Alhainen anti-Muller hormoni ja ivf

Tulin tänne nyyhkimään :'( Kävin tänään ultrassa ja ei sitten ollut näkyvissä oikein mitään. Yksi folli vasemmalla. Muuta eivät löytäneet (kaksi eri lääkäriä yritti löytää oikeaa munasarjaa, mutta tulivat siihen tulokseen, että ei ole siellä vastetta kun ei löydy). Viime kerralla lyhyessä simulaatiossa kp6 (4 piikitystä) oli jo niin iso folli, että tehtiin se IUI kp9. Nyt menossa kp13, viisi piikkiä takana ja siis se yks folli nähty ja olisko ollut joku 8mm. En voi vaan ymmärtää miksei niitä kasva menopurilla??? Kun aina on ollut yksi tai useemmin kaksi tai jopa kolmekin kun on ollut clomi/letro kierto. Olo on niin petetty :( 5 päivää lisää piikitystä ja maanantaina viimeinen tuomio. On tää niin perseestä! Vihaan piikkejä. Napsin jo yhden DHEAn mutta en tiedä miksi, enhän ole enää uutta hoitoa aloittamassa. Sori vuodatus, onneks jonnekin voi tuntojaan tilittää, mieskään ei oikein ymmärrä.
 
Viimeksi muokattu:
Voi äitiseiskanelonen, pahoittelut :hug: Se on niin turhauttavaa kun joutuu vaan jatkamaan pistelyä eikä takuita että päästään edes punktioon :( Been there, done that :/ Tsemppiä!!

Hiskias, koskas sulla on seurantaultra? Mä kans lantrailin gonalin ja pergoveriksen kanssa niin ettei tarvinnut pistää kuin yksi pistos - tai no kaksi kun samaan aikaan oli aina orgalutrankin. Luulin muuten, että orgalutranissa on maailmankaikkeuden tylsin piikki, mutta olin väärässä: jessus noita menopurin "piikkejä", sai runnoa nahan läpi oikein voimalla. Ja paketissa oli niitä melkein 20, joista käytin 3...

Pötkylää odotellen, rohkea ja viisas päätös ottaa aikalisä jos siltä tuntuu. Mä olen välillä kahden vaiheilla, toisaalta haluan puskea nämä vauhdilla läpi ja päästä elämässä eteenpäin, välillä taas tuntuu että voisi pitää pidemmän tauon näiden helkkarin hormonien kanssa. Mutta vuodet ne vaan juoksee kuitenkin...

Mun hoito keskeytettiin jälleen, ei ollut ylimääräisillä menopur-pistoksilla minkäänlaista vaikutusta :( Mitään ei siis enää mun munasarjoissa kasva, pakko se on vaan myöntää. Tulipahan kokeiltua vielä tämä kolmas kerta, nyt sitten nokka kohti jotain muuta...
 
äiti seiskanelonen :hug: Rankkaa. Olen pahoillani että teidänkin hoito meni noin pieleen. Ootko ajatellut jos kuitenkin kokeilisitte vielä kerran 3 kk päästä jos dhea sopii sulle ja koettaisitte sitä flare up kaavaa?
Lempiviola :'( :hug: Olen niiiin pahoillani. Todella rankkaa. Voimia ja jaksamista.Miten ootte ajatelleet tästä eteenpäin?
Hiskias kuinkas siellä sujuu? Toivottavasti vilskettä munasarjoissa.

Me ilmottaudutaan pride valmennukseen, ollaan ajateltu jo pidemmän aikaa että voitaisiin toimia tulevaisuudessa vastaanottoperheenä ( entinen kriisiperhe). Lastensuojelu kun on lähellä sydäntä ollut aina ja itse työskentelen sillä puolella nykyisin. Ennen olin sairaalamaailmassa ja sieltä se kipinä lähti...
Oltiin ajateltu että voisin olla Pötkylän kanssa useamman vuoden kotona ja samalla toimia vastaanottoperheenä, mutta saa nähdä onko meillä sitä Pötkylää siinä hommassa mukana... Joskus tulevaisuudessa voitaisiin miettiä myös sijaisvanhemmuutta.
Voiko dhea vaikuttaa niin nopeasti, kun nyt olen syönyt vasta kolmisen viikkoa ja mulla oli ihan erilainen ovulaatio kuin pitkään pitkään aikaan? Mulla oli todella kovat ovulaatiokivut, joita en muista olleen varmaan ainakaan yli puoleen vuoteen.
 
Viimeksi muokattu:
Lempiviola, ei mee oikein tämä sinunkaan kohdalla, olet nuori ja yrittänyt jo melkein kaikkea. Ei ole kovin tasapuolista tämä lasten jakaminen tässä maailmassa. Niillekin niitä suodaan, joille ei sais ja todellakin moni hyvä ja rakastava perhe jää ilman. Mä olen tässä asiassa vähän tuon niin epäreilun asian kanssa lähiaikoina taistellut pääkopassani, miten voi noin kamalasti tehdä lapsilleen, mitä jotkut tekevät. Miksei ne ihmiset ole lapsettomia, joiden pitäisi olla, ketkä tekee näitä hirveyksiä. Ja sitten ollaan me täällä odottamassa sitä ihmettä, jota ei näy ei kuulu vaikka miten siihen rahaa ja aikaa kuluttaisi. Tunnen yhden luovuttajan, olin itseasiassa yllättynyt tästä kun tämä nousi esiin (omista hoidoista kun avauduin). Tosi mukava ja fiksu tyyppi.

