Anoppi käski minut eilen helvettiin

Sen ajan mitä olen ollut hänen poikansa kanssa yhdessä, seurustellut ja ollut naimisissa, olen usein saanut kuulla hänen arvostelujaan minusta. Mikään ei kelpaa: ei vaatteet, hiukset, musiikkimaku, leffamaku, elämäntyyli... Kaikki on vähintäänkin saatanasta. Näitä arvosteluja olen siis saanut kuulla takanapäin, niin että hän on puhunut miehelle minusta ja mies on kertonut minulle tai että hän on tekstiviesteillyt miehen kanssa minusta ja tavoistani.

Olen pyytänyt anteeksi jokaista asiaa, joka mahdollisesti olisi loukannut häntä. Ihan vaan säilyttääkseni rauhan perheiden kesken.

Nyt sitten lauantaina olimme heidän luonaan käymässä ja saimme aika ikävän sävyistä arvostelua, että emme osallistu erääseen hääjuhlaan, vaikka vihkimistä olisimme todistamassa. Tässä taustalla ovat henkilökohtaiset syyt, joita en koe olevani velvollinen anopille kertomaan. Eikä mieskään halunnut.

Pohdin asiaa kun pääsimme kotiin ja sitten päätin, että pistän asiasta viestiä, että se arvostelu tuntui pahalta ja että en haluaisi sellaista enää kuulla. Pistin jopa viestin alkuun pehmentämään, että "en tarkoita tätä pahalla". Kun anopista ei kuulunut juuri seuraavaan päivään mennessä, laitoin vielä viestin, että "pahoittelen jos viesti oli ikävä jne jne".

Tästäkös anoppi kimpaantui sitten. Parin päivän päästä tuli viesti, jossa hän kertoi, että kuulemma eristän hänen poikansa ystävistä ja perheestä, ja että tarvitsen sen takia terapia-apua. Ja että aina kun hän selkänsä kääntää, tulee kylmää vettä niskaan.

Jaa? Henkilökohtaisesti en ole koskaan eristänyt hänen poikaansa ystävistään tai perheestään. Minä olen se, joka on pyytänyt, että voisimmeko taas käydä piipahtamassa anopin luona, kun on vierähtänyt aikaa tapaamisesta. Olemme myöskin mahdollisuuksiemme mukaan käyneet ystävillä kylässä ja kutsuneet meille. Mies pitää joka ainut päivä yhteyttä kavereidensa kanssa. Ja minun puolestani on aivan vapaa menemään kenen kanssa tahtoo.

Ja tuo, että tulee kylmää vettä niskaan kun kääntää selkänsä... Voisin aivan hyvin sanoa samaa. Jostain syystä, että kun he arvostelevat, se on oikein eikä sitä tarvitse pyytää anteeksi, mutta kun minä kerrankin teen niin, se on aivan tuomittavaa eivätkä he ole koskaan tehneet mitään väärää --> syy kääntyy minuun taas.

No, sieltähän ei sitten vastannut kukaan perheestä puhelimeen kun yritin soittaa useampaan otteeseen ja selvittää asiaa. Päätin sitten, että menen käymään, vaikka arvelinkin, etteivät ehkä avaa ovea.

Tulihan tämä anoppi sitten avaamaan oven, ja kun keskustelimme asiasta, tämä edelleen itsepintaisesti väitti, että minä eristän hänen poikansa ystävistä, ja oli oikein pitänyt listaa, missä kaikkialla emme ole olleet (ei sitten tullut mieleen pitää listaa, missä kaikkialla olemme olleet...).

En kertaakaan edes korottanut ääntäni, lähinnä itkin siinä kun anoppi haukkui minua. Loppujen lopuksi hän pamautti oven erittäin voimakkaasti kiinni ja kun olin lähdössä, tuli vielä rappukäytävään huutamaan, miten epäreilu ja toisista välittämätön ihmishirviö olen, ja että heille ei ole enää koskaan mitään asiaa.

