~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Moi! Mulla ollu ihana päivä. Pääsin tytön kanssa ulkoilemaan ja jäätävää puuskutusta ku rattaita lykkäsin. Siis ihan kuin oisin täysin rapakunnossa:ROFLMAO: No asiat saatiin hoidettua, kortit tehtiin ja postiin vietiin...jospa vielä ajoissa ehtisivätkin. Vain yhden laatan heitin tässä illalla.

MyMa, Aivan huippua ku sokeriarvot kohdillaan(y) Olin siellä ultrassa niin selaisin, etten tajunnut kysyä LA:ta, enkä oo sitä.itsekään laskenut. Kysyn sitten kun seuraava ultra on.

Bridge, jotenkin samaistun sun fiiliksiin. Ollu vähän enemmän ja vähemmän alakuloa itsellänikin. Olen kovasti miettinyt syytä, mutta en keksi muuta kun nämä hormonit ja jonkinmoinen alkuhämmennys...kyllähän taustalla vaikuttaa koko hoitotaipale, onhan se selvä...sitten kun yhtäkkiä taas onkin realistista onnistua, ei osaakkaan iloita:oops:toivon tosissani, että tämä pikkuhiljaa tästä. Ja kyllähän se helpottaa, varmasti❤

Mun maha kasvaa hurjaa vauhtia....on tietenkin turvotusta suurin osa, mutta kyllä tuo kohtukin on jo paljon noussut ja nostaa tätä muuta turvottavaa röllykkää ylöspäin. Dobblerillakin etin eilen ihan liian alhaalta...lukemat sain näyttöön häpyluun ja navan puolivälistä:eek:...edelleenkään en saa sykkeitä kuulumaan ku pikku pikku hetkiseksi ja ne häipyy. Fyysisesto olo on jo vähän ahdistava ja täysi...ja joo, olen kyllä saanut jo kilojakin ihan tarpeeksi viikkoihin nähden. Ahdistus kun ei vaatteisiin enää mahdu. Mammahousut pakko hankkia, mutta vielä ennen seuraavaa ultraa en kyllä hanki yhtään mitään.

Molly, hyvältä kuulostaa, kyllä siellä pieni kehittyy, aikaiset viikot vielä...ens ultrassa jo pikkutyyppi siellä sykkii❤
 
Eiköhän siis pistetä jatkoketju pystyyn kun eka vauva syntyy? Taitaa olla Roxanne seuraavaksi vuorossa :D.

Ai kamala, toi Siidan (ja muidenkin) pahoinvointi kuulostaa kamalalta. Silloin alkuraskaudessa tuli toivottua kunnon pahoinvointia että olisi todella tuntenut olevansa raskaana, mutta nyt jälkikäteen voi olla tyytyväinen että säästyi yrjöilyltä ja muiltakin ikäviltä oireilta. Ja hyvä Siida että fiilikset ovat lähteneet nyt nousuun (y).

Molly3 voi ei mitä piinaa! Pidetän peukkuja että uusintaultrassa näkyy oikeankokoinen alkio sykkeineen. Kylmiä hermoja nyt vaan sitä odotellessa.

MyMa hyvä että sokerit oli reilassa ja kaikki muukin hyvin!

Kiuski isyyspakkaukseen tuli nyt kaikenlaista pientä teemalla ”isän ja tyttären yhteisiin hetkiin”, eli nukkumiseen, kylpemiseen ja syömiseen liittyviä juttuja (yöpuku, huppupyyhe, tuttipullo, ensilusikka, ruokalappu jne.), kirjoja (mm. soiva tuutulaulukirja, rapiseva ensikirja, Isän ja tyttöjen lettikirja ym.), vaippoja, puhdistuspyyhkeitä, vauvan peltorit (mies on musiikkimiehiä), futisaiheista vauvakamaa (mies on myös jalkapallomiehiä) ym. Iso osa tavaroista on sellaisia, joita vauva tarvitsisi muutenkin, mutta näin nyt oikein vaivaa että löysin nimenomaan miehen näköisiä tavaroita. Mitään huumorijuttuja tai viinoja ja sikareita en hankkinut, koska ne ei ole miehen/meidän makuun. Pakkauksen tarkoituksena on tehdä vauvantuloa konkreettisemmaksi myös miehelle ja tuoda isän roolia perheessä ja vauvan arjessa näkyväksi ja tärkeäksi. Pakkauksesta tuli mun mielestä tosi kiva, ja uskon että mieskin tykkää!

Jännä kyllä nähdä miten eri lailla me odottajat suhtaudutaan raskausajan ruokavaliosuosituksiin. Itsehän olen ollut suorastaan neuroottinen ja jättänyt syömättä raejuustot, fetat, meetvurstit, ilmakuivatut kinkut ja kaikki, myös kypsennettynä :oops:. Ja myönnän sen nyt tässä, että olen käynyt myös toksoplasmoositestissä, koska olin varma että nappasin sen yhdeltä alkukesän ulkomaanreissulta, jolla tulin vahingossa syöneeksi raakaa kalaa ja salamia... :ROFLMAO:(Espanjassa eivät ymmärtäneet ollenkaan meikäläisiä rajoituksia, viiniäkin kannettiin eteen kun ”kyllähän sitä nyt vähän voi juoda”.) Ravintoloissakaan en ole välittänyt juuri käydä, kun en ole uskaltanut luottaa, että ruoka osataan tehdä odottajalle sopivaksi. Noh, eipä aikaakaan kun saa taas syödä mitä tykkää, panikoimatta. :D

Mulla on mennyt nyt pari päivää vauvan liikkeitä hermoillessa, kun on ollut huomattavasti normaalia rauhallisempaa. Monta kertaa olen suunnitellut lähtöä äitiyspolille, mutta hillinnyt sitten itseni kun liikelaskennassa on joka kerta se kymmenen liikettä tullut täyteen. Liikkeitä on kyllä ollut huomattavasti vähemmän kuin normaalisti ja ne ovat olleet pienempiä ja vaimeampia. Olisiko vauva kääntynyt jotenkin niin että potkut ovat suuntautuneet enemmän selkään päin? Tänä aamuna on onneksi ollut taas normaalia vilskettä. :love:

