Ai että kun ottaa päähän!! (lapsen päivähoidosta)

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"yksi"
Me hankittiin vastaavanlaisessa tilanteessa se toinen auto, vaikka sille ei muuten olisi ollutkaan käyttöä. Tosin meillä ei oltu määritelty mitään "pakkohakea" aikoja, vaan me ajateltiin, että halutaan pitää lasten päivät mahdollisimman lyhyinä. Toinen auto oli parin sadan pieniruokainen ruoska, jossa vain liikennevakuutus. Auto laitettiin sit pois ku itse jäin taas kotiin.
 
[QUOTE="aapee";24340370]kiva. tuliko kaupanpäälle hyvä mieli kun sait osoittaa ylemmyytes ja parjata meitä köyhiä yhdenauton omistajia? :)[/QUOTE]

En ole mitenkään parjannut. Kyse on valinnoista ja siitä mitä pidetään tärkeänä. Auton oston tilalla voi lenkkeillä, tai käyttää julkisia, jos ne kulkevat.
 
pktäti2
Vuorohoito (jota tuo varmaankin on tässä tapauksessa) on aika monimutkaista palapeliä ja niiden työntekijöiden työvuodot lasketaan hyvin myöhäisessä vaiheessa ja niitä on aina töissä vaan juuri tarvittava määrä suhteessa lapsiin (koska on kallista ja tyhjäkäyntiä ei voi pitää). Siksi pitävät erittäin tarkkaan huolta/vahtia lasten hoidossa oloajoista, lapsilukuja ei tietenkään voi ylittää koska silloin päiväkoti on pulassa. Asiassa on toinenkin puoli vaikka ymmärrän että harmittaa (ja vuorohoidon ollessa kyseessä ne tädit eivät asialle voi yhtään mitään, se on tiukasti säädeltyä)
 
"joku vaan"
[QUOTE="aapee";24340311]niin nokun ideaali tilannehan olisi että lapsen hoitoajat menisivät mun työvuorojen mukaan jolloin hoitoajat sijoittuisivat aamukahdeksan ja iltakuuden väliin ollen 8h kerrallaan. mä käyttäisin autoa omiin työmatkoihin ja lapsen hoitoon vientiin ja ukko sais mennä kimppakyydeillä omiin töihinsä. Ja ns. unohdettaisiin mun miehen työvuorot kokonaan. mutta kun tää ei päikyn tädeille käy.[/QUOTE]

Eikö siis ole mitenkään mahdollista vielä kerran neuvotella, että lapsi olisi 100 prosenttisesti sinun työaikojen mukaan hoidossa, ikään kuin olisit yksinhuoltaja, koska mies on yötöissä ja teillä ei ole varaa toiseen autoon. Jotenkin luulisi, että olennaista olisi lapsen järkevänpituinen hoitoaika, joka teillä siis on.

Tsemppiä ja toivottavasti tilanne ratkeaa järkevällä tavalla.
 
hhtut
Joku sanoi että on aikuisen paapomista 12h yöunet.

No itse nukun 6h vauvan kanssa heräämisiin 3-6 kertaa yössä ja olen päivisin ihan paska äiti. tiuskin ja raivoan 5-vuotiaalle ja vituttaa kun väsyttää. odottaa vaan hetkeä kun lapset nukkuuu illalla.

Sitten olen ihana ja tavallinen kun mies on viikonloppuna valvonut yön ja herää lasten kanssa yhtenä aamuna. itse saanut nukkua yön putkeen 10 h, ja sekään ei aina riitä. seuraavana päivänä kaikki alkaa alusta. odottaa viikonloppua ja miehen vapaita.

että joo, aikuinen tarvitsee unta.

minusta ei ikinä olisi yyhooksi.
 
"Vilukissa"
Alkuperäinen kirjoittaja pktäti2;24340397:
Vuorohoito (jota tuo varmaankin on tässä tapauksessa) on aika monimutkaista palapeliä ja niiden työntekijöiden työvuodot lasketaan hyvin myöhäisessä vaiheessa ja niitä on aina töissä vaan juuri tarvittava määrä suhteessa lapsiin (koska on kallista ja tyhjäkäyntiä ei voi pitää). Siksi pitävät erittäin tarkkaan huolta/vahtia lasten hoidossa oloajoista, lapsilukuja ei tietenkään voi ylittää koska silloin päiväkoti on pulassa. Asiassa on toinenkin puoli vaikka ymmärrän että harmittaa (ja vuorohoidon ollessa kyseessä ne tädit eivät asialle voi yhtään mitään, se on tiukasti säädeltyä)
Tuon ymmärrän ja t i e d ä n k i n mutta ap:n tapauksessa mä en aikuisten oikeesti näe hoitopaikan toiminnassa mitään oikeutusta enkä järkeä moiselle toiminnalla. En mitenkään. Yhdestä lapsesta tuskin voi olla oikeesti kyse, että juuri tuo yksi lapsi kaataa koko pakan, siihen - anteeksi nyt vaan - en usko pätkääkään. Vetoominen tuossa kohtaa miehen yövuoroon on aivan perusteetonta ap:n taustafaktoilla.
 
