Ajattelitteko ennen lapsen tekoa, että isovanhemmilla ei ole velvollisuutta hoitaa lapsenlapsiaan?

  • Viestiketjun aloittaja tuttifrutti
  • Ensimmäinen viesti
tuttifrutti
Monet näreissään kun kukaan ei hoida heidän lapsiaan. Itselleenhän he ovat lapset tehneet, ei isovanhemmilla ole mitään velvollisuutta hoitaa. Ja kyllä kismittää kun kuulee jonkun monen lapsen äidin valittavan kun kukaan ei ota heidän pesuettaan hoitoon, kumminki ovat maha pystyssä vuoden välein lykkäämässä uutta tulokasta perheeseen. Miksi, jos ei edellistenkään kanssa jaksa ja ei ole tukiverkkoa? Itsekästä.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja tuttifrutti:
Monet näreissään kun kukaan ei hoida heidän lapsiaan. Itselleenhän he ovat lapset tehneet, ei isovanhemmilla ole mitään velvollisuutta hoitaa. Ja kyllä kismittää kun kuulee jonkun monen lapsen äidin valittavan kun kukaan ei ota heidän pesuettaan hoitoon, kumminki ovat maha pystyssä vuoden välein lykkäämässä uutta tulokasta perheeseen. Miksi, jos ei edellistenkään kanssa jaksa ja ei ole tukiverkkoa? Itsekästä.
Samma mieltä.
Isovanhemmat on jo lapsensa hoitanut.
 
vieras
moni vetoaa siihen että "lapset haluaa olla mummolassa". joo,no lapset nyt haluaa varmaan paljon muutakin. meillä isovanhemmat ottais mielellään lapsia enemmänkin hoitoon,mutta ei anneta, itse olemme lapset tehneet,itse ne hoidamme.käydään koko perheen voimin kylässä ja joskus toki saavat siellä olla,mutta ei jatkuvaan.
 
Ei tietenkään ole velvollisuutta hoitaa.
Mutta on paljon isovanhempia jotka haluavat hoitaa lapsenlapsiaan tai auttaa omia lapsiaan jotenkin muuten enkä mä näe siinä mitään pahaa. Ja jos mun lapsilla on joskus omia lapsia niin kyllä mä luultavasti haluaisin ottaa ne lapset hoitoon
 
tipi
Kyllä monasti ne isovanhemmat ottavat siksi lapsia hoitoon kun huomaavat ettei perhe pärjää ilman apua. Säälivät lapsia ja ajattelevat että lapsella parempi pois kotoa.
 
Tumpula
Ajattelin.
Siinäkin on yksi syy miksi meillä jää lapsiluku tähän kahteen. Tukiverkostoa ei ole eikä lapsenvahteja joten en halua ottaa riskiä että väsyisin vielä pahemmin kuin nyt. Nyt pärjään vielä mutta kolmen lapsen kanssa ilman apua olisi luultavasti liian raskasta mulle.
 
Ajattelin. Olisi kuitenkin ihanaa, jos isovanhemmat olisivat kiinnostuneita lastenlastensa voinnista ja kehityksestä. Jos isovanhemmat itse haluavat hoitaa lastenlapsiaan, niin tosi kiva juttu ja arvostan. Jokaisella on silti oma elämä, isovanhemmillakin. Ei ole heidän tehtävänsä hoitaa lastenlapsia.

Tunnen näitä tapauksia, että jotkut tekee monta lasta ja valittaa, että mummi ei hoida heidän lapsiaan, vaikka hoitaakin aika paljon. Sitten mummi sanoo, ettei arvosteta lastenhoitoa ja odotetaan, että hän on koko ajan valmiina lastenlapsia hoitamaan.
 
Ajattelin jo ennen lapsen tekoa noin ja ajattelen edelleen. Mutta ajattelen myös että lapsella on oikeus myös isovanhempiinsa ja pidän heidän läheisiä välejään tärkeänä.

Olen niin onnekas, että molemmat vanhempamme haluavat viettää aikaa poikamme kanssa ja ottavat riemumielin lapsen hoitoon aina tarvittaessa.

