Alhainen anti-Muller hormoni ja ivf

83Yrittäjä: No minusta se on ihan hyvä asia, että voidaan muuttaa suunnitelmaa kesken kaiken. Aika paljon maksaa tuo pakastus ja sulatus.
Itse olen pähkäillyt, että yhteen ivf:ään vois riittää 4000 + lääkkeet. Onkohan siinä eroa, onko pitkä vai lyhyt kaava tuossa ivf:ssä, hinnan suhteen?
Mites tuo lugesteron, olen sitä käyttänyt, mutta mun luget ei nyt juuri kahtakymppiä maksanut. Pitääkö niitä käyttää jotenkin sitten enemmän kuin clomikierroissa??

Tietenkin saan tietää näistä lääkäriltä, jos joskus sinne asti päästään, mutta kun nuo kaikki kysymykset nousi esiin juuri nyt. Pakko olis olla jotain pohjatietoa miehellekin esittää kun näistä jutellaan. Onko kukaan koskaan saanut mitään prosenttiarvioita, monelleko alhaisen amh arvon omaavalle on tullut tulosta vielä omilla munasoluilla tai
lahjoitetuilla? Luulisi jossakin päin maailmaan näitäkin laskettavan.

Ihana tarina myös täällä: Low AMH .16 and Pregnant Naturally - BabyCenter

Ja ote jonkun blogista, perustuen tanskalaiseen tutkimukseen: At present, routine measurement of AMH level as a “fertility check up” in young women is not useful. This study clearly shows that young women with low AMH levels did not have a decreased chance of conception compared to women with normal AMH levels.
 
Viimeksi muokattu:
lempiviola olenkin kuullut tuosta ja joillakin käsittääkseni voidaan käyttää kierron lopussa pistoksia samaan tarkoitukseen.

neitoperho tervetuloa! :) Mulle on tehty kolme lyhyttä kaavaa ja neljä pitkää kaavaa. Yhdessä lyhyessä kaavassa solut eivät millään kasvaneet vaikka oli suuret annokset, joten tehtiin inssi. Kummallakin kaavalla surkea lopputulos, mutta ainut raskauteni (kohdunulkoinen) alkoi pitkän kaavan tuoresiirrosta. Kahdessa lyhyessä kaavassa saatiin aikaseksi vain yhdet alkiot tuoresiirtoihin, mutta ne oli ykkösluokkaa, kun pitkissä kaavoissa parhaat oli kakkosluokkaa. Pergoveris+Gonal-f yhdistelmä tai Menopur molemmat ollu ihan hyviä. Pergoveriksessa ja menopurissa on FSH:n lisäksi LH:ta, joka vaikuttaa folleihin niin, että FSH vaikuttaa niihin paremmin. Oon lukenu, että aika huonot prosentit meillä matala-amh porukalla raskautua.. Luovutetuissa saumat on jo paremmat. Tsemppiä!

Hiskias en oo kokeillu sitä. Mitä oot lukenu siitä ja mitkä kokemukset?

äiti seiskanelonen kannattaa pitää kiirettä, jos meinaatte vielä keretä tekee hoidon. Mulla on pari kertaa tehty punktio vaikka folleja ollu vaan kaksi ja kummallakin kerralla olemme siirtoon pääseet. Yhdellä kerralla näkyi vain yksi folli, joten tehtiin inseminaatio.

yrittäjä onko sulla yksi vauvanalku siellä masussa?
 
HalleB: Minä kun ajattelin, että pitäis noita DHEAta ja muuta popsia pari kuukautta näin ensi alkuun. Ja sitten ehkä ivf. Meinaatko, että ne follit loppuu kokonaan? Viime vuoden lopulla otin pelkästään clomeja, 2 tab päivässä, ja olikin jo kaksi follia kypsymässä. Jotenkin tuntuu, että vielä tulisi hormoneille vastetta, että siinä mielessä pitäisi varmaan pitääkin kiirettä. Tehän olitte jo lahjasolujonossa, eikös?
 
