Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet



Meitä on viisi poikaa ja seitsemän tyttöä!

Kesäsiili.............1.10.2009...............poika
Bardolino............3.11.2009.............tyttö
Kauniskuu............8.11.2009............tyttö
haltia...............28.11.2009..............Pessi
Pantalaimon......29.11.2009............Pauli
Anselmiinatar.....8.12.2009...........tyttö
Hilma78............16.12.2009............poika
Tiinuli81............16.12.2009...........tyttö
Veena..............28.12.2009..............tyttö
emily81..............3.1.2010..............poika
millis1981..........16.1.2010.............Aava
perhone..............9.2.2010..............Kiti


:flower: Tervetuloa kaikki uudet ja vanhat! :wave:
 
Kiva, että saatiin nyt vihdoin tämä pino aikaiseksi. kauaa en ehdi nytkään kirjoittaa, meillä aika hankalat päivät ollut vauan kanssa. Viime yö meni valvoessa ja päiväkin aika pitkälle. Olen alkanut epäillä, että pienellä taitaa olla vauvojen refluksitautia, en vain nyt sitten tiedä kuinka kauan pitäis seurata, ennen kuin menis lääkäriin. Taidan kysyä tiistaina neuvolasta. Pieni kipristelee ihan kauheasti sillein jäykkäksi vetää itsensä ja taiuttaa päätä taakse. Aina nukkuessaan tasaisella makuuasennossa herää niihin kipristelyihin. Rinnallakin hän usein kipristelee, siksi imetän nykyään madollisimman pystyasennossa. myös hän pitää ihmeellistä käninää, sellaista jännää kurkkuääntä. Pulauttelee vain vähän, mutta on nyt ollut muutaman päivän kauhean itkuinen. Tulee ihan suru toisen puolesta kun ei voi auttaa. Pystyasennossa hänellä on parempi olla. Välillä toki voi ihan hyvin, ja on tyytyväinenkin. Cuplatonta olen antanut ja pitänyt mahdollisimman pysty asennossa. Vanhemmat osti joululahjaksi lapsen lapselle sitterin, ja toivat sen tänään, ihana apu pienelle. Kakka on aika vetistä. On tämä kauheaa, kun ei tiedä mikä on normaalia, ja mikä ei. Toisaalta uskon, että pieni aika paljon voi itkeä yms ja se on normaalia, mutta taitaa olla viisainta käydä lääkärissä, jos tuo ei ala loppumaan. Vähän luulen, että on ilmavaivojen ja refluksin yhdistelmää pienellä kullalla.

Nyt täytyy mennä pelastamaan vauva syliin.

Mukavaa lakavaa viikkoa kaikille :heart:
 
haltia: Ihan samojen asioiden kanssa painitaan. :( Täällä myös pari yötä mennyt kukkuessa, tunnin-puolentoista välein on herätty syömään ja sitten ähelletty masun kanssa. Ei ole noin lyhyet syöttövälit oikein hyviä, mutta kun herää selvästi nälkäisenä, niin on pakko syöttää ja toisaalta vauva lopettaa ruokailun sitten kun on täynnä, ei suostu enää rinnalle, vaikka yritän. Vetäisee molemmat rinnat yleensä, joten olen ihan varma, että saa tarpeeksi maitoa. Nyt vihdoin sain annettua Cuplatonia, katsotaan auttaako. Pidemmät unet ottaa vain kantoliinassa. Toisaalta, perjantaina ja lauantaina oli aikamoista hässäkkää, kun ensin käytiin anoppilassa ja eilen tuli mun vanhemmat käymään. Voi olla, että osa siitä "hektisyydestä" tarttui sitten vauvaankin, eikä oikein osaa rauhoittua. Meillekin tulee sitteri joululahjaksi, saa nähdä onko siitä apua.

Mä olen ymmärtänyt, että refluksissa pitäisi puklua tulla oikein kunnolla ja jopa oksennus ihan kaaressa? Voiko se oireilla myös vähemmällä? Meillä on tullut pari kertaa kunnon maito-oksennukset, mutta olen pistänyt sen ihan ylensyönnin piikkiin.

Meidän poju koettaa jo kovasti kannatella itse päätään. :) Kun röyhtäytän olkaa vasten, nostaa jo selvästi itse päätä ylös ja pitelee siellä vähän aikaa. Sama juttu kun makoilee mahallaan mun mahaa vasten, kova punkeaminen ylöspäin. Vielä ei kovin kauaa jaksa kannatella, mutta joka päivä harjoitellen se niska siitä vahvistuu. :)

Vähän on joulufiilis vielä kateissa. Toivotaan, että se tästä ehtii kasvaa. Joulun ruuatkin on vielä vähän mietinnän alla, mitään kovin perinteistä en aio tehdä.

-Pantsu ja pikku-ukko 3 vkoa
 
Viimeyönä saatin nukuttua, kun vauva oli huutanut kahdeksasta yhteen. Silti on vielä univelkaa niin paljon, että ei paljon jaksa murehtia joulusta tai olla kiinnostunut lähtemään ulkoilemaan tms. lähinnä odotan, että auva nukahtaa äikkäreille, jotta voisin itsekin hieman nukkua.