Pk taitaa tuijottaa kelloa. He laskevat siellä että ap:n miehelle jää päivällä aikaa nukkua 8h ennen lapsen hakua.

Mä maksan kokopäivähoidosta. Meillä tavallinen pk. Mies vie lapsen hoitoon aamulla siinä 8-9 välissä.
Ja mä haen lapsen n. klo 16-16.30, vaikka itse pääsenkin töistä jo klo 14, useimmiten olen kotona n. klo 15.
Kerkeän käydä kaupassa tai sitten nukkua päiväunet, koska herään aamuisin n. klo 5 ja joskus ne yöunet jäävät todella lyhyiksi alle 6 tuntiin.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";24340311]niin nokun ideaali tilannehan olisi että lapsen hoitoajat menisivät mun työvuorojen mukaan jolloin hoitoajat sijoittuisivat aamukahdeksan ja iltakuuden väliin ollen 8h kerrallaan. mä käyttäisin autoa omiin työmatkoihin ja lapsen hoitoon vientiin ja ukko sais mennä kimppakyydeillä omiin töihinsä. Ja ns. unohdettaisiin mun miehen työvuorot kokonaan. mutta kun tää ei päikyn tädeille käy.[/QUOTE]

Luitko sä ap nyt tästä ketjusta kun on tullut monta ihan tietävän ihmisen vastausta, että tädit eivät sille mitään voi koska vuorohoitoa säätelevät ihan eri asetukset?
 
"Vilukissa"
Missä ihmeen välissä on unohdettu hoitopaikan henkilökunnalta pään käyttö? Ihan ihmetellä mun täytyy, sillä niin usein saan kuitenkin lukea melkoisen omituisia juttuja koskien hoitopaikan toimintaa... Esim. tämän ko. tapauksen kohdalla mä en oikeesti näe edes ammatillisesti katsoen mitään ongelmaa ens viikon hoitoajoissa. Joko siellä hoitopaikassa ollaan sitten niin urauduttu työhön tai uuvuttu tai...jotain, mutta ko.tapauksessa metsään mennään.

Tuoko on sitä laadukasta päivähoitoa Suomessa?? Uskallan vahvasti epäillä. Ja sitten siitä maksetaan rutosti. Jep jep.
 
"Vilukissa"
Ai niin, ihan unohtui...ko. paikka ei edes ole vuorohoitopäiväkoti, jos sulkee ovensa jo klo 22. Ainoastaan iltahoitoa tarjoava päiväkoti. Vuorohoitopäiväkoti on auki 24h/pvä. Minun viimeisten tietojeni mukaan, voin olla väärässäkin...
 
pktäti2
[QUOTE="Vilukissa";24340463]Tuon ymmärrän ja t i e d ä n k i n mutta ap:n tapauksessa mä en aikuisten oikeesti näe hoitopaikan toiminnassa mitään oikeutusta enkä järkeä moiselle toiminnalla. En mitenkään. Yhdestä lapsesta tuskin voi olla oikeesti kyse, että juuri tuo yksi lapsi kaataa koko pakan, siihen - anteeksi nyt vaan - en usko pätkääkään. Vetoominen tuossa kohtaa miehen yövuoroon on aivan perusteetonta ap:n taustafaktoilla.[/QUOTE]

Sinä et nyt taida ihan käsittää, että niitä vanhempia tarpeineen on siellä aika monta. Monella vuorohoitoa tarvitsevalla VANHEMMALLA arki on sellaista palapeliä, että erityistoiveita/vaatimuksia hoidon suhteen riittää. Ja koska vuorohoidon JÄRJESTÄJILLÄ se on sellaista palapeliä että tarvii saada järjestettyä hoito (riittävällä määrällä hoitajia) koko päiväkodilliselle lapsia, niin joustoa ei ole. Laki sanoo, että yli 3-vuotiaita lapsia saa olla 7/hoitaja ja alle 3-vuotiaita 4/hoitaja, ja siitä ei voi joustaa. Hoitajien työvuorot on laskettu tarkkaan vanhempien työaikojen mukaisia lapsimääriä noudattaen. Ei mahda mitään.