Voisin kuvitella että ne jotka täällä valittavat ettei isovanhemmat ota hoitoon, ovat todennäköisesti ilman tukiverkkoa ja monet myös yksinhuoltajia. Onhan se selvää että isovanhempien apu on silloin todella tarpeellinen ja tärkeä.

Ja mä en todellakaan osaa nähdä yhtäläisyyttä lapsenhoidon tarpeelle ja itsekkyydelle. Aika itsestäänselvyys että vaikka 340 päivää vuodessa olisi pelkkää onnea rakkaiden lapsien kanssa, niin kuitenkin ne 25 päivää haluaisi hengähtää ja keskittyä vaikka vain itseensä.
 
No mä olen aina ajatellut että ei ole kenenkään muun velvollisuus hoitaa meidän lapsia kun mun ja mieheni.Mukavahan se on kun isovanhemmat on mukana lapsen elämässä mutta ei ole heidän tehtävä hoitaa meidän lapsia koko aikaa, heillä on omakin elämä.
 
Vieras
Ajattelin, vaikka olin esikoisen syntymän aikaan teiniäiti.
Mutta pakko silti myöntää, että harmittaa kun isovanhemmilla ei ole kiinnostusta ottaa lasta hoitoon, koska itselleni lapsuuden parhaimpia hetkiä olivat lomat mummolassa.
 
kolmen äiti
Ajattelin.
Ajattelin myös, että isovanhemmat olisivat kiinnostuneita lapsistamme ja haluaisivat osallistua heidän elämään olemalla heidän kanssaan. Mutta ei. Tavaraa ostavat mutta läheisyyttä, sitä aitoa välittämistä ei ole.
 
harmailia
En todellakaan! Valitettavasti isäni luuli näin, ja pamatti sen heti kuin kuuli raskaudestani. Silti on nykyisin mitä mainioin pappa. Eipä tosin hoitele lapsiani, sen verran kaukana asun nykyisin.
onneksi pappa on tärkeä lapsilleni, vain pappana, ei hoitoapuna.
Puhelimitsekin se pappan toimi hoituu ja tapaamalla pari kertaa vuodessa. Ilman hoitovastuuta!
 
Itse olen viettänyt mummulassa kesät ja tosi ihania muistoja lapsuudesta mulle sieltä jäi. Sen saman haluaisin tietysti lastenikin kokevan. Erimuodossa vain ;) Omat isovanhempani pyörittivät lypsytilaa ja maalla oli josjonkinlaista tekemistä lapselle, oma äitini asuu kaupungissa.
Taas toisaalta kun itse asumme maaseudulla pääsevät lapsemme nyt kaupunkiin välillä leikkikentille ym :)

En haluaisi että kukaan velvollisuudesta meidän lapsia hoitaisi, niin riiviöitä ovat että täytyy heitä rakastaa että jaksaa pitempään katsella :whistle: :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Mun mielestä kyllä niilläkin on velvollisuus hoitaa lasta ja auttaa. Onhan lapsi osa heitäkin.
Ei lapsi synny vain vanhemmista, se on sukupolvien tulos.
No hei, kyllä todellakin lapsi on vain kahden ihmisen tuotosta, ei siihen fyysiseen suoritukseen tarvita lisäksi neljää isoavanhempaa! :D

Miten määrittelet itse isovanhempien hoito- ja auttamisvelvollisuuden?

Pitääkö heidän hoitaa lapsia silloin aina, kun vanhemmat pyytävät vai vain silloin kun heille itselleen se sopii? Pitääkö isovanhempien auttaa, vaikka he olisivat sairaita ja asuisivat kaukana? Pitääkö isovanhempien auttaa myös taloudellisesti, vai riittääkö pelkkä lastenhoitoapu?

