Antaisitteko reilu 5-vuotiaan ulkoilla yksin maalla omakotitalon pihalla, 20 m päässä talosta 2m syvä lampi?

  • Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti
kysymys
Muutimme tähän puoli vuotta sitten ja nyt pähkäilemme asiaa. Miehen mielestä voi ulkoilla yksin ja 9 vuotiaan sisaruksen kanssa ja itseäni epäilyttää tuo lampi sulana aikana ja muutama muu asia. Tontti on muuten rauhallinen,mutta autoja ajaa vierestä välillä. Sisarus on osoittanut jo aikuistenkin läsnäollessa että yllyttää pienempää sellaisiin leikkeihin missä ilman aikuisen valvontaa pienempi satuttaa itseään. Leikeissä on ollut pitkään mukana kiristäminen, mielen nopea muuttuminen josta syntyy erimielisyyksiä ja ongelma siinä ettei isommalla ole jostain syystä juurikaan ristiriitojen ratkaisutaitoja. Sit menee tappeluksi kun nuorempi ei jaksa joustaa koko ajan. En tiedä vaikuttaako kun lapsi on meillä vuoroviikoin,mutta on kyllä tekemisissä muidenkin laksten kanssa. Luulisi että heidänkin kanssa oppii oikeaa ja väärää. Lasta vastaan minulla ei ole mitään, on tässä seurailtu kanssa käymistä ihan sisälläkin ja yritetty auttaa lasten välistä toimintaa. Ulkona tulisi jo pärjätä ettei koko aika mene tappeluksi.

Kysymys siis, annammeko nuoremman olla ulkona ilman aikuisen valvontaa yksin/ sisaruksen kanssa?
 
kysymys
Kysytään vielä näin päin, minkä ikäisen antaisitte ulkoilla yksin tuollaisissa olosuhteissa? Minua arveluttaa kesäisin tuo vanhempikin yksin tai kaverin kanssa pihalla...mutta pitää varmaan johonkin ikään vetää raja milloin voi olla ilman aikuista. Nuoremman kohdalla olen miettinyt sitäkin että uskaltaako häntä eka ja tokaluokallakaan jättää yksin kotiin esim. kauppareissun ajaksi...kuk tuo lampi ei liiku tuosta mihinkään lasten kasvaessa ja pääsee tosi nopeasti ulos vanhempien poissa ollessa. En halua olla liian hysteerinen enkä liian löysä, siksi kysyn teidän muiden mielipiteitä että löydetään ratkaisu näihin kysymyksiin :)
 
"porkkana"
En. Enkä varsinkaan jos toinen on yllyttävää sorttia ja toinen lähtee mukaan hölmöilyyn.

Omani on ulkoillut tuon ikäisenä tuollaisessa paikassa. On kyllä luonteeltaan luotettava. Eikä ole ikinä ylittäny yhtäkään sovittua rajaa. Montaa vanhempaakaan lasta en uskaltaisi jättää tuollaisessa paikassa yksin ulkoilemaan. On tässä tullut niin monenlaista parin viimeisen vuoden aikana nähtyä.
 
"..."
Antaisin siten, että näkisin heidät kokoajan ikkunasta, jos samalla esim tiskaisin tms. Mutta en niin, ettei koko ajan olisi näköyhteyttä. Ehkä 6-vuotiaana antaisin olla yksin/siskon kanssa vahtimatta.
 
"Anne"
En antaisi, varsinkaan tuollaisen sisaruksen kanssa. Ehkä sitten kun osaa varmasti uida kunnolla ja varoa liikennettä.
Pihan voi varmaan aidata? Tai pihasta aitaa alueen jossa voi leikkiä.
 
Enpä tiedä. Meillä oli vähän eri juttu, kun joki ja lampi olivat siinä vieressä koko ajan. Ja pienestä pitäen opetettiin, että edes niiden lähelle ei mennä ilman aikuisten mukanaoloa.

Kannattaa ehkä tää ensimmäinen kesä teroittaa tuota lapsukaisten mustiin niin syksyllä se jo pysynee päässä. -Ja sit jos sääntöä rikkoo, pitää rangaistuksen myös tuntua.

(tässä kohtaa mä sit otan vaikka sakon pahoinpitelystä, henki on kuitenkin tärkeämpi kuin muutama hiuskarva)
 
vieraaas
Pitäisin kyl silmällä koko ajan. Jos esim saisitte järjestettyä talon toiselle puolelle turvallisen leikkipaikan, josta voisit avoimesta ikkunasta kuulla että lapsi touhuaa siellä?

Riippuu niin lapsesta milloin uskaltaa antaa mitäkin tehdä. Meillä 2 vanhemaa poikaa uskoivat pihan rajat jo pienenä ja vaikka leikit oli vauhdikkaita ja välillä hurjiakin niin vain yhden kerran lähtivät pihasta ojalle. 2 nuorempaa poikaa on jakuvasti kierrelleet lähipeltoja ja ojia vaikka on kielletty, eli eivä muista piha-alueen rajat kuin hetken, eli ikkunasta joutuu vahtimaan mitä puuhaavat vaikka ovat jo 9 ja 7 v.
 
"Huhhuh"
Enpä tiedä. Meillä oli vähän eri juttu, kun joki ja lampi olivat siinä vieressä koko ajan. Ja pienestä pitäen opetettiin, että edes niiden lähelle ei mennä ilman aikuisten mukanaoloa.

