Allergisen lapsen hoitopaikka

  • Viestiketjun aloittaja Elli77
  • Ensimmäinen viesti
Elli77
Hei!

Kyselisin kokemuksia ruoka-aineallergisten lasten hoitoon viemisestä.

Meillä poika on nyt 8 kk ja näillä näkymin olisi menossa hoitoon reilun vuoden iässä, eli hoitopaikkahakemus täytyy laittaa menemään. Kun lapsen hoitoon laittaminen mietityttää muutenkin (perhepäivähoito, päiväkoti vai mikä vaihtoehto...), niin nyt sitten täytyy asiaa miettiä vielä tuon ruokailun kannalta.

Tällä hetkellä siis todettu maitoallergia (korvikkeena Neocate), kiinteistä käytössä vasta tattari. Tilanne vaikuttaa nyt hyvältä ja usko on kova, jotta ruokavalio saadaan laajennettua syksyyn mennessä. Jos ruokavalio on silloinkin edelleen tosi niukka, täytyy sitten työkuviot miettiä uudelleen.

Onko kellään kokemuksia päiväkodista versus perhepäivähoidosta allergisen lapsen kohdalla? Onko perhepäivähoitajilla minkälaista kokemusta ruoka-aineallergikkojen hoidosta? Tilannetta ei yhtään helpota kaupungin onneton päivähoitotilanne. Allergikkojen ryhmään poikaa ei huolita koska meillä on koira...
 
pph:n allergiatietous riippuu millainen koulutus on ja miten itse hankkinut tietoa. Kaikilla ei välttämätttä ole pph:n koulutusta vaikka työtä tekevätkin. Itse käyn tällä hetkellä pph:n at:ta ja pääpiirteittäin käydään allergiat läpi. Itsellä alunperin suurtalouskokin koulutus.
 
Kokemusta löytyy ryhmäperhepäivähoidosta eli voisi rinnastaa tuohon päiväkotiin. Keskuskeittiöltä sinne tuli ruoka, kohtuullisen hyvin pystyivät järjestämään. Omat maidot piti viedä mukana, muuten toimi dieettiruuoka päivähoidon toimesta. Tosin kyllä epäilen että jotain lipsahduksia keittiöllä sattui, koska iho-oireet pahenivat ja loppuivat sen jälkeen kokonaan kun hoito loppui... Tiedä häntä, muutama kerta tuli tarkennettua näitä mitä ruuassa ei saa olla ja olivat kyllä sitä mieltä ettei ole ollutkaan ?!?!? Jos saa hengenvaarallisia oireita väärästä ruuasta, en kyllä välttämättä veisi!

Itse ajattelisin että tuo päiväkoti olisi parempi vaihtoehto. Pph:lla voi tulla yhtäkkisiä sairastumisia yms. jolloin lapsen joutuu kiikuttamaan jonnekin varahoitoon. Täällä ei ainakaan ole mitään kiinteätä varahoitopaikkaa, jolloin on aika hankalaa yhtäkkiä setviä uudelle hoitsulle noita ruokarajoituksia!
 
Meidän vajaa 8kk neiti on menossa 10kk iässä hoitoon... Hoitopaikka ei ole vielä selvillä, kun muutetaan nyt kesällä :eek:
Mua pelottaa kanssa tuo ruokajuttu, meillä menee pelkkä kukkakaali tällä hetkellä. Huomenna soittoaika lääkärille, josko aloitetaan rotaatiokokeilu... Mulla ei ole mitään mahiksia jäädä kotiin, joten pakko tästä on hengissä selvitä... :(
Ymmärrän, että Neocatet täytyy viedä mukana, mut jos joutuu viemään muitakin ruokia, eikö päivähoitomaksussa tulla millään tavalla vastaan?
 
Meillä oli tuo päivähoitoasia kovasti esillä tässä kevättalvella. Itse olin jo osa-aikaisesti takaisin töissä muutaman kuukauden ja miehen kanssa sumplittiin sitten hoitokuvioita kotona. Meillä ei siis järjestynyt sopivaa hoitopaikkaa, siis sellaista mihin tytön olisi oikeasti voinut viedä. Lopulta koko homma kaatui omaan mahdottomuuteensa (molemmat vanhemmat töissä ja lasta hoidetaan kotona) ja minä jäin nyt toistaiseksi taas kotiin. Meillä ei täällä ole allergiaryhmää lainkaan. Perhepäivähoito olisi täytynyt olla sellainen, jossa ei ole lemmikkejä. Päiväkoti ei olisi tullut kysymykseen, koska lapsi on aika infektioherkkä ja juuri oltiin saatu korvakierre jotenkin katkeamaan. Samaten astma menee aina huonommaksi räkätaudin yhteydessä. Ei siis ollut kovin fiksua laittaa isoon ryhmään, missä pöpöt liikkuu.

Sopivaa pph paikkaa ei löytynyt, sillä lapsia oli niihin jo jonossa vaikka kuinka paljon. Allergioihin erikoistunutta pph ei ole ja sapuskat olisi pitänyt viedä käytännössä kaikki itse. Kokeiluja ei myöskään olisi saanut olla aikana, kun lapsi opn hoidossa. Usealla hoitolapsella oli myös lemmikkejä kotona, joten kyllä ne hilseet sieltäkin tulee. Kunta olisi ollut valmis tukemaan naurettavalla summalla hoitajaa kotiin ja kun sellaista sitten tiedustelin, ei sopivaa henkilöä ollutkaan...En jaksanut jäädä asiasta rähisemään vaan tein päätöksen olla kotiäiti hiukan suunniteltua pidempään. Nyt odotan kuumeisena Kelalta lappuja, saanko sen korotetun vammaistuen. Kyllä tämä kukkaron päälle käy ja nyt mies tekee sitten tosi pitkää päivää.