^monesti tässä meidän ongelmassa clomeilla tulee reagtiota, kuten mulla, mutta pistokset ei toimikkaan. Me jonotettiin pitkään ja päästiin hoitoon yli vuos siitä, kun mentiin jonoon. Eka luovarihoito oli siis tammikuussa ja PASsia yritetään seuraavaan kiertoon.
 
Amh tekee sen että ei niitä soluja juur saada ja ikä valitettavasti vaikuttaa solujen laatuun. Esim kromosomipoikkeavuudet yms. Ehdottomasti hetimiten juttelemaan klinikalle, sillä se ei vielä paljoo maksa.

lugeja käytetään tuoresiirroissa aika ronskisti enempi. Mulla meni pahimmillaan 800mg päivässä.

Mut klinikka toivottavasti antaa hintahaarukan. Äläkä tuossa tilanteessa suostu kun max yhteen inssiin mis voidaan kokeilla miten kroppa vastaa piikkeihin. Muu on rahan tuhlausta mun mielestä... näin jälkikäteen ajatellen.

pitkää kaavaa suositaan julkisella ja lyhyttä yksityisellä. Lyhyellä tulee yleensä kuulemma vähempi soluja, mut ne olis olevinaan laadukkaampia. Mene ja tiedä sitte... meillä tuli onnistuminen päin persausta menneellä pitkällä kaavalla. Vähän ja huonoja soluja ja joku hormoonisotku elimistössä meneillään niin että lääkärit raapi päätään. Mut onneks tehtiin siirto.
 
äitiseiskanelonen, toivottavasti saat miehesi suostuteltua lääkärikäynnille. Jos sattuu hyvä lääkäri niin hänen on helpompi selvittää objektiivisesti tilanne kun että sinä käyt sitä läpi. Suosittelen kuten muutkin että mahd nopeasti pääsette tositoimiin (jos se siis on mahdollista että käytätte yksityistä). Sen dhean ja lisäravinteet voi toki heti aloittaa, vitamiineista on hyötyä mutta lääkärit eivät oikein niiden vaikutukseen vanno.

Meille on tehty lyhyttä kaavaa (yksityisellä) ja sitten tosiaan clomilla aloitetut stimulaatiot on vaihtuneet insseiksi huonon vasteen takia. Lääkärini pelkäsi että pahimmassa tapauksessa pitkä kierto lamauttaa kokonaan munasarjojen toiminnan eikä sitä suositellut. Yrittäjä sanoi että inssit on rahan haaskuuta, sanoisin että ennemmin ajan hukkaa. Samalla soluja kannattaa ravita niillä dhea etc. Meillä inssi maksaa 5% ivf:n hinnasta, sanoisin että se on suorastaan halpaa. Ja tämä siis kun lääkekatto on jo tullut täyteen.

Tilastoista amh-tapauksissa en osaa sanoa, eivät varmaan lääkäritkään kun tämä on aika uusi juttu. Kyllähän meidän ketjussa on tosi onnellisia esimerkkejä että vaikka kaikki tuntuu menetetyltä niin viimeisellä mahdollisuudella kaikki menee hyvin :)
 
  • Tykkää
Reactions: Malsu
Mä yhdyn muiden neuvoihin äitiseiskaneloselle, eli hoitoihin vaan pikapikaa jos vaan mahdollista... Mulla kans aina jotain tuntuu munasarjoissa kasvavan enkä sen takia olisi uskonut että olisi jotain pahemmin vialla, mutta niin vaan on FSH- ja AMH-arvot päin peetä.

Täällä odotellaan menkkoja, huoh... Viimeiset kierrot olleet 22-23 päivää, mutta tottakai nyt venähtää kun pitäisi hoidot aloittaa. Nyt menossa kp 24, ja kaksi viikkoa sitten perjantaina näkyi ultrassa että ovis olisi jo ollut (tai mun teoria on, että folli on taas kasvanut liian isoksi eikä ole irronnut ollenkaan - eli kierto sekoaa eikä hajua koska vuoto alkaa).
 
