Aikuisten kuukauden ruokakustannukset noin 80 euroa

  • Viestiketjun aloittaja nyt se on sitten todistettu
  • Ensimmäinen viesti
sdasd
[QUOTE="hmm";30189547]vaikka monilla suomalaisilla onkin tapana tunkea lautanen vähintään puolilleen lihaa, ei sitä tarvitsisi olla lautasella kuin n. 100-150 grammaa aterian koostuessa sen lisäksi kasviksista, pastasta tai riisistä. päivän proteiiniannoksen ei tarvitse koostua vain punaisesta lihasta. toiset tekevät myös lihapullat käytännössä vain jauhelihasta, toiset lisäävät siihen kermaviiliä, korppujauhoja, raasteita tms.[/QUOTE]

Joo mutta ap:llä aterialle tulee lihaa alle 60g, se on aika vähän pääaterialla... Ihan sama, kun 400 g jauhelihaa tekisi ruuan ja jakaisi sen seitsämälle aikuiselle syöjälle...
 
kuka mitäkin haluaa
Olen nyt viimeisen vuoden pitänyt tarkkaa kirjaa siitä mitä kauppaan menee rahaa. Meitä on kolme tässä perheessä, kaksi aikuista ja yksi alle vuoden ikäinen lapsi. Koska raha on tiukassa nyt kun olen kotihoidontuella olen päättänyt että syömme terveellisesti ja hyvin mutta halvalla.

Viime kuussa meni kahden aikuisen ruokaan vajaa 80 euroa. Puoliso ottaa töihin mukaan eväät kotoa. Lapsemme ruokakulut+vaipat vie kuukaudessa maksimissaan 30 euroa.

Eilenkin tein lihapullia naudan jauhelihasta pakkaseen odottamaan että teen esimerkiksi kermakastiketta ensi viikolla ison satsin että siitä riittää myös evääksi töihin. Kyseisistä lihapullista sýömme 6 kertaa ja hintaa lihapullille tuli alle 80 senttiä per annos. Halpaa.

Olen niin onnellinen kun onnistuin! Vaatii vain tarjousten lukemista ja itse ruuan tekemistä. Leivän muuten ostimme valmiina.
Minä taas olen onnellinen onnistuttuani siinä, että voin ostaa ruokani silloin kun minulle sopii, katselematta kellosta laputusaikoja ja ajelematta kaupasta toiseen.
Mutta kuka mitenkin, voihan sen elämänsä noinkin käyttää.
 
"plääh"
Meillä menee kahdelta hengeltä 400-600e vähintään ja vähemmällä ei pärjättäisi. Saisihan sitä ruokaa joo, mutta kyllä sen pitää olla myös erittäin hyvää, kiinnostavaa, tuoretta ja mieluiten kokeilevaakin. Ei ole valtavat tulot, mutta riittävät, käytämme mieluummin rahat ruokaan ja elämästä nauttimiseen kuin joihinkin muihin asioihin. Ja inhoamme uudelleen lämmitettyjä ruokia.
 
"Lissu"
Me olllaan viime viikot menty sovitulla ruokabudjetilla, max 100 euroa viikossa ruokakauppaan (sisältäen ruuat ja satunnaiset päivittäistavarat). Meitä on kaksi aikuista ja kaksi lasta, lapset syö lähes aikuisten annoksia jo. Tosin molemmat aikuiset syö päivisin yhden ruuan töissä ja lapset koulussa. Mun mielestä tässä budjetissa on jo helppo pysyä ja syödä terveellisesti, tuosta pystyisi vielä nipistämäänkin mutta en halua mennä liiallisuuksiin. Esim. kohta alan tehdä kaalilaatikkoa mihin tulee kaalia 2-3 kg ja jauhelihaa 1,5 kg, lihat maksoi 11 euroa ja kaali 4 euroa. Riisiä löytyy kaapista, samoin siirappia ja sipulia, muuta ei tarvikaan. Eli 15 euroa tulee maksamaan tosi iso määrä kaalilaatikkoa, mistä syödään pari päivää koko porukka ja pakastan vielä osan.

