tosin toimintapäiväsopimus on mahdollista saada jo 5 ja 8 päivällekin, sitten on 10, 12, 14, ja 16pv/kk ja täydet...
Tosin nyt oon ollut jo kohta vuoden pois töistä, niin en tiedä onko jotenkin jo muuttunut, jotain muutoksia oli muutoksia jo tulossa...
 
No en nyt itse asiaan silleen muuta mutta meillä pojat alotti nyt päiväkodin, mies on kolmessa vuorossa ja mun työvuorot ajoittuu 6-23.15 ajan välille. Tällä viikolla mulla oli aamuvuoroa ja ukolla yö, joten vei pojat päiväkotiin JOTTA PÄÄSI ITSE NUKKUMAAN! Ja tämän kyllä tietävät päikyssä, no meillä siis poikien päivät alle 7tuntisia ja tällä viikolla aloitettiin vielä lyhyemmillä, mutta siis päiväkotipaikan hakemisen yksi suurimmistaa syistä oli tuo että isäntä SAA NUKKUA!

Että luulis noidenkin tuolla teidän päiväkodissa sen ymmärtävän ja että kun ei ole kuin se yksi auto niin siitä ei noina viikkoina varmaan haittaa ole että lapsi ON HOIDOSSA kun ISÄ NUKKUU kotona ja ÄITI ON TÖISSÄ sillä ainoalla autolla!!!


Väännä nyt vaikka rautalangasta sinne tai soita oikeasti sinne johtajalle!
 
"vieras"
Ja meillä mies luulee että omina vapaa päivinä+kun tulee töistä niin saa vetää lonkkaa ja lapset on hoidossa.Ei ymmärrä että kun minä menen töihin niin senkin on katsottava lapsia.
 
"harmaa"
ensinnäkin ruoka? lapselle ei kuulu lounas ja päivällinen muutaku poikkeus tapauksissa ja täähän ei oo sellainen.. Miehes saa kuiteski nukkua hyvät unet ennen lapsen hakua..
 
kuules nyt
Alkuperäinen kirjoittaja öööh;24339785:
Se on niiden työtä jotka siellä aamuisin ottaa kullannuppujanne vastaan. Ammatin valinta kysymys! Ne saa siitä palkkaa.
Huoh. Ne jotka sitä työtä tekevät ovat viimeisiä kummajaisia jotka enää lapsen maailmasta mitään tajuavat. Lähes kaikki vanhemmat ovat jo "tippuneet kartalta" täältäkin luetun perusteella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Näkymätön Ninni;24339834:
No en nyt itse asiaan silleen muuta mutta meillä pojat alotti nyt päiväkodin, mies on kolmessa vuorossa ja mun työvuorot ajoittuu 6-23.15 ajan välille. Tällä viikolla mulla oli aamuvuoroa ja ukolla yö, joten vei pojat päiväkotiin JOTTA PÄÄSI ITSE NUKKUMAAN! Ja tämän kyllä tietävät päikyssä, no meillä siis poikien päivät alle 7tuntisia ja tällä viikolla aloitettiin vielä lyhyemmillä, mutta siis päiväkotipaikan hakemisen yksi suurimmistaa syistä oli tuo että isäntä SAA NUKKUA!

Että luulis noidenkin tuolla teidän päiväkodissa sen ymmärtävän ja että kun ei ole kuin se yksi auto niin siitä ei noina viikkoina varmaan haittaa ole että lapsi ON HOIDOSSA kun ISÄ NUKKUU kotona ja ÄITI ON TÖISSÄ sillä ainoalla autolla!!!


Väännä nyt vaikka rautalangasta sinne tai soita oikeasti sinne johtajalle!
Saahan se niidenkin mielestä nukkua sinne klo 15.30 asti!
 
::(
Ymmärrän aloittajaa hyvin, en ikinä odottaisi että yövuoron tehnyt henkilö lähtisi monen kilometrin päähän pirtsakasti pyöräillen lasta hakemaan hoidosta nukuttuaan kuusi-seitsemän tuntia. Sankarilliset tarinat raatavista reippailijoista eivät inspiroi vaan lähinnä huvittavat/säälittävät.

Kyllä ihmisellä on oikeus kyseenalaistaa tarjotun palvelun laatu/määrä myös päivähoidon osalta. Piste.
 
Ymmärrän aloittajaa hyvin, en ikinä odottaisi että yövuoron tehnyt henkilö lähtisi monen kilometrin päähän pirtsakasti pyöräillen lasta hakemaan hoidosta nukuttuaan kuusi-seitsemän tuntia. Sankarilliset tarinat raatavista reippailijoista eivät inspiroi vaan lähinnä huvittavat/säälittävät.

Kyllä ihmisellä on oikeus kyseenalaistaa tarjotun palvelun laatu/määrä myös päivähoidon osalta. Piste.
mutta kun kyse on siitä, et vuorohoitopaikoissa se palvelun määrä on tarkasti määritelty ja jos siellä lapsi on hoidossa niin sille nyt vaan ei voi mitään.
 