Tilanne olisi helpompi, jos olisi kyse pelkästä ruokavaliosta. Meillä soppaa sekoitti myös infektiot ja astma.
 
Meillä aloittaa allergikkopoika seimessä (päiväkoti) ensi syyskuussa. Poika on silloin 1v 4 kk.

Kävin tutustumassa paikkaan ennen valintaa ja juttelin päiväkodin johtajan kanssa. Itse valitsin nimenomaan päiväkodin enkä perhepäivähoitoa muutamasta syystä. Päiväkodissa on totuttu hoitamaan allergisia lapsia, vaikka on ns. normaali ryhmä. Seimellä on oma keittäjä, joka tekee lasten ruoat ja johon voi ottaa milloin tahansa yhteyttä. Keittäjä on keittiöalan ammattilainen, jolle erityisruokavaliot ovat tuttuja yleisellä tasolla. Keittiöön saa viedä ruokia, joita ei ole keittäjän käyttämässä tukussa, kuten esim. puhtaita viljatuotteita. Kun keskustelin päiväkodin johtajan kanssa tuntui että heillä on tiedossa normaalit vahinkoaltistusten välttämistavat kuten lattioiden lakaiseminen heti syönnin jälkeen yms. Jokaisessa lasten ruokapöydässä on yksi hoitaja. Juhlien yhteydessä otetaan huomioon että myös allergisella lapsella on omia herkkujaan. Päiväkoti on aina auki. Ei siis ole esim. kesätaukoa tai perhepäivähoidossa esim. hoitajan tai hänen omien lastensa sairastumisia, jolloin lapsi joutuisi eri paikkaan. Hoidon vaihtuminen tilapäisesti eri paikkaan on riski allergisen lapsen kannalta. Voi tulla virheitä annoksiin yms.

Noh, käytännössä sen sitten näkee miten hoito toimii allergisen lapsen kannalta. Uskoisin kuitenkin että paikka jossa otetaan aidosti huomioon lapsen yksilöllisyys ja panostetaan hyvään yhteistyöhön vanhempien kanssa on hyvä hoitopaikka, myös allergisen lapsen kannalta. Oli se sitten päiväkoti, perhepäivähoito tai jokin muu.

Infektioiden kannalta minun ei tarvinnut erikseen miettiä hoitopaikkaa. Lapsi on sairastanut ns. normaalin verran mutta ei ole infektiokierteinen. Ensimmäinen vuosi päiväkodissa tulee kyllä olemaan joka tapauksessa aikaa, jolloin hän imuroi infektioita :/

NallePuh82: miten ruokakokeiluja ei voisi tehdä hoidossa ollessa? Yleensä ymmäärtäkseni hoitopaikkahan niitä ei voi tehdä. Kokeilut ovat vanhempien vastuulla lapsen kotona ollessa. Esim. aamuisin, iltaisin ja viikonloppuisin, jos lapsi on arkipäivät hoidossa. Hoitoon ilmoitetaan uudet sopivat.
 
Niinhän mä olin tuon kokeilujutun ajatellut samalla lailla kuin sinä, mutta hoidoista vastaava oli täällä hiukan eri linjoilla. Ei sen puoleen, moni muukin asia meni turhan vaikeaksi ja keskusteluissa kävi selkeästi ilmi, ettei juurikaan allergioista tajunnut.

Käytännössä olisi varmasti saanut asia sovittua esim. pph kanssa, jos nyt sellaiseen olisi päässyt. Olisi hoitaja varmaan voinut mahdollisista hoidossa ilmenevistä oireista raportoida.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Niinhän mä olin tuon kokeilujutun ajatellut samalla lailla kuin sinä, mutta hoidoista vastaava oli täällä hiukan eri linjoilla. Ei sen puoleen, moni muukin asia meni turhan vaikeaksi ja keskusteluissa kävi selkeästi ilmi, ettei juurikaan allergioista tajunnut.
Tuohan on ihan lapsen terveyden edun vastaista: käytännössä estetään ruokavalion laajennukset. Voisikohan ko. "väärinkäsityksestä" tehdä ilmoituksen paikalliselle kunnalliselle ylemmälle tasolle ja pyytää korjaamaan "käytäntöä"? Ei todellakaan ko. henkilö näytä ymmärtävän allergioista ja siitä miten päivähoidossa otetaan allergiat huomioon. Tuntuukohan siltä että hoidettavien lasten pitäisi olla "mahdollisimman helppoja"...? Allergiset lapsethan voivat olla epäonnistuneen ruokakokeilun takia vaikeammin hoidettavia (itkuisia, kärttyisiä, huonosti nukkuvia, syliä enemmän tarvitsevia...) :/

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Käytännössä olisi varmasti saanut asia sovittua esim. pph kanssa, jos nyt sellaiseen olisi päässyt. Olisi hoitaja varmaan voinut mahdollisista hoidossa ilmenevistä oireista raportoida.
Tuossa meidän tulevassa paikassa voi sopia hoitohenkilökunnan kanssa oireiden raportoinnista ja millaisista oireista erityisesti olisi hyvä kertoa vanhemmille. Lisäksi kaikilla lapsilla on "reissuvihkot" apukeinona viestimiseen.

 

Yhteistyössä