Joo, no en olisi enää kyllä mennytkään. Taisi olla minun ja miehen vanhempien välit tässä. Toivon vaan, ettei anoppi lähde selkäni takana levittelemään tuollaisia valheita ympäri kaupunkia, sen kun voisi hänestä uskoakin.


Kyllä on taas elämä vaikeaa.
 
kekkonen123
Ryhdistäydy, äläkän anna sen anopin enää kertaakaan pomppia silmille, näille tyypeille ei voi olla mukava, ainoa tapa on pistää kunnolla takaisin. Ole valmis menettämään välit vaikka loppuiäksi, mutta älä missän nimessä ala kynnysmatoksi. Älä soittele, älä pyydä, älä pahoittele, älä ano, älä anno onopille mitään merkkiä että olisi sille jotenkin tilivelovollinen tai että olisit alemmassa asemassa. Jos Tilanne menee pahaksi, miehesi kuuluu puolustaa ja olla valmis hyökkäämään myös omaa äitiään vastaan.

hermot menee ku jo lukee tätä kirjoitustasi :/
 
Kepsis
Anopille tuntuu hyökkäys olevan puolustus, eikä kritiikki käytöksestä tunnu olevan optio jollei se ole jostain muusta ihmisestä.

Ikävää olisi tuommoisen ihmisen kanssa olla tekemisissä, hetkonen, eihän se ole pakko :O Kuis se näin...
 
"vieras"
Kuinka sun miehesi on tuollainen vässykkä, ettei sano äidilleen vastaan, kun haukkuu sua? Ja mies siis tekstiviestittelee äitinsä kanssa sun tavoista yms. mitä ihmettä!

Miksi pyytelet anopilta anteeksi koko ajan, en ymmärrä. Itse en olisi missään yhteydessä moiseen ihmiseen. Enkä kyllä voi kuvitellakaan, ettei mieheni puolustaisi mua äidilleen ja käskisi tätä huolehtia omista asioistaan.
 
"viima"
meillä kans aikoinaan anopin kanssa maailmat eivät oikein kohdanneet. olemme melkoisen erilaisia ihmisiä. kerran humalapäissään sit (itse olin selvänä) hän haukku ja huus mut alinpaan rakoon ja heitti pihalle. puoleen vuoteen en käynyt enkä pitänyt mitään yhteyttä. pikkuhiljaa kuitenkin pakollisten sukujuhlien (muiden sukulaisten juhlat joihin halusin osallistua) kautta välimme parantuivat. anteeksi ei ole vieläkään pyytänyt. mut en jaksanut enään vihoitella. oikeasti ihan mukava tyyppi, hiukan vain arka ja vanhanaikainen yms. nykyisin ollaan ihan hyvissä väleissä. anoppi alkanut ymmärtämään mua paremmin ja huomannut et vaik olen kovin erilainen niin en läheskään niin paha kuin aluksi luuli. ja oln saanut anopin ehkä hieman avautumaan ja näkemään maailmaa toisella tavalla.

mut pakko sanoa et kyl se hyökkäys vieläkin omassa mielessä pyörii enkä ole ikinä humalassa samoissa juhlissa anopin kanssa. n tahdo vastaavaa tilanneta eteen enää ikinä.
 
[QUOTE="vieras";27603400]Kuinka sun miehesi on tuollainen vässykkä, ettei sano äidilleen vastaan, kun haukkuu sua? Ja mies siis tekstiviestittelee äitinsä kanssa sun tavoista yms. mitä ihmettä!

Miksi pyytelet anopilta anteeksi koko ajan, en ymmärrä. Itse en olisi missään yhteydessä moiseen ihmiseen. Enkä kyllä voi kuvitellakaan, ettei mieheni puolustaisi mua äidilleen ja käskisi tätä huolehtia omista asioistaan.[/QUOTE]

Mies on koko elämänsä ollut tosi kiltti. Se ei noista aikaisemmista edes välittänyt juurikaan vaan sanoi vaan, että "en usko että se pahaa tarkoittaa". Nyt tästä viimeisestä hän ei tykännyt tietenkään, mutta ei ole sillekään mitään tehnyt. Tiedän, että mies on pahassa välissä, kun oma äiti ja vaimo eivät tule toimeen keskenään, mutta välillä kyllä mietin että kumpi hänelle on tärkeämpi kun on noin puolueeton.
 