Älä Yrittäjä menetä toivoa! Mullahan oli alussa ihan hirveät kivut ja yhä edelleen kipuilee "menkkamaisesti" melko usein. Toisilla on, toisilla ilmeisesti ei niin kovia, mutta se ei meinaa vielä mitään, että sattuu! (Mun tapauksessa sitä, että kaikki on hyvin.) :p Aina mäkin vieläkin pelästyn, kun tulee kovempia kipuja, mutta tähän mennessä se ei ole mitään tarkoittanut. Lääkäri mulle sanoi, että lähinnä, jos alkaa jatkuva kipu, jota ei saa Panadolillakaan pois + vuotoa, pitää huolestua.

Pari kyseli parhaita kaavoja ja lääkkeitä, joten toistan tän meidän menestysreseptin:
1. Dhea, että saatiin ekaa kertaa laadukkaita alkioita (sitä ennen saatiin vain hitaita, jotka todennäköisesti kuoli kohtuun heti)
2. Flare up -hoitoprotokolla (lyhyt kaava mutta heti alusta asti jarruna Synarella), jolla saatiin multakin irti samaan aikaan kypsyviä folleja parhaassa kierrossa 11. Aiemmissa kierroissa meni välillä inssiinkin, kun johtofolli kasvoi liian nopsaan ja muut surkiot jäi liian pieniksi. 5-6 folleja ennen Dheata saatiin irti.
3. Kortisoni, jolla saatiin kiinnittyminen onnistumaan ja pysymään. (Liittyy mulla todennäköisesti olevaan keliakiaan ja/tai psorioasikseen.)
4. ICSI:stä siirrytiin takaisin maljahedelmöitykseen, koska sillä meille oltiin saatu ainoat laatualkiot. Joskus pitää tehdä uskaliaita päätöksiä, kun näkee, että tulokset on odottamattomia!

Sillä meille saatiin vikassa omien solujen hoidossa aikaiseksi 1 hyvä alkio - ja se alkio potkii mua just nyt tosi kovaa. Raskausviikkoja tulee nyt 21, joten vielä ei olla ihan turvassa, mutta kaikki hyvin tähän asti. <3

Mitä tekisin jälkikäteen toisin? No, hakeuduin lääkäriin jo vähän päälle puolen vuoden yrittämisen jälkeen, joten sitä tuskin voisi aikaistaa, mutta jos olisin tiennyt tämän, en olisi suostunut syömään vuotta clomeja ja femarineja ja yrittämään niiden avulla. Vaatisin AMH:n ottamisen heti alkuun... Ja ehkä sit olisin mennyt aiemmin yksityiselle, mutta ei meillä silloin ollut siihen rahaa, joten hyvä puhua.

Ja Hiskias, olen tosi onnellinen siitä haamuplussasta! Tuntuu jotenkin toiveikkaalta, vähän niin kuin se mun kaksosten kiinnittymisyritys, kun hcg nousi 6:een. Jos se olisi joku merkki! Pidän sormia ja varpaita ristissä pasia varten!
 
Olen ihan täsmälleen samaa mieltä Malsu, tuo AMH pitäisi olla ekoja verikokeita kun lääkäriin menee. Tosi paljon onnea raskautumisesta! :heart:
Mä yhä mietin kaikkia vaihtoehtoja, jotka myös miehen kannalta olis ok. Jos nyt koittais kerran sitä ivfää omilla soluilla. Jos ei onnaa, menis luomusti vuoden verran ja koittais sitte vaikka lahjasoluilla (Riippuen nyt tietty miehenkin tutkimustuloksista).

Kiitos kaikille neuvoista :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Malsu
Ja lääkäri muistutti mua tänäänkin sitten vajavaisuudestani kirjeen muodossa. "AMH arvonne mukaan teillä on vaihdevuodet meneillään tai mahdollisesti jo loppumaisillaan". No mutta kiitos tosi paljon tästäkin tiedosta :(

Lueskelin kyllä aiemmin, että alhainen amh voi myös liittyä d-vitamiinin puutokseen. Netistä tilattu vitexit, ubikinot ja dheat sekä omega3:sta. Sen lisäksi gelee royal, d-vitskut ja magnesium. Foolihappoa jostakin (eiks greipeissä ole?). Luulisi näiden droppien auttavan. Mieskin lupasi ens viikolla varata testiajan.
 
