Aloin tässä miettiä, kun mun veli syntyi pienipainoisena

Mitat oli tuolloin 70-luvulla n. 2800 grammaa ja pituus 50 cm, rv 36. Äitini ei polttanut, mutta isä poltti sisällä, ts. raskaana oleva äiti sai paljon passiivista tupakointia osakseen. Minä synnyin 3500 gramma 46 cm rv 40, jolloin isäni ei polttanut enää sisällä. Kuitenkin sekä minä että veljeni elettiin lapsuus enemmän tai vähemmän savuisessa ympäristössä (isä poltti autossa, eteisessä ym, veljeni nukkui huoneessa jossa isä poltti). Molemmilla meistä oli jatkuvasti jotain hengitystiesairauksia, jotka ei millään lähteneet. Olikohan isän tupakoinnilla osuutta asiaan, esim. veljeni painoon ja meidän sairasteluun? Vasta nyt oman raskauden kohdalla aloin miettiä asiaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mahdotonta sanoa varmasti, mutta kyllähän se on voinut vaikuttaa. Mä en tunne ketään, joilla olisi koskaan saanut sisällä polttaa!
Juu, inhottavaahan se oli ja epäterveellistä. Myös mun kaverin äiti poltti aina keittiössä ja siellä leijaili aina tupakkapössyt :x . Uskomattominta on kyllä tuo, että veljeni nukkui isän tupakkahuoneessa (isä puhui aina puhelimessa ja puhelin oli veljen huoneessa, jossa paloi aina rööki).
 
jep
minä synnytytin lapseni, raskausviikkoja 37. Lapsella painoa 2600g. Minä ja mieheni emme polttaneet ollenkaan, enkä ollut savuisessa ympäristössäkään.

hengitystiesairaudet tosin voi tietenkin aiheutua tupakansavun ärsytyksestä osittain..?
 
tiina
Muuten en tiedä mutta ei veljesi kyllä mikään ertyisen pienipainoinen ollut..? Tai mistä minä tiedän, ehkä minä ja lapseni sitten ollemme vielä pienipainoisempia?
Minä 2700g, 47cm, 40+0
Poikani olivat 2560g 45,5cm rv 36+6, ja 2880g 48cm rv 39+1.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mahdotonta sanoa varmasti, mutta kyllähän se on voinut vaikuttaa. Mä en tunne ketään, joilla olisi koskaan saanut sisällä polttaa!
Mun serkku poltti ennen ainakin sisällä lieskarin alla ja vauva saatto olla vieressä sitterissä.. Se sapetti vaikkei mulle kuulukaan.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Muuten en tiedä mutta ei veljesi kyllä mikään ertyisen pienipainoinen ollut..? Tai mistä minä tiedän, ehkä minä ja lapseni sitten ollemme vielä pienipainoisempia?
Minä 2700g, 47cm, 40+0
Poikani olivat 2560g 45,5cm rv 36+6, ja 2880g 48cm rv 39+1.
Nii jatkan vielä etten polttanut raskuden aikana, eikä niin tehnyt myös äitinikään.
 
Onhan se passiivinen tupakointikin raskausaikana haitallista.

Meilläkin on kotona poltettu lapsuuden ajan ihan sisätiloissa (tupakeittiössä ) ja kamalaa se oli. Siksi en poltakaan koskaan lasten läsnäollessa, siis jos joskus retkahdan vielä savuttelemaan kun on raskaus ja imetys ohi :ashamed: Se savu on todella inhottavan hajuista lapsen nenään!
 
immu
Minä itse olin pieni syntyessäni 2720 g ja 47 cm, meillä isä poltti, mutta ei koskaan sisällä.
Oma lapseni syntyi viikolla 39 + 2 ja painoi 2710 g ja pituutta oli 45 cm. Minä ja mieheni emme ole koskaan polttaneet.
Mutta voihan tuolla asialla tietysti jotain vaikutusta olla.
 
Kippuravarvas
Meillä poltti kans mamma ja pappa, vaikka oltiin siellä...välillä oli köökki ihan sininen, kun niillä oli vieraita :x äiti aina papatti että pakko pestä kaikki vaatteet, kun tultiin sieltä...
 
Isä
Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mahdotonta sanoa varmasti, mutta kyllähän se on voinut vaikuttaa. Mä en tunne ketään, joilla olisi koskaan saanut sisällä polttaa!
Mun serkku poltti ennen ainakin sisällä lieskarin alla ja vauva saatto olla vieressä sitterissä.. Se sapetti vaikkei mulle kuulukaan.
Ja savut meni sinne liesituulettimeen vai leviskö ne ympäri keittiötä?
 

Yhteistyössä