Netistä olen saanut selville, että vauvan refluksi voi olla myös silent refluksia, jolloin lapsi nieleskelee ja kakoo puklut takaisin mahaan, tälöin ei välttämättä puklaile ja painokin nousee. Nettidiagnoosin tekeminen oli melko helppoa, kun meidän vauvalla on kaikki oireet eli kakoo ja kohisee ja samalla pönkee päätä taakse kaarelle, ettei puklu tulis. oireina oli myös, että viihty parhaiten pystyssä, ilmavaivat, nenän tukkoisuus (refluksi vaikutta myös hengitykseen ja korvatulehduksia saattaa tulla helpommin) Vauva meillä kakooja köhisee jäykkänä ja itkee, niin ja hikka on myös sen refluksin oire. Kaikki aika menee nykyään melkein lohduttoman lapsen kanteluun. VOi tietty olla normaaliakin, tai koliikkia tms, mutta en taida odottaa kovin kauaa, ennen kuin meen lääkäriin. On tää niin rankkaa kaikille. Välillä vauva rauhoittuu hurinasta esim imuri, tms, ja kaikki laulut olen laulanut läpi, laulusta vauva myös rauhoittuu .

Ja sitteri on ihana, vaikkei vauva siinä kauaa kerrallaan viihdykään pienikin lepohetki on ihan kiva

Nyt taas pientä lohduttamaan.
Voimia muille samoihin taistoihin.
 
haltia: No voi damn! Noi oireet pätevät kyllä meidän ukkeliin tosi hyvin. :( Vauva nimittäin nielee selvästi puklua takaisin, näkee naamasta, kun tulee hapanta suuhun asti, muttei tosiaan sylje pois. Hikka on myös lähes jokaisen syötön jälkeen. Toisaalta, meillä itkut ovat aika kausittaisia. Tuota köhinää ja örinää on aina, mutta valvomista ja itkemistä taas harvemmin. Hmm. Kysynpä asiasta huomenna, kun on neuvola.

Toi valvominen on kyllä tosi kuluttavaa! :hug: Päivät menee ihan sumussa, eikä tosiaan saa mitään tehtyä, kun odottaa vaan omaa univuoroaan. Kannattaa tosiaan mennä lääkäriin, jos ei ala helpottaa.

Me saimme nukkua taas tämän yön ihan hyvin. Jonkinlaiseen rytmiin päästiin takaisin, poika meni myöhään nukkumaan, mutta nukkui sitä ennen pitkät unet kantoliinassa. Yöllä herättiin vain pariin otteeseen, ja toisella kertaa nukahti heti syömisen jälkeen, eikä jäänyt ähisemään.

Mulla hajosi puhelin viikonloppuna! :kieh: Se tippui näköjään viimeisen kerran lattialle (ei kannata ripustaa pyykkejä ja kirjoittaa tekstaria samaan aikaan :D) ja mikrofoni hajosi. Puhelin siis toimii muuten, mutta mun puhe ei kuulu lainkaan. No, neljä vuotta se palveli uskollisesti, ihan hyvä elinikä kännykälle. Täytyy ostaa uusi joululahjaksi, vaikkei kyllä kauheasti olisi ylimääräistä rahaa juuri nyt...

-Pantsu
 
Pantsu kiva, että teillä yö meni vähän paremmin/hyvin :) se on aina ihanaa, ja antaa toivoa, että ehkä se rytmi vielä löytyy.

Nyt vauva nukahti, äkkiä ruokaa ja sitten nukkumaan, jos itsekin ehtis hetken. Ollut tosiaan aika rankka viikonloppu, mutta ehkä tää menee kohta ohi. En tiedä tuosta refluksista, että onko sitä vaan äitinä ylihysteerinen, mutta huolestuttaa silti. Meilläkin on huomenna neuvola, joten ajattelin itse kysyä samaa asiaa. Sitten lääkäriin, jos tuntuu, ettei helpota.

Meillä joululahjat ihmeen hyin kasassa. Viimeisten kanssa odotellaan äitiyspäivärahaa, ja rynnätään sitten viimetingassa kaupoille. Lauantaina kärryteltiin koko perhe Isoon Omenaan ja oli ia n hauskaa, vauva nukkui koko reissun hyivin kärryissään.

Minäkin pelkään, koska kännykkäni menee rikki. Se on aika uusi, mutta mulla se myös luiskahtaa vähän liian usein lattialle. Saahan niitä osamaksuilla ym, itse olen joskus sillä tavalla ottanut, kun kännykkä kertakaikkiaan levisi eikä ollut pennin hyrrää. Mutta on se orpo olo ilman puhelinta. Kaikkeen sitä on itsensä totuttanut.

Joululahjaksi itse olen toivonut piikkimattoa. Toivottavasti se löytyy pukin pussista. Hartiat ja selkä ihan kipeät, joten uskon siitä olevan apua.

Jospa tänään pääsis vielä suihkuun, niin tämä mamma olis iloinen :)
 
Tuli muuten mieleen, että minkälaisia ohjeita te olette saaneet, että koska niitä lantionpohjanlihaksia pitää alkaa harjoitella ja kuinka usein? Mulle sanoi kätilö, että ei sillä kiirettä, jos vaikka uutenavuotena, mutta kaverit on sanonut, että heille neuvottiin ihan heti aloittaa harjoittelut. Jotenkin tuntuu ettei mulla pahemmin ole ongelmia lantionpohjan lihasten kanssa, mutta voiko ne ongelmat tulla siis nyt tavalllaan jälkikäteen, jos niitä lihaksia ei treenaa? Niin ja jos ei nyt ole virtsan karkailua, niin voiko se tulla sitten vielä myöhemmin. olen vähän pihalla tässä asiassa, täytyy myöntää. :ashamed:
 
LANTIONPOHJALIHAKSET: Harjoitukset kandee aloittaa ihan heti, ei niistä haittaa ainakaan ole.

