Anti-Muller-Hormoni

Onko teiltä keltään otettu moista koetta?
Olen 40 v vauvasta haaveileva, mutta nyt puregon(225iU/pvä) pistoksista huolimatta ei munarakkuloita tullut kuin yksi. Nyt koe sit näyttää onko munasolut loppuneet tyystin vai olisiko kroppa pitänyt vaan lepokuukautta. Tähän mennessä clomeilla on aikaan saatu kuitenkin tulemaan useampi munarakkula, mutta toivottua raskautta ei ole alkanut.
Oliskiko ketään samanmoisessa tilanteessa tai vanhemmalla iällä vielä raskutuneita tai vauvasta haaveilijoita?
 
Multa otettiin kyseinen koe. Kokeen ottamisesta on nyt jo kohta 1 1/2 vuotta ja silloin arvot olivat kuulemma jo hieman koholla. Lääkäri oli sitä mieltä, että meidän ei kauaa kannata odotella hoitojen kanssa, koska munarakkuloiden "tuotanto" on hiipumassa ja näin se ainakin meidän tapauksessa on ollut. Olen 36 v. ja viimeisen 14 kuukauden aikana ollaan tehty kaksi inssiä ja kaksi ivf:ää ja kaikista hoidoista negaa. Ekassa ivf:ssä saatiin viisi munasolua ja toisessa hoidossa vaivaiset neljä. Niistä hedelmöittyi kaikki, mutta ei kuitenkaan saatu valitettavasti mitään pakkaseen. Toinen munasarja ei mulla tuota yhtään rakkuloita, mutta toinen näyttää vielä kuitenkin jonkin verran elon merkkejä. Kolmas ja viimeinen ivf tehdään keväällä.

Mullakin tuli clomeilla useampi rakkula kuin Gonalilla, jota piikitin ivf-hoidoissa.

Toivotan sulle kuitenkin parempaa onnea! Ehkä muilla on positiivisempia kokemuksia.
 
Olen 34 vuotias ja minulla arvo otettiin keväällä. Arvoni oli 0.7. Pitäisi olla kuulemma päälle 1. FSH on hieman päälle 10 ja jo arvoilla 12-13 oma munasarjatuotanto lääkärini mukaan lakkaa (hoidoilla on huonommillakin arvoilla tullut onnistumisia). Omista hoidoista on tullut aina huonosti munasoluja, jotka ovat olleet myös huonolaatuisia. Kuitenkin joka kerta (3x) ollaan päästy siirtoon asti siirtämällä 1-2 hedelmöittynyttä solua. Näistä hoidoista yksi keskenmeno takana. Kuulemma jollakulla on alkanut raskaus, vaikka amh arvo on ollut 0.3. Yksilölliset tekijät vaikuttavat taustalla.
Olen alkanut miettimään luovutettuja munasoluja yhtenä vaihtoehtona.
 
Minulta otettiin myös AMH-testi, kun ensimmäinen IVF-yritys suht normaaleilla annoksilla Menopuria tuotti vain 1-2 munarakkulaa (tehtiin sitten inssi punktion sijaan). AMH:n tulos olikin karua kuulemaa eli 0,2 - siis alle kaikkien viitearvojen. Jonkin verran erehdyin googtettamaan aihetta ja se alkoi vaan masentaa. Ikääon myös "vasta" 34v, joten ihan vielä ei vahdevuosien pitäisi olla päällä, mutta munasarjojen tuotanto tuntuu olevan kovasti hiipumaan päin.

Tuon testin jälkeen seuraavassa hoidossa otettiin maksimilääkitys käyttöön (Menopuria 150 yksikköä & Puregonia 200 yksikköä) ja ekassa punktioon asti johtaneessa IVF:ssä saatiin neljä rakkulaa, joissa kaikissa kypsä solu. Syystä tai toisesta yksikään niistä ei kuitenkaan hedelmöittynyt :( Toinen yritys samalla lääkityksellä tuotti vain kaksi kypsää ja yhden epäkypsän munasolun. ICSI:llä nämä kaksi saatiin hedelmöittymään ja nyt odotan jännittyneenä, pääsenkö huomenna siirtoon... : /

Omalla kohdalla ainakin siis tuo AMH on valitettavasti antanut aika hyvin viitettä siitä, että lääkkeetkään eivät kamalasti innosta munasarjoja toimimaan. Katsotaan, miten tämä hoito menee, mutta kovin pitkään ei näillä lukemilla taida kannattaa jatkaa...
 
Nostelen tätä ketjua ja samalla kyselen, josko muillakin olisi vielä kokemuksia/tietoa jaettavana aiheesta eli onko tämä AMH normaalikoe vai mistä syystä yleensä määrätään? Meillä vasta tulossa eka ivf hoito ja jarrun olen jo pistänyt ja nyt kun otettiin verikokeita niin paljastu, että tämmönenkin oli listalla... : /
 
Hei taas Kevätkello. Multa otettiin kanssa se AMH. En tiedä kuinka normaalikoe se on, mutta ottavat sen ainakin, jos on syytä epäillä, että munasarjat eivät toimi riittävästi, esim. iän vuoksi.

HusLabin sivuilta nappasin. "Seerumin AMH määritystä on käytetty naisilla ovarioiden toiminnallisen reservin sekä IVF-hoidon vasteen arviointiin. Seerumin AMH määrityksen käyttöalueita ovat myös ennenaikaisen munasarjojen toiminnanvajavuuden ja menopaussin arviointi sekä PCO-syndroman diagnostiikka".

AMH antaa todennäköisesti lääkärille viitteitä kuinka tuju annos hormoneja on hyvä piikittää, jotta tulos olisi sopiva. Pianhan me molemmat päästään ekaan IVF.än. Perättäisillä viikoilla jos kaikki hyvin menee :)
 
Viimeksi muokattu:
Voisin kertoa täällä jatkoa aiempaan AMH-aiheiseen viestiini, toivottavasti jollekin rohkaisuksi. Eli kuten tähän ketjuun kirjoitinkin, "epäonnistuneen" stimulaation jälkeen minulta otettiin AMH-arvo, joka oli tosi alhainen. Näin ollen