Alhainen anti-Muller hormoni ja ivf

Mitenkäs Jonnullilla menee, kävitkö lääkärissä? Oletko saanut limakalvotestin tuloksia?

Kenelläkään muulla ei tosiaan taida olla akuutti tilanne päällä?

Meillä oli tosiaan tänään se ivf-suunnittelukäynti. Sikäli meni hyvin että lääkäri alkoi heti tehdä hoitosuunnitelmaa eikä sen kummemmin voivotellut tilannetta, sanoi vain että munasolukapasiteetti on loppumassa ja sen takia edetään pikaisesti että saataisiin raskaus pian aikaiseksi. Minulla oli alun perin paljon kysymyksiä mutta en halunnutkaan niitä sitten esittää, päätin vain luottaa lääkäriin. Lopussa sanoin vain että arvot taitavat olla aika huonot, johon lääkäri totesi että näin on ja siksi aloitetaan heti maksimiannoksilla.

Punktio ajoitetaan oman kierron tahtiin, eli tähtäimessä on punktio 3-4 viikon päästä viikolla 13 (alun perin oli puhetta viikosta 14). Kauhea nippu reseptejä lähti mukaan: Progynova 2 tbl päivässä nyt loppukiertoon ensi perjantaista lähtien (kp19 --> kp1 asti), sitten kp2-4 300iu Gonal-F, kp5-6 150iu Gonal-F + 150iu Pergoveris + 1 ampulli Orgalutran. Kp7 eka ultratsekki ja siitä sitten homma jatkunee... huh.

Jotta ei nyt liian helpolla päästetä, niin vasemmasta munasarjasta löytyi jotain epämääräistä, ilmeisesti kystan jäänne. Viime kerralla samaisella puolella näkyi pientä verenvuotoa ilmeisesti follin sisälle? Lääkäri halusi varmistaa epäilynsä keltarauhaskystasta ja laittoi verikokeeseen. Googlettelin sitten labratestien nimet niin tuumorimarkkereitahan niistä katsotaan... Tämäkin vielä :/
 
Viimeksi muokattu:
Jonnuli, ei taida kukaan nyt just olla tositoimissa. Mutta senkun kirjoittelet meille, me kyllä osallistutaan :D.

Lempiviola, sullahan on samat stimulaatiolääkkeet ja annostus (150 + 150) kun mulla oli, paitsi että mulla oli jarruna synarela. Toivotaan, että plussaa pukkaa :)

Halle, milloinhan sun kierto käynnistyy?

Voitteko kuvitella, mä sain kortisonit pas - rupeamaan! Ja zumet tietty, kun en ota mitään riskiä, että ovisplussa on vääränä päivänä. Tuo kortisoni mua ihmetytti, että senkin antoivat, kun avauduin niille sähköpostitse haamusta :p. Haluavat ilmeisesti päästä musta pikaisesti eroon ja se on hyvä se, koska voin sitten siirtyä yksityiselle saman lääkekaton piikkiin, jos siltä tuntuu. Arvioitu kierron alkamisajankohta on viikolla 12.

Viikonloppuja teille kanssasisaret :popcorn:
 
  • Tykkää
Reactions: Malsu
Kiitos kysymästä Lempiviola, eilen kävin lääkärillä. Aika venyi tuplasti pidemmäksi kun olin varannut, oli taas hyvä fiilis käynnillä. Ensiksi huonot uutiset, tämä clomifen-stimulaatio ei kyllä auta tuottamaan enemmän soluja, taas kaksi näkyvää hyvänkokoista. Jatketaan inssiin tämäkin kierto, vaihdan tänään ovitrelleen jota piikitän miniannokset keskiviikolle, jolloin irrotuspiikki ovitrellellä. Varattiin jo inssi ensi perjantaiksi.
Limakalvo vastasi vaihetta, tämä oli ainoa tieto ja lääkärin mielestä se riitti.
Hyvältä kuulostaa sinun hoitosuunnitelma! Mulla oli myös pergoveris viime vuonna ja se on ollut mulle paras lääke tähän asti. Toivotaan että se sun kysta ei aiheuta mitään ongelmia. Mulla on ollut kerran sellainen joka tyhjennettiin kun se ei itsekseen kuihtunut.

Hiskias vau, kortisonit, hienoa että antoivat ne :) oliko sulla joku hyvä peruste? Tai olihan tuo haamu jo hyvä indikaattori. Nyt vaan kaikki peliin!
Kysyin muuten nyt lääkäriltä että voisiko sitä flare-upia kokeilla ja hän suostui seuraavaan kiertoon. Ihana kun lääkäri on kokeilunhaluinen. Aloitan gonapeptylillä ja sitten tuikkaan Elonvan. Gonapeptyliä otan joka päivä. Jatkan sitten menopurilla ekan välitsekin jälkeen. Oliko sulla sama coctail? Haluaisin vaan päästä kunnon stimulaatioon, jospa soluja saisi vielä riittävästi ivf:n tai sitten saataisi päätös että edetään lahjasoluihin.
 