REFLUKSITAUTI: Meillä myös vauveli nieleskelee puklua kun sitä nousee välillä paljonkin suuhun. Nyt olen kyllä huomannut sen vähentyneen. Lääkärissä kysyin siitä niin sanoi sen olevan normaalia, kun suolisto ja ruokatorven sulkijalihas vielä hiukka kehittymätön. Puklauksistakin sanoi vaan, että jos niin paljon puklaa, että painonkehtitys häiriintyy niin aletaan huolestumaan. Neukkutäti sanoi, että jos maitoa tulee paljon kerralla ns. suihkuaa niin voi vaikuttaa tuohon puklailuun ja mullahan tulee. Ja hikka on täälläkin usein, mutta sekin on kuulemma normia.

Vatsavaivat ei ole täällä nyt vaivanneet ja vauvalla on joku tehotankkauskausi ollut muutaman päivän. Päivisin syö parin tunnin välein ja muutama yö nyt mennyt 4 tunnin väleillä :) Nyt on olo levännyt itselläkin, kun vauva on niin hyvin nukkunut. Ja pari päivää olen nyt saanut vauvan syömään ilman rintakumia. On se niin helppoa kun ei tarvi niitten kans pelata. Vaikka öisinkin istualtaan imetän kun makuuasento ei tunnu hyvältä...
Äiti tulee tänään auttaan joulusiivouksessa :)

Bartsu
 
bartsu, kiitos viestistä. hieman helpotti oloa. hankalaa vaan, kun nämä pikkuvauvataudit on melkein kaikki sellaisia, että kaikilla oireita, MUTTA jos paljon, niin huolestuttavaa. Vaikea sitten arvioida mikä normalia ja mikä ei. Mula myös tuo maidon suihkuamisongelma, ja nyt olen alkanut välillä imettäessä ottaa nännin pois vauvan suusta, ja suihkutan osan pois, samalla röyhtäytän vauvaa, sitten taas jatkuu. ja imetän istuallaan, paitsi yöllä, nostin vauvan sängynpäädyn ylemmäs, että nukkuin päivällä pystymmässä. yritän pitää imetysvälejä 2h, ja sit kerralla imettää enemmän, toki välillä tiheämmin, kun vauva rauhoittuu joskus vain tissille, ja välillä nälkä on useammin. jostain luin, että hieman pidemmillä imetysväleillä mahalaukku ja ruokatorvi saa aikaa rauhoittua. niin ja cuplatonia annan nyt joka imetyksen yhteydessä. vauva kyllä tykkää siitä ja jekoviteistakin. musta myös tuntuu, että tää poika on sellainen, että kun hermostuu, niin sitten ei ihan helpolla rauhoitu, vaan huutaa kunnes väsyy. pe kävin 1,5h postissa ja kaupassa, vauva oli syönyt just ennen lähtöä, silti oli huutanut täyttä kurkkua koko mun poissaoloajan ja rauhoittui vasta rinnalle. tuntuu, että alkuperäinen huudo syykin siinä huutaessa saattaa unohtua ja sitten alkaa jo vaivata muut asiat. yleensä rauhoittuu vimeistään sitten, kun tulee nälkä ja saa rintaa.

meillä sanottiin sairaalassa, että vauvoilla tulee usein tiheän imemisen kusia, jotka kestää paripäivää. tulee yleensä 3 vk 6vk 3kk ja 6kk, musta tuntuu, että meilä oli pe la toi 3vk imemiskausi.

ihanaa, että teillä bartsu ja hieman helpottanut, ainakin toistaiseksi. lantionpohjalihaksia olenkin tehnyt jonkin verran. täytyy ihan säännölisesti nyt alkaa treenata.

lähetin eilen väestöliittoon joulukortin ja kuvan vauvasta. tuli jotenkin haikea olo. miten se oli silloin joskus niin kaukainen asia, että oman vauvan saisi, ja nyt se tuhisee sylissä. kyllä ne lapsettomuusklinikat tekee tärkeää työtä. välillä miehen kanssa ihmetellään, että ajattele, meidän poika on ollut nestemäisessä typessä jäässä. ja sisarukset on siellä mahdollisesti edelleen pakkasessa. voi miten ihana onni että tämän aarteen sai. välillä ei voi kuin itkeä.
 
haltia: Mulle tuli kanssa mieleen toi tiheän imun kausi, kun meidän poika söi melkein jatkuvasti viikonloppuna. Toisaalta, mietin sitäkin, että hakiko poika lohtua rinnalta masuvaivoihin. Mistä sitä tietää, on nää vauvat aika arvoituksia välillä. :)

Meille annettiin myös ohjeeksi että lantionpohjanlihaksia saa alkaa treenata heti synnytyksen jälkeen. Kotiin annetussa ohjekirjassa oli myös ohjeet kevyeen vatsalihasjumppaan, jota saa alkaa tehdä kun lantionpohjanlihaksisto on ok kunnossa. Mä olen kerran kokeillut niitä vatsaliikkeitä, tuppaa vaan unohtua, kun on niin paljon muutakin hommaa.