Onpas täällä vilkasta ja minä laiskuri en ole jaksanut kirjoittaa, kun duuni on vienyt musta kaiket mehut :headwall:. Onneksi on välikierto, tuskin tässä vauhdissa olisin edes lääkkeitä muistanut ottaa…

Lempiviola, joo, musta tuli estrogeenilla liian ”naisellinen”. Tunnetilat meni niin äärilaidasta toiseen niin, että olin itsekin saada hepulin. Mitkään muut hormonit ei muhun vaikuta mitenkään, paitsi tuo iljetys estrogeeni. Olen ilmeisesti luontaisesti vähäestrogeeninen :D. Joko sun kierto alkoi?

Äiti seiskanelonen, Tervetuloa tänne jutustelemaan :flower:. Kuulostaa niin tutulta tuo ”hitaasti lämpiävä” mies. Meillä kävin niin, kun ekan kerran IVF hoitoon olisi päästy, niin mies rupesi hannailemaan ja siinä menikin sitten 4 vuotta hukkaan. Tsemppiä hoitoihin!

83yrittäjä, ei multa mitään ohi ole mennyt, päinvastoin, kävin urkkimassa sun ultrakuulumiset tuolla toisessa ketjussa kun et tullut niitä tänne raportoimaan. Mukavaa kun tulit tänne kirjoittelemaan =). Pidän peukkuja sun vatsakivuille, että ne olis ”normaaleja”.

Halle, mites siellä, joko kierto on alkanut? Täällä ei vielä, mutta ihan kun tänään olisin ollut havaitsevinani tuhrua. Jos se sitä oli, niin max 3 päivää ja menkat ovat täällä. Tämä on se vkl kun niiden pitäisi "oikeesti" alkaa, mutta hoito niitä hieman siirsi, mutta ans kattoa, tämä mun kroppahan on niitä ennenkin veivannut oman tahtonsa mukaan tähän "vakipaikalle" :p

Malsu. Mukavaa kun käyt täällä välillä meitä kurkistelemassa :heart:.
 
  • Tykkää
Reactions: Malsu
Täälläkin työstressi syö kaiken elämän. Ja sen lisäksi ei edelleenkään tapahdu hoitorintamalla mitään :mad: Voi että kun pännii, kerrankin olisi ollut selvät sävelet niin tottakai kierto menee just silloin sekaisin. Soittelin jo perjantaina polille. Sovittiin että katsellaan vielä viikonloppu ja jos maanantaina ei ole menkat alkaneet, niin sitten pitää jo tehdä jotain. Kai se on sitten terolut-kuuri edessä eli hoito siirtyy parilla viikolla. Tätäkö tämä nyt sitten on?
 
Tsemppiä teille työstressin uuvuttamille Hiskias ja Lempiviola! Alkoipa sun kroppa nyt kenkkuilemaan. Harmi jos hoito siirtyy mutta toivottavasti vain parilla viikolla. Estrogeenikö tätä pidensi? Eikö vieläkään ole alkanut vuoto? Mä en muista mitä mun kroppa sen Zumenonin kanssa teki mutta muistelen että jotenkin sekaisin kyseinen kierto meni. Jatkatko vielä sitä estrogeeniä?
Hiskias, sullako alkaa nyt hoito? Tsemppiä sitten tositoimiin :heart:

Mulla pitäisi viikon päästä alkaa uusi kierto. Kun tämä oli inssikierto niin toiveet on jo tulevassa. Pohdin tässä nyt että menisinkö heti seuraavasta kierrosta sillä flareup-kaavalla vai pitäisinkö taukoa. Jotenkin tuntuu siltä että tauko olisi kropalle hyvä mutta sitten meillä on seuraavassa kierrossa reissu juuri tositoimien aikaan niin taukoa tulisi toukokuulle asti... oletteko te pitäneet aina taukoa? Ja jos olisi mahdollisuus niin tekisittekö suoraan seuraavaan kiertoon hoidon, jos edellinen on pehmeillä lääkkeillä? :)
 
Kiva kun kävit moikkaamassa malsu :)

Äiti seiskanelonen greippi saattaa heikentää joidenkin lääkkeiden vaikutusta, joten hoitokierrossa sitä kannattaa välttää. Kyllä munkin AMH-arvon perusteella olisi vaihdevuodet päällä tai jo ohi, mutta niin vaan vielä kierto toimii säännöllisesti.