  • Tykkää
Reactions: Malsu
Jonnuli, en ole ajatellutkaan, että tuota flareupia voi tehdä muullakin jarrulla kun synarelalla :eek:. Oonpas ollut tyhmä. Mullahan oli siis synarela, joka alkoi kp2 ja sitten pergoveris+gonal kp 3 alkaen - niillä sitten mentiin loppuun saakka. Ai sulla menee ensin Elonva, ootko ennen sitä kokeillut? Mullahan oli se ekassa hoidossa, erittäin huonoin laadullisin tuloksin. Tehokas se kyllä oli, kun sillä yhdellä ainoalla piikillä kasvatettiin ne 6 follia. Toisilla se tekee ihan hyvät solut, mutta mulla jostain syystä ei. En tiedä oliko tuolle kortisonille lekurilla joku peruste vai vain se, että satuin sitä pyytämään. Viimeksi kun siitä kysyin, niin en saanut. Voihan se olla, että haamulla oli vaikutusta asiaan. Tsemppiä inssiin ja erityisesti siihen seuraavan kierron hoitoon!
 
No ilmeisesti mulle on siis määrätty ihan hyvät coctailit :) Vähän kyllä jo nyt jännittää miten hoidot menevät. Se että pääsee siirtoon asti (saatika että saisi jotain pakkaseen) taitaa olla jo puoli voittoa!

Kysta ei kuulemma vaikuta hoitoihin, olettaen siis että se on kysta...

Mä yritän kovasti ymmärtää mistä kaikesta te puhutte ;) Kaavat ja lääkkeet tuntuvat vaihtelevan tosi paljon, vaikka meillä kaikilla on ainakin osittain sama ongelma.

Harmi Jonnuli ettei clomit tehonneet paremmin. Tsemppiä kuitenkin inssiin! Onko muuten yleistä että clomeja syödään ivf:ää varten? Mä söin itse clomeja ja femareita ovulaation induktiota varten ja tuntui että niistä oli enemmän haittaa kuin hyötyä, estrogeenitasot eivät lähteneet ollenkaan nousuun ja menkkoja sai sitten käynnistellä teroilla. Mutta ivf-stimulaatiossa tarkoitus on varmasti eri.
 
Hiskias mä taas ajattelin että nyt saan Synarelan ekaa kertaa mutta ei, pitäydytään pistoksissa jarrujenkin osalta! Ihan tarkkaan ottaen aloitan Gonapeptylin kp 1, Elovan kp3 ja sitten ekan tarkastuksen jälkeen n. kp10 Menopur tulee kuvioon. Oliko sulla Elonvan kanssa jotain? Vaikuttaa vähän pidemmältä kaavalta kun yleensä olen laittanut irrotuspiikin jo kp 10-12. On tosi outoa että sitä Gonapeptyliä alkukierrossa käytetään jarruna ja se taitaa olla sama jolla sitten vahvistetaan kiinnittymisen aikana kohdun limakalvoa. En yhtään muista oliko siinä inhottava neula kun sitä niin monta päivää käytetään. Ehdin jo vähän googlata ja Synarelalla on ilmeisesti helpompi ajoittaa punktio kun muilla jarrulääkkeillä, siksi se kai on suositumpi. Toivotaan että mulla Elonva tuottaisi niitä soluja ja laadukkaita sellaisia!

Lempiviola mullakin oli vuosi sitten sama haaste yrittää sisäistää lääke- ja kaavatietoja mutta nyt kun kaikki alkaa olla läpikäyty niin tuntuu jo tutummalta :p toivotaan että sinulla tuo eka sekoitus toimii. Tämä palsta on kyllä hyvä kun ajatukset tulee jäsenneltyä tänne ja saa muilta kokemuksia, ei ole vain googlen varassa. Clomien käyttö ivf:ssä ei kai ole niin yleistä, en ainakaan googlaamalla saa niistä kokemuksia. Mun lääkäri vaikuttaa kyllä aika edistykselliseltä ja hän mainitsi että mm Japanissa mennään melkein vain clomeilla nykyään. Tämä on kai "estrogen priming" nimeltään. Lääkärini mielestä (ja silloin hän viittaa tutkimustuloksiin) matalan vasteen/dor/low amh-tapauksissa saadaan ihan yhtä hyvät tulokset pehmeämmillä lääkestimulaatioilla kun että käytetään maksimiannoksia. Kuulemma laatu voi olla parempi ns. minimal stimulation-kaavoilla. Mene ja tiedä, lisäksi joka kierto on erilainen...