On se ihan totta, ettei sitä pystynyt viime jouluna kuvittelemaankaan, että vuoden päästä voisi olla tilanne tämä. Kyllä sitä on vaan hiljaa kiitollinen, että tämän pienen palleron sai. :heart: Mullakin kävi mielessä, että olisiko pitänyt lähettää joulukortit meitä hoitaneille lääkäreille, mutta se jäi. :ashamed:

Bartsu: Hienoa että masuvaivat ovat helpottaneet! :) Varmasti on myös mukavaa, ettei tarvitse koko aikaa pelata rintakumien kanssa.

Suihkutisseihin yksi helpotus voisi olla imettää vauvaa selällään maaten, niin että vauva on vatsallaan oman vatsan päällä. Siinä asennossa painovoima estää maidon suihkuamisen ja vauva voi helpommin määrätä imemistahtinsa. Taisin lukea tämän vinkin imetystukilistan sivuilta. Kokeilin asentoa toissa yönä. Vähän se vaati taiteilua, mutta onnistui kuitenkin. Vauva ainakin söi hyvällä halulla. :D

ON: Kävin äsken kaupungilla. Poika heräsi puoli tuntia mun lähdön jälkeen, mutta söi hyvin pullosta ja valvoi tyytyväisenä kunnes tulin kotiin. Huomaa selvästi, että poika alkaa jo kaivata vähän seurustelua, ei nukahda päivisin heti syömisen jälkeen. Tosin seurustelu on tässä vaiheessa vielä kovin yksipuolista, mutta tiukasti vauva tuijottelee kun sille juttelee.

Nyt itse syömään!
 
HALTIA
Me käytii lastenlääkäri-allegrologi-proffalla saman ongelman kans. Lapsi kakoo nesteitä suuhun pitkän ajan jälkeen kun syöny, herää ja havahtuu siihen et henki salpautuu. Nielee nestettä takas ja itkee. EI asetu minnekää..aivastelee, nikottelee, itkunen jne. Hengitys rohisee ja ihan järkysti panikoi ku henki tukkeutu. Ihan tasan samoja oireita ko teillä.
Välillä panikoi ja itkee rinnalla jne.
Lekuri sano et juu, refluksia, menee ajallaan ohi. Pitäs pitentää syöntiväliä koska tälaset vauvat hakee lohtua rinnasta ja sit taas ylimäärä ruoka pahentaa ja kierre jatkuu. Omat syömiset ei vaikuta tilanteeseen. Eikä mitää lääkettä, vasta jos vanhempana homma jatkuu tai tulee heng.tie tulehduksia. Sängynpäätyä ylös vaan ja pitemät välit ja käski opetella tutin vaikka väkisin.
:hug: Voimia sinneki.. Kestää aikansa..pakko vaan jaksaa. Lapsi itkee tosi paljon eikä oo hereil tyytyväinen. Illalla paniikkihuutoa ku väsynyt, ei millää nukahtais. Anteeks kirj.häröt, lapsi ei asetu taas minekää.. Voimia vie.. ja yhteiset ajat miehen kans
anteeks en ehi kommentoida muuta :ashamed:

Kauniskuu :(
 
ps. muutenha tää menis.. mut juu, mitkää edelliset konstit ei helpota.. lapsi ei "kestä"pidempiä välejä.. lekuri ehdotti jopa et menis korvikkeella.. plääh... väsyttävää ku hyssytät lasta 24/7 saamatta rauhallista hetkeä henkisesti saati fyysisesti :(.. Nooh.. ehkä aika auttaa..
 
KAUNISKUU: Onko teillä minkäänlaista turvaverkostoa eli siis ystäviä tai sukulaisia lähellä joita voisit pyytää vauvaa kanniskelemaan edes, että itse saisit hetken huilata?? Voin vaan kuvitella nimittäin kuin rankkaa on, jos vauva itkee/on levoton/ärtyinen koko ajan. Niinhän ne vauvat tuppaa tekemään, että jos on mahavaivaa niin ne luulee, että on nälkä ja sitten se pahentaa tilannetta, kun vatsaan menee lisää ilmaa/täytettä. Korvike taas saattaa aiheuttaa ummetusta ja onhan sen kanssa pelaaminen paljon hankalampaa kuin tissien...suostuuko teidän neiti tuttia imeskelemään? Eli auttaisko se yhtään, kun haluaa imemisestä lohtua? Olet varmaan kyllä jo kaikkea kokeillut.

HALTIA: Olen lukenut, että myös Disfatyl auttais masuvaivoihin ja sitä ei tarvis antaa niin usein kuin cuplatonia. Mä ite maistoin tota cuplatonia ja on aika makeeta, että ei ihme jos vauva tykkää. Meillä irvisteltiin jekovitille vaan eikä ihme, kun haiseekin jo ihan viinalle :p

Viime yönä neiti halusi valvoa puoli kolmeen. Ei varsinaisesti mitään huutoa ollut, mutta häntä ei vaan nukuttanut. Varmaan vaikutti eilinen härdelli, kun oli väkeä siivoilemassa ja muitakin vieraita kävi.
Nyt mentävä viemään koira puskapissalle kun vauveli nukkuu ja jos ittekin vielä ehtis vähäksi aikaa huilaamaan.

bartsu
 
Kauniskuu vomia ja halauksia teidän perheeseen :hug: toivottavasti vaivat helpottaa pian. Aavistan kyllä minkälaista hässäkkää teillä on, koska meillä nyt 5 päivää ollu ihan kauheita. just samoja vaivoja kuin teillä, toivon että näänyt tästä helpottais, noilla kotikonsteilla. kuinkakohan vanha vauvan pitäis olla että saa lääkkeitä tai muuta helpotusta? kurja vaan koko perheelle kun pieni kärsii.