Hiskias musta taas tuli hirmu mukava, kun käytin estrogeenia :D
Mulla alko tuhru ja kivut jo torstaina, mutta kunnon vuoto alkoi eilen. Mites sulla?

lempiviola ähh..noinhan siinä monesti käy, että ne ei ala kun pitäis :headwall:

Voimia teille työpaineiden keskelle!

Jonnuli eikun vaan uuteen koitokseen suoraan, jos pää kestää! Sit saa jäädä kesälomalle :)

on: mulla tosiaan vuoto alko eilen ja ensviikon tiistaille on ultra-aika varattu.
 
Hiskias, 4 vuotta! No voi huhhuijaa. Se on pitkä aika. Toivottavasti teillä nyt kuitenkin tärppäisi jo seuraavasta hoidosta. Kai sellainen vielä tulee (?)

Ai niinkö HalleB, hyvä tietää. Pitääkin sitä sitten kysellä tarkemmin, jos hoitoon päästään/mennään, että mitäkö pitäisi varoa sitten ruokavaliossa. Kai pitää foolihappoa sit yrittää jostain muualta bongata. Mites siis, jos kierto on sama kuin aina ennen, menkat samanlaiset, niin mistä vitsistä voi päätellä, että vaihdevuodet olis sitte jo iskeny(?). Nuoko asiat sitten puhuu sen puolesta, ettei vaihdevuosia vielä ole?
 
äiti seiskanelonen pitäis tehdä laajemmat verikokeet. Mitata FSH, LH, Estrogeeni, progesteroni yms. jotta sais selville millainen oma hormonitoiminta on. Jos kierto vielä pelaa, niin kyllä siellä ovulaation pitäisi vielä tapahtua(voi toki olla kiertoja jolloin ei). Sit pitää muistaa, että jokainen kierto on erilainen ja nuo (muut kuin AMH-arvo) voi vaihdella eri kierroissa. Esim. mulla oli reilu vuos sitte FSH 15,5 ja nyt joulun alla 8,6 eli tää jälkimmäinen on ihan normaali. Sit, kun nää follit on meikäläisillä vähissä, niin niiden laatu voi olla huonompaa.
 
HalleB: Joo no unohdin mainita, että nuo on kaikki normaaleja, mitä muita sit onkin otettu (kuulostaa tutuilta noi termit). Että ainut oli toi AMH, mikä ei ollut viitteissä. Ja ymmärrän kyllä, että arvot varmastikin vaihtelee ihan kierronkin eri vaiheissa ja kierrosta toiseen. Ja ovulaatio kyllä on lääkärin mukaan tapahtunut, ei nyt verikokeita oo otettu, mutta näin sanonut ja joka kuukausihan siihen tikkuun kauniisti viiva piirtyy. Että kaikki pitäs kaikinpuolin olla ihan OK. Ja yksi synnytyskin on ollut vasta 3.5 v sitten. Että siinä mielessä mä en kyllä tunnista vaihdevuosia mitenkään edes alkaneeksi :( Tai sit en vaan halua tunnistaa...
 
Jonnuli, menoksi vaan uuteen hoitoon. Kyllä sitä taukoilla ehtii myöhemminkin :D

Halle, samoissa mennään :attn: - kierto alkoi tänään!

Äiti seiskanelonen, pasiin tässä tähdätään, mutta edellisen hoidon alkiot eivät kestäneet sulatusta - saapi nähdä kuinka nyt käy. Jollei nyttenkään, niin sitten ollaan tienristeyksessä: mennäkö yksityiselle vai luovuttaa jo. Mullakin luonnollinen kierto kyllä toimii, vaikka amh oli surkeat 0,3, solujen laatu vaan on mitä on.

Huomenna sitten Zumeja ja Prednisolonia naamaan. Mulla zumejen vaste limakalvoon ei ole mikään huipuhyvä, että ans kattoa kauanko kasvatteluun menee aikaa.
 