Mä aion lisätä myös Ubiquinol annosta. Huomasin vaan että se on sikahintaista... mistä olet Hiskias tilannut sitä? Mä olen toistaiseksi Jenkeistä, jossa 150tabl, 200mg, maksaa n. 120usd. : /
 
Lempiviola, niin se juuri on, että kun pääsee siirtoon asti niin voi ensimmäisen kerran huokaista ja olla tyytyväinen :D. Siitä jatkuukin sitten piinailut, toivottavasti sulla seuraavat 9kk. Mä sain toisesta hoidosta 5 pakkasalkiota ja olin ikionnellinen, kunnes taas jouduin tajuamaan, ettei sekään vielä mitään alkioiden laadusta todista, kun sitten vain yksi niistä nippanappa selvisi sulatuksesta. En ikinä olisi uskonut, mitä kaikenlaisia eri variaatioita asioista voi tulla eteen näiden hoitojen aikana. Jaksamista siis meille :)

Jonnuli, tossa gonapeptylissä on sellainen "tylsä" neula :headwall: ainakin verrattuna niihin joita mä olen käyttänyt. Se pitää silleen "tunkaista" nahasta läpi, kun muut on menneet kuin itsestään =). Niin ja mikä peestä, sehän ei ole kelakorvattava lainkaan. Nyt maksoin 18 euroa / kpl, kun hain kiinnittymiseen, se maksoi viime vuonna alle 12 euroa. Että jep jep, olihan taas hinta noussut vuoden vaihteessa. En tiedä onko toi synarelan parempi "punktion ajoitus" legendaa, mutta meillä ne on sitä mieltä, ettei synarelan kanssa tarvitse yhtään olla huolissaan, kun sillä saadaan pelivaraa punktion ajankohtaan. Mene ja tiedä, hyvin se ainakin mulla piti ne follit kasassa viimeksi kp17 tehtyyn punktioon. Mä iherbistä olen tilannut sitä q10 400 mg kapselia 60 tabletin pakkauksessa (taisi maksaa alle 30 egee). Ja nyt viimeksi söin lisäksi sitä Suomessa myytävää uutta 150 mg tabua yhden / päivä, ne taisi maksaa 120 kpl pakkaus alle 50 euroa. Muista d - vitamiini (paljon!) ja mies myös vitamiinikuureille. Meillä sen aamutroppeina oli monivitamiini, d-vitamiini 30-60 ug, foolihappo, e-vitamiini sekä Q10 150 mg.
 
Ähh... täällä kp16 ja alkoi punainen vuoto. Ei nyt menneet suunnitelmat ihan niin kuin piti, ärsyttää. Mulla on välillä ollut tosi lyhyitä kiertoja, mutta en nyt olettanut sellaista kun kp12 ultrassa näkyi (ilmeisesti) keltarauhanen. Pitää vielä odotella alkaako menkat kunnolla, jos, niin sitten alkaakin pistelyt heti huomenna ja jää Progynovat syömättä. Jotenkin tuntuu ettei tämä tule menemään kauhean hyvin :( Ei voi olla kovin hyvä lähtökohta IVF-hoidoille että edellinen kierto on näin outo. Enkä ehtinyt samaan niistä tuumorimarkkereistakaan vielä vastauksia :/
 
lempiviola mul on tullu parhaimmat tulokset just tolla Pergoveris+Gonal-f yhdistelmällä paitsi, että mulla oli pitkän kaavan hoito ja jarruna Suprecur-sumute. Mul on myös välillä ollu noita super-nopeita kiertoja ja se taitaa liittyä tähän meidän ongelmaan. Onnea hoitoon! :)

Hiskias kiva kun saat kokeiluun sen kortisonin, mulle ei lääkäri sitä luvannut vieläkään. Aika samoihin aikoihin päästään jännäilemään PAS-hoitoa, kun mulla pitäis uus kierto alkaa viikon 11 lopussa.

Jonnuli hyvä kun tekevät sen inssin jos ei kerta punktioon kannata lähteä. Kiva kun suostuvat sitä flare-uppia kokeilemaan, hyvältä kuulostaa suunnitelmat :)

on: Mulla oli outo ovulaatio. Tuli voimakkaat oireet ja niiden lisäksi tuli tuhruvuotoa to-su. Kivut oli myös aikamoiset. En nyt tiedä johtuisiko se ärsyyntyneestä endosta vai mistä. Jokatapauksessa hormonit tuntuvat olevan vielä aika sekaisin hoidosta. Onneksi pidetään tämä välikierto, jotta kroppa kerkeäisi vähän toipumaan. Puolentoista viikon kuluttua odottelen vuotoa alkavaksi ja siihen kiertoon lähdetään PAS:sia yrittämään.
 
HalleB, no onpas sulla ollut aika voimakkaita oireita :O Toivottavasti loppukierto menee suunnitellusti ja pääset PAS:iin ensi kierrosta.

Jonnulilla inssi lähenee?!