Millaisia liikkeitä ja kuinka paljon teillä muilla on? Mulla liikkeitä tuntuu normaalisti lähes koko ajan, mutta välillä on lepotaukoja. Nyt parina viime päivänä on ollut enimmäkseen hiljaista, mutta välillä on ollut aktiivisempaa liikettä. Kovin voimakkaita liikkeet ei ole koskaan, luultavasti siksi että vauva on laskeutunut jo hyvin alas ja istukka on edessä. Mulla ei siis todellakaan maha hytky eikä potkut satu mihinkään, niin kuin nettipalstoilta saa lukea. Liikkeet on edelleen sellaista kevyttä möyrintää ja pehmeitä potkuja, välillä tulee sellaisia vähän napakampia potkuja vasemmalle ylämahaan, jotka näkyvät myös päällepäin. Vaikka ultrattaessa lääkärit kehuvat aina että on niin reippaasti liikkuva vauva, mutta mä en yleensä tunne mitään :D. No, onhan noita hiljaisempia päiviä aina muutaman päivän välein, joten eiköhän nytkin ollut vain sellainen vaihe.

Kyllä tää raskaus on vaan piinaavaa aikaa! Koko ajan saa hermoilla ja jännittää jotain :ROFLMAO:. (Mutta samalla niin kamalan ihanaa :love:.)

Kesis 33+6
 
Bridge, uskoisin että ihan normaalejakin tuntemuksia nuokin. Kaikki reagoi raskauteen eri tavalla. Oli mullakin alkuraskaudessa pinna tosi kireellä ja tuli kiukuteltua koirille ja lapsellekkin jopa :oops: Nyt on olotila sen suhteen tasaantunut.

Siida, kiva että ulkona oot päässy käymään :) ja että muutenkin alkushokki mennyt vähän jo ohi. Mustakin tuntuu tässä raskaudessa, että oon alusta lähtien ollu ihan rapakunnossa.. En jaksa poikaa työnnellä rattaissa enää mäkiä. Loppumatka menee sitten puuskuttaessa. Kauhulla odotan miten tästä synnytyksen jälkeen saa ittensä kuntoon :ROFLMAO:

MyMa, hyvä että rasituksen tulokset oli ok! Munkin pitäs mennä, vähä jänskättää paastoarvo kun se oli viimeks 5.0 että pysyykö vielä rajoissa.

Kesis, mulla th viime käynnillä kysy että istukka varmaan mulla takana, kun näky niin selkeesti liikkeet ulkopuolelle. Ei oo kun edessä mullakin mut tosi selkeitä on silti. En tiiä miten päin kaveri tuolla on, mutta luulisin että pääalaspäin kun potkut tuntuu ylhäällä ja välillä on jo sitä alapäähän työntelyä ja rakon nyrkkeilyä mikä tuntuu tosi epämukavalta :unsure: Välillä on kyllä sellasta kevyempää liikehdintää myös. Ja toki niitä lepotaukoja vauva pitää. Mä sillon viime sypekäynnillä puhuin kätilölle siitä että tiedän loppuajasta panikoivani niitä liikkeitä. Kätilö sano, että mieluummin aina tarkistuttamaan kun jäädä odottamaan. Kuulemma niitä tulee, että illasta on mietity että liikkeitä ei tunnu oikein ja ajateltu yönyli vielä odottaa niin on käynyt huonosti. Mut sepä just kun mistä sen tietää onko vauvalla vaan normaali hiljanen hetki. Mutta jos sulla on kuitenkin se liikelaskenta tullu täyteen niin tuskin hätää on :) kannattaa kuitenkin aika matalalla kynnyksellä mennä näytille, vauvan hapetusarvoja kun ei mitenkään muuten nää kun käyrät ottamalla. Musta tuntuu että loppuajasta oon ite jokapäivä siellä käyrillä... :whistle::unsure:

Mä oon aikalailla noudattanu ruokasuosituksia. Oon kyllä uskaltanu välillä fetaa syödä, raejuustoa ja leikkeleet menee ihan normisti. Meetvurstia söin pojaltakin kun vasta loppuvaiheessa tajusin sen olevan kiellettyjen listalla.

Otin muuten OP:ltä sen vauvavakuutuksen kun sai vuodeksi ilmaseksi. Ei vielä ole päätöstä tullut mutta tuskin hylkäävää tulee kun ei edellisestä synnytyksestä kysyny mitään ja pojalta mulla ei raskausaikana ollut mitään ongelmia.

Caro ja 24+4
 
Oman päivän tärkein ensin: rakenneultrassa käyty ja kaikki hyvin! Tyttöä lupailtiin :love:Kiitos muuten vinkistä Kesis – pitääkin käydä kurkkaamassa löytäisinkö tuon lettikirjan täydentämään sunnuntaina antamaani pakettia. Mulla on valmiina Isin kulta -body ja äänenvaimennin-tekstillä varustettu tutti, pieniä vaippoja, vauvan käyttöopas -kirjanen ja kylpyöljy, mutta pyyhkeen, jonkun lelun ja jonkun sukupuoleen liittyvän jutun ajattelin ainakin vielä lisätä. Pitää tänään työpäivän jälkeen käydä ostoksilla, että ehdin vielä salaa pakkaillakin.

Voimia Siidalle ja kaikille teille pahoinvoiville! Juuri eilen mietin, että onneksi omat huonot olot jäivät taakse jo viikkoja sitten eikä mitään muita vaivoja ole vielä tullut tilalle.