Pötkylää odotellen, joo no meillä se on taloudellinen kysymys. Nyt tähänkin hoitoon piti lainaa ottaa ja kun tuli melkein heti irtisanominen, on senkin takaisin maksaminen aika haastavaa. En voi mieheltäni vaatia enempää. Ehkä jos saisi hyvän työpaikan ja muutenkin talous paranisi, niin sitten. Tosin lääkärini ei ollut kovin halukas tähänkään hoitoon, että hän tuskin suosittelisi myöskään uutta hoitoa. Mutta eihän sitä koskaan tiedä. On niitä muita lääkäreitä. DHEA on suomessa tosi kallista, joten tuskin rahani siihen vastaisuudessa riittää, jos saan vielä tilattua iHerbistä, niin sitten voin jatkaa kokeilua.
Musta on tosi arvostettavaa, jos lähtee tuohon lastensuojelu -toimintaan mukaan ihan noin konkreettisesti ja näitä perheitä varmasti tarvitaan. Eihän kaikilla ole mahdollisuuksia, vaikka halujakin löytyisi. Esim. meillä mies on hieman eri mieltä asiasta. Olen saanut hänet suostuteltua tukiperhetoimintaan, mutta sekin sai hieman hankalan alun ja on nyt vähän katkolla. Mutta lastensuojelu on myös tosi lähellä mun sydäntä, sen vuoksi hain jopa äskettäin sairaanhoitajakouluun (en päässyt), koska haluaisin pystyä myös auttamaan enemmän konkreettisemmin kuin nyt. Sijaisperheeksi olisin itse myös valmis, mutta siihenkään ei voi yksin lähteä.

Mulla on ollut niin, että luomusti ilman mitään hormonilääkkeitä ei oo ollut oviskipuja tms. Sitten kun alkoi käyttää clomeja/letroja, on tullut kovat oviskivut aina välillä. Nyt ne on jo lähinnä sääntö kuin poikkeus, eli kyllä pienistäkin hormonivaihteluista voi tulla kiertoon jotain epänormaalia. Se, että onko noista hormoneista apua, onkin sitten täysin mystistä, kai se sitten on tuurista kiinni? Ei ainakaan mulle ole auttanut mikään, mutta meillähän on vikaa myös siittiöissä, joten ei oo sanottu, etteikö munasolun laatu olisi voinut parantua.

Hiskias, mites menee sulla, toimiihan?
 
No onpas täällä huonoja uutisia :(

Äiti seiskanelonen :hug:. Se on ihme juttu, mutta noilla kevyemmillä tablettilääkkeillä toisille huonosti muniville saadaan kasvamaan paremmin folleja kuin piikkilääkkeillä. Pidän peukkuja, että maanantaiksi niitä olisi herännyt lisää :heart:

Lempiviola :hug:. Kyllä on niin peestä tuo sinun tilanne. En vaan voi käsittää, että yhtäkkiä ne follit vaan loppuu :'(. Voimia tulevaan.

Pötkylää odotellen, kyllä se varmaan on se dhea, joka siellä vaikuttaa ja tuo ne oviskivut =). Mulla se gelee royalekin vaikutti vajaassa kahdessa viikossa.

(.) eka ultra takana. 5 piikkipäivän jälkeen folleja oli 6-8 mm 5 kpl ja pienempiä sitten jokunen. Olen ollut jotenkin niin alamaissa, että aloin jo katumaan, että lähdin koko hoitoon. Lääkäri tuumasi, että kestä vielä hetki, kohta ne follit alkaa tuottaa estrogeenia, niin mielikin kohenee. Uskoisiko :confused:. Tämä pimeys ja jatkuva sadekaan ei paljon mieltä ylennä. Viikonloppuja!
 
Tulin piipahtamaan tänne... todella tylsiä uutisia Äitiseiskanelonen ja Lempiviola! Olen pahoillani, halauksi ja voimia. Tuossa tilanteessa olen kyllä itsekin ollut ja ihan hajalla, muistan hyvin. :hug:

Hiskias sulle toivon nyt spurttia folleille, kyllä se siitä vielä lähtee mielikin paranemaan :heart:

Mullekin on eri lääkärit sanoneet että matalalla annoksella voi saada soluja kasvamaan mutta ei mulla kuitenkaan ole tullut kun 2 solua tablettilääkkeillä. Niihin on sitten tehty inssi tuloksetta. Meidän luovutusklinikan lääkäri Tsekeissä oli sitä mieltä että hän kokeilisi mini-IVFää mulle jos asuisin lähellä, eli pienellä lääkityksellä kasvatetaan ne mitä tulee ja tehdään punktio. Hän perusti sen siihen että olen kuitenkin suhteellisen nuori ja sitä munasarjareserviä näyttää olevan. Kun nyt tiedän että olen aika monta kertaa lähtenyt toiveikkaana hoitoon ja viimeksi mitään ei ole kasvanut niin ajattelin säästää itseäni. Mullahan ei lääkkeillä kasva esim oikealla puolella mitään mutta luonnollisessa kierrossa ovuloin sieltä edelleen. Kroppa on mysteeri, vielä kun yhdistää lääkkeet siihen!

Hienoa Pötkylää odotellessa toi vapaaehtoistyöhön osallistuminen, nostan hattua!=)

Jos joku muuten haluaisi parikymmentä dhea-tablettia, jotka pyörii purkissa jäljellä, niin voisin lähettää ne. Heitän muuten roskiin kun en käytä itse. Olen ostanut Suomesta Yliopiston apteekista. Käyttöaikaa oli 2018 asti... laittakaan yksäriä siinä tapauksessa!
Mukavaa pikkujoulua ja tsemppiä!
 