Täällä vuoto sitten loppuikin eilen illalla, eli ei nyt ainakaan vielä ole uusi kierto alkanut. Parempi näin, vaikka onhan tällainen välivuotokin vähän kummallista. Mulla on tosiaan ollut välillä tosi lyhyitä kiertoja, näytti joku kierto olleen jopa vain 13 päivää, viime aikoina 18-23 päiväisiä. Taitaa tosiaan olla "taudin kuva".

Jos vuoto nyt tajuaa pysyä poissa, niin perjantaina aloitan Progynovat ja sitten odottelen oikeita menkkoja alkavaksi ensi viikolla ja pääsen hormonikuurille. Laskin alkukierron lääkkeiden hinnat ja ei voi muuta sanoa kuin kiitos kela ja lääkekatto!
 
Voi hitsi sun välivuotoa Lempiviola, onneksi se loppui. Kyllä meidän kropat heittäytyvät kaiken lisäksi vielä kummallisiksi kun päästään hoitoihin! Se kierron lyheneminen on minullakin tapahtunut, 23-24 on tavallisin pituus. Starttaatko siis tänään progynovat ja jo ens viikolla hormonit? :) nopeasti se aika menee kun on joku plan.

Halle mulla oli edellisessä kierrossa, välikierrossa, myös tosi voimakas ovulaatio. Vuotoa siihen aikaan ei ole koskaan ollut. Olisikohan ne ovikset vaan loppua kohden voimakkaammat kun reservi hiipuu hiipumistaan. En muista näin selkeitä tuntemuksia olleen joitakin vuosia sitten.

Hiskias kiitos taas vitamiinilistasta =) hyvä kun ne jää tänne muistiin. Mulla onkin oma D aika vahva, se on 10000IU eli ilmeisesti 250mg. Ja Suomen suositukset taitaa olla alle 100 mg edelleen, aiemmin ne oli tosi maltilliset. Eli menen aika ylärajoilla. Tilaan myös iherbistä, dhl ilmoitti juuri että ubiquinolit on saapumassa tulliin. Otin 200mg tabuja 150 kpl ja hinta oli 117USD eli n 90-95e. Joo ei taida tuo gonapeptyl olla miltään kantilta kiva, hankala pistää ja kallis... en tiedä mitä se lääkäri ajatteli.

Tänään tosiaan inssi, pistin ovitrellen ke-to välisenä yönä enkä ole vielä tuntenut irtoamista. Toivotaan että se/ne irtoaa :)
 
Jonnuli, joo tänään aloitin Progynovat :) "Hauska" päästä vihdoin vauhtiin, toivottavasti tulee edes jotain tuloksia. On tämä vaiva kyllä aikamoinen vitsaus. Munasarjat hiipuu ja sen takia tuleekin sitten menkat useammin kuin yleensä, ihan vaan muistuttamaan että viallisia ollaan.

Menikö Jonnuli inssi hyvin? Löytyikö ovis? Mä en olekaan inssiä "päässyt" koskaan kokemaan.
 
Inssi oli, mutta en ole vielä tuntenut irtoamista... Follit oli 30mm! Ja 21mm. Se eka siis tosi iso. Googletin että voi olla että se ei irtoakaan tai on kysta. Lääkäri ei kyllä sanonut mitään. Google myös kertoo että hoidoissa voi tulla noin isoja folleja. Kunhan irtoaisivat nyt vaan pian...
 
Jonnuli, voisiko olla, ettei sitä sitten välttämättä tuntisikaan? Vai oletko aina tuntenut? Mäkin tässä kierrossa luulin (kun siltä tuntui) että se oli jo viime vkl, mutta nyt viikolla tuntu mahassa taas siltä etten lopulta enää tiedä milloin se sitten oikeasti oli, kun en jaksanut kaivaa ovistestejä esiin. Olihan kyllä iso folli :eek:. Nyt vaan pitelemään peukkuja.

Lempiviola, montako tabua tuota Progynovaa sulla menee? Mä hain Zumet ja Prednisolonit tulevaa pasia varten, kyllä niin mieltä lämmitti, että meni kaikki 3 euroo :D

Halle, taidat ehtiä ensin, jos sun kierto alkaa jo viikolla 11. Mutta toivotaan, että josko sitten jänskätään yhdessä. Mun suurin murhe on se sulatus ja sen seuraukset.

Ihana puberteetti on iskenyt näin puolen kierron kunniaksi. En kerta kaikkiaan tajua, miten tällainen voi olla mahdollista. Huvittaa kun ei teininäkään ole naama kukkinut tähän tapaan kun nyt, melkein nelikymppisenä :headwall:
 
LempiViola niin minkäs takia sä nyt syöt tota estrogeenia?

Jonnuli toivotaan, että puhkesivat ajallaan. Eihän sitä koskaan tiedä, jos vaikka onnistuu :)

Hiskias sama juttu! Mutta olen päättänyt, että saadaan kaksi siirtoon :D
 
  • Tykkää
Reactions: Hiskias
Jonnuli, aika isoksi kasvanut sun toinen folli. Toivottavasti kuitenkin irtosi.