Paitsi välillä aamulla töihin kävellessä alkaa alavatsaan pistää – ja viikonloppuna viiden kilometrin kohdalla. Mietin, voisiko johtua siitä, että rakko täyttyy. Onko muilla ollut samaa vaivaa? Mulla kun työmatkaan kuluu tunnin verran junassa ja kävellen, niin yleensä aamukahvi alkaa jo toimiston häämöttäessä painaa. Ja sama oli viikonloppuna, että lenkin puolivälin jälkeen alkoi rakon täyttyminen tuntua. Vauhdin hidastaminenkaan ei oikein auta, vasta se kun kokonaan pysähtyy.

Välillä myös huippailee ja tulee ihmeellisiä hengästymiskohtauksia, lähinnä reippaan jostain ylösnousemisen jälkeen. Niskatkin tosin saattaa olla jumissa ja niitä menen tänään verryttelemään hierojalle. Löysin ihanan paikan, jossa tehdään raskausajan hierontaa ja ostin ekan kokeilun jälkeen 5 kerran kortin eli käyn kerran kuussa maaliskuulle asti.

Täällä ilmoittautuu myös yksi supertarkasti ruoka- ja muitakin suosituksia noudattava. Meillä mies myös niin huolehtii kaikesta, ettei mikään vaan vaarantaisi pikkuista, että tasan tarkkaan on rajoitukset tulleet tutuiksi heti alkumetreillä. Ainoa, johon meillä suhtaudutaan leväperäisesti, on salmiakki- ja lakritsikielto – tai suositushan se kai ennemmin onkin. Niitä napsin välillä, kun verenpaineen noususta ei olisi kuin hyötyä ja ihan pienissä määrissä en jaksa huolestua ylivilkkausvaroitteluista. Kaupassa kuolaan aina juustotiskejä ja oonkin jo tilannut mieheltä, että kotiutumisen jälkeen paistaa mulle medium-naudanpihvin ja varaa jälkkäriksi herkkujuustoja :p

Jaaha, jos sitä yrittäisi sitten keskittyä töihin…

Xienna 20+3
 
  • Tykkää
Reactions: SalamaT
Caro87 olen kyllä samaa mieltä siitä että mieluummin matalalla kynnyksellä näytille kuin liian myöhään. Pariin otteeseen olen käynytkin käyrillä, kun mahassa on ollut selvästi hiljaisempaa kuin normaalisti ja liikelaskenta ei ole tullut täyteen, ja molemmilla kerroilla kaikki on ollut suorastaan erinomaisesti. Vauva on käyrillä ollut tosi reipas ja potkiskelua on kuulunut anturiin asti, mutta mä en ole niistäkään liikkeistä tuntenut kuin ihan murto-osan.

Mullakin liikkeet ovat kyllä ihan selkeitä, mutta ei voimakkaita, tai mitenköhän sen nyt sanoisi. Kun palstoilla porukka kuvailee, että ”maha hytkyy puolelta toiselle” ja ”potkut tekee kipeää” ja ”vatsa on mustelmilla” ja ”vauva pitää potkimisellaan yöt hereillä” niin en tiedä onko mun vauva vain rauhallisempi, vai vaimentaako etuistukka niin paljon, vai ilmaisenko mä asioita vain hillitymmin. Öisin en todellakaan herää liikkeisiin, mutta vessakäynniltä sänkyyn palattuani tunnen usein jotain pientä.

Naistenklinikalle kun olen välillä soitellut niin sieltä on sanottu että alle 35 viikolla riittää pienempikin liikemäärä kuin 10 tunnissa, ja että liikkeiden voimakkuudella ei ole merkitystä. Eli että voimakkaat potkut ja hennot hipaisut lasketaan ihan yhtä lailla. Kerran sain liikelaskennan täyteen mutta pyysin silti saada päästä käyrille, ja toisella kertaa kun liikelaskenta jäi vajaaksi kehottivat tekemään vielä yhden tunnin laskentaa ja jos sittenkään kymmentä liikettä ei olisi tullut täyteen, olisivat pyytäneet käymään.

Jos lähtisin tarkistukseen joka kerta kun huolettaa niin kävisin siellä varmaan viis kertaa viikossa :D. Siksi yritän vähän tunnustella että mikä on mun omaa panikointia ja mikä on ihan vakavasti otettavaa huolta. Nyt jälkikäteen ajateltuna noi kaksi rauhallisempaa päivää ei ehkä ollutkaan niin selkesti hiljaisempia kuin miltä ne silloin tuntui. Tiheän liikkumisen jaksoja oli kumpanakin päivänä useita ja niiden välissäkin tuntui säännöllisesti satunnaisia potkuja ja muljahduksia. Mullakin muuten iso osa liikkeistä tuntuu tuolla tosi alhaalla, ja rakko on välillä kovilla :D. Ja sikiöthän on kai tässä vaiheessa usein ns. sikiöasennossa, eli vaikka vauva olisi pää alaspäin niin potkutkin osuvat alas, kun vauvat ovat ns. jalat suussa.

Tänään on onneksi ollut aamusta asti kunnon vilske päällä, joten eiköhän ollut vain pari rauhallisempaa päivää välissä. Niitäkin on ollut säännöllisesti aina noin viiden päivän, viikon välein, joten kuulunee asiaan.
 
Ihanaa Xienna, onnea hyvistä ultrauutisista! :love: Niin ja tosi kiva kuulla, että Siidalla jo parempi olo ja mieli. :) Kesiksen ja Xiennan isyyspakkaukset kuulostaa ihanalta! :love:

Paljon muutakin voisin kommentoida (ihanan aktiivinen tämä ketju nykyisin (y)), mutta keskityn nyt tällä kertaa noihin Kesiksen ja Caron esille ottamiin asioihin, kun itsekin niitä monesti pähkäillyt.