Hyvää alkavaa viikkoa (toivottavasti ainakin joillekin meistä se on hyvä) :heart:

Hieman tässä tekee mieli kirjoittaa ennen tuota tämän päivän ultraa. En usko, että siellä on enempää folleja kuin se yksi. Nyt meidän pitäisi päättää lähteäkö sitä sitten punktioimaan vai ei. Ihan kamala päätös :( Monellekohan on käynyt niin, että tuo yksi ainut punktioitu olisi saatu takaisin siirrettyä hedelmöittyneenä ja hyvin jakautuneena. No, onhan täälläkin heitä, joilla tuuri on käynyt, mutta aika pieni prosentti kai onnistuu näissä. Voi apua. Nyt ymmärrän hyvinkin teitä, jotka on joutunut tähän samaan raastavaan tilanteeseen. Ei tälläistä toivo kellään.

muoks. ja niin oli kuin arvelinkin. Yksi folli, joka voidaan punktioida. Näkyi siellä myös pari tosi pientä n.10mm, mutta ne eivät enää kasva, joten yksi vain. Huomenna pitää ilmoittaa mitä tehdään. Punktio olis sitte perjantaina, jos siihen päädymme. Kyllä hirvittää lykätä reilu 2t tähän lisää kun onnistumisprosentti on alle 1. Miten teidän päät on kestänyt tällästä? (vai oliko täällä yhtään yksityisellä hoidoissa ja samassa tilanteessa ollutta??)
 
Viimeksi muokattu:
Äiti seiskanelonen olen pahoillani sun puolesta ja voin sanoa että todellakin tiedän miltä susta tuntuu.me tosiaan on päädytty Punktioon vaikka vain yksi, mutta mun munajohtimet ei siis enää toimi. Ymmärrän paremmin kuin hyvin myös taloudellisen puolen, me ollaan myös otettu lainaa hoitoihin, ettei hoidot vaikuta niin paljon taloudellisesti arkeen. Maksellaan hiljalleen takaisin... Tsemppiä :hug:
Hiskias folleille isot peukutukset ja sulle jaksamista. Kunpa tämä hoito nyt vihdoin toisi teille nyytin kotiin... Ei ole mikään ihme, että sulla meinaa välillä usko loppua kesken niin rankka tausta takana.
Jonnuli kiva kun käyt välillä piipahtamassa ja kertomassa kuulumisia. Onko sulla vielä tietoa tai arviota koska pääsette hoitoon?
 
:'( :'( :'( :'( :'( :'(

Sydän kyllä nyt huutaa ja itkee... mutta sanoin lääkärille, ettei lähdettäis tähän kohtaan punktiota tekemään. Olen jo miettinyt, että nyt pilasin sen meidän yhden ainoan mahdollisuuden, enkä antanut tuolle pienelle olemassa olevalle alulle edes mahdollisuutta :(
 
Äiti seiskanelonen :hug: :hug:. On se niin väärin :mad:. Voimia.

Jonnuli, Kiitos. Joko sulla kohta jotain tapahtuu?

Kiitos Pötkylää odotellen, ehkä sitä toivoa pikkiriikkisen vielä on :saint:

Ultra takana, kasvattelu jatkuu, 50IU pitää vielä lisätä lääkettä, ehkä maanantaina vihdoin punktioon. Nyt tuntuu jo vähän pulleelta tuolla mahassa.
 
Äiti seiskanelonen :hug: rankkaa,jaksamista.
Hiskias :) hyvältä kuulostaa. Täällä jatkuu peukutukset.
On:
Mulla oli mielenkiintoinen ja uusia tuulia tuova käynti hoidonsuunnittelussa. Se mun lääkäri oli vähän aikaa sitten ollut jossain isossa konferenssissa taisi olla Pariisissa joka koski just näitä meidän kaltaisia naisia ja samoja ongelmia. Siellä oli esitetty tutkimustulokset 6000 naisen otoksella ja raskausluvut oli kaksinkertaiset. Uutena ideana se, että kun ikää tulee lisää niin kierto, ovulointi ja kaikki siihen liittyvä nopeutuu. Jos punktio tehdään samoihin aikoihin kuin muilla ivf hoidoissa olevilla, joilla ei ongelmaa munasolureservissä yms. Niin punktio tapahtuukin liian myöhään. Ja on paljon tyhjiä follikkeleita siksi, että elimistö on ehtinyt tuhota ne itse. Punktio pitäisi tehdä vanhemmilla huonoilla munasolureserveillä olevilla naisilla viimeistään kun follikkeleiden koko on n. 17 mm. Tällöin munasolut pitäisi olla parhaimmassa vaiheessa.Mun lääkäri ja samoin monet muut lääkärit olivat aluksi olleet kovin epäuskoisia, kunnes oli läväytetty tutkimustulokset esille! Lisäksi pitäisi ennen hoitoa syödä joko e pillereitä tai zumenonia joka estää elimistön valinnan edellisessä kierrossa johtofollille. Paras kaava olisi lyhyt. Toinen tutkimustulos, jossa hoitona käytetäänkin tabletteina clomifenia ja saadaan vain yksi tai kaksi follikkelia ja punktoidaan aiemmin kuin muilla ivf hoidoissa olevilla, on saatu hyviä tuloksia. Siinä Clomifen hoidossa alkioita ei siirretä tuoresiirtona vaan aina pas hoitona, jotta varmistetaan optimaalinen siirtoaika lääkkeillä.
Mun kohdalla lääkäri epäili käyneen just niin, että elimistö tuhonnut ne munasolut kun punktoitu liian myöhään. Se selittäisi myös, kun kohdunlimakalvo on aina ollut niin hyvä ja näyttänyt siltä että hyviä munasoluja. Ja se yksi epäkypsä munasolu joka silloin flare up kaavalla saatiin ei olisikaan ollut isoimmasta follikkeleita vaan yhdestä pienestä,joka standardien mukaan ollut ihan liian pieni sisältääkseen mitään.Mulla kokeillaan siis seuraavaksi lyhyttä kaavaa, ensin zumenon edellisen kierron loppukierrosta,sitten piikityksiin menopur ja jarruna certide. Lääkäri epäili mun tarvitsevan vain 6-7 päivää menopuria,kun mulla kasvanut follikkelit aika nopeasti jä tähän asti piikitykset olleet 8-10 pv. Hoito ajoittuu maaliskuulle, koska lääkäri ei halunnut siirtää mun menkkoja primolutilla.Helmikuussa ois hoito ajoittunut lääkärin hiihtoloman ja me ei haluttu toista lääkäriä tilalle, vaan halutaan, että oma lääkäri suorittaa koko hoidon. Se lääkäri meinas, että tässä tapauksessa on parempi odottaa hoitoa maaliskuulle kuin siirtää menkkoja.
Vielä niistä 6000 naisen tuloksista, että siellä useita 46-47 vuotiaita, jotka raskaana. Sen tutkijan tavoitteena on saada tänä vuonna eräs 48 vuotias nainen raskaaksi!
Sai kyllä uutta toivoa roppakaupalla tähän tilanteeseen :saint:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Hiskias
Kiitos myötätunnosta :heart: :heart: Olo on jo vähän parempi.