Hiskias, syön 2 x 2mg tablettia päivässä. Progynovat oli onneksi itsessään jo halpoja, vaikka pienin paketti oli 3 x 28 tablettia. Taisi maksaa n. 9 euroa. Puberteetti kuulostaa tutulta, aina välillä kans naama kukkii pahemmin kuin murkkuiässä konsanaan.

HalleB, lekuri sanoi että seuraavan kierron follit valikoituu jo edellisen kierron loppuvaiheessa, ja sitä valikoitumista estetään estrogeenillä (eli ettei johtofollin syntyminen eliminoi muiden kasvua). Googlettelin vielä ja täällä oli aika hyvin kerrottu syy, kuulostaa järkeenkäyvältä: Estrogen Priming Protocol
 
Viimeksi muokattu:
Olen käynyt täällä taustalla lukemassa, mutta pääosin kirjoitellut muualla, kun meillä on jo yksi lapsi ennestään. Nyt ajattelin kuitenkin uskaltautua tännekin kirjoittamaan, kun teidän tilanteenne tuntuvat olevan enemmän samankaltaisia kuin itsellä. Vaikka muista syistä hoidoissa olevilla on varmasti ihan yhtä vaikeaa, niin silti tuntuisi niin paljon helpommalta, jos edes saisi niitä munasoluja ja olisi teoreettinen mahdollisuus raskauteen.

Me lähdettiin hoitoihin alunperin miehen syöpähoitojen takia, eli pakastesiittiöillä mennään. Ikää oli aloittaessa 29v, oma kierto on aina ollut lyhyt, mutta muuten kaiken piti olla kunnossa. Vuosi sitten aloitettiin IVF/ICSIt, mutta huonolla menestyksellä. Munasoluja ei vain saada kasvamaan. Ekassa yrityksessä saatiin 3 isoa follia ja kaksi liian pientä, joista tullut yksi alkio selvisi siirtoon asti. Tuloksena kemiallinen raskaus. Toinen yritys aloitettiin elokuussa, mutta se jouduttiin keskeyttämään kun saatiin vain yksi ainoa folli. Alettiin puhua munasarjojen hiipumisesta, FSH oli hiukan koholla, AMHta ei ole mitattu. Muutosta hoitokaavaan tai hormoneihin ei silti tehty, vaan lyhyt kaava ja puregon käytössä. Kolmannella yrityksellä puregonin annosta nostettiin maksimiin, mutta saatiin jälleen 5 follia. Kaikki kolme alkiota olivat kuitenkin pahasti fragmentoituneita ja sekä tuoresiirto että 3.luokan alkioiden PAS päättyivät negaan.

Tässä vaiheessa aloin itsekin jo ottaa asioista selvää ja vaatia muutosta hoitoihin. Seuraava hoito mennäänkin pitkällä kaavalla ja Menopurilla. Vaadin myös kilpirauhaslääkkeet, kun arvo on ollut normaalin ylärajalla, mutta lääkäri ei ollut reagoinut tähän mitenkään. Tyroksiini onkin selvästi pidentänyt kiertoa ja varsinkin luteaalivaihetta. Nyt kun annosta jälleen nostettiin, alkukierto piteni liikaa ja tällä hetkellä odottelen edelleen ovulaatiota, vaikka kp 17 on jo menossa. Eli sekään ei sitten ollut hyvä ratkaisu.

Edellisestä PASista on jo kohta puoli vuotta ja kuukaudet vain hurahtavat ohi ja munasarjat hiipuvat hiipumistaan. Seuraava hoito on meidän viimeinen, sillä pakastesiittiöt ja rahat loppuvat. Ja nyt näyttäisi siltä, että joudutaan jälleen siirtämään hoitoa pääsiäisen takia.

Alan olla jo melko epätoivoinen meidän yrityksen suhteen, kun mikään ei tunnut onnistuvan ja kaipailisin hiukan neuvoja teiltä kokeneemmilta. Jos meidän hoito siirtyy, tässä olisi aikaa kokeilla vyöhyketerapiaa ja lisäravinteita ja kaikkia muita poppaskonsteja. Onko kukaan saanut niistä hyötyä (tai haittaa)? Onko kellään tyroksiinilääkitystä munasarjoja aktivoimassa ja onko sillä ollut mitään vaikutusta? Kumpi on ollut parempi teille huonosti muniville, pitkä vai lyhyt kaava? Entäpä onko määrässä tai laadussa ollut eroa Menopurilla vs muut vastaavat hormonit? Tai onko vielä jotain millä voisi yrittää aktivoida laiskoja munasarjoja?

Entäpä onko kellään kokemusta Synarelan lopettamisesta kesken? Voi siis olla, että ehdin sumutella pari viikkoa ennen kuin hoito päätetäänkin keskeyttää. Voiko uuden yrityksen tällöin tehdä heti seuraavaan kiertoon vai onko kroppa niin sekaisin, että pitää taas odottaa yhden kierron yli hormonitoiminnan normalisoitumista?