Bartsu kiitos vinkistä. täytyy kokeilla tota disfatyliä.

ja meidän poika syö nyt sitten tuttia. viimeyönä annoin. Nukuin kahdessa pätkässä yhteensä 2 tuntia. muuten kannettiin itkevää lasta. maito pyrki kurkkuun niin, että ei mistään tullut mitään. kanneltiin tunti, nukahti rinnalle, nukkui sylissä puoli tuntia, laskin sänkyyn, nukkui 10 min kiemurteli 10 min huuto alkoi ja sama rumba alusta, kunnes mies keksi aamulla 7 sitterin, johon laitettiin talja ja peitto vauvan päällem laitettiin tutti suuhun, ja poika oli hiljaa tunnin, nukahti 8 ja hitto että ärsytti, kun piti herättää se nruvolaan, joka oli 10.30. tämä äiti on umpi väsynyt, vauva nukkui tietenkin koko neuvolareissun ja heäsi 12. nyt jännitetään miten päivä ja ennenkaikkea yö sujuu. poika on nyt pulautellutkin, mihin olen tyytyväinen, jos määrät ei lisäänny, silloin varmaan ilmavaivat helpottais. neuvolassa poika painoi jo 4350g, eli kasvanut noin 400g per viikko. neuvolan tätin mielestä vauva on edelleen vähän keltainen. uusi lääkäriaika ja jälkitarkastus on 21.1, ja jos sitä ennen tulee jotain, niin lääkäriin sit vaan. neuvolatädin mielestä vauvan oireet normaalea, jos kasvaa, ja syö ja on virkeä, ja välillä tyytyväinenkin.

aika omanapaista tekstiä, olo on kuin puupölkyllä. kannettava on olohuoneessa mun imetystukikohdassa, joten nettiin onneksi pääsen itseäni tuulettamaan.

neuvolareissun yhteydessä vikat lahjat ostettu, joulusiivous taitaa jääd imurointiin, kuusi on jo, ja se on ihana.

raulallista päivää ja yötä kaikille toivoen haltia ja peikko-poika

 
Kauniskuu: Mä kyllä haluaisin sinuna toisen mielipiteen. Mitä eilen lueskelin netistä refluksista, niin tosi usein diagnoosia saa hakemalla hakea. Taustalla voi olla myös fysiologinen syy (palleatyrä) tai allergia. Siinä mielessä äidin ruokavaliolla voi kyllä olla merkitystä myös refluksin hoidossa.

Voimia kovasti sulle ja myös haltialle!! :hug: Varmasti on rankkaa, ei tässä omat pikku valvomiset tunnu miltään tuon rinnalla. :ashamed:

Meillä oli myös tänään neuvola. Pituutta pojulla on jo 54 cm:ä ja painoa 4340 g:a. Hyvin kasvaa rintamaidolla. Kovasti kehuttiin virkeäksi ja jänteväksi. :) Minä myös kerroin huolistani vauvan nieleskelyn ja nukahtamisvaikeuksien suhteen. Neuvolan terkka otti huolet tosissaan ja kehotti seuraamaan. Meidän poika vaikuttaa kuitenkin suht tyytyväiseltä, joten ehkä kotikonstein pärjätään.

Käytiin tänään ensimmäistä kertaa vauvan kanssa kaupassa, kun piti hakea mulle uusi puhelin ja hoitaa jouluruokaostokset. Hyvin meni, poika nukkui tyytyväisenä koko ajan. Kokeiltiin ekaa kertaa myös meidän kaukalo+matkarattaat-yhdistelmää, ja hyvin pelitti. Ei niillä tosin lumessa pääse kovin hyvin eteenpäin, mutta tuollaisille lyhyille kauppareissuille ne on tosi kätevät.

Mies meni päiväunille, vauva uinuu kantoliinassa. Pitäisi alkaa jo jouluruokia tehdä, kunhan pääsisin tästä sohvalta ylös...

-Pantsu ja pikku-ukko
 
PANTSU joo.. mä tosin uskon et tää on joku vaihe tässä hommassa kun tuntuu et kaikille sattuu enemmän ja vähemmän tätä samaa ongelmaa. Kokeiltii olla ilman d-tippaa ja sen vaihtoa, ja noita ilmavaivatippoja mutta ei muutosta..
Hyvälle kuulosti terkan terkut teillä!! Hieno homma!!

BARTSU Juuh.. yritetään tuputtaa tuttia enemmän ja vähemmän hyvällä menestyksellä.. On hetken kelpaa ja sit taas sama hässäkkä.. :/ On meil onneks mun porukat ja sisko täällä kuka voi katsoo.. mutta tuntuu että suoraa huutoa kiljuvaa lasta en jaksa antaa heillekään "vaivaksi".. Mun porukat on jo yli 70v ja systerillä itellä kaks pientä lasta. No, onneks mies päivystää vain osan viikkoa ja sit on kuitenki kotona.