Eli edullisesti ja terveellisesti syöminen onnistuu kyllä, mutta ap:n budjetti on kyllä jo tosi tiukka, se on kahdelle aikuiselle 20 euroa viikossa... meillä jos laskisi lapset pois niin budjetti olisi nyt 50 euroa viikossa eli yli kaksinkertainen. Ja vaikka tuosta pystyisi nipistämään niin epäilen kuinka monipuolisesti enää sen jälkeen syötäisiin.

Onnea ap jos tuossa onnistut ja vielä syötte monipuolisesti, mutta kyllä se vaatii jo vähän erityisolosuhteita... kuten että pystyy hankkimaan kaikki lihat punaisilla lapuilla, ei ole erityisruokavalioita jne.
 
"Sirkkeli"
No, halvalla voi tosiaan päästä, jos asuu halvemmalla paikkakunnalla kuin minä. Ja sä näemmä asut. Ja jos ei ole mitään ruokarajoitteita. Mulla on vilja, maito, peruna, hiiva. Lapsukaisella hiiva, soija, kuumentamattomat vihannekset/hedelmät, laktoosi-intoleranssi ja mitähän muuta...
Halvalla en ruokailusta pääse muutoin kuin olemalla syömättä. Ja sitä todellakin välillä teen, kun en keksi enää syömistä kaapin antimista ja jaksa lähteä kauppaan. Kakrulle löytyy kapista aina safkaa, sille on niin paljon helpompi kuin itselle löytää sitä.
 
vierailija
Kaarnaa ja pettua ei tarvitse tosiaankaan syödä,kun suunnittelee ruokaostokset järkevästi niin säästöä tulee ja rutkasti.Olen harrastellut ruokalaskujen alashinausta jo vuosikymmenien ajan ja voin sanoa,että mielenkiintoista on ollut.Toisilla aina rahapula,vaikka minkälaiset olisivat tulot,itsellä aina maha täysi eikä puutu mitään.Hedelmiä en liioin syö enkä maitoa juo.Marjat ja juustot korvaavat noiden puutteen ja hyvää on.Kuivatuotteet ja tomaattimurskat ostan isoissa erissä tarjouksesta.Kasvikset ryöppään tai kuivaan talven varalle syksyllä.Kaupassa käyn kerran viikossa ja haen huipputarjoukset tarpeen mukaan.Leivonta on mukavaa.Sokeri leivonnaisia en tee.Juomana vesi tai kotikalja,jäänteistä tulee hyvää mallasleipää joten revi siitä
 
vierailija
Ei meilläkään mene paljoa rahaa ruokaan, veikkaisin että joku 400 euroa kuussa ja meitä on 2 aikuista ja 2 lasta. Ostan niin paljon tarjouksesta kun vain pystyn, lihat aina - 30 % alennuksella ja laitan pakkaseen. Meidän cittari myy pian vanhenevia maitotuotteita myös edullisesti, nytkin oli rahkat 15 senttiä purkki ja smetana 50 senttiä. Paljon käytetään kananmunia myös, ne on edullisia. Töihin teen melkein aina eväät. Itse en juo ollenkaan mitään limuja, mies niitä tosin ostelee välillä. Minusta paras ruokajuoma on ehdottomasti vesi, lapsille sitten maitoa. Maitoa menee joku 2-3 purkkia viikossa, ei kovin paljoa siis. Lapset syö tarhassa ja koulussa lounaat ja iltapäiväkerhossa välipalat, joten näihin ei kulu rahaa. Niin, ja meidänkään ei periaatteessa olisi ihan pakko elää kovin pienillä ruokakuluilla, mutta en vaan näe miksi sinne kauppaan pitäisi alkaa kuluttamaan ihan älyttömiä summia, kun vähälläkin pärjää. Ollaan koko perhe hoikkia, harvoin sairastellaan. Molemmat vanhemmat käymme töissä, mutta ei se ruoan laitto nyt niin paljon aikaa vie etteikö se onnistuisi ihan arki-iltaisinkin. Eineksiä meillä on aika harvoin, paitsi välillä nakkeja ja lihapullia lapsille kun niistä pitävät. Hedelmiä on päivittäin, nytkin oli appelsiinit ja omenat alle euron kilo.
 

Yhteistyössä