Huh, tulipas romaani. Pahoittelut siitä. Ja jos en mielestänne kuulu tälle palstalle, niin kertokaa siitäkin. En halua pahoittaa kenenkään mieltä.
 
Lempiviola, ai sillä estrogeenillä on tuollaisia vaikutuksia ennen kierron alkua. En ollut koskaan kuullutkaan. 2 tabua päivässä on kuitenkin jonkun verran, kun pasia varten syödään se 3. Hui olkoon, hirvittää jo valmiiksi kun tuo estrogeeni ei ole mun juttu :D

Tervetuloa neitoperho83 :flower: Minä olen täällä 2 vuotta notkunut kirjoittelemassa ja sinä aikana muistini mukaan ketään ei ole "käännytetty ovelta" eli joukkoon mahtuu aivan varmasti. Miksi tuota sun amh-arvoa ei ole vielä mitattu? Se kun tuntuu olevan jo rutiinitoimenpide monellakin klinikalla. Mä olen käynyt vyöhyketerapiassa, lapsettomuuteen se ei ole auttanut, lähinnä käyn hakemassa sieltä sitä rentouttavaa vaikutusta. Joidenkin olen kuullut käyneen kansanparantajilla, jäsenkorjaajilla jne. ja saaneen sieltä apua, mutta itse en ole saanut aikaiseksi sellaista etsiä. Lisäravinteita menee kourallinen päivässä - apua vai ei, niin en tiedä, uskon niillä kuitenkin olevan jonkinlaista vaikutusta, kun mun soluista kerrankin saatiin alkio, joka edes yritti kiinnittyä :attn:. Mulla on käytetty mitaltaan lyhyttä kaavaa, mutta kaksi viimeistä on ollut flareupia, jossa sumut kp2 alkaen buustaa munasarjoja tuottamaan follikkeleita ennenkuin alkaa toimia jarruna ja kp3 alkaen on piikitelty. Toiset on sitä mieltä, että pitkä kaava hiivuttaa munasarjat lopulliseen uneen, mutta toisilla on tästäkin eriävä mielipide, koska se pitkä kaava jotenkin tuottaa parempia soluja - mene ja tiedä. Toisilla toimii yksi ja toisilla toinen.

Lisäravinteistä puheenollen, mähän muuten söin sitä gele royaliakin 2 kk ennen hoitoa, ettei vaan sillä olis ollut laatua parantavaa vaikutusta... Ootteko muut sitä kokeilleet?

Mukavaa viikkoa kaikille, toivottavasti kevät koittaa =)
 
Tervetuloa minunkin puolestani neitoperho83 :) Mä mietin myös samaa kuin Hiskias: voisitkohan otatuttaa AMH-arvon jossain? Antaisi ainakin ehkä lisäinfoa ongelmasta. Mä en osaa vielä kommentoida mitään muihin asioihin, kun olen vasta "diagnosoitu" ja odottelen ensimmäistä ivf-stimulaatiota. Itse lueskelin pitkästä ja lyhyestä kaavasta huonon munasarjavasteen hedelmöityshoitopotilailla täältä.

Hiskias, tuleeko sulle jotain sivuoireita estrogeenistä?
 
Viimeksi muokattu:
Hiskias mullekin puberteetti on tuttu juttu, luulen että dhea jotenkin lisäsi ihon rasvoittumista.... Voi olla etten ole aina tuntenut irtoamista, viime kierrossa se oli vaan tosi tuntuvaa jomotusta. Nyt luulen että ne irtosivat la-su välillä. Tulin kaiken päälle sairaaksi, voiko olla että se viivästytti irtoamista? Olen melkein varma että 48h sisään pistoksista irtoamista ei ollut tapahtunut.

Lempiviola, eikö clomitkin ole estrogeeniä? Niistä mulle ainakin tuli päänsärkyä. Olen myös käyttänyt Zumenonia, eli estradolia, josta ei tullut sivuoireita.

Tervetuloa Neitoperho! Tänne vaan kirjoittelemaan:)
Minulla on tyroksiinilääkitys, tsh:ta ei ole saatu tasattua hirveän hyvin ja arvot heittelee liian matalasta liian korkeaksi... Lääkärini mukaan lähellä 1 olisi paras. Viimeksi mulla oli 4.4 mutta sen jälkeen annosta nostettiin ja olo on parempi. Kyllä kilpparilla on vaikutusta mutta hedelmällisyyteen ei kukaan ole tarkalleen osannut sen roolia selittää. Vaikutukset voi olla solutasollekin, kukaan ei tiedä.
Mulle on tehty vain lyhyitä kaavoja. Ja lääkkeistä olen kokeillut Puregonia joka ei toiminut ja menopur ja pergoveris taas pelittivät jotenkin. Seuraavaksi mulle kokeillaan flareupia. Rentoutumistarkoitukseen sekä vyöhyketerapia että akupunktio ovat ihan jees. Eihän niistä apua tähän lapsettomuuteen ole ollut mutta hyvän olon niistä saa :)
 
Viimeksi muokattu:
Jonnuli, clomit ei ole estrogeeniä vaan päinvastoin, se on antiestrogeeni. Se vähentää estrogeenin vaikutusta, jolloin munasarjojen stimulaatio kasvaa. Mulla ei clomit auttaneet enää (varmaankin valmiiksi liian korkean FSH:n takia), mutta sivuoireina tuli ainakin kuumia aaltoja.
 