Ruokarajoituksiin mulla on puolestani ollut suht rento linja. Luulen että useimpien tuotteiden suhteen riskit on kuitenkin tilastollisesti tooodella pieniä, ja monissa muissa maissahan suositukset on paljon väljempiä kuin meillä Suomessa (ja terveitä lapsia niissäkin syntyy). Esim. tuorejuustojen suhteen mua rauhoitti tämä Valion sivusto: https://www.valio.fi/ammattilaiset/ravitsemus_ja_terveys/valion-juustot-raskausaikana/ ja sen myötä olen ihan huoletta syönyt esim. sulatejuustoja, Violaa ym. Eviran edustajakin jossain haastattelussa sanoi, että osa tuorejuustoista on täysin turvallisia ja että valmistajilla voi olla niistä omia suosituksia, joten siihen olen sitten luottanut. Fetaakin on mennyt aina välillä.

Oikeastaan ainoa, mihin mulla on ollut ehdoton linja (ja jossa käsittääkseni on ihan varteenotettava riski) on vakuumipakatut raa'at kalatuotteet, mädit yms. Maksaa en myöskään ole syönyt, vaikka pienet määrät maksamakkaraa kai olisi ihan OK. Ymmärrän silti ihan hyvin niitäkin, jotka noudattaa tiukempaa linjaa ja haluaa välttää kaikki minimaalisetkin riskit. Eihän tämä raskausaika kuitenkaan niin pitkä ole (vaikka siltä välillä tunutuu :D), joten ehtiihän sitä herkutella sit myöhemminkin. :)

Vauvan liikkeistä: Mun käsittääkseni on ihan luonnollista, että liikkeet vähän vähenee loppua kohden, kun kohdussa alkaa olla ahdasta ja vauvalla vähemmän tilaa liikkua. Täällä ainakin liikkeet muuttuneet enemmän sellaiseksi möyrimiseksi (joka kyllä näkyy hauskasti vatsan päällekin :giggle:) selkeiden potkujen sijaan. Ja täälläkin on kyllä selvästi aktiivisempia ja sitten taas vähän rauhallisempia päiviä. Mullakaan ei potkut normaalisti satu mitenkään - joskus vaan tuntuu vähän ilkeältä jos vauvan liikkeet kohdistuu virtsarakkoon tai nivusiin.

Mä tunnustan, etten ole vielä kertaakaan tehnyt liikelaskentaa. :whistle: Onhan tuolla mahssa päivän mittaan paljonkin hiljaisia hetkiä, mutta olen ajatellut sen olevan ihan luonnollista, sillä nukkuuhan vauva synnyttyäänkin suuren osan päivästä. Toki olen aina välillä huolestunut hiljaisuudesta, mutta olen sit koittanut naputella vatsaa, puristella lantionpohjan lihaksia (joo, se tuntuu tosiaan herättävän meidän vauvan :ROFLMAO:) tms. ja saanut sen myötä liikkeet tuntumaan. Aina jossain kohtaa päivän aikana mahassa myös myllätään ihan kunnolla (ja öisin varsinkin), joten se on taas tuonut uottavaisen mielen.

Kääk, ehkä mä nyt teidän esimerkin mukaan alan itsekin tarkkailla enemmän liikkeitä - varsinkin kun näin loppuvaiheessa istukan toiminnan häiriöiden yms. riski kasvaa. :oops: Ja toki oon itsekin sitä mieltä, et kannattaa mennä herkästi näytille synnärille, jos joku asia huolettaa.

Roxanne 39+0 :love:
 
Kesis, hyvä että oot näytillä käyny! Onhan se tosi vaikeeta tietää onko omaa panikointia vai onko oikeesti joku vikana. Näin jo yhden erityislapsen äitinä sitä varmasti on vielä enemmän herkillä asian suhteen ja ei oikein osaa luottaa omiinkaan tuntemuksiin aina..

Mun ei esikoisesta tarvinnu liikelaskentaa tehdä kun liikku ihan hirveesti loppua kohden ja se sattu kyllä. Ja mulle on taas sanottu että ei vauva loppua kohden rauhotu ettei siihen kannattas luottaa.. Ehkä ennemminkin liikkeet tulee enemmän möyrimiseks kun kunnon potkuiksi. Tiedäppä miten sitten asia oikeesti on.

Caro ja 24+4
 
Hienoja ultrakuulumisia Xienna!

Toi isyyspakkaus-idea on kans ihana. Vaikka mun miehellä on kolme ennestään ja ihan takuulla osallistuu paljon vauvan hoitoon, niin kiva olisi häntä huomioida. Helpostihan kaikki pyörii nyt mun ympärillä, kun itselle on esikoinen ja eka lapsenlapsi mun vanhemmille jne.

Ultrassa huitoi hyvin kasvanut 41mm Darth Wader :love::LOL: Ei se niskaansa näyttänyt mittaamista varten eikä sitä nyt jääty kaivelemaan, mutta kaikki oli kohdallaan. Oli mukava juttutuokio lääkärin kanssa, vaikka tämä oli täällä paikallisella yksityisellä, eikä siirrot tehneellä Hesan klinikalla. Hyvillä mielin illalla dopplerin kanssa leikkimään!
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne ja MyMa
Minä taisin kerran soittaa tytön loppuraskaudessa äitiyspolille, kun tyttö oli todella rauhallinen yhtenä päivänä....tosin jotain liikkeitä oli ja kun sitten laskin toisen tunnin, niin liikkeitä tulikin normaalisti. Tyttö oli kyllä juuri sellainen möyrijä, ettei juurikaan potkinut, mutta möyri ja varsinkin sitten lopussa kun oli jo pää alaspäin, työnsi pyllyänsä mun mahanahkaa kohden. Mää tunsin jo viikolla 12 ,ekan kerran kun sängyllä illalla makoilin, kummaa kiristävää tunnetta kohdun alueella ja kun laitoin käden siihen kohtaan säikähdin ihan tosissaan:ROFLMAO: Siinä tuntui pienen kananmunan kokoinen möykky, ihan ihon alla. Mieskin sen tunsi ja aina kun laitoin käden siihen päälle, se hävisi ja alkoi kiristämään toisesta kohtaa ja se "muna" ilmestyi edellisen kohdan viereen. Siitä saakka tytön liikkeet oli vähän samanlaisia, että punki itseään mun nahkaa vasten ihan loppuun saakka :love: varsinaisia potkuja en juuri tuntenut. Nyt malttamattomana odotan jotain vastaavaa tapahtuvaksi parin viikon päästä❤❤ ja mielellään tuplana. Tosin mulla on ollu nyt pari päivää sellanen olo, että liekkö tuolla enää vain yksi, kun olo on ollut helpompi. Olen toki oksentanut tänäänkin, mutta se uupumus on helpottanut ainakin toistaisesti.