Jos Tilanne menee pahaksi, miehesi kuuluu puolustaa ja olla valmis hyökkäämään myös omaa äitiään vastaan.
Täh?! Ja tämäkö sitten olisi omiaan parantamaan tilannetta? :O

Nythän täytyy tietysti muistaa, että ap on kuvannut tilanteen omalta kannaltaan. Ja ikävältähän tuo vaikuttaa, ei siinä mitään. Mutta kun asioilla tuppaa olemaan ainakin kaksi puolta. Jos itse olisin osallinen (onneksi en ole!), niin en suostuisi dumaamaan (tuollaisesta hyökkäyksestä nyt puhumattakaan) kumpaakaan, ennenkuin olisin jutellut tilanteesta kunnolla kummankin osapuolen kanssa. Tällaiset asiat ovat äärimmäisen harvoin täysin mustavalkoisia.
 
Kepsis
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27603442:
Täh?! Ja tämäkö sitten olisi omiaan parantamaan tilannetta? :O

Nythän täytyy tietysti muistaa, että ap on kuvannut tilanteen omalta kannaltaan. Ja ikävältähän tuo vaikuttaa, ei siinä mitään. Mutta kun asioilla tuppaa olemaan ainakin kaksi puolta. Jos itse olisin osallinen (onneksi en ole!), niin en suostuisi dumaamaan (tuollaisesta hyökkäyksestä nyt puhumattakaan) kumpaakaan, ennenkuin olisin jutellut tilanteesta kunnolla kummankin osapuolen kanssa. Tällaiset asiat ovat äärimmäisen harvoin täysin mustavalkoisia.
Itse kyllä puuttuisin asioihin sen mukaan mikä minusta on oikeudenmukaista.

Se ei ole oikeudenmukaista että joku kolmas osapuoli tulee ulisemaan parisuhteen epäkohdista toisen kotiin ja tuolla asenteella ja vielä aggressiivisesti.

Oli parisuhteessa ongelmia tai ei. Varsinkin jos ongelmat on tuota luokkaa että "sä et koskaan päästä mun poikaa mihinkään" niinkuin se olisi kahlittuna nurkassa ja voisi pahoin suhteessa kun sosiaaliset suhteet on katkottu sukulaisiin ja kavereihin...

Eiköhän se ihan omasta vapaasta tahdostaan ole siinä.

Toki se on totta että onhan näillä asioilla useampi puoli. Mutta eihän näistä keskusteluista ikinä tulisi mitään mielenkiintoista jos vaan tylsästi aina todettaisiin "raahaa se ukkos tähän juttelemaan niin voidaan alkaa kommentoimaan tilannetta".
 
Anna anopin olla. Ei kukaan normaali ihminen halua ottaa tuollaista käytöstä vastaan, saatika mene paikan päälle haukuttavaksi vielä?! Ei sen kanssa tarvitse olla tekemisissä, vaikka olisikin miehesi äiti.
Mulla itselläni anoppi alkaa myös pikkuhiljaa kyllästyttämään, katkera piilovittuilija joka ripustautuu poikaansa ja mies on niin samperin kiltti, ettei välitä siitä mitä ämmä päästää suustaan tahi usko että tarkoittaa pahaa :O Mut ei mun tartte sitä miellyttää.
 
NewYork harmaana
toi sun anoppi kuulostaa NIIN mun äidille! sitä lantaa tulee kaikkien päälle olit sitten lapsi tai vävy/miniä. En tajua mikä joissain ihmisissä napsahtaa kun tollee tehdään. Meillä onkin on-off-suhde vanhempiini, silloin kun kukaan ei ole yhteydessä nii silloin "paikataan"välejä. Myöhemmin taas arvostellaan eikä olla tekemisissä. Voimia sulle ap!! tollasen anopin lapsenakaan ei todellakaan ole helppoa!
 