Pötkylää odotellen, tuo on todella mielenkiintoista mitä kerroit. Mistäköhän asiasta saisi enemmän tietoa, hmmm. Olisipa mahtavaa jos tuo ratkaisisi teidänkin ongelmat noissa punktoissa. Helmikuuhun ei ole kovin pitkä aikakaan. Ompa teillä ihana lääkäri kyllä.

Sovinkin jo eilen vielä lääkärin kanssa, että heti tammikuun kiertoon koitetaan clomi/letrozol kiertoon menopuria. Toiveena siis 2-3 follia (mulla siis yleensä tulee 2-3 follia tableteilla). Jos voisin löytää tutkittua tietoa aiheesta, ehkä lääkärini tekisi tuon mahdollisen punktion tutkimuksen mukaisesti. Mutta siis ei tuoresiirtoa... mikäköhän sen estää, jos limakalvo kuitenkin on ok paksuinen ajateltuna siirtopäivänä?? Mikäköhän on maximiannos tabletteja :confused: Paljon taas kysymyksiä... uskaltaisinkohan soitella sille lääkärille vielä... vai turvaudunko googleen. Ehkä molempia.

Onhan sitä aina mahdollisuudet tässäkin kierrossa. Menopurista mulla tuli vatsa ihan kamalan kipeäksi 10. pistoksen jälkeen, ripulia yms. Haittavaikutuksissahan oli, että monirakkulataudista kärsivät erityisesti voivat saada ym. haittavaikutuksia. Onkohan mulla monirakkulatauti :O Tänään pitäisi pregnyl laittaa, mutta emmin laitanko sen 10000 mitä reseptissä on vai vain 5000 kun aina IUI hoidoissa oli toi vähempi määrä. Ovisoireita on ollut jo maanantaista. Lääkärin mukaan se on hyvä, todistaa, että folli kypsyy (??). Mutta tosiaan, nuo uudet Pariisin kuulumiset piristävät, kiitos niiden jakamisesta :)

Tsemppiä Hiskias kasvatteluun, toivottavasti siellä tapahtuu laadukkaita asioita :)
 
  • Tykkää
Reactions: Hiskias
Äiti seiskanelonen hyvä kun olo parempi :heart: ja ainahan on mahdollisuus siihen ihmeeseen,nytkin. Toivotaan sitä!
Pistä vaan se mitä reseptissä. Siitäkin jotain tutkimuksia, että poor respondereilla pregnyliä pitäisi pistää ainakin se 10000. Mulla ollut toi 10000 aina kun pregnyl. Soita vaan ja kysy lääkäriltä tosta tutkimuksesta, mulla meni varmaan paljon ohikin, kun jotenkin tuli niin paljon ja jännittää tämä hoito. Se lääkäri selitti senkin miksi pas siirto clomifenien kanssa mutta en kokonaan muista selitystä. Ja sullekin rohkaisua :se mun lääkäri oli kokeillut yhdellä 43 vuotiaalla sillä uudella tavalla clomifen hoitoa, siitä tullut tutkimuksia jo aiemmin... Ja ton klinikan muut lääkärit oli ollu epäuskoisia siihen tapaukseen, oli vain yksi folli. No siitä yhdestä follista alkio, pas siirto ja onnistunut raskaus :)
Niin mekin ajatellaan, että se lääkäri on kyllä aivan ihana...
Joo ei ole pitkä aika maaliskuun hoitoon,aika menee loppujen lopuksi nopsaa. Mies vitsaili, että ollaankohan me liian nuoria hoitoon, jos pitäisi ton tutkimuksen takia vielä odottaa useampi vuosi, mulla kun ikää 40. :LOL:
Unohdin eilen kirjoittaa, että kun eilen tehtiin tarkistus ultra, niin molemmilla puolilla munasarjoissa näkyi useita pieniä folleja. Olen siitä niiiiin iloinen. On näköjään oikeesti ruvenneet molemmat munasarjat aktivoitumaan kierroissa paremmin. :saint:
 
Viimeksi muokattu:
Pistin 5000, tulin tänne ja lukaisin ja käväisin sen toisenkin 5000 laittamassa. Paha vaan et ekassa satsista jäi nesteestä puolet siihen korkkiin. En muistanut napauttaa. :ashamed:

pötkylää odotellen, kauanko olet sitä dhea:ta nauttinut ja millä annoksella? Nytkö se jo kantaa hedelmää, mahtava juttu.
 