Kannattaa ehkä tää ensimmäinen kesä teroittaa tuota lapsukaisten mustiin niin syksyllä se jo pysynee päässä. -Ja sit jos sääntöä rikkoo, pitää rangaistuksen myös tuntua.

(tässä kohtaa mä sit otan vaikka sakon pahoinpitelystä, henki on kuitenkin tärkeämpi kuin muutama hiuskarva)
Siis pahoinpitelisit oman lapses jotta tajuais, mitä hittoa?!?

Ihme hyysäreitä kaikki kommentoijat muutenkin. Minä annoin omien 4- ja 5-vuotiaiden lasten jo leikkiä yksin ilman vahtimista täällä maalla ja leikkivät jatkuvasti mm. pienen joen vierellä, jossa kesällä kävivät jopa pulahtamassakin. Kiipeilleet puissa ja möyrynneet ojissa, eikä koskaan ole mitään sattunut. Kyllä nyt tuon ikäisen pitäisi tajuta olla menemättä lampeen jos niin sanoo.
 
[QUOTE="Huhhuh";30725410]Siis pahoinpitelisit oman lapses jotta tajuais, mitä hittoa?!?

Ihme hyysäreitä kaikki kommentoijat muutenkin. Minä annoin omien 4- ja 5-vuotiaiden lasten jo leikkiä yksin ilman vahtimista täällä maalla ja leikkivät jatkuvasti mm. pienen joen vierellä, jossa kesällä kävivät jopa pulahtamassakin. Kiipeilleet puissa ja möyrynneet ojissa, eikä koskaan ole mitään sattunut. Kyllä nyt tuon ikäisen pitäisi tajuta olla menemättä lampeen jos niin sanoo.[/QUOTE]

Jees, tukkapöllyt olisi saanut jos olisin lammen reunalta uimataidottoman -kielloista huolimatta- löytänyt. Se kun on nykyään pahoinpitely sekin.

Mutta meillä siis eivät menneet. Oppi meni perille pöllyittä.
 
"huoh"
[QUOTE="Huhhuh";30725410]Siis pahoinpitelisit oman lapses jotta tajuais, mitä hittoa?!?

Ihme hyysäreitä kaikki kommentoijat muutenkin. Minä annoin omien 4- ja 5-vuotiaiden lasten jo leikkiä yksin ilman vahtimista täällä maalla ja leikkivät jatkuvasti mm. pienen joen vierellä, jossa kesällä kävivät jopa pulahtamassakin. Kiipeilleet puissa ja möyrynneet ojissa, eikä koskaan ole mitään sattunut. Kyllä nyt tuon ikäisen pitäisi tajuta olla menemättä lampeen jos niin sanoo.[/QUOTE]

ja lukemattomat lapset ovat kielloista huolimatta veden äärelle menneet ja sinne kuolleet.
vai onko oma kokemuksesi ja tuurisi ainoa asia joka merkitsee ja pätee tässä maailmassa? ovatko hukkuneet pikkulapset vanhempineen olleet vain paskoja yritelmiä jotka eivät vain osanneet, sillä eihän kukaan lapsi voi mennä kielloista huolimatta veteen ja kuolla sinne koska SINUN lapsesi eivät menneet.
 
"miemie"
En antaisi. Tuosta tukkapöllystä pakko kommentoida....lapsella on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen, ts tukkapöllyt , luunapit tmv ovat lailla kiellettyjä! Olen samaa mieltä, että joku toimiva rangaistus täytyy olla , mutta se ei saa olla tukkapölly.
 
En antaisi. Osaa tuokin 7v uida, mutta miten lienee jos se putois ulkokamoissa sinne...tai se 5v. Märät vaatteet jne painavat. En voisi antaa itselleni anteeksi jos lapselleni tapahtuisi hukkumiskuolema siksi että luulin...tai olin varma. Tuo lapsi osaa pitää rajat ja leikkialueensa, silti en ottas riskiä. Aitaisin varmaan sen lammen ettei vaan joudu sinne.
 
"..."
On täällä kyllä melko ylihysteeristä porukkaa. 7- vuotiat kulkevat kouluun yksin, ja lukuisten ekaluokkalaisten koulumatka kulkee järven tai joen vierestä. Kyllä tuon ikäisen pitää jo osata olla menemättä veteen. Missä ihmeen kuplassa te meinaatte lapsenne aikuiseksi kasvattaa.
 
"vesi"
Meillä kesämökin piha lähes kokonaan rantaa, pääovelta muutama metri äkkisyvään. Lapsi on kolmevuotiaasta saanut liikkua pihalla vapaasti eikä koskaan ole mennyt yksin rantaan = metriä lähemmäs vettä. Mutta: kun lapsella kavereita pihassa, en jätä hetkeksikään valvomatta: joukossa tyhmyys tiivistyy, valitettavasti. Ja jos vielä on "yllyttävä" kaveri mukana ei tulisi mieleenkään antaa mahdollisuutta tyhmemmälle ohjata pieni veteen. Meillä on rangaistuksen uhkana toiminut "viikko pihalla koko ajan pelastusliivit päällä" - ja sillä lailla ei todellakaan ole kiva leikkiä. Kertaakaan ei ole tarvinnut laittaa rangaistusta toteen...
 

Yhteistyössä