HALTIA joo..kiitos.. on kyllä niin samanlaisia kanssasiskoja täällä. Proffan mukaan lääkkeitä annetaan yleensä vasta n.vuoden iässä jos edelleen refluksia, oksentaa voimakkaasti ja jos menee keuhkoputken ärsytykseen saakka. Kuulema niin yleistä ja yleensä aika auttaa plus sitten se et kiinteet aloitetaan mielellää jo 3kk iässä
Lekuri sano sitäki et tällaset lapset just kasvaa hulluna, eli painokehitys ainakin on normia suurempaa (siis enemmän ku se n. 100-150g/vk) koska tissiä haluaa lohdukkeena ja sitä tulee herkästi annettua. ELi vaika vauva ei oo koskaan ns.ylipainoinen niin silti voidaan puhua että tavallaan ylisyötetään. Mutta se on tää hetki ja tasottuu ajanmittaan.

Hassua.. tuntuu et tytöt on vaativaisempia..??!! Kavereillaki pojat on "helpompia" ja tytöt näitä haastavia kiljukauloja. Mikä liene... meidän naisten kohtalo ;)

Voimia ja jaksuja kaikille! Ja joulunodotusta. Jää jouluhommelit laittamatta.ei oikeen jaksa panostaa. Pläh..

Kauniskuu ja kiljukaula
 
Kauniskuu: Oletteko kokeilleet Rela-tippoja masuvaivoihin? Tai jotain muuta maitohappobakteerivalmistetta? Joillekin ne ovat tuoneet avun. Lisäksi kovasti kehutaan vyöhyketerapiaa, sitäkin voisi kokeilla.

Niinhän se on, että lähes kaikilla vauvoilla on mahavaivoja ensimmäisten kuukausien aikana. :/ Tosi kurjaa, mutta onneksi menee ajan myötä ohi.

ON: Viime yönä valvottiin sitten ekaa kertaa meilläkin pitkään. :( Poika nukahti lopulta puoli neljältä. Onneksi nukkui sitten kaksi neljän tunnin pätkää, niin saatiin miehen kanssa aika hyvät unet aamulla. Pojan masussa kiersi yöllä ikävästi ja on vielä päivälläkin piereskellyt paljon. Cuplatonin aloitin taas, se oli pari päivää tauolla. Meillä nää vaivat on selvästi jostain mun syömisistä johtuvia, kun tulevat niin epäsäännöllisesti. Nyt epäilen toissa iltana syömiäni sipsejä. Saa nähdä mitä jouluherkkuja uskallan syödä. :/ Mies ehdotti, että annettaisiin osa aterioista pakastetusta maidosta, että voisin edes jouluaattona herkutella paremmalla omallatunnolla.

Pitäisi alkaa tehdä graavilohta, mutta mulla on vielä aamiainenkin kesken... :whistle:

-Pantsu ja pikku-ukko 3 vko 3 pv
 
Huomenta. Täällä hieman levänneempi äiti. Poika kyllä heräili tunnin -2 välein, mutta ei huutanut.Massu ei selvästikään vaivannut samalla tavalla. Mä nyt olen päätellyt, että meillä refluksi johtuu ylensyönnistä/syöttämisestä. Mä olen nimittäin ajatellut, että vauvalle täytyy antaa paljon maitoa, ettei vaan jää ruuatta. Mulla kun vielä tulee paljon maitoa, niin vauva helposti ahmii ylenmäärin. Nyt en enää tyrkytä tissiä lisää, vaan vauva saa syödä sen verran kuin jaksaa ja silloin kun haluaa vaikka se sitten olis vain 10min. Ja aina annan cuplatonit ensin, ja imetän niin, että vauva on mahdollisimman pystyssä. En tiedä mistä uskaltaisin vähitellen alkaa joustaa, mutta nyt ainakin mennään näin, vaikka poika sitten heräilisi useammin syömään.

Mulla on serkut saaneet apua juuri vyöhyketerapiasta. Heillä sekä koliikki, että korvatulehduskierteet ovat lopuneet. Juuri äsken juttelin tädin kanssa, ja hän ehdottomasti suositteli meillekin vyöhyketerapiaa. Nyt vaan pitäis selvittää joku pätevä syöhyketerapeutti täältä pk seudulta, koska kenellekään kirjakurssin käyneelle en halua lastani viedä hoitoon.

Täällä on tullut niin paljon lunta, ettei päässyt aamulla ovesta ulos. Meidän tietä ei ollut aurattu, vaikka asutaan ihan lähellä keskustaa. Lunta oli puoli metriä ja mies teki lumitöitä tunnin. Jää nyt sitten meidän joulureissut väliin, ei uskalleta vauvan kanssa lähteä näillä ruuhkilla ja ilmoilla ajamaan 300km päähän. viikonlopuksikin kun vielä luvattiin -25 astetta niin jos autolle tapahtuu jotain vauvahan paleltuu kuoliaaksi. Nyt sit ei ookotona muuta jouluun liittyvää kuin kuusi. siivotkin tekemättä. saa kyllä olla. Kaupasta jotain jouluruokaa j muutama leffa. Ihanaa saada hetki leähtää, kun mieskin on kotona.