Anna anopin olla. Ei kukaan normaali ihminen halua ottaa tuollaista käytöstä vastaan, saatika mene paikan päälle haukuttavaksi vielä?! Ei sen kanssa tarvitse olla tekemisissä, vaikka olisikin miehesi äiti.
Mulla itselläni anoppi alkaa myös pikkuhiljaa kyllästyttämään, katkera piilovittuilija joka ripustautuu poikaansa ja mies on niin samperin kiltti, ettei välitä siitä mitä ämmä päästää suustaan tahi usko että tarkoittaa pahaa :O Mut ei mun tartte sitä miellyttää.
Joo, en ajatellutkaan enää olla tekemisissä. Alkaa olla jo mitta täynnä tästä jatkuvasta haukkumisesta ja arvostelusta. Jos kerran olen niin piru, en mene heidän ilmapiiriänsä pilaamaan enää.
 
Toki se on totta että onhan näillä asioilla useampi puoli. Mutta eihän näistä keskusteluista ikinä tulisi mitään mielenkiintoista jos vaan tylsästi aina todettaisiin "raahaa se ukkos tähän juttelemaan niin voidaan alkaa kommentoimaan tilannetta".
Totta tämäkin. Mutta ehkä kannattaa kutenkin pitää erillään se, kuinka asiasta tällä keskustelee (hakee ymmärrystä tai tukea omille käsityksilleen?) ja kuinka asiaa hoitaa sitten käytännössä. On ihan ok pitää kiinni oikeuksistaan ja vaatia myös vastapuolelta oikeudenmukaisuutta. Mutta kun tuolla maailmassa olisi kuitenkin tavalla tai toisella kyettävä elämään myös niiden ihmisten kanssa (oli sitten aktiivisesti tekemisissä tai ei), jotka haistattavat *itut sillä oikeudenmukaisuudella. Ja kohtuudella. Ja järjenkäytöllä jne.
 
Olet aikuinen ihminen, käyttäydy sen mukaisesti ja lopeta tuo hyväksynnän hakeminen ja mielistely. Enkä minäkään sano tätä pahalla, sanon vaan, niin kuin asian näen. Älä pyytele anteeksi mitään, älä vastaile viesteihin, laita anoppisi estolle, älä mene mukaan sukutapaamisiin tai minnekään, missä anoppisi on. Anna miehesi pitää yhteyttä sukuunsa niin kuin aina ennenkin, mutta pysy kaukana anopistasi. Kerro miehellesi, ettet missään nimessä ole tukkeena hänen ja perheensä välillä, mutta sinun mittasi on nyt täynnä. Elätte normaalia elämää, etkä kanna kaunaa anopillesi, mutta et vaan yksinkertaisesti jaksa enää pahoittaa mieltäsi. Piste.
 
kekkonen123
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27603442:
Täh?! Ja tämäkö sitten olisi omiaan parantamaan tilannetta? :O

Nythän täytyy tietysti muistaa, että ap on kuvannut tilanteen omalta kannaltaan. Ja ikävältähän tuo vaikuttaa, ei siinä mitään. Mutta kun asioilla tuppaa olemaan ainakin kaksi puolta. Jos itse olisin osallinen (onneksi en ole!), niin en suostuisi dumaamaan (tuollaisesta hyökkäyksestä nyt puhumattakaan) kumpaakaan, ennenkuin olisin jutellut tilanteesta kunnolla kummankin osapuolen kanssa. Tällaiset asiat ovat äärimmäisen harvoin täysin mustavalkoisia.
jos tilanne menee pahaksi, tarkoitan sillä juuri sitä, että tietenkin ensin pitää käydä mahdolliset keskustelut ja kuulla kumpikin mielipide, mutta jos sen jälkeenkään ei tule sopua ja puoli pitää valita niin kyllä silloin miehen ( ainakin minä itse ) kuuluu puolustaa ja tukea omaa perhettään eikä tuhota puolustamalla ulkopuolista anoppia.