Sitten noista ruuista..mää oon jonkin verran salaatissa nyt ekan silkan vahoingon jälkeen sitä fetaa syönyt:whistle: jostain syystä se suolaisuus tuntuu niin hyvälle suussa. Muuta "kiellettyä" en, paitsi sitä salmiakkia pieniä määriä, mutta sekään ei enää maistu.
Kirjoiteltiin yhtäaikaa Salama, mutta ihana tyyppi sulla siellä mahassa❤ Nyt nautit odotuksesta!!
 
En mäkään ole tehnyt liikelaskentaa muuta kuin sellaisina päivinä, joina liikkeitä on tuntunut normaalia vähemmän. Eikä sitä kai neuvotakaan tekemään mitenkään säännölliseti, jos liikkeitä tuntuu normaalisti. Ja liikelaskentahan kannattaisi tehdä sellaiseen aikaan kun vauva on yleensä aktiivisimmillaan. Mulla se on ilta, ja iltaisin olen kyllä saanut noina rauhallisimpinakin päivinä helposti sen kymmenen liikettä kasaan, yleensä jo jossain 10-15 minuutissa.

Mä oon itse asiassa syönyt maksamakkaraa jonkin verran, suunnilleen rajoitusten mukaan kylläkin. Tässä olen ottanut ruotsalaisen linjan, eli lahden toisella puolella maksamakkara ei ole rajoitettavien listalla, koska se sisältää niin vähän maksaa. Inkiväärin ja siementen kanssa en myöskään ole jaksanut niuhottaa. Tiukin olen ollut listeria- ja toksoplasmoosiriskien kanssa. Salmiakkia tai lakua en ole pistänyt suuhuni lainkaan, vaikka jossain vaiheessa oli aikamoinen himo. Totesin kuitenkin, että koska en syö niitä normaalistikaan ikinä, en tarvise niitä nyt raskauden aikanakaan. :D
 
Mulla kyllä tekis niin mieli jotain maksaa:oops: Maksalaatikkoa tai maksamakkaraa. Oli edellisessäkin raskaudessa noi kumpikin vaikeita sivuuttaa. Odotin joulua, ja annoin itselleni luvan vetää maksalaatikkoa:LOL:
MIKSI just nyt tulee jotain himoja joita ei normaalisti ole ollenkaan...varmaan se on jokin psyykkinen juttu, kun ei sais syödä, niin sitte tekeekin mieli. Kai mää sitte jouluna taas popsin sitä maksalaatikkoa. Siihen saakka yritän pitää näppini erossa ja sen jälkeen.

En tiennytkään, että kaksosista saa kolme äitiyspakkaustao_O Antelias on suomen maa. Tytölle otin rahana, nyt voisin ottaa pakkauksen. Huhhuh ku menen asioiden edelle:oops:
 
Sain vihdoin nt-ultra ajan ensi viikon torstaille. Siellä pääsen sitten ihmettelemään noita S-papp-a ja hCGBV/D arvoja, jotka ei paljoa avaudu ilmeisesti ilman sitä laskuria. HIeman näyttäisi papp-a olevan matalahko ja tuo toinen koholla, mutta toivon sen laskurin kertovan yhdessä ultran kanssa, onko jotain riskejä. Omalla äidillä oli ongelmia kaikissa raskauksissa istukan kanssa, joten hieman pelkään onko se perinnöllistä.

Teillä muilla kasvaa jo mahat! Täällä ei ole kyllä yhtään kasvanut vatsa vielä, mutta ymmärsin, että kohtu alkaa vasta nousta kunnolla vk 14-16.
Ehkä mula on vaan liikaa vatsamakkaraa omasta takaa, niin kestää, että alkaa näkyä.:LOL:

Helios 11+0
 
Hienoa @Xienna että kaikki oli rakenneultrassa hyvin! Oonkin tässä pohtinut mitä sulle kuuluu, kun et ole vähään aikaan kirjoitellut :)

On kyllä mukavan aktiivista täällä ketjussa nyt. Jos ei työpäivän aikana ehdi lukemaan niin illalla on romaani odottamassa :LOL: Jaksatko @Roxanne laittaa jatkoketjun pystyyn, kun vauva on saapunut? Sulla ihan loppusuora jo, hurjaa :love:

Niin ruokasuosituksista tarkoitin omalta osaltani Siidalle kommentissani sitä, että jos se feta on jo mennyt kurkusta alas niin ei sitä enää jälkeenpäin kannata murehtia ;):whistle: Omaa linjaani noihin suosituksiin ajattelen ehkä sellaiseksi tottelevaiseksi maalaisjärki-tyyliksi :LOL: Olen siis kyllä noudattanut Eviran taulukkoa tehden kuitenkin eron ei käytetä ja ei suositella välille. Esim. jossain välissä söin muutaman salmiakin useanakin päivänä, fetaa olen syönyt satunnaisesti jos purkki on juuri avattu (listeriahan tulee huomattavasti herkemmin omasta jääkaapista kuin sieltä Valion tehtaalta), maksamakkaraa silloin tällöin muutamalla leivällä päivässä ja näin poispäin. Sen sijaan kaikki vakuumit, graavikalat, meetwurstit ym olen jättänyt pois. Silakoiden pituuttakin katselin kalatiskillä:D

Kaikki nämä jutut ovat ainakin mulla menneet tosi vaivatta siksikin, kun ei mitkään noista ole koskaan olleet mitään välttämättömyyksiä ruokavaliossa muutenkaan. En esim juuri koskaan osta meetwurstia. Kypsennettynä olen kyllä syönyt, sitä @Kesäheinä-78 mietit ihan turhaan! Toksoplasmoosi-loiset tuhoutuvat +65C:ssä, listeria +70C:ssä, salmonella +70-75C:ssä.