Pantis Meidän pojat näyttää kasvavan aikalailla samaa tahtia - eilen neuvolassa meidän poika oli 4350g ja 54cm

Nyt hetkeksi nukkumaan kun vauvakin nukkuu.

Levollisen rauhallsita joulua jokaiseen perheeseen. ja joululahjaksi paljon unihiekkaa.

Haltia ja Tonttu-poika
 
haltia: Hyvä, että olet saanut levättyä. :) Meille kanssa neuvolassa terkka sanoi, että kannattaa välttää ylensyöttämistä. Mä olen nyt kokeillut, että tarjoan vain yhtä rintaa/syöttökerta, enkä tuputa enää, kun vauva irrottaa otteensa rinnasta. Yritän myös olla nukuttamatta vauvaa rinnalle, siinä helposti poika luputtaa vähän liikaa maitoa.

Tosiaan, meidän pojat kasvaa aika samaan tahtiin. :D

Harmi, että teidän joulureissu nyt peruuntuu. :| Aika hurja ilma tuolla on, täällä ei tällä hetkellä sada lunta, mutta kunnon hanki on yön aikana ilmestynyt. Kissat kävivät ulkona ja olivat yllättävän innoissaan lumesta. :D

Me tehtiin jo aiemmin päätös, ettei lähdetä mihinkään jouluna. Ollaan vaan kotona. Isovanhemmat tulee sitten tänne kyläilemään vuorotellen. :) Parempi näin. Ei meilläkään mitään supersiistiä ole, vaikka mun vanhemmat tosiaan kävi siivoamassa lauantaina. Mutta en ota siitä mitään stressiä. Jouluna on tärkeintä rento yhdessäolo ja hyvät ruuat. :)

Nyt poika heräilee, onkin vedellyt taas hirsiä pari tuntia. Sain tehtyä graavilohen ja käytyä suihkussa. Se on muuten yksi asia, josta en ole suostunut luopumaan. Joka päivä täytyy käydä suihkussa, venyi sinne meneminen sitten iltapäivään asti. :)
 
Hyvää tapania kaikille! :)

Mitenkäs joulunpyhät ovat sujuneet? Toivottavasti rauhaisasti kaikilla. :)

Meillä on neljä yötä nyt valvottu klo 1-4. Aluksi itki masuaan, mutta viime yönä olikin sitten vaan mukava seurustella äidin ja isin kanssa. :kieh: En tiedä onko Cuplaton auttanut masuvaivoihin, vai vähenivätkö muuten vain? Poika olisi viihtynyt viime yönä tissillä vaikka kuinka kauan, mutta alkoi raivota, kun maidontulo ehtyi jossain vaiheessa. Onneksi sitten lopulta nukahti neljältä, ja nukkui ensin 4½ h, heräsi syömään ja nukahti uudelleen kolmeksi tunniksi. Sama on toistunut edellisinäkin aamuina. Jonkinlainen rytmi tässä on, kunhan sen vain saisi 6 tuntia aikaisemmaksi, niin pisimmät unet ajoittuisivat yöhön, eikä aamuun/aamupäivään.

Selvästi poju tykkää jo valveilla hieman seurustella. Tänään makoiltiin viltin päällä lattialla ja viuhdottiin kovasti käsillä ja jaloilla. Ei ole vielä kauhea juttelemaan, mutta välillä pääsee lyhyitä jokelluksiakin. Jotain hymyntapaistakin oltiin miehen kanssa havaitsevinamme, mutta voi olla, että oli vain äidin ja isin toiveajattelua. :D Olen muuten eilen ja tänään laittanut pojan kantoliinaan pelkkään kietaisuristiII:en. On viihtynyt pystyasennossa tosi hyvin, eikä mun selkäkään kipeydy niin helposti, kun paino jakaantuu tasaisemmin. Myös mies on alkanut kantaa poikaa liinassa, sekin helpottaa, kun ei vauva ole koko ajan minussa kiinni.

Jouluaattona käytiin vaunulenkillä hautausmaalla. Oli hirmu kaunista, kun kynttilät loistivat hangella. Eilen ja tänään on ollut niin raaka viima, ettei olla uskallettu lähteä pojan kanssa ulos. Mies kyllä kävi eilen hiihtämässä ekaa kertaa tänä talvena.

-Pantsu ja pikku-ukko 3vko 6pv
 
Hyviä joulunjatkoja, tai välipäiviä, miten vaan. :heart: Täällä joulu sujunut suht rauhallisesti, siis kotona ollaan oltu, ja muilta osin jees, mutta vauvan rytmi on kyllä kiepsahtanut ihan ylösalaisin. Ilmavaivojen kanssa ollaan monin konstein (joista kirjoitin hirveän listan odotuspuolen pinoon) pikkuhiljaa alettu selviämään, ainakin toistaiseksi. Kuitenkin vauva on nyt alkanut nukkumaan yöllä pieniä pätkiä, herää tiheään syömään ja haluaa aeurustella. Päivällä sitten vetää ne pitkät unet ja nukahtaa aina syötöltä suoraan seuraaville pitkille unille. En silti näin pientä oikein haluaisi alkaa rytmittämään, täytyy jotenkin hellästi yrittää pientä ohjata oikeaan suuntaan :)

Vauva tuntuu kasvaneen ihan kauheasti. Tänään laitoin ekoja pieneksi jääneitä haikeana pois kaapista. Vauva on niin tomera ja virkeä kun on hereillä. Juttelee, huiskii käsillä ja tarkkailee kamalasti. Samoin kuin Pantsu mekin oltiin joulupäivänä näkevinämme ensihymy :) ihana. kyllä vauva on muutaman kerran sen jälkeenkin hymillyt. Tämä oli ekaa kertaa valveilla ollessa, unissaan vauva on kyllä nauranut ihan pienestä asti.