Niin kuin joku tuolla jo kirjoittikin, niin nykyisinkin päivähoitolakia tulkitaan pelottavalla tavalla jotta hoitoa saadaan järjestettyä kaikille subjektiivista päivähoito-oikeuttaan käyttäville. Rahaa tarvittaisiin kipeästi lisää, eli nyt vaan vilukissa ja muut rutisijat politiikkaan mukaan muuttamaan tätä ikävää tilannetta.
 
pktäti2
[QUOTE="Vilukissa";24340589]Ai niin, ihan unohtui...ko. paikka ei edes ole vuorohoitopäiväkoti, jos sulkee ovensa jo klo 22. Ainoastaan iltahoitoa tarjoava päiväkoti. Vuorohoitopäiväkoti on auki 24h/pvä. Minun viimeisten tietojeni mukaan, voin olla väärässäkin...[/QUOTE]

Olet väärässä.
 
"Vilukissa"
Ok, sitten olen väärässä :). Mutta - silloin kun olin jopa töissä paikassa, joka tarjosi hoitoa iltakymmeneen asti - paikka tai itseasiassa ryhmä kulki nimellä "iltahoitoryhmä" :)....Ilmeisesti kuntakohtaista

Edelleenkin - uskallan vängätä ihan maalaisjärkeen vedoten - ettei ko. paikan toimintatapa mene oikein ap:n tapauksessa, mitä tulee juurikin ensi viikon toiminnan osalta. Itse nostaisin asiasta metelin, ja olisin taatusti se aktiivinen, hoitolinjoihin puuttuva aikuinen :wave:....murräyH! :D
 
"ellid"
[QUOTE="Vilukissa";24340589]Ai niin, ihan unohtui...ko. paikka ei edes ole vuorohoitopäiväkoti, jos sulkee ovensa jo klo 22. Ainoastaan iltahoitoa tarjoava päiväkoti. Vuorohoitopäiväkoti on auki 24h/pvä. Minun viimeisten tietojeni mukaan, voin olla väärässäkin...[/QUOTE]

Olet väärässä. Iltahoitoon ei ole subjektiivsita oikeutta.
 
"vieras"
Eikö teillä ap ollut näitä hoitoaikasääntöjä tiedossa silloin, kun haitte kyseistä hoitopaikkaa? Jos siellä on selvä sääntö, että päivähoitoa saa vain sille ajalle kuin kumpikaan vanhemmista ei ole töissä, niin minkäs sille sitten voi. Ei ehkä sitten kannata suuremmin puhua, että mies pääsee aamuvuorosta jo klo 14.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24340708]Eikö teillä ap ollut näitä hoitoaikasääntöjä tiedossa silloin, kun haitte kyseistä hoitopaikkaa? Jos siellä on selvä sääntö, että päivähoitoa saa vain sille ajalle kuin kumpikaan vanhemmista ei ole töissä, niin minkäs sille sitten voi. Ei ehkä sitten kannata suuremmin puhua, että mies pääsee aamuvuorosta jo klo 14.[/QUOTE]

korjaus...kumpikin vanhemmista on töissä...
 
pktäti2
[QUOTE="Vilukissa";24340682]
Edelleenkin - uskallan vängätä ihan maalaisjärkeen vedoten - ettei ko. paikan toimintatapa mene oikein ap:n tapauksessa, mitä tulee juurikin ensi viikon toiminnan osalta. Itse nostaisin asiasta metelin, ja olisin taatusti se aktiivinen, hoitolinjoihin puuttuva aikuinen :wave:....murräyH! :D[/QUOTE]

Eihän tilanne olekaan kiva ap:lle. Iselläkin on päiväkodin työntekijänä tullut joskus tilanteita kun on toivonut että voisi auttaa perhettä paremmin, mutta syystä tai toisesta ei ole voinut. Ja ota huomioon, toimintatavan pitää olla reilu työntekijöille, joilla on oikeus työaikalain mukaiseen työaikaan, niille lapsille jotka välttämättä vanhempiensa työaikojen takia tarvitsevat sen illan hoidon (heillä on oikeus olla lain mukaisessa ryhmässä lain mukaisen hoitajamäärän vahtimana) jne.

Tämä on nyt se tilanne, jossa metelin nostaminen ei auta yhtään (vuorohoidon ollessa kyseessä). Tai meteli pitää nostaa ihan päättäjien taholle.
 
"Vilukissa"
Mä en millään jaksa uskoa, että ap:n hoitopaikka olisi piripintaan täynnä juuri ens viikon osalta ko. aikana..eli klo 15.30:sta eteenpäin, en todellakaan. Ja henkilökuntaakin uskoisin olevan ko. aikaan ihan passelisti... Mutta - jousto ja maalaisjärki, nehän ovat unohdettuja asioita nykyään.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että oletteko sitten nuin tarkkoja hoitoaikojen suhteen ihan tavallisissa päiväryhmissäkin :saint:? Että varmistatte vanhemman hakevan lapsensa HETI suoraan töiden jälkeen :saint:?! Että ette ihmettele ääneen suoraan, miksi vanhempi hakee lapsensa vasta esim. klo 16.30, kun tiedettävästi onkin päässyt töistä jo klo 15....