En tiedä miksei AMH:ta ole mitattu. Aluksi kun meillä otettiin kaikki verikokeet, lääkäri sanoi kaiken olevan kunnossa, mitä nyt pientä heittoa joissain arvoissa (mm. kilppari). Tokan hoidon keskeydyttyä vielä sanoivat, että ei tämä vielä tarkoita että munasarjojen vanhentumista, vaan sitä pidettiin vain huonona kiertona. Mutta kun kolmaskin yritys meni täysin puihin, alettiin puhua munasarjojen hiipumisesta ja vasta silloin tajusin itse kysyä tuota FSH:ta ja hiukan koholla se kuulemma oli. Ei siihen kukaan ole kuitenkaan mitenkään puuttunut. Ovat vain pyöritelleet päätään, että ei meidän tilanteessa oikein mitään voi tehdä. Jos ei muniksia tule niin ei tule. Eivät kai siksi ole pitäneet AMH:takaan niin tärkeänä.

Itse alan olla jo aika kypsä tuon klinikan toimintaan (vaikka onkin yksityinen), mutta ei oikein voida sitä vaihtaakaan (pitkä juttu, selitän ehkä joskus). Mokasivat siittiöiden pakastuksen ennen mieheni syöpähoitoja, minkä vuoksi inssejä ei voitu tehdä ollenkaan ja mahdollisuus täysbiologiseen sisarukseen ovat pienet. Mitään muutoksia ei koskaan räätälöidä henkilökohtaisesti vaan mennään niillä menetelmillä kuin aina ennenkin - huonoin tuloksin. Tyroksiinikin piti vaatimalla vaatia ja sitten on aina niin hankala potilas -olo. Eivät tunnu oikein olevan ajan hermoilla. Flareupit, PICSIt, gonapeptyl jne tuntuvat olevan täysin utopiaa tuolla.

Mutta toisaalta, en tiedä olisiko siitä AMH:sta sen enempää hyötyä, jos kerran asialle ei mitään voi tehdä.

Ei ovulaatiota vielä tänäänkään, joten kierto venyy entisestään ja meidän vika ICSI siirtyy toukokuulle. Ottaa juuri nyt niin paljon päähän, että oon valmis heittämään hanskat tiskiin koko hoitojuttujen kanssa! Jos toukokuun hoito joudutaan taas keskeyttämään huonon vasteen takia, uutta hoitoa ei keretä tekemään enää keväällä ja koko homma siirtyy suoraan elokuulle :( Huomenna pitäisi mennä keskustelemaan luovutussolujen käytöstä psykologin kanssa, mutta ei oiken ole intoa siihen, kun ei päästä eteenpäin tässä tahkoamisessa. Enkä oikein jaksa uskoa että luovutussoluilla tehdyt inssit toimisivat näiden munasarjojen kanssa, jos ei koeputkihedelmöityskään onnistu. Että tällainen päivä tänään.
 
Hei vaan kaikille. Sain nyt luettua ketjun läpi, olikin oikeastaan ainut ketju joka löytyi googlettamalla. Yritän vielä etsiä sen jonkun "vanhan" ketjun, josta puhuttiin tuolla alussa (ei enää löytynyt sivulta 7 ;))