Alkoholia en ole maistanutkaan, vaikka joskus kyllä tekisi niin pirhanasti ottaa lasi punkkua vaikka pitkän työviikon jälkeen;)

Liikkeistä kerroinkin jo aiemmin, mulla siis tuntuu liikkeet tosi paljon ja usein, sekä päivällä että yöllä. Kipeää ei tee mutta näkyy ulospäin välillä vaatteiden läpikin. Toi olikin hyvä huomio että vaikka pää olisi alaspäin niin silti voi jalatkin olla alaspäin, mulla juuri eilen neuvolassa sanottiin että pää alaspäin kelluu, ja sitten ihmettelen että miten vauva silti tuntemuksista päätellen kairaa jaloillaan tietään jo ulos kohdunsuulta..:LOL:

MyMa 25+4
 
Heippa kaikille,

Paljon taas täällä kaikille tapahtunut.

Kiuski hienoa että kaikki oli ultrassa hyvin!

Xiennalle onnea rakenneultrasta ja tyttölupauksesta. Meillä kanssa tyttö tulossa - eka aattelin että poika olisi ollut luontevampi meille, mutta nyt kun tyttö tulossa en sitä kyllä muuksi muuttaisi. Nykyajan yhteiskuntakin on ainakin omin silmin sellainen että tyttöjen mahdollisuudet elää oman näköistä elämää ja pärjätä on vähintään samat kuin pojillakin - saati sitten tulevaisuudessa: suunta tuskin ainakaan kääntyy:X3: Ja siis kiitollisuus lapsesta ylipäätään on mieletön lapsettomuuden aikainen minäni kuristaisi itteni kun oon edes pohtinut eri sukupuolten sopivuutta meille...

Täällä kanssa oli tuota hengästymistä alussa - se oli eka asia mistä epäilin olevani raskaana kun puuskutin ylämäkeä kävellessä ja aiemmin lenkit meni kepeesti.

Myma hyvä että sokerirasitustesti meni ok. Onko muuten kellään täällä ollut samaa kun täällä, että 2 arvo oli matalampi kun eka. Jäin ihmettelemään eikä neuvola ottanut kantaa kun kaikki arvot oli kuitenkin alle rajan. Mutta kumma että sokeria hirveesti kroppaan ja verensokeri senkun laskee. Neuvolatäti sanoi että voisi enteillä diabetesta tulevaisuudessa?

Täällä äippälomaa oottaen.

Tsemppejä taas kaikille

giraffen 33+4
 
Viimeksi muokattu:
Onnea kovasti tulokkaasta Blob ja mavlille hienoista ultrakuulumisista!

Noista ruokarajoitteista: olen koittanut olla tarkka mutta en hysteerinen. Kotimaisissa riski on tosi pieni, joten en ole panikoinut jos jotain on suuhun lipsahtanut. Esim. eilen ostin Benella-lohen ja vasta kassalla tajusin, ettei niitä kasvistanolivalmisteita suositella. Mutta ajattelin ettei se ehkä kalan ruokana ja hyvin harvoin syötynä ole kovin paha -vaihtoehto olis ollut meri-raskasmetalli-lohi, toi on sentään kotimaista kasvatusta. Ollaan parin viikon päästä lähdössä Roomaan muutamaksi päiväksi, siellä kyllä jää mozzarellat ja ilmakuivatut syömättä. Ja tiramisut, nyyh! Mutta ehkä sieltäkin löytyy jotain evästä... Miten ne kovat juustot meni, pitääkö olla pastöroitua? Nehän on kauan kypsytettyjä, miten kauan se listeria elää?

Eilen kokeilin uutta doppleria, sydänäänistä en selvää saanut mutta näytöllä kyllä vaihteli sykelukemat 120-130 kieppeillä. Ei se ainakaan mun syke ollut!

t. Salama 11+0 (y)
 
Mavli, onnea kovasti, eiköhän siellä pikkunen hyvin voi, on varmasti hyvin hyvin helpottunut fiilis:love: Sää jo niin vuotoa odottelit, mutta onneksi nyt näin!

Blob, Onnea tytöstä❤ Nopeasti tää aika kyllä menee. Vastahan sää kirjoittelit tuolla hoitoketjussa. Ihana juttu että teilläkin on nyt oma pikku mytty kainalossa.

Salama, kyllähän kovia juustoja mun käsittääkseni voi syödä. Ihanaa kyllä kun pääsette reissuun❤.

Me ollaan haaveiltu joulusta lapissa, mutta saa nyt nähdä mihin on voimavaroja lähteä. Kunnon talvi poroajeluineen kyllä houkuttelisi. Tyttökin ekaa kertaa jo jotain joulusta ymmärtää. On meillä tässä tulossa 10v hääpäiväkin, että jos juhlistaisi samalla sitäkin. Jos mellä onkin kaksi vauvaa ensi kesänä, niin reissaaminen ei olekaan hetkeen niin helppoa. Mutta, kyllähän tää olotila saisi jo kohentua pikkuhiljaa. Oon jo kolmatta päivää elänyt salaatilla, suolapähkinöillä ja vichyllä, välillä juonut kokista. Salaatti pysyy parhaiten sisällä. Päivällä yritin syödä lämmintä ruokaa vähän, niin oksu tuli.
Sitte kysymys keltaisesta valkovuodosta...onko normaalia? Ei kyllä oo mitään merkkejä mistään hiivatulehduksesta yms, nyt parina päivänä niukasti tuota tullut.
 