Bye gones :wave:...surunvalittelut sinulle, ap.
 
[QUOTE="Vilukissa";24340943]Mä en millään jaksa uskoa, että ap:n hoitopaikka olisi piripintaan täynnä juuri ens viikon osalta ko. aikana..eli klo 15.30:sta eteenpäin, en todellakaan. Ja henkilökuntaakin uskoisin olevan ko. aikaan ihan passelisti... Mutta - jousto ja maalaisjärki, nehän ovat unohdettuja asioita nykyään.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että oletteko sitten nuin tarkkoja hoitoaikojen suhteen ihan tavallisissa päiväryhmissäkin :saint:? Että varmistatte vanhemman hakevan lapsensa HETI suoraan töiden jälkeen :saint:?! Että ette ihmettele ääneen suoraan, miksi vanhempi hakee lapsensa vasta esim. klo 16.30, kun tiedettävästi onkin päässyt töistä jo klo 15....

Bye gones :wave:...surunvalittelut sinulle, ap.[/QUOTE]

Varmaan tässä on samat asiat jankattu jo moneen kertaan, mutta siis tavallisissa päiväkodeissa on subjektiivinen päivähoito-oikeus, mutta noiss avuoropäiväkodeissa ei. Asia mikä ei ole vuoropäiväkodin hoitajien päätettävissä, eli tosissaan täytyy valittaa korkeammalle tasolle.

Toisekseen ap:n perhe ei varmaan ole ainoa perhe tuolla päiväkodissa kenen vanhempien työajat menevät ikävästi ristiin ja lasten viemiset/hakemiset on hankalia. JOs noissa ruvetaan joustamaan (ts. hoitajat sulkevat silmänsä asioilta joista heidän kuuluisi huolehtia), niin eikö sama jousto pitäisi pelata myös muille perheille?

Yötyöt ja vuorotyöt nyt on mitä on. Kyllähän siinä aina on oma palapelisa sovittaa nuo lastenhoitoaikoihin, myös muilla kuin ap:n perheellä. On myös valintoja. Yksi auto paikassa missä päiväkodille ja molempien työpaikoille on matkaa eikä mikään julkinen liikenne kulje kuulostaa hankalalta.
 
"Vilukissa"
Ap mainitsi ko. paikan olevan ryhmäperhepäiväkoti. Siellä on käsittääkseni viimeisten tietojeni mukaan kirjoilla max. 12 lasta. Ja mun on todella vaikea uskoa, että klo 15.30 aikohin koko 12 lapsinen kööri olisi paikalla....

Mutta todellakin - joko paikka toimii väärän nimikkeen alla tai jotain - aivan sama. Herran haltuun...
 
"sanna"
Olen sairaanhoitaja,teen kolmivuorotyötä ja yövuorot on klo 21.30- 07.30 ja niitä on aina kolme peräkkäin. Työ on rankkaa,kotona olen yövuoron jälkeen klo 08.15,käyn suihkussa ja syön jotain. sänkyyn selviän n.klo 9 ja kahden ensimmäisen yövuoron jälkeen nukun klo 16 saakka ja mies hakee lapset töistä päästyään n.klo 17. Klo 9-16 on seitsemän tunnin uniaika ja se on ihan minimi mulle jotta selviän seuraavaan yöhön! Päivällä nukkuminen on katkonaista,yövuoron jälkeen turvottaa,sitten ramppaat vessassa,sitten janottaa... Viimeisen yövuoron jälkeen nukun vain 4-5 tuntia ja haen lapset hoidosta kolmen maissa koska yritän itsekin päästä taas normaaliin unirytmiin ja saada unta seuraavana yönä. Jos ette tee itse yötyötä niin älkää tulko laukomaan kommentteja että vois hoitaa itse lapsensa päivällä tai että vähempikin nukkumisaika riittää!! Onneks meidän lasten päikkärissä asiasta ei ole tehty tuollaista ongelmaa!
 
fillari?
[QUOTE="vieras";24341440]Anteeksi, mutta mikä mies se sellainen on joka ei jaksa 4 kilometrin matkaa kulkea ilman autoa? Hohhoijjaa...[/QUOTE]

Hmm, meilläkin vain yksi auto ja vuorotöissä käyvä mies ja jos on jotain 'tärkeämpää' menoa mulla, tai tarvii kuskata koiraa, tavaraa tms. niin mies menee näin kesällä ihan mukisematta fillarilla jos ei nyt ihan kaatamalla sada. Ja meillä ei edes ole lapsia. Niitten kuskaminenkin olisi varmasti tärkeämpien listalla. Ja sillä on työmatkaa jotain vähän päälle 9km. Joskus se kulkee bussilla, mutta sen työaikoihin harvemmin niitä kulkee.
 

Yhteistyössä