Itsekin olisin miehenä valmis vaikka katkaisemaan välit kokonaan vanhempiini, jos kokoajan puuttuisivat elämääni, haukkuisivat valintoja, mollaisivat vaimona jne.. Tämä olisi tietenkin valitettavaa, mutta pienempi paha.
 
Kepsis
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27603590:
Totta tämäkin. Mutta ehkä kannattaa kutenkin pitää erillään se, kuinka asiasta tällä keskustelee (hakee ymmärrystä tai tukea omille käsityksilleen?) ja kuinka asiaa hoitaa sitten käytännössä. On ihan ok pitää kiinni oikeuksistaan ja vaatia myös vastapuolelta oikeudenmukaisuutta. Mutta kun tuolla maailmassa olisi kuitenkin tavalla tai toisella kyettävä elämään myös niiden ihmisten kanssa (oli sitten aktiivisesti tekemisissä tai ei), jotka haistattavat *itut sillä oikeudenmukaisuudella. Ja kohtuudella. Ja järjenkäytöllä jne.
No mutta minä olen sitten vissiin hyvin epäsovinnainen ihminen jos en jää kuuntelemaan turhaa paskaa keneltäkään. Jos on syytä, niin toki on ihan hyvä ottaa vastaan ja makustella, mutta jos joku oikeasti ylittää rajat ja paskoo vielä siihen päälle niin kyllä minä sen mononi perseeseen upotan vaikka olisi äiti, sisko, veli tai kuka vaan kyseessä. Tästä syystä en ole isommin tekemisissä appiukon / anopin kanssa. Se kenkä olisi perseessä niin syvällä että voisi lukea huulilta "Reebok".

Ja ainahan se on hieman eri täällä ja oikeassa elämässä, tai sanotaan paremminkin yleensä. Poikkeuksiakin löytyy.
 
ot
Näyttää siltä että miehelläsi olisi edessä kasvun paikka ja selkärangan kasvattaminen. Puhun nyt kokemuksesta, koska itse olin juuri liian kiltti ja dominoivan ja tempperamenttisen äidin varjossa kasvanut. Pitkään en uskaltanut sanoa mitään äidilleni vastaan, koska hän oli ihan pienestä asti opettanut minut alamaisen asemaan, ja sitä kaavaa toistin kaikissa ihmissuhteissa. Välttelin konflikteja viimeiseen asti. Ongelma vaan oli, etten ollut oma itseni enkä osannut vaatia itselleni ja läheisilleni reilu kohtelua.

Ihan turha kommentti että anoppi ei tarkoita pahaa. Ihan sama mitä hän tarkoittaa tai ei, mutta aiheuttaa huonolla käytöksellään sinulle suurta mielipahaa, ja silloin miehelläsi pitäisi olla selkärankaa sanoa asiasta. Ei tarvitse olla vihainen äidille, voi vain sanoa, että en tykkää että puhut vaimolleni noin ja syytät asioista jotka ei ole edes totta. Tiedän että se oman roolin muuttaminen suhteessa dominoivaan vanhempaan on todella vaikeaa eikä tapahdu hetkessä, mutta ajatustyö sen asian muuttamiseksi kannattaa aloittaa mahdollisimman pian. Itse tarvitsin ammattiauttajan apua.

Tsemppiä sulle ja miehellesi!
 