Haikara matkalla :love:

nimim. ... hoito ... monesko tulossa ... LA

Roxanne ... 6.ICSI ... ensimmäinen ... 16.11.2017
Kesäheinä-78 ... 6.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ...22.12.2017
Giraffen__ ... 3.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 24.12.2017
Voikukka
... 3.IVF 3.PAS ... ensimmäinen ... 26.12.2017
Evangelina ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 7.1.2018
MyMa ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 18.2.2018
Caro87 ... 2.IVF 1.PAS ... toinen ... 23.2.2018
Xienna ... 2.ICSI 1.PAS ... toinen (1.yhteinen) ... 26.3.2018
#hope ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 22.5.2018
SalamaT ... 3.IVF/2.PAS ... ensimmäinen ... 30.5.2018
Helios... 4.ICSI 8.PAS (lahjasiittiöt) ... ensimmäinen ... 31.5.2018
Bridge ... 5.ICSI:n jälk.lahja-alkio ... ensimmäinen ... 1.6.2018
Siida ....3.ICSI/1.PAS ... toinen ja kolmas..?
mavli ... 1.IVF/ICSI 1.PAS ... toinen ... 20.6.2018
kiuski ... 2.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 25.6.

Myöhemmin onnistuvat :unsure:
Maria_V (luomu - km)
Rusina80 (1.IVF 2.PAS? - kem)
haunoora (3.ICSI 2.PAS - km)
Mintikka (1.IVF 2.PAS - kem)
Hipsunpöpsy (1.IVF - kkm)
annila (5.ICSI - kkm)
Toiveikas81 (1.ICSI - myöh. km)
Lia_ (2.ICSI - keskeytys rv22+1)
Tinnu (3.hoito/4.alkio - kkm)
Nenna81 (2.IVF 3.PAS - kkm)
AdeliinaJosefiina (2.ICSI 2.PAS - km)
Ravishing (1.IVF - kkm)
love- (1.ICSI ?.PAS - kem)
marrasmai (3.ICSI - kkm)
Jantzu (1.ICSI 2.PAS - kkm)
reason ... 2.IVF ... (kkm)

Maaliin päässeet (y)

lullaby ... 4.IVF PAS ... toinen ... 40+6 ... 3.5.2016
kop kop ... 1.ICSI/IVF 2.PAS ... toinen ... 38+0 ... 4.5.2016
Caro87 ... 2.IVF ... ensimmäinen ... 41+4 ... 21.5.2016
Peppermint ... 1.IVF/ICSI ... ensimmäinen ... 41+3 ... 28.5.2016
Mandala ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 41+6 ... 4.6.2016
Henrietta- ... 2.ICSI 2.PAS ... ensimmäinen ... 40+5 ... 11.6.2016
Kiisuli80 ... 1.ICSI/IVF ... ensimmäinen ... 39+4 ... 17.7.2016
flow^... 2. IVF ... ensimmäinen + toinen ... 39+1 ... 8.7.2016
grey83 ... 1.ICSI 3.PAS ... ensimmäinen ... 39+2 ... 19.7.2016
Suvipilvi ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 40+2 ... 11.8.2016
frankie ... 1.IVF ... toinen ... 39+1 ... 18.8.2016
Lottainen ... 2.IVF ... toinen ... 41+1 ... 20.8.2016
JONPA77 ...3.IVF 1.siirto ... ensimmäinen+toinen (2 sijaislasta) ... ??+? ... 14.10.2016
kiia-s ... 1.IVF 3.PAS ... ensimmäinen ... ??+? ... 2.11.2016
Rizu ... 1.IVF 3.PAS ... toinen ... ??+?
Elika ... 2. IVF/ICSI ... ensimmäinen ... 39+3 ... 10.11.2016
RooRoo1 ... 1. IVF ... toinen ... ??+?
Mari32 ... 5.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 38+4 ... 10.11.2016
Tupsuli ... 4.IVF ... toinen ... 38+1 ... 17.11.2016
Jasmina20 ... 1.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 42+0 ... 21.11.2016
mar80 ... 1.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 41+0 ... 14.12.2016
Hullabulla ... 2.IVF 2.PAS ... toinen ... 42+2 ... 19.12.2016
cerezah ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 40+1 ... 31.12.2017
Haaveilija87 ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 40+2 ... 17.2.2017
Mamido ... 2.IVF ... toinen ... 40+1 ... 27.4.2017
shelterme... 1.IVF ... ensimmäinen ... 38+1 ... 9.5.2017
Reuna ... 1.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 39+5 ... 12.5.2017
VienoUnelma ... 6. ICSI 3.PAS ... ensimmäinen ... 41+4 ... 13.6.2017
pussipiru ... 1. ICSI 2. PAS ... ensimmäinen ... ??+?
Yrittäjä J ... 2.IVF/ICSI ... ensimmäinen yhteinen ... 37+3 ... 16.6.2017
Sphinx ... 3.IVF/ICSI ... ensimmäinen yhteinen ... ??+? ... 24.6.2017?
adelmiina_ ... 3.IVF ... ensimmäinen ... ??+? ... 14.7.2017
Toive* ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... ??+? ... 16.7.2017
Viljonkka_ ... 2.IVF/ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... ??+? ... 3.8.2017
Gerbera_81 ... 3.IVF ... ensimmäinen ... 39+5 ... 5.8.2017
Emmiina85 ... 3.IVF ... ensimmäinen ... ??+? ... 7.10.2017
vipe1986 ... 2.IVF/ICSI 1.PAS ... toinen ...??+? ... 12.10.2017
Blob ... 1.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen yhteinen ... 37+3..08.11.2017
************
Päivitykset siten, että ota [ quote ] alusta ja lopusta pois. Jokainen voi päivittää itse tai jättää punaisella värillä / muuten selkeästi päivityspyynnön.
 
Viimeksi muokattu:
Sylillinen onnea @Blob! ❤ Laskinko oikein noi sun viikot synnytyspäivälle?