Äiti seiskanelonen mulla oli ennen edellisen hoidon alkua myös runsaasti pieniä folleja,silloin ei vielä ollut dhea: ta. Se olikin ensimmäinen kerta hoitojen aikana kun oli jo ennen lääkkeitä vipinää molemmissa munasarjoissa. Josta olin tosi ihmeissäni kun hoitojen aikaankaan ei ollut aiemmin kovin kummoisesti munasarjat reagoineet.
Mä aloitin dhea:n marraskuun alussa, söin siis ensin viikon yhtä tablettia, sitten lisäsin toisen tabletin. Alunperin oli suunniteltu, että jos siedän kahta tablettia jatkan sen käyttöä pari viikkoa ja siirryn vasta sitten kolmeen tablettiin. Mulle tuntui kuitenkin sopivan dhea hyvin tällä kertaa ja aloitin kolmen tabletin syönnin suunniteltua aiemmin. Olin syönyt kahta tablettia vain joitakin päiviä kun siirryin kolmeen. Jos olisi tullut oireita, oli sovittu, että tiputan annoksen sellaiseen annokseen jonka siedän tai lopetan kokonaan, jos pahoja sivuoireita tai pahoja oireita yhdelläkin tabletilla.
Toivon todella, että nämä dhea: t parantaa munasolujen määrää ja laatua. Jotain se dhea ainakin jo tehnyt, mulla oli niin kovat oviskivut, en muista aikoihin sellaisia olleen :)
 
  • Tykkää
Reactions: Äiti seiskanelonen
Äiti seiskanelonen, mulla on ollut myös tuota "vatsa sekaisin" probleemaa. Eikä ruoka oikein maistu, no, laihtumisesta en valita :D. Mulle ei kyllä ikinä tule mitään ovisoireita näissä stimulaatiokierroissa. Olispa hyvä, jos se menopur sitten vauhdittaisi sitä tableteilla aloitettua stimulaatiota.

Pötkylää odotellen, juu aika taitaa mennä liiankin äkkiä näiden hoitojen kanssa, kun ei oman ikänsä kanssa tahdo perässä pysyä, justhan tässä vasta oltiin parikymppisiä : /. Hienoa kun uskalsit aloittaa tuon dhean uudelleen, toivotaan että se toimii halutulla tavalla.

Mä täällä sahaan ranteita auki... Ikinä nämä hoidot ei mene kun strömsöössä. Aina joku menee päin peetä! Oon niin väsynyt tähän. Nyt on vasemmalla 9 kaunista samankokoista follia kasvamassa, punktio tiistaina, mutta limis oli vaivaiset 6,5 mm. Ikinä ennen ei ole sen kanssa ollut ongelmia, päinvastoin. Lekuri oli ihan ihmeissään, sitten tehtiin minimaalinen raaputus (siis se, joka yleensä tehdään edellisessä kierrossa kunnolla kiinnittymisen edistämiseksi), jos sillä saataisiin limakalvo aktivoitumaan, kun saadaan sen pintaa rikottua. Syytettiin kaavintoja, mutta samalla ihmeteltiin miksi se normikierroissa oli ollut niidenkin jälkeen ihan ok. Itse jäin miettimään, että olisiko ongelma sittenkin kortisoni... Sitten mietittiin, että jos kuitenkin pakastetaan mahdolliset alkiot niin ettei tuoresiirtoa tehdä, sitten muistettiin, ettei ne mun alkiot ole kestäneet sulatusta, joten haudattiin se ajatus. :attn: nyt naiset peukut pystyyn mun limakalvolle, että se tiistaihin mennessä vahvistuisi edes yli sen 7 mm jolloin siirtoa voidaan edes harkita, jos jotain siirrettävää on.
 
  • Tykkää
Reactions: Äiti seiskanelonen
Hiskias, ompa hankalan kuulonen tilanne! :hug: Eikös joskus zumenonia voida käyttää tuoresiirron jälkeen limakalvon parantamiseks (tai en tiedä onko tarkotus enemmän pitää sitä paikoillaan vai mikä), oliko tästä mitään puhetta?
Itelläkin tuntunu kyl menneen syksy ihan haaskuun ja perseelleen, kun ei pääse yrittäänkään uudestaan elokuisen kkm:n jälkeen ennenkun vasta ens vuonna.. |O
 
Hiskias ei voi olla todellista...:hug: toivottavasti se raaputus auttaisi. Olet ajatuksissa ja rukouksissa. On kyllä tullut huokailtua ylöspäin muidenkin palstalaisten puolesta niin rankkaa monilla... En tiedä onko hyötyä, mutta voisit kokeilla runsasta määrää greippimehua, sinkkiä ja e vitamiinia nämä muutamat päivät ellei ne sulla jo käytössä. 9 kuulostaa mahtavalta!!! Toivottavasti olis kaikissa hyvälaatuisia soluja. Onko sulla muuten kokeiltu menopuria? Mä kysyin mun lääkäriltä olisko se määrännyt mulle pergoveriksen ja gonal f seuraavaan hoitoon. Se sanoi, että mieluummin määrää menopuria, koska se lh parempana, selitti jotenkin siinä olevan hcg: tä mukana ja se lh vähän erilaisena kuin pergoveriksessä. Sanoi myös, että iäkkäämmille raskausluvut korkeampia menopurilla. Toki kaikki lääkkeet on yksilöllisiä ja sullahan näyttää toi pregoveris toimivan loistavasti ainakin määrän suhteen. Kunpa pääsisit siirtoon ja saisit parikin kyytiläistä!
 
Esittäydynpä vihdoin itsekin, taustalla olen seuraillut jo kohta vuoden…

Olen 36-vuotias nainen, puolisoni on samanikäinen. Jätimme ehkäisyn pois puolisentoista vuotta sitten (joskus aiemminkin on ollut yritystä), mutta endometrioosioireiden pahennuttua sain lähetteen laparoskopiaan ja jouduin aloittamaan pillerit oireiden kurissapitämiseksi. Leikkauksessa reilu vuosi sitten paljastui erittäin vaikeahoitoinen endometrioosi (itse tauti oli kyllä ollut tiedossa jo vuosia, mutta oireiden takia sitä oli pidetty lievänä), koko vatsaonteloni oli täynnä kiinnikkeitä ja endometrioomia ja suoltakin jouduttiin poistamaan. Leikkauksen jälkeen saatiin puolisoni kanssa kiireellinen lähete Naistenklinikan hormonipolille.