No mutta minä olen sitten vissiin hyvin epäsovinnainen ihminen jos en jää kuuntelemaan turhaa paskaa keneltäkään.
Juu, en minäkään. Mutta ihan suoralta kädeltä - siis vähintäänkin kuulematta ensin molempia versioita - en kyllä suostu ketään tuomitsemaan. Olin nuorempana paljon kärkkäämpi, mutta näin korkealla iällä sitä on joutunut ihan kantapäänkin kautta huomaamaan, että suurin osa ihmisten välisistä sotkuista on sellaisia, joissa on täysin mahdoton nimetä selkeää syyllistä ja puhdasta uhria. Toki näitäkin on, mutta paljon harvemmassa kuin joskus nuorempana oletin. Nykyään kykenen joskus näkemään vikaa jopa itsessänikin... :O :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27603717:
Juu, en minäkään. Mutta ihan suoralta kädeltä - siis vähintäänkin kuulematta ensin molempia versioita - en kyllä suostu ketään tuomitsemaan. Olin nuorempana paljon kärkkäämpi, mutta näin korkealla iällä sitä on joutunut ihan kantapäänkin kautta huomaamaan, että suurin osa ihmisten välisistä sotkuista on sellaisia, joissa on täysin mahdoton nimetä selkeää syyllistä ja puhdasta uhria. Toki näitäkin on, mutta paljon harvemmassa kuin joskus nuorempana oletin. Nykyään kykenen joskus näkemään vikaa jopa itsessänikin... :O :D
Jos nyt tähän kommentoin, niin en tarkoita, etteikö minussa olisi ollut vikaa tässä jutussa ja muutenkin. Mutta olen pyytänyt niistä anteeksi. Samaa ei voi sanoa anopista. Hänelle hänen käyttäytymisensä on oikeutettua eikä siitä ilmeisesti hänen mielestään ole tarpeen pyytää anteeksi.
 
Kepsis
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27603717:
Juu, en minäkään. Mutta ihan suoralta kädeltä - siis vähintäänkin kuulematta ensin molempia versioita - en kyllä suostu ketään tuomitsemaan. Olin nuorempana paljon kärkkäämpi, mutta näin korkealla iällä sitä on joutunut ihan kantapäänkin kautta huomaamaan, että suurin osa ihmisten välisistä sotkuista on sellaisia, joissa on täysin mahdoton nimetä selkeää syyllistä ja puhdasta uhria. Toki näitäkin on, mutta paljon harvemmassa kuin joskus nuorempana oletin. Nykyään kykenen joskus näkemään vikaa jopa itsessänikin... :O :D
Jankutan nyt tässä sitä asiaa että "tämä on palsta ja viihdyttävyys kerroin laskee huomattavasti jos yrittä a) olla b) esittää harkitseva(a) maltillista ihmistä ja pidättäytyy kommentoimasta jatkuvasti silleen ihan intuitiivisellä tasolla."

Nyt en kyllä enää kolmannella tavalla tuo tätä esiin :D
 
Oli sitten syynä ylisuojelevaisuus poikaansa kohtaan tai ilkeämielisyys etc. sinua kohtaan, koita sinä kuitenkin olla se aikuinen, ja ymmärrä laittaa toisesta korvasta sisään, ja toisesta ulos. Anna pojan hoitaa kanssakäyminen äitinsä kanssa. Sinä voit olla diplomaattinen ja etäinenkin. Pääasia on että aikuiset ihmiset tulette toimeen. Jos et anna mitään reaktioita anopin käytökselle niin "alistaminen" saattaa loppua.

Itse jouduin kasvattamaan nopeasti selkärangan! Mulla oli Venäläinen anoppi vuosia:D
Sain kulla yhdestä sun toisesta asiasta, ja meillä ei ollut todellakaan mikään kaukosuhde, asuimme hyvin lähekkäin:D Pojassaan ei koskaan ollut mitään vikaa, kaikki langat piti olla minun käsissäni oikein, ja järjestyksessä.

Tulimme vuosien jälkeen jo toimeen anopin kanssa, mutta ainahan siellä taustalla oli jonkin verran jotakin naljailua:D
Kun erosimme äxän kanssa niin tästä riitapukarista tuli yksi tärkeimmistä ihmisistä mun elämässä.


Rakastan anoppeja<3
 

Yhteistyössä