@mavli, jess, hienoa että kaikki parempaan päin ja katkarapu kunnossa! (y) Kyllä ne vaan on sitkeitä sissejä nää meidän pienet!

Mulla on tänään tuntunut maha aika kireältä (ei kovalta) ja tuntuu siltä että pitää huilata ja ottaa rennommin. Sitten helpottaa. Mietityttää vaan kun olen vkolopuksi lähdössä kyläreissulle ja tiedän jo että ollaan liikkeellä tosi paljon ja pelkään että kiristys liikkuessa pahenee... Harmi kun neuvoalalääkärissä kävin juuri tällä vkolla, mutta ei katsonut kohdunsuuta ollenkaan :oops: Olisin halunnut tietää onko tää kiristely jotenkin siihen liittyvää, vaikka tuntuukin tossa navan tienoilla eikä alhaalla.

Sorry nyt tuli ihan omanapa enkä ehdi kommentoida kaikille muille kirjoittaneille!
 
Taustalta moi ja kiitos teille ketkä kommentoitte tilannettani. Kävin eilen rv 6+5 mittauttamassa hcg:n, arvo 22 810iu. Aiemmat kolme arvoa alkuraskaudessa 110- 253- 648, tämä mitattu 27.10. Laskin 48h tuplaantumisajalla että arvon olisi pitänyt olla jo yli 80 000iu, laitoin jo miehelle töihin viestin että that's it, kesken meni :cry:Kunnes tajusin että se tuplaantumisaikahan pitenee mitä pidemmälle raskaus menee :ROFLMAO::whistle: onneksi jätin sen punkkupullon ostamatta Alkon ohi kävellessäni. Eli kait noilla arvoilla vielä toivoa on. Raskausoireitahan minulla on, eikä mitään varsinaisesti keskenmenoon viittaavaa ole ollut, no tietty se sykkeen puute rv 6+3. On tämä yhtä piinaa. Kaukana on ne ajat kun teki yhden r-testin, totesi olevansa raskaana ja nautti olosta vailla huolen häivää. No nyt yritän asennoitua niin että suren kun sen aika on; ehkä sitä eit tulekaan.

Tämä vaikuttaa kivan aktiiviselta ja mukavalta ketjulta. Jospa tässä intoutuisi itsekin kirjoittelemaan, no ensi keskiviikon jälkeen taas tietää enemmän ja ehkä uskaltaa varovaisesti uskoa olevansa raskaana jos syke löytyy..

Mukavaa vikkonloppua kaikille :)
 
Kiiski ja mavli ihanaa kun ultrassa kaikki OK. Tuo on niin jännä paikka

Itsellä on nyt tilanne, et pieni epäilys et onko tuolla yhtikäs mitään kun ei mahassa tunnu miltään. Se painon tunne on kadonnut. Pahaa oloa( vähenemään päin), väsymystä ja järjetöntä palelua on kuitenkin. Ens viikolla neuvolaa ja neuvolalääkärille. Neuvolan lääkärille menoa pelkään kun edellisessä raskaudesta niin huonoja kokemuksia kun niiden ultrat on vuodelta nakki ja muusi :confused:

Esemila ja naskali rv 10+4
 
@Molly3 mukava kuulla sustakin. Kiinnostuksissani kaivelin sun edellisen hcg:n ja syötin ne tänne: https://www.wantbaby.info/calculators/beta-hcg-levels?mode=dpo&cycle=28&day1=17&hcg1=253&day2=33&hcg2=22810&pregnancy=0 Menikö oikein että 5pväset siirrettiin ja pp5 oli hcg 253? Sitten ton laskurin mukaan ihan keskikäyrällä menisit :) Toi on mun mielestä kivan havainnollinen laskuri, kun se näyttää isoon arvojen joukkoon suhteutetun jakauman. Sulla on vielä niin aikainen vaihe, että jokainen pienikin heilahdus voi hämätä. Tiedän ettei tämä paljon auta, mutta kärsivällisyyttä ultran odotteluun! Älä ainakaan oloja liikaa analysoi, ne voi olla tai olla olematta ihan mitä vaan.

@esemila ei sulla kuitenkaan vuotoa ole tullut? Se olis kumminkin hyvä ennusmerkki(y) Mulla kans neuvolan vanhasta ultrasta sama kokemus, en meinaa nyt näillä viikoillakaan hädin tuskin erottaa koko vauvaa siitä aatamin aikaiselta näytöltä, kun vertaa vaikka oman klinikan uä:an niin jo varhaisultrassa erotti alkion muodon...

@giraffen___ tohon sun sokeriin piti kommentoida, että onpa omalaatuinen juttu tuo sun 2.arvo, jos oli alhaisempi kuin paasto. En osaa asiasta sen kummempaa sanoa mutta tarkoittaneeko se, että sun insuliinin toiminta on supertehokasta? o_O

@SalamaT voi että, Rooma on kyllä raskaana olevalle huono valinta juustoineen, viineineen ja prosciuttoineen :ROFLMAO:

@Siida hyvä kun oot jotain syötävää löytänyt joka pysyy sisällä, ja et ainakaan ihan heikoksi mee sen takia ettei mikään pysyis sisällä, pähkinöissäkin on kuitenkin paljon energiaa(y)

Itsellä yölläkin vielä mahaa vähän kiristeli, mutta olo ihan ok. Nyt sukuloimaan :)

MyMa 25+6
 
@MyMa
Ei olen ollut mitää vuotoja.
Meillä toisaan viime raskaudessa passitettii sairaalalle kun heidän ultran mukaan vauva oli kuollut. Ei liikettä eikä sydämen sykettä nökynyt. Itsellä oli doppleri ja sillä sit kotona kuuntelin ja vauvan sydänäänet kuului hyvin. Ei kuulemma ollut eka keta ku sieltä on sairaalalle lähetetty samaisen syyn takia. Jokseenkin vastuutonta toimia noin ja noin huonoilla laitteilla.
 

Yhteistyössä