Aloitin hoidot clomikuureilla viime kesänä, silloin ei paljon verikokeita otettu, ja ihmettelen nyt suuresti miksi. Olin jo silloin kertonut, että äidilläni alkoi vaihdevuodet 40v. Itse täytin tänä vuonna 40. Tulosta ei clomikuureista huolimatta tullut, vaikka aina oli johtofolleja/folli näkyvissä ja kaikki ultrissa muutenkin hyvin, ovulaatiokin hyvin säännöllinen ja löytynyt joka kerta. Nyt otatettiin vasta verikokeet FSH, prolaktiini ja AMH. FSH & prolakitiini normaalit, mutta AMH 0.2. Sain tietää AMH:n eilen. Olo on aika järkyttynyt, kuten varmaan jokaisella täällä olevalla on ollut. Jos tuo olisi otettu viime kesänä, olisin ehkä vielä päässyt julkiselle puolelle suoraan ivf:ään (ehkä). Nythään ei enää mitään toivoa julkisen puolen avusta ole.
Minulle ja miehelleni on suuri kynnys lähteä ivf hoitoon. Mies murehtii enemmänkin rahasta ja hoidon varmuudesta, eikä ole innoissaan siittiötesteistäkään. On muutenkin hitaastii lämpeävää sorttia. Minä taas olen äkkipikainen ja murehdin itse hormonihoidosta ja sen vaikutuksista kehoon ja mieleen. Sekä tietenkin mahdollisista riskeistä, nega testit (vaikka niihin on tottunut jo) ja km:t . Olisin kuitenkin jo varailemassa aikaa ivf suunnitteluun, jos saisin sysättyä mieheni sinne testeihin.
Hienosti täältä myös olen saanut infoa, mitä vitskuja ja hivenaineita pitäisi tilailla ja alkaa popsia. En ole tähän mennessä ottanut kuin gelee royalia ja D-vitskua +magnesiumia. Hiukan myös on aprikoitu kilpparin ja amh:n yhteyttä, itselläni on myös kilpparin vajaatoiminta ja Thyroxin lääkitys (kilppariongelmia myös äidillä ja siskolla) (TSH nyt 0.2 ja T4 15.9, T3 viimeksi mitattuna OK)

Hieman tuo DHEA pelottaa, vaikka mahtavaa, että AMH on sen avulla noussut normaalilukemiin. Itselläni on todella ohuet hiukset muutenkin, josko siitä vielä paljon lähtee, tarvisin jo peruukin ;)

Oliko niin, että jos ivf punktio päivänä ei olekaan kuin 1 solu ultralla näkyvissä, hoito voidaan muuttaa IUI:ksi? Yksityiselläkin puolella?

Kuuluuko yhteen ivf:ään myös tuo "ylimääräisten" solujen pakastaminen ja uusi istutus? Vai onko se jo "uusi" toimenpide, joka maksaa taas lisää tuhansia?

Tsemppiä kaikille siihen omaan hoitoon! Paljon onnea plussanneille :heart: Toivottavasti niitä plussia täällä näkyisi tulevaisuudessa enemmän!
 
Hiskias> Sulta on selkeesti menny jotain ohi :D Kyllä mä täällä käyn salaa teitä kurkkimassa ja pitämässä peukkujani. Kellun itse jossain välitilassa. En todellakaan koe että olisin plussan puolella ja että olisi perheenlisäystä edes luvassa. Tää on vaan pirusti pitkittynyt kierto ja julmetun loputon piinapäivien jatkumo.

Äiti Seiskanelonen> Kyllä se on juurikin niin että yhden follin kanssa ei punktioon usein lähdetä (se on kallista, kivuliasta ja pakottaa parin päivän PALKATTOMALLE saikkarille) Alkioiden pakastus maksaa ja maksaa melkein tonnin myös jokainen sulatuskerta. Eli yhdelle yksityisen normaalille ivf kierrokselle tulee hintalapuksi sellanen 3500-4500e riippuen montako passia saadaan... meillä olis ollu kolmeen siirtoon mutta kaksi pas siirtoa onnistuttiin tekemään. Siihen vielä lääkkeet eli maksukattoon menee vaan stimuloivat lääkkeet eli omavastuu noin 700 mutta sitten tulee päälle lugesteronit jotka voi olla jopa 200 per kierros. Hintaa tulee siis aika rutosti, mutta itsellä se oli helppo päätös vaikka olen todella pihi. Minulle terapeutti tokaisi että se on aika pieni summa mielenrauhasta... Jos saat sillä koko loppuelämäksesi sen tunteen että ainakin yritit kaikkesi silloin kun pystyit, niin ei se summa silloin niin suuri ole.

Meille ei se hoitokierros tuottanut haluttua tulosta... kuten ei kaksi julkisella tehtyä kierrosta sitä ennenkään.

Olen edelleen syömättä viljoja, enkä myöskään niitä aloita koska maha menee ihan linkkuun jos menen sitä syömään. Uskon omalla kohdalla että kilpirauhasen tulehdus on voinut tehdä hyvän "buustin" juuri sopivaan kohtaan ennen viimeistä hoitoa. Käytin myös niitä dhea pillereitä, mutta solujen määrä ja laatu romahti niiden jälkeisessä punktiossa.. Toisaalta sieltä löytyi nyt sitten se yksi ja ainokainen joka on koskaan mun kropalle kelvannut... eli tiedä sitä sitten...

Tänään on alkanut valtavat alavatsakivut ja pidän nyt vaan päätä kylmänä ja yritän tuudittautua siihen että ne on vaan venytyskipuja tai jotain... Takaisin hoitoihin en enää palaa, joten sitten jäämme kaksin ja otamme niitä sijoituslapsia jos vaan siihenkään kelvataan :)

TSEMPPIÄ emännät... Mä tuun teitä tänne katselemaan ajoittain... Toivottavasti te häviätte täältä pikkuhiljaa... Silleen siis hyvään suuntaan!
 

Yhteistyössä