Olisi todella mielenkiintoista kuulla miten määrittelet isovanhempien hoito- ja avustamisvelvollisuuden. Minä kun en ole koskaan olettanut, että meidän lapsiamme tarvitsisi kenenkään muun välttämättä hoitaa kuin meidän itsemme. :)
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Mun mielestä kyllä niilläkin on velvollisuus hoitaa lasta ja auttaa. Onhan lapsi osa heitäkin.
Ei lapsi synny vain vanhemmista, se on sukupolvien tulos.
No hei, kyllä todellakin lapsi on vain kahden ihmisen tuotosta, ei siihen fyysiseen suoritukseen tarvita lisäksi neljää isoavanhempaa! :D

Miten määrittelet itse isovanhempien hoito- ja auttamisvelvollisuuden?

Pitääkö heidän hoitaa lapsia silloin aina, kun vanhemmat pyytävät vai vain silloin kun heille itselleen se sopii? Pitääkö isovanhempien auttaa, vaikka he olisivat sairaita ja asuisivat kaukana? Pitääkö isovanhempien auttaa myös taloudellisesti, vai riittääkö pelkkä lastenhoitoapu?

Olisi todella mielenkiintoista kuulla miten määrittelet isovanhempien hoito- ja avustamisvelvollisuuden. Minä kun en ole koskaan olettanut, että meidän lapsiamme tarvitsisi kenenkään muun välttämättä hoitaa kuin meidän itsemme. :)
Kukin hoitakoon ja auttakoon omien kykyjensä mukaan. Jos ovat sairaita, eivät tietenkään pysty siihen.
Kyllä mummot ja papat kuuluu ehdottomasti lapsen perheeseen, jos niitä on olemassa.
Tämä on mun mielipide.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Mun mielestä kyllä niilläkin on velvollisuus hoitaa lasta ja auttaa. Onhan lapsi osa heitäkin.
Ei lapsi synny vain vanhemmista, se on sukupolvien tulos.
No hei, kyllä todellakin lapsi on vain kahden ihmisen tuotosta, ei siihen fyysiseen suoritukseen tarvita lisäksi neljää isoavanhempaa! :D

Miten määrittelet itse isovanhempien hoito- ja auttamisvelvollisuuden?

Pitääkö heidän hoitaa lapsia silloin aina, kun vanhemmat pyytävät vai vain silloin kun heille itselleen se sopii? Pitääkö isovanhempien auttaa, vaikka he olisivat sairaita ja asuisivat kaukana? Pitääkö isovanhempien auttaa myös taloudellisesti, vai riittääkö pelkkä lastenhoitoapu?

Olisi todella mielenkiintoista kuulla miten määrittelet isovanhempien hoito- ja avustamisvelvollisuuden. Minä kun en ole koskaan olettanut, että meidän lapsiamme tarvitsisi kenenkään muun välttämättä hoitaa kuin meidän itsemme. :)
Kukin hoitakoon ja auttakoon omien kykyjensä mukaan. Jos ovat sairaita, eivät tietenkään pysty siihen.
Kyllä mummot ja papat kuuluu ehdottomasti lapsen perheeseen, jos niitä on olemassa.
Tämä on mun mielipide.
Nyt taidat puhua kahdesta ihan eri asiast ja ehkä hieman sotkea ne keskenään, vai mitä?

Totta kai isovanhemmat osa olennainen osa perhettä. Meilläkin on aika tiiviit välit isovanhempiin, vaikka asuvatkin kaukana.

Mutta on minusta täydellisen eri asia ajatella, että heillä olisi lisäksi VELVOLLISUUS HOITAA lapsia, vaikka perhettä ovatkin.

Eli alkuperäiseen kysymykseeni et käsittääkseni ihan vastannut tai et ainakaan siihen, mitä itse ajoin takaa. :) Mutta samaa mieltä olemme siitä, että isovanhemmat ovat siis olennainen osa perhettä ja sukua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Ei tietenkään ole velvollisuutta hoitaa.
Mutta on paljon isovanhempia jotka haluavat hoitaa lapsenlapsiaan tai auttaa omia lapsiaan jotenkin muuten enkä mä näe siinä mitään pahaa. Ja jos mun lapsilla on joskus omia lapsia niin kyllä mä luultavasti haluaisin ottaa ne lapset hoitoon
näin.
 

Yhteistyössä