Tammikuussa tänä vuonna päästiin aloitustapaamiseen, jossa paljastui surkea amh-arvo: alle 0,2. Meille annettiin alle 10 % ennuste ja luvattiin tehdä yksi hoito. Lääkityksenä oli Synarela+Menopur (375), irrotukseen Ovitrelle ja tukilääkkeenä Lutinus (olikohan vielä jotain muuta, en muista). Tulos oli kaksi follia, kaksi munasolua ja kaksi alkiota. Tuoresiirrosta alkoi biokemiallinen raskaus, joka siis kuitenkin keskeytyi ennen kuin ehdimme edes raskaustestin tulosta saada. Toinen alkio kuoli pakastuksessa, eli PAS:iin ei päästy.

Saatiin biokemialliseen raskauteen vedoten neuvoteltua vielä toinen hoito, joka alkoi vasta syksyllä kesälomien jälkeen. Hoitojen väli, noin 5 kiertoa, yritettiin luomuna, mikä oli virhe, sillä endo-oireet pahenivat jälleen, mutta tästä minua ei huomattu varoittaa. Toinen hoito tehtiin samalla kaavalla, mutta tulos oli hieman lupaavampi: 7 follia, joissa kuitenkin taas vain 2 kypsää solua ja 2 alkiota. Tuoresiirrosta ei alkanut raskautta, toinen alkio ehti pysähtyä ennen pakastusta.

Julkisen puolen hoidot loppuivat tähän, ainakin tältä erää. Loppukeskustelu meillä oli marraskuussa, jossa kuitenkin jäi vielä hieman auki, voisiko meidän osalta hoitoja kuitenkin jatkaa, sillä luomuna emme voi vaikean endon takia yrittää.

Jatkoimme toisen hoidon jälkeen suoraan yksityiselle, jossa aloitettiin kolmas hoito kiireenvilkkaa. Tällä kertaa lyhyt kaava ja lähes kaikki lääkkeet menivät vaihtoon. Femar+Pergoveris+Orgalutran, irrotukseen Pregnyl ja Gonapeptyl, tukilääkkeenä Lutinus ja Prednisolon-kortisoni. Follit lähtivät kasvuun todella hitaasti, piikityksiä jatkettiin lopulta 15 päivää, mutta tuloksena oli 7 follia, 6 kypsää munasolua, 6 alkiota, joista kuitenkin yksi pysähtyi alkumetreillä ja yksi 5. päivänä. Muutama päivä sitten tehtiin tuoresiirto: kyytiin saatiin hyvä 5-päiväinen blastokysti ja pakkaseenkin 1 varhainen blasto ja 2 morula-vaiheen alkiota.

Tulos on olosuhteisiin nähden erittäin hyvä ja olemme puolisoni kanssa toiveikkaita. Ehkä tämä nyt siirretty tai sitten joku niistä pakkaseen päätyneistä alkioista toisi toivotun tuloksen? Mietityttää kuitenkin kiinnittyminen, eli voiko endometrioosi vaikeuttaa sitä? Minulla on nyt tukena Lutinusta ja kortisonia ja vielä se yksi Gonapeptylkin, mutta… Jostain papereista muistan lukeneeni, että minulla olisi kohdussakin havaittavissa adenomyoosia, vaikkakin nykyinen lääkäri sanoi, että sitä ei voi diagnosoida kuin patologi. Klinikkamme on Dextra ja luotan heidän ammattitaitoonsa kuin kallioon. Testipäivä on vajaa parin viikon päästä, täytyy yrittää siihen saakka keskittyä ihan muihin asioihin.

Toivon meille kaikille mitä parhainta onnea näissä rankoissa hoidoissa. Jään jännittämään sekä omaani että teidän muiden hoitojen onnistumista, ja seuraamaan tätä keskustelua kuten tähänkin asti. Lykkyä pyttyyn!
 
  • Tykkää
Reactions: Äiti seiskanelonen
Hiskias, tsemppiä tän päivän punktioon ja peukut pystyssä, että kortisonin heikentämässä limakalvossa riittäisi paksuutta tuoresiirtoon. Mutta jos limakalvo on mitä on, ei kai ole muita vaihtoehtoja kuin pakastus. Ja jospa siellä on tosi
iso munasolusaalis, niin pakkohan niitä on koittaa pakastaa, ei kaikkia voi siirtää... neloset tai vitoset vois olla hieman paljon kerralla, mönkkäreitä pitäs olla monta rivissä :kieh:


Kesäheinä-78 Kiva että esittäydyit. Ikävä kuulla vaikeasta endosta. Harmi, ettei leikkauskaan ollut pitkäaikainen apu. Ihmeellisen korkea ennuste kuitenkin jos puhuttiin alle 10%, kun yleensä prosentit on siinä 5 tai alle (vai onko se vain 40v ennuste?). Tällä yhdellä menopur solulla olisi mahdollisuus ollut alle prosentin luokkaa. Pahoittelut myös kemiallisesta. Femar on kai siis clomeja/letroja vastaava valmiste, eikös. Mua vähän mietityttää tuo Pergoveris, kun sillä on täällä ainakin kautta linjan saatu parempia tuloksia (jos siis enemmän ikää/alhainen amh). Miksi lääkärit eivät sitten määrää sitä Menopurin tilalle useammin, en ymmärrä.
Onko sinulla ollut DHEA käytössä? Vai kenties joku hivenaine/vitamiini olisi voinut vaikuttaa tuohon viimeisempään hyvään follimäärään (se on meinaan vähintään yhtä hyvä kuin joillakin normi amh tapauksilla)? Tsemppiä piinaan!