Oltiin aattona mun vanhemmilla. ja oli pienelle niin paljon paketteja, että voi ihmettä. Mieheltä sain piikkimaton, jota en ole vielä ehtinyt kunnolla testatakaan.

Joululoma on ihanaa kun koko perhe on kotona. ihanaa kun on koko ensi viikko aikaa touhuta, ja käydä lenkeillä yms. Toisaalta on haikeaa kun vauva kasvaa, mutta on myös ihanaa nähdä pienen kehityyvän ja on se kivaa, kun pääsee sitten enemmän itsekin liikkumaan, unet toivonmukaan pitenee jne jne.

Kuinka paljon ja kuinka usein teidän vauvat muuten syö. Itse vaan mietin, että muuttuuko se tässä 2 seuraavan kuukauden aikana, siis eikö vauvan tavallaan pitäis saada enemmän maitoa kasvaakseen, mutta musta tuntuu, ettei tämä enää yhtä usein syö kuin aivan pienenä, syöttökerratkin on usein sitä 10 - 20min, pari kertaa päivässä 30min.

Nyt ruokaa laittamaan.

Leppoista yhdessäoloa jokaiseen perheeseen.

Haltia ja Peikko-tonttu huomenna 1kk :heart: kyllä se aika vierähtää nopeasti.
 
heippa kaikille ja sunnuntaita!
Ihanalle kuulostaa kaikkien joulut ja Pantsun ja Haltian pikkutyyppien puuhat :) Ite odotan edelleen että neiti seurustelisi hereilä ja alkaisi "jutustela".. nyt tuntu et hereillä olo on 90% kitinää :(.. Joskus erehtyy hymyilemään ja "sanomaan" jotain mutta tympiintyy niiiin äkkiä :( Huoh.. Ite ollu tästä itkurumbasta nii väsy etten jaksanu mitää joulua laittaa. Nippanappa käytiin omilla ja miehen porukoilla. Lapsi oli pikareissuistakin niin sekasi et ilta meni tappeluksi.
Meillä alkanu tappeleen rinnalla. Nälkä ihan suunnaton mutta saa ihme paniikin ku pistää tissin suuhun. Öisin menee ok ja syö hyvällä halulla..ja joskus päivisin, mutta sit illalla etenki alkaa riivattu riuhtominen. Ilm. tankkausvaiheessa ei tuu tarpeeksi vauhdilla maitoa niin neiti ei jaksa odottaa. En tiiä..menny nautinto imettämisestä koska etukäteen "pelkään" sitä showta. En haluais heti antaa lisämaitoa mut lopulta pakko luovuttaa kun huudettu tunti tissillä ja lopulta molemmat itkee.. :(
Huhhuh.. no, aika auttanee. Edelleen elän siinä toivossa.
Umpiväsy Kauniskuu
 
kauniskuu. teilläkö ei huolittu tuttia? mä nimittäin lopetan kitinän nykyään tutilla. aina vauva ei sitä huoli, mutta totutin sen vaan pitämällä tuuttia suussa niin kauan, että alkoi imeä. en tiiä onko järkevää, mutta mieluumin tutti kuin väsynyt äiti ja huutava lapsi. niin ja joskun huuto ei lopu tutillakaan, auttaa meillä kuitenkin, ja nukahtaminen on helpompaa, kun ei yliväsyneenä vaan huuda.

toiseks meil on alettu pulautella ihan paljonkin. välil ihan tuntuu, et kaikki maidot tulee ulos, mutta luulen, että se helpottaa vauvan oloa, et tulee ulos. nyt vaan mietin kasvaako vauva.

ja kolmanneksi, meil kans rintaraivareita. kaukana aika kun imetettiin 30 min rauhassa, ja molemmilla oli kivaa. nykyään aina enemmän tai vähemmän sätkimistä, ja rintaa jyystetään ja pullautetaan ulos suusta n 15 kertaa 7 min aikana. yllensä syöttörupeamat onkin sitten lyhyitä, ja siksi just mietin, et nouseeko vauvan paino, kun seuraava neuvola vasta 21.1. lisämaitoa ei oo silti annettu, kai tuo pärjää.

voimia kauniskuu. suosittelen kokeilemaan vyöhyketerapiaa, jos madollista. se on auttanut mu serkun pahaan koliikkiin, ja siitä ei kuitenkaan mitään vahinkoa oo... ja aika auttaa. yksi ystävä sanoi, jolla on ollut tosi vaikea vauva, että eka kolme kuukautta on kamalaa, sit vähän helpottaa ja kuus kuukautta niin helpottaa enemmän. Itsekin kun ei saa nukkua, niin monesti harmittaa, ettei vauvasta ehdi ja jaksa nauttia niin kuin haluaisi. lohdutuksena, että hankalat lapset on usein isona aktiivisia ja nopeita oppimaan :)
 

Yhteistyössä