Aknen hoidosta

Onko kellään hoidettu aknea antibiooteilla? Minkä mittasella kuurilla ja kauanko saa odottaa tuloksia? Entäs kokemuksia muunlaisesta hoidosta (nimenomaan lääkehoidosta), onko ollut toimivampi?

Mulla siis antibioottikuuri 50 pvää akneen, paikallishoito varmaan ois hankalampi kun kyse on selän alueesta. Mikään persikkaiho en oo muutenkaan, ihmettelen vaan et koska alkaa huomata vaikutukset :ashamed:
 
Oon syöny tässä viimeisen 14 vuoden aikana 5 antibioottikuuria ihoni takia.
Ensimmäisen 14-vuotiaana, se kesti 9kk. Siinä puolen vuoden jälkeen alkoi iho olla siedettävässä kunnossa. Söin silti koko kuurin, ja sen jälkeen sitten iho pysyikin hyvänä, voi osittain johtua myös siitä että aloitin silloin samaan aikaan Diane Nova e-pillerit.
Loput 4 kuuria on olleet 2x6kk kuuri ja 2x3kk kuuri.
Karkeasti niin, että mitä nopeammin ihon huononnuttua olen kuurin aloittanut, sen lyhyempi kuuri on riittänyt ja sen nopeammin se on tehonnut. Yleensä siinä kuurin puolenvälin tienoilla on ruvennut näkymään selvää parantumista.
 
"vieras"
Mulla se tepsi kasvojen finneihin. Söin lyhimmän kuurin eli n. 4,5kk se kesti. Siinä käydään ekaks maksa-arvot mittauttaan, jos ovat normaalit, niin kuurin voi aloittaa. Kuurin aikana maksa-arvot nousevat ja jotkut joutuu lopettaan jos nousee liikaa. Mulla pysyi hyvänä.

Sivuoireina mulla oli ihon kuivuus, huulten kuivuus, silmien kuivuus. Päänahkakaan ei rasvoittunut niin nopeeta kuin ennen. Sivuoireina aiheuttaa myös masennusta, lista oli laaja. Jos on vähänkään masikseen taipuvainen, niin kannattaa harkita. E-pilsut pitää olla käytössä tai aloittaa käyttää, koska sikiövaurioita aiheuttaa myös. Vuoteen pillereiden syönnin jälkeen ei saa tulla raskaaksi eikä luovuttaa verta.

Pahinta mulla oli silmien kuivuus eli sa aiheutti sen että silmät vuosi kokoajan ja ihos silmänurkasta alkoi oheneen.

Akneihoinen tarvitsee rasvausta ihoonsa ja parhaiten siihen auttaa mun omasta kokemuksesta apteekin Humektan. On öljytön perusvoide. SIllä kun pesee aamuisin myös ihonsa ja lisänä oon käyttänyt Eucerinin herkkää kasvojenpuhdistusemulsiota niin iho tykkää! Mulla iho vaan paheni näïstä finniseen ihoon tarkoitetuista puhdistusaineista/rasvoista!
 
ex-finninen
Itselläni ei auttanut mitkään lääkekuurit, ei edes roacuttan vai miten se nyt kirjotetaankaan.. Sitä en suosittele koska sivuvaikutukset ovat useilla pahat ja vaikutus ei ole pysyvä. Suola auttoi minun ihooni niin että finnit lähtivät noin 4 kk kokonaan.. Ja ihoni oli pahin mitä olen ikinä nähnyt edes kuvissa..
 
Diane Novat ottaisin itekin käyttöön mutta kun on jo hormonikierukka. Seuraavaksi koitan sitä jollei tästä oo apua. Ruacottan? Googlettelen.
Onko sulla aikaisemmin ollut ihon kanssa ongelmia, vai nyt vasta? Ja onko kierukka ollut kauan?
Tuli vaan mieleen, kun tosi monella kaverilla on hormonikierukan laiton jälkeen iho mennyt tosi huonoon kuntoon, ja muutama on kierukan tästä syystä poistattanutkin.

Ja nimenomaan tästä syystä mä en ole uskaltanut sitä kierukkaa laittaa, vaikka joku niinkin "huoleton" ehkäisyratkaisu olisi ihana.
Taidan vaan hankkiutua sinne putket solmuun-jonoon...
 
"Neo"
Oma naamani oli aina paremmassa kunnossa kun oli antibioottikuuri meneillään (siis vaikka poskiontelontulehdukseen eli ei mitenkään ihoon määrättynä). Tuon huomion jälkeen sain lääkeliuosta, jolla kasvot putsattiin kasvoveden tapaan.

Isoin apu (ja muuten varsin pysyvä) tuli kuitenkin vasta Roaccutanista, josta söin kuurin 1997 (4-5 kk, en tarkalleen muista, mutta talvikuukaudet siinä meni), eikä tuon jälkeen ole tullut sellaisia älyttömiä kipeitä & syvällä ihossa olevia paukamia ollenkaan. Jotain mustapäätä tai pikkunäppyä silloin tällöin, mutta ei siis mitään verrattuna aiempaan. Ja tuosta on siis nyt 15 vuotta eli varsin pysyvää jälkeä :)

Kuurin aikana tosiaan huulet & iho kuivui aika lailla, silmät eivät kestäneet juurikaan aurinkoa (arskat päässä siis talvihangilla visusti), muttei muuta probleemia. Alkoahan lääkkeen kanssa ei sitten nautita tippaakaan (on, kuten aiemmat ovat kirjoittaneet varsin tukevaa tavaraa maksalle), mutta ei tuo nyt itselleni iso asia ollut.
 
Onko sulla aikaisemmin ollut ihon kanssa ongelmia, vai nyt vasta? Ja onko kierukka ollut kauan?
Tuli vaan mieleen, kun tosi monella kaverilla on hormonikierukan laiton jälkeen iho mennyt tosi huonoon kuntoon, ja muutama on kierukan tästä syystä poistattanutkin.

Ja nimenomaan tästä syystä mä en ole uskaltanut sitä kierukkaa laittaa, vaikka joku niinkin "huoleton" ehkäisyratkaisu olisi ihana.
Taidan vaan hankkiutua sinne putket solmuun-jonoon...
Mulla on "aina" ollut enemmän tai vähemmän ongelmainen iho, nyt viimeisen vuoden aikana varmaan jonkun stressireaktion takia mennyt huonommaksi kuin ikinä. Ei se kasvoissa nyt mikään ihan järkyttävän finninen ole, muutama kunnon finni aina ja mustapäitä T-alueella mutta toi selkä :stick: Kipeitä patteja koko yläselkä täynnä, ja nyt uutena ilonaiheena finnejä myös päänahassa. Prkl.

Hormonikierukka on ollut jo kohta kolme vuotta niin en usko että johtuu siitä. Ei se tätä tilannetta varmaan kyllä ole parantanutkaan.
 

Yhteistyössä