Jonnuli, tsemppiä loppukiertoon :) Ja kiitos kysymästä, ei ole vuoto alkanut, aloitin tänään terot ja jatkan vielä estrogeeniäkin. Varokaa naishormonihirviötä :vampire: Tämä viikko siis tuplatabletteja ja ensi viikolla toivottavasti menkat + stimulaatiot! Vielä ehtii ennen pääsiäistä. Ei tämä varmaan estrogeenistä johtunut, kasvanut folli taisi muuttua kystiseksi eli ei puhjennut, ja kroppa ei nyt tajua mitä pitäisi tehdä.

Hiskias ja HalleB, onnea molemmille matkaan uuden kierron myötä :) Täällä alkaa taas tapahtua :) HalleB, sulla on ollut kyllä aikamoinen ero FSH-arvoissa, tuo tavallaan lohtua että arvo voi välillä olla parempi.

Äitiseiskanelonen, tuommoiset vaihdevuosipuheet on mun mielestä aika ajattelemattomia lääkärin suusta. Alle nelikymppisillä ei ymmärtääkseni pitäisi käyttää termiä vaihdevuodet ollenkaan vaan kyse on ennenaikaisesta munasarjojen vajaatoiminnasta. Ja jos kuukautiset vielä tulee niin silloin voi vielä vähemmän puhua vaihdevuosista. Kuukausi sitten itselleni tulleessa kirjeessä luki lääkärin lausunto "AMH on alle 0.2 eikä inseminaatioista ole hyötyä, mutta ota yhteyttä polille niin keskustellaan muista hoitomuodoista".

Nyt kun juttelette noista labratesteistä, niin minkäslaisia estrogeeniarvoja teillä on muuten ollut? Mulla oli E2 0.06 (kp 2), alaraja oli 0.05. En tiedä mitä sen pitäisi alkukierrossa olla?
 
Lempiviola: Ei tuokaan nyt niin mieltä ylentävä posti ollut. :( Oli siinä sentään kehoitus tulla juttelemaan muista hoitomuodoista. Mutta sulla siis oli myös muita huonoja arvoja?

Mulla verikokeet otettiin kp6. E2 = 0.2 , FSH = 8.2 ja prolaktiini = 82. Näistä tämän jälkimmäisen lääkärin (mua siis "hoitanut" 2 eri lapsettomuuslääkäriä) mielestä vain AMH ja prolaktiini arvoilla on väliä. En kyllä ymmärrä mitä prolaktiinilla on niinkään tekemistä hedelmöittymisasian kanssa. Ymmärtäisin sen liittyvän maidon tuotantoon ja se on aina ollut heikko (esikoiselle ei maito riittänyt juuri ollenkaan, joten imetystä oli vain n. 1 kk). Oliskohan se tarkoittanut jotain muuta koetta....

Lempiviola, tuo on kai ihan suht ok arvo tuohon kp2 vaiheeseen (vaikkakin alarajan tuntumassa).
 
Äiti seiskanelonen piti tulla äkkiä kommentoimaan, kun niin suututtaa toi sun lääkäri. Siis FSH pitäisi ottaa kierron päivinä 2-5 ja sulla otettu kp6 ja silti se on normaalin rajoissa(alkaa nousta ovulaation lähestyessä). Jos FSH on toistuvasti yli 40 ja kuukautiset puuttuu, niin sillon voi alkaa puhua vaihdevuosista. Onko se sun lääkär yksityinen vai julkinen?
Prolaktiini vaikuttaa myös eli jos se on liian korkea, niin ovulaatio voi jäädä tapahtumatta ja siihen on hyvä lääke jolla arvo saadaan alas ja kierto alkaa taas toimimaan. Sulla arvo on matala.

lempiviola kiitos! :) tsemiä sulle myös!