[QUOTE="Eräs";24339750]http://www.sipoo.fi/easydata/customers/sipoo/files/2007_sivistys/hoitoaikasopimus_2010.pdf

Teillä ei tälläistä paperia oo siel sun työpaikoilla käytössä :D[/QUOTE]

Täälläkään ei tuollaista paperia ole. Vaihtoehdot on joko 5, 10, 15 tai täydet päivät kalenterikuussa. Hoitoaika alle 5 h tai yli sen. Mitään alennuksia ei satunnaisista poissaoloista saa, paitsi noi sairastumisjutut. Hakuvaiheessa ilmoitetaan työajat, tosin mä en niitä laittanut, laitoin vain säännöllinen työaika sekä mulle että miehelle.
Eikä meillä ole kummastakaan tehty mitään sen ihmeellisempiä sopimuksia kuin se että otetaan kokoaikapaikka vastaan. Päiväkodin kanssa on suullisesti sovittu että ennen aamupalaa, suunnilleen puoli kahdeksan viedään ja siinä neljän paikkeilla haetaan.
 
[QUOTE="sadu";24339395]Todellakaan ei tarvi nukkua iltapäivään asti? Mun mielestä tuollaisena päivänä kun sä meet kymmeneksi töihin ei tarvi viedä lasta hoitoon ollenkaan! Kyllä se mies nyt silloin tällöin pärjää kuule 4t yöunillakin.[/QUOTE]

Paljonko sinä olet tehnyt yötyötä? Kyllä minä ainakin tarvitsen täydet 8 tuntia unta yövuoron jälkeen jaksaakseni valvoa töissä seuraavankin yön.
 
"ööö"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;24339937:
mutta kun kyse on siitä, et vuorohoitopaikoissa se palvelun määrä on tarkasti määritelty ja jos siellä lapsi on hoidossa niin sille nyt vaan ei voi mitään.
Eli ap:n kannattaisi siirtää lapsi tavalliseen päiväkotiin tai pph:lle ? Meidän lapsien kohdalla tavallisessa päiväkodissa lasten hoitopäivät menevät mun työn mukaan, koska miehen työpaikka on 40 km päiväkodista väärään suuntaan. Minä teen virastotyöaikaa mies vuorotyötä.
 
"vieras"
Jos toiselle autolle ei oikeasti ole muuta tarvetta, niin melkein mitkä tahansa vaihtoehdot tulevat halvemmaksi kuin kahden auton ylläpito.

Halvemmaksi tulee hankkia polkupyörän perään kärry ja polkupyörään talvirenkaat. Pidentää pyöräilykautta verrattuna tavalliseen polkupyöräistuimeen.

Vaihtoehtoisesti voisit ottaa palkatonta vapaata noille muutamalle iltapäivän tunnille ja olisit itse hakemassa jo 15.30.

Hoitajan palkkaaminen kotiin näille päiville siihen asti, että mies on saanut nukuttua. Tähän saa myös verottajalta tukea.

Lapsen hakeminen taksilla. Matka on aika lyhyt, ei liene maksavan maltaita?

Paljonko voit itse vaikuttaa työvuoroihin eli yrittäisit sopia itselle aamuvuorot, silloin kun miehellä on yövuorot?
 
[QUOTE="ööö";24339957]Eli ap:n kannattaisi siirtää lapsi tavalliseen päiväkotiin tai pph:lle ? Meidän lapsien kohdalla tavallisessa päiväkodissa lasten hoitopäivät menevät mun työn mukaan, koska miehen työpaikka on 40 km päiväkodista väärään suuntaan. Minä teen virastotyöaikaa mies vuorotyötä.[/QUOTE]

mä en tiedä onko ap:lla siihen mahdollisuutta, kun työskentelee klo 18 asti joinain päivinä, voi tietysti olla et päiväkodit ei enää ole siihen asti auki.
mut pointti on se, et vuoropäivähoidossa ei ole subjektiivista hoito-oikeutta, joten päiväkodin vaatimus et lapsi haetaan klo 15:30 ei ole törkeää tai mitään mistä pitäisi valituksia tehdä, vaikkakin se aiheuttaa ap:n perheelle haittaa, ikäväähän se on, mut johonkin ne rajat on vedettävä.
pitää ottaa huomioon et tuollaisessa paikassa on monta jotka tahtois samalla lailla hoitaa lapsen haut kuin ap, tai muutama jotka haluaisivatkin tuoda lapsen jo 4:30 hoitoon tai hakea vasta 22:15, pitäisikö niissäkin joustaa?
 
Miksi pitäisi hankkia toinen auto? Ei sen luulisi olevan kovin hankalaa että mies vie ap:n töihin ja lapsen hoitoon, menee nukkumaan ja sitten kun herää hakee lapsen hoidosta, käy kaupassa ja hakee ap:n töistä...Vai mikä tossa oli vaikeaa?
 
"vieras"
Tuo on silkkaa laiskuutta ettei viitsitä pyöräillä 4km suuntaansa hakemaan lapsia. Itsellä on lapset 3km päässä hoidossa ja matka taittuu pyörällä kesän ja syksyn ja alku talven. Talvella sitten potkurilla ja tai pulkalla. Viime talvi meni potkurilla ja 2 lasta on. Toinen seisoo ja toinen istuu ja potkutan ja työnnän kinokset välillä.

Katso kun kuntokin kasvaa samalla..

Mutta kaikesta huolimatta mä olisin kovana päiväkodille enkä antaisi periksi. Te maksatte täysihoidosta ja ei kyllä hoitajilla pitäis olla sanomista siihen.
 

Yhteistyössä