Itse tässä mukapiinailen tätä luomuyritystä, ovisoireita oli sitten ihan koko viime viikko, myös oviksen jälkeen ?? Ovis olis pitänyt olla sillon to-pe yönä, mutta kun mahakipuja oli koko viikko, en tiedä milloin olis oviksesta johtunut.. Lugeja pitää yhtämittaa nyt tunkea tuonne, bläää se on ikävää.
 
Viimeksi muokattu:
Äiti seiskanelonen en tiedä antaako ne tuolla julkisella sen tarkempia ennusteita kuin joko alle tai yli 10 %. Kymmenen prossaahan on se maaginen raja, että hoitoa voidaan jatkaa. Suunnittelukäynnillä puhuttiin 5 % onnistumismahdollisuudesta edellisen vuoden hoitotuloksiin perustuen, eli jotain tota luokkaa se varmaankin on ollut. Femar = Letrozol, en itse asiassa edes tiedä mitä se tekee :). Mulla ei ole ollut DHEA:a käytössä, lisäravinteista olen syönyt foolihappoa, D:tä, ubikinonia, magnesiumia, sinkkiä. Ubikinonia ja foolihappoa lukuunottamatta söisin noita kyllä muutenkin. Pergoveris on kyllä lupaava, haluan sitä seuraavaankin hoitoon, jos sellaiseen joudutaan. Piikitin 300 IU:n annoksia, mikä kuulemma vastaa 375 IU:ta Menopuria. Hemmetin kallista se kyllä on, yksi paketti maksoi useamman saturaisen, meillehän se toki – kiitos lääkekaton! – maksoi vain 1,50 e. Toivottavasti pääset vielä jatkamaan hoitoja, tavalla tai toisella (ehkä voisit pyytää kokeiluun sitä Pergoveristä?), tsemppiä ja jaksamista!

Sellaista muuten unohdin tuossa esittelyviestissä kertoa, että pyysin sen pidemmän e-pillerittömän jakson jälkeen amh-arvon uudelleenmittaamista, koska olin jossain törmännyt aineistoon (tässä ketjussa jonkun linkkaamana?) jonka mukaan pitkäaikainen e-pillerien käyttö laskee amh:ta, ja tulos oli noussut roimasti -> 1,2. Lääkäri tosin selitti, että endopotilailla amh saattaa virheellisesti näyttää korkeampaa arvoa, mutta että follien ja munasolujen pieni määrä viittaa joka tapauksessa hiipuvaan hormonitoimintaan. Tämä käynnissä oleva hoito osoittaa kyllä mielestäni, että ehkä tuo korkeampi amh saattaa sittenkin pitää paikkansa. Tai ainakaan se yksi mittaustulos ei ole ikuisesti kiveen hakattu.

Hiskiakselle tsemppiä punktioon, toivotaan että pääset tuoresiirtoon! En muuten tiennyt, että kortisoni voi heikentää limakalvoa. Eikö sen ole kuitenkin tarkoitus edistää kiinnittymistä?

Pötkylää odotellen mulla Pergoveris on nyt tuonut huomattavasti paremman tuloksen kuin Menopur. En tiedä mitä lääkärisi on mahtanut tarkoittaa "iäkkäämmällä", itse en osaa pitää itseäni vielä kovin iäkkäänä, heh, vaikka kyllähän näitä vuosia lastentekoon on vähän liikaa.
 
Kesäheinälle tervetuloa joukkoon :heart:. Tuo endo se on pirullinen kumppani. Hienoa, että saitte hyviä alkioita pakkaeen saakka, nyt kärsivällisyyttä piinapäiviin =). Kohtahan sä pääset jo testailemaan, kun blasto siirrettiin :p. Tuo mun kortisonispekulaatio oli omaani, eikä kortisonilla ole välttämättä mitään tekemistä tuon huonon limakalvon kanssa, jotain on vaan pakko syyttää, kun aina se on ollut ookoo paitsi nyt. Voi hyvinkin olle, että tehdyt kaavinnat on aiheuttaneet tuhoa ja nyt se temppuilee sen takia.

Äiti seiskanelonen, että semmonen ovis - viikko kerrallaan ;). Pidän kuitenkin peukkuja sun "mukapiinailulle" josko se siitä iloksi muuttuisi :heart:

Pötkylää odotellen, otin joo e-vitamiinia ja punaviiniä. Ei tainnut olla apua, yhdessä mittauksessa se oli tänään 5,1 mm ja seuraavassa jotain enemmän. Jostain syystä se kohtu siellä supisteli niin voimakkaasti, ettei siitä saatu kunnon mittaa. Ihme juttu sekin, että supistelee.

(.) Kiitos kaikille tsempeistä. Punktio takana ja olen niin helvetin kipee. Tässä se nähdään, koskaan ei voi tietää, mitä seuraavalla kerralla tuleman pitää, vaikkei aikaisemmin mitään kipuja olisi ollutkaan. Itse toimenpide meni ihan hyvin, mutta kivut alkoi 1,5 tunnin kuluttua siitä, ultrattiin oikein uudelleen, että jos siellä munasarjassa on jokin hämminki, mutta mitään ei näkynyt. Nyt kärvistelen täällä sängyn pohjalla särkkylääkkeiden voimin. Saaliiksi saatiin 10 munasolua (kaikki vasemmasta munasarjasta, joka ei siis luomuna toimi ollenkaan), tuplasti sen mitä helmikuun punktiossa, loppuviikko näyttää, tuleeko alkioita vai ei. Limakalvo oli edelleen onneton, nyt sitten zumeja nassuun 3 päivässä ja mahdollisen siirron jälkeen sitten vielä niitä Pregnylejä limakalvoa parantamaan.
 
