Ammattina sosionomi, kokemuksia...

  • Viestiketjun aloittaja ammatinvaihtajaa
  • Ensimmäinen viesti
Tätsy
Olen työskennellyt kunnallisissa päiväkodeissa lastentarhanopettajana ja nyt olen yksityisessä päiväkodissa vastaavana lto:na.
Palkka on tietysti liian pieni, lto:na kunnalla tienaa melkein saman kuin yksityisellä vastaavana eli n.2300€ (riippuu toki työnantajastakin).
Hyviä puolia on tietysti lasten kanssa puuhailu ja kivojen juttujen (erilaiset projektit, metsäretket ym) tekemiset, kivat työkaverit ja omassa työssäni tykkään myös työn vastuullisuudesta.
Huonoja puolia on liian isot lapsiryhmät (meidän pk:ssa tosin ei tätä ongelmaa ole), meteli ja sellaiset vanhemmat, joiden kanssa yhteistyö on hankalaa (onneksi näitä on vain vähän).
 
Vastaavana ohjaana kolmannen sektorin järjestötoimijalla. Palkka ihan vähän alle 3000€ ( kaikki ikälisät) ja se on aivan yläkanttiin verrattuna kunnan palkkoihin. Työ on kivaa ihmisten kanssa monipuolisesti touhuamista. Asiakkaina moniongelmaisia perheitä.

Työllistymisessä ei oo ikinä ollut ongelmia ja olen pystynyt vaihtamaan työtä haastavampaan ja kiinnostavampaan suuntaan. Täydennyskoulutuksia ja menetelmäkoulutuksia on paljon saatavilla ja niitä olenkin hyödyntänyt. Ammatin huonoja puolia on mahdollinen vuorotyö (ei kaikkialla) ja naurettava palkkaus. Viihdyn tosi hyvin ammatissani ja kouluttaudun koko ajan lisää :)
 

Yhteistyössä