Hiskias kyllä me molemmat saadaan kyytiläiset! Sovitaan niin :)
 
Kiitos HalleB kommenteistasi. Ihanaa kun joku osaa kommentoida noihin arvoihin jotain, kun itse just en tiedä muuta kuin että ovat viitteissä. Se just olis kiva tietää jos joku on alarajalla tai ylärajalla niin että mitä se tarkoittaa (onko huono vai hyvä). Mulle soitettiin erikseen, kun lähettävä lääkäri ei ollut tiennyt kokeiden "vaatimuksista" , että tuo FSH pitäs ottaa kp 2-7. Ja kun oli kp6, ei tarvinnut vaihtaa varattua labra-aikaa. Ehkä tuo on sitte eri ajoitus eri labroissa, tiedä häntä. Mutta ymmärsin kuitenkin, että on ihan normaali arvo.

Olen vaan käynyt tuolla yksityisellä (Mehiläinen). Pitääkin miettiä, mihin varaan seuraavan ajan.
 
Äitiseiskanelonen, joo mulla on myös FSH-arvo päin peetä, 14.8. Sain sen tuloksen ensin ja pelkästään tuon perusteella siirryttiin heti IVF-hoitoihin. AMH-arvo (alle 0.2) sitten kruunasi kakun, mutta ei mulle mistään vaihdevuosista ole puhuttu, ainoastaan hiipuvista munasarjoista ja alentuneesta munasolukapasiteetista.

Mun labrasarja oli seuraavanlainen (kiertopäivä 2):
FSH 14.8
AMH alle 0.2
S-PRL 257 (102-496)
S-E2 0.06 (0.05-0.61)
S-LH 7.8 (2.4-21.6)
Keliakia S-tTGAbA 0.2 (0-7)
Kilpirauhasarvot: P-TSH 2.5 (0.27-4.2); P-T4-V 17.8 (11-22)
 
Mä en tajua noista arvoista kauheesti mitään, itselläni ne oli 2 vuotta sitten FSH 6,4 /
LH 4,0 / TSH 0,98 / AMH 0,3

Eka päivä lääkkeitä takana. Hermokiukku meinasi iskeä jo iltapäivällä (heh, pikkasenko olen luulotautinen ei se 1 zume nyt mitään voi vielä vaikuttaa). Pissillä on pitänyt juosta vähän väliä aamusta saakka ja nyt ilta on mennyt juodessa, kerrassaan kamala jano. Varmaan kortisonin epämukava sivuvaikutus... Mikähän siinäkin on, että vuodan kun seula? Ja tämä näyttää toistuvan aina IVF kierron jälkeisen taukokierron jälkeen. Muuten menkat on nykyän tosi minimaaliset. Luulisi, että se suurin vuoto tulee heti IVF kierron jälkeen, mutta mullepa ei, vaan vasta aina tämän seuraavan :headwall:. Seuraavaksi siirryn sitten kauhistelemaan zumejen sekoittamaa kiertoa ;). Ei ole helppoa ei :p. Ai niin, sain ultra-ajankin jo tänään, se on ilmeisesti aprillipilaa, kun osui aprillipäivälle. Mahdollinen siirto olisi sitten perjantaina 4.4.

Mukavaa viikkoa kanssasisaret :heart:
 
Lempiviola, sulleko ei mitään kilpparilääkitystä ehdotettu? Mulla oli tuo sama TSH arvo, ja mulle sitten lääkitys siihen. Tosin mun T4 arvo oli ihan matala kans, joka puolsi vajaatoimintaa. Mutta mitä oon lukenut, niin lääkitystä voi aina kokeilla, josko arvot tasaantuis ja olo parantuis. En nyt yhtään tiedä onko sulla mitään oireita edes. Mutta asia mitä kannattaa miettiä. Ja sun tilanteessa (kun vain toinen arvo viittaa vajikseen) pitäis myös ottaa vasta-ainekokeet (t3 kokeita). Hiskiaksen TSH arvo näyttää hyvältä.

Ei tuo mies sitte saanut aikaiseksi vielä itselleen soitella testiaikaa. On vähän kuumeessa ja flunssassa, joten pitäis varmaan ymmärtää. Mut itse kun ei jaksais mitään odotella...

Aprillipäivään on enää pari viikkoa, joten ihan kohta Hiskias alkaa tapahtumaan :) Toivottavasti kaikki menis ihan nappiin.
 

Yhteistyössä