Hiskias upea saalis! Toivottavasti pääset siirtoon loppuviikosta. :saint: Toivottavasti zumenon vahvistaa limakalvoa kunnolla. Ikävä, että oot niin kipeä. Htoivottavasti oot huomenna jo paljon parempi. Muista juoda kunnolla kun sulla oli noin hyvä saalis!
Äiti seiskanelonen peukkuja luomuilun onnistumiseen. Mä kanssa sille mun lääkärille tosiaan pähkäilin sitä pergoveristä ja gonal f yhdistelmää. Se oli kuitenkin sitä mieltä tutkimustulosten valossa, että onnistuneita raskauksia enemmän menopurilla. Selitti tosiaan mm.syyksi sen lh: n lisäksi myös sen hcg: n. Mutta kaikki on yksilöitä, joillekin toimii pregoveris paremmin. Mä aion kuitenkin luottaa ton lääkärin sanaan ja mennä menopurilla seuraavan hoidon, siihen hoitoon tulee taas kuitenkin uusia elementtejä kun mulla niitä tyhjiä folleja ollut aiemmin niin paljon ja nyt yritetään vähentää tyhjiä folleja punktoimalla aikaisin. Sen uusimman tutkimustuloksen perusteella.
Kesäheinätervetuloa joukkoon! Endo on todella hankala seuralainen,voimia siihen. Ihana, että saitte pakkaseenkin niin paljon alkioita. Nyt tsemppiä ja niitä kuuluisia tarrasukkia sulle toivon. :) teillähän taisi olla pitkä kaava se ensimmäinen, missä menopur lääkkeenä,siitäkin oli ollut siinä 6000 naisen tutkimuksessa, että pitkää tai flare up kaavaa parempi olisi lyhyt kaava. Mä kun kysyin kanssa olisinko saanut flare up kaavan tähän seuraavaan hoitoon ja se lääkäri nyt niiden uusimpien tutkimusten valossa haluaa tehdä mieluummin lyhyen kaavan ja tosiaan estää johtofollin valikoitumiseen zumenonilla.Iäkkäämmillä se lääkäri kai tarkoittanut kun on 40 tai yli. Ite siis olen just 40. Enpä tunne olevani vanha itsekään, mutta kyllähän se tosiasia on, että synnyttäjissä aletaan olla sitä iäkkäämpää sukupolvea...

On: mulla kierto on nyt 26 pv ( ihan just niin kuin ovisoireet ennusti... ) ja koska sen hoidon jälkeenkin mulla alkoi vähän aiemmin menkat kuin normisti niin laskeskelin, että vaikka seuraavat menkat tulis ajallaan sen 28 pv, niin oletettavasti ehdittäisiin kuitenkin helmikuussa tehdä se hoito, vaikka silloinkin ois 28 pv kierto. Se punktio osuis edeltävälle viikolle sen lääkärin lomaa. Täytyy siis toivoa, että voitaisiin sittenkin jo helmikuussa tehdä hoito. Todellakin toivon, että kun nyt niin paljon uusia juttuja tulee siihen hoitoon, että ne kaikki muutokset todella toimii meidän kohdalla ja on oikea valinta. Ja että saadaan se pieni pötkylä kotiin :saint:
henkisesti voin jo paljon paremmin, on onnistunut ajattelemaan muitakin asioita ja elämään normaaliarkea. Ja jopa nauttimaan asioista. Vaikka tuleva jännittääkin.
Tsemppiä kaikille viikkoon, koetetaan nauttia Joulunodotuksesta :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Pötkylää odotellen selvennyksestä. Mun on pakko myöntää, että en ole kamalan hyvin perillä näistä kaikista kaavoista sun muista… Pikku hiljaahan tässä tietysti oppii, mutta yritän olla käyttämättä liikaa aikaa tämän asian funtsimiseen, pysyy pääkin paremmin kasassa :). Mutta joo, kahdessa ekassa hoidossa (julkisella) oli pitkä kaava ja Menopur, nyt yksityisellä lyhyt kaava ja hirveän paljon isompi arsenaali lääkkeitä.

Virallinen testipäivä on noin viikon päästä, ja yritän oikeesti odotella sinne asti. Mulle nää niin sanotut piinapäivät on itse asiassa aika levollista aikaa, kun ei tarvitse piikittää ja voi kuvitella olevansa ehkä raskaana ;). Tässä vaiheessa ei oikein voi millekään mitään, ja klinikaltakin annettiin ohjeet, että ihan normaalia elämää tässä nyt vain, joten työtä käskettyä. Tällä kertaa päätin myös, etten edes yritä tunnustella mitään oireita, mieli on niin taitava tekemään tepposia.

Toivottavasti Hiskiaksella alkaa kivut helpottaa ja alkiotilanne näyttää hyvältä.

Iloa viikkoonne!
 
Talvista joulunodotusta kanssasisaret :heart:

Siirrossa käyty, 8 hedelmöittyneestä solusta oli eilen 3 alkiota jäljellä. Vähiin ne käy, ennenkuin loppuu... Tässä se nähdään, kun näistä hoidoista ei koskaan tiedä, viimeksi 5:stä munasolusta tuli 3 alkiota niin nyt saldo oli sama 10:llä munasolulla. 1 siirrettiin (huonon limakalvon takia, muuten olis varmaan laitettu 2) ja 2 meni pakkaseen. Tukilääkevalikoimassa Pregnyl x 3, gonapeptyl, luget, zumet ja kortisoni. Harmi, kun nyt mä en pääse edes ennakkoon testailemaan tuon Pregnylin takia. Yritin kyllä eilen tehdä laskelmaa siitä, milloin se olisi poistunut verestä niin, että ei näkyisi testissä. Yleensä tyypit testaa viivan vahvistumista, mun täytyy varmaan sitten jouluviikolla kytätä sen vaalenemistä :kieh:
 

Yhteistyössä