Alkoholin pois jättäminen?

Oletteko lopettaneet (tai vähentäneet) alkoholin käytön jo ennen kuin olette alkaneet odottaa lasta? Eli siis esim. jo silloin kuin olette alkaneet yrittää lasta?

Itse en ole mikään alkoholin suurkuluttaja, mutta opiskelijana noissa bileissä tulee aina välillä käytyä, joten oman ajatusmaailmani mukaan jättäisin alkoholin jo siinä vaiheessa pois kun alamme lasta yrittämään... Mutta olisi kiva tietää miten muilla? Tai olenko turhan varovainen? :)
 
Itse elän ihan normaalia elämää, eli alkoholia tulee kulutettua. Mikään himojuoja en ole, että viikonloppuna saattaa tulla otettua pari siideriä tai ehkä se yksi drinksu, jopa kaksikin.

Jos olisin jättänyt kokonaan pois niin olisihan tässä oltu jo sitten alkoholittomana reilu vuosi. :D
 
Joo, lasta yrittäessä aikaa voi mennä vuosi tai enemmän, joten suht normaalia elämää olen pyrkinyt elämään näiden 8 kk:n aikana, mitä me ollaan yritetty. Alkoholin käyttöä olen vähentänyt, mutten ole ryhtynyt täysin tipattomaksi.
 
Mä rakastan (juustoja ja) viinejä erityisesti ruokailun yhteydessä, tykkään maistella oluita ja viskejäkin. Eli alkoholi kuuluu elämään kyllä, omasta mielestäni normaalisti. Olisin kyllä hulluksi tullut jos olisi jo kohta 8kk pitänyt olla kuivin suin ja juhlimatta silloin tällöin kunnollakin muiden kavereiden mukana.
Kai se jonku terveysministeriön perussuosituksia on kun sanotaan että pitäisi alkoholi jättää pois kun aletaan yrittämään. Ihan saman tasoista läppää kun se että D-vitamiinia tarvitaan Suomessa vain talvisin ja 10mikrogrammaa on varsin tarpeeksi, tai että raskaana olevien pitäisi luopua kissoista tai ei ainakaan saisi edes katsoa kissanhiekkalaatikon suuntaan (toksoplasmoosin takia siis mitä ei voi oikeasti saada ellet ole suorassa kosketuksessa kissan kakkaan eli hipelöit sitä ja laitat sormet suuhun pesemättä niitä välissä.....!).
Eli mun kirjoissa kaikki tuo täyttä soopaa.

Olen itse ajatellut että jos ei ole suurkuluttaja JA esim ovulaation aikaan/jälkeen vähentää kunnolla tai on juomatta niin se sitten on järkevää. Toki alkoholin pienikin käyttö ehkä maybe mahdollisesti voi jotain chakroja vääntää siihen suuntaan ettei raskaus onnistu kun muutenkin aika hyvät feng shuit pitää olla niin monimutkaisen prosessin onnistuminen että johtaa kahteen viivaan testissä. Tämä varsinkin siis silloi jos ei yritys meinaa tuottaa tulosta.

Mutta toki kaikki omalla tyylillään.
 
mä oon ajatellu asian niin että alkoholia saa juua niin kauan ihan normaalin elämän mukaan kunnes plussa ilmestyy testiin! ja ei, en ole suurkuluttaja :D mutta kyll mä kaljaa ja napsuja juon, samoin juo mies!

sen voin myöntää että yrityksen alussa, eli silloin kun luulin tämän olevan helppoa ku heinänteko (ja on muuten tullu selväksi että ei se homma ihan niin mennykkää ku kuvittelin) :ashamed: että olin tipaton! mutta nyt mä tarviin sen saunaolusen tai kaksiki, joskus jopa sikspäkin, ja meinaan juua sen hyvällä omallatunnolla myös jatkossa, olettaen etten ole raskautunut! mutta jos mulla olis kuukautiset edes päivän myöhässä tai jopa se plussa testissä, en tietysti joisi..

tokihan on sanottu, että alkoholilla voi olla jotain vaikutusta raskautumiseen, mutta uskosin että se on enemmän suurkulutuksessa! mutta jotenki musta on alkanu tuntuu, että ne suurkuluttajat kyllä raskautuu helpommin ku me normaalit :D
 
Mä olen ihan just ja täysin Mandalan linjoilla. Noudatin itse juuri hänen kuvaamaansa meininkiä ennen raskautta. Elli ihan normaalisti viinistä (joskus ihan pullollisenkin) nauttien ja oviksen aikaa / jälkeen rajoittaen, mutta en totaalilakossa. Yksi teoriahan sanoo että punaviini tekee oviksen aikoihin ihan eetvarttiakin kun verenkierto kiihtyy niin hedelmöittynyt ihmisen alku pärjää mestoilla paremmin ;) Eli kohdun fengsuihta voi jopa parantaa hieman viiniä nauttimalla :attn:

Jos alkomahooli ei normaalistikkaan ohjelmaan kuulu, niin eipä mittään, mutta eläkäätte normaalisti ystävistä ja kuplivista, punaisista ja ohraisista täysin rinnoin nauttien. Eläköön!
:wave:

Nimimerkillä ehtii sitä sitten vissyä nääs ryystää ;)
Viena&pilke rv 21+3
 
Viimeksi muokattu:
Tiuhti, Hyvä meininki :) Mie tykkään!!!

Mäkin tein niin että ennen ilorientoihin lähtemistä tein monesti raskaustestin. Tuo viimeisin sitten näyttikin yllättäen 4 päivää ennnen menkkojen oletettua alkamispäivää jo plussaa. Ja näin meni työpaikan megapippalot sitten karpalomehua litkien.

Itseäni ainakin juhliminen piristää ja tekee onnelisemmaksi ja onnellisempi kroppa on varmaankin vastaanottavaisempi uutta tulokasta ajatellen. siis minun tapauksessani ;)
 
Ihan normaalia elämää kuuluu ja saa elää yritysaikaan. Toki jos on suurkuluttaja niin sitten kannattaa himmata :D
Yritys voi siis kestää jopa vuosia joten kovin kuivaksi elämä käy jos kokonaan alkoholin jättää pois, siis jos sitä on tottunut nauttimaan silloin tällöin. Muutenkin elämää ei kannata alkaa muuttamaan mitenkään radikaalisti yrittämisen aikana, se voi käydä aika rankaksi jos yrittäminen venyy ja se kun on jo itsessään rankkaa.
Lapsettomuushoidoissakin puhutaan piinapunkusta. Ihan meillä ivf:n jälkeen lääkäri suositteli, että lasi punaviiniä silloin tällöin niin hermotkin lepää. Toiset nauttii lasin punaviiniä joka ilta. Itse en viiniä juo, mutta siideri maistuu kyllä ja sitä sitten lipittelin lasillisen silloin tällöin piinapäivien aikana. Vaikka raskaus alkaisikin niin istukkahan ei kehity heti joten haitalliset aineet eivät siirry alkioon.
 
Ihan samallalailla oon juonu kumuulloinkin, samaa mieltä olen et ei sikiölle siitä mitään haittaa oo ennenku plussa pärähtää testiin :)) TUpakointi on paljon vaarallisempaa ku alkoholi ja haittaa sitäpaitsi hedelmällisyyttäkin :)
 
Sunflower11
Ihan normaalia elämää elän yrittämisen aikana. Joskus otan saunakaljan ja tosi tosi harvoin muutenkaan käyn ulkona, että tulis juotua enemmän kun on kaksi pientä lasta jo ennestään.
Elän sitten raskaana niinkuin raskaana "eletään". Eli en ruve joka kk miettimään et voinko juoda tätä yhtä kaljaa jos olenkin raskaana. Tosin mun juomiset on yks huikka kaljaa ja yök ja onkohan siitä kohta 1.5v kun olen juonut ns. "kunnolla".
 
Mä olin esikoisen raskausaikana kaksi kertaa bilettämässä, ennenkuin tiesin olevani raskaana. Eli siis silloin IHAN alussa... ja se oli sellainen yk vielä, että oltiin vaan kerran heilutettu peittoja, et ajattelin, että nyt en ainakaan oo raskaana. Ja oli siinä just uusivuosi jne. Mutta kyllä mä sitten plussan tehtyäni heti mietinkin kaikkea, et onko voinut olla haittaa jne. Ja lääkärit yms. nehän sanoo, että todennäköisesti ei, mutta eihän sitä kukaan voi LUVATA. Mutta kyllä mä uskon, että luonto hoitaa asian niin, että silloin on vielä turvallista, kun ei tiedä edes olevansa raskaana. Tosin nyt kakkosta yrittäessä en aio juoda alkoholia kiertojen aikana oviksen jälkeen!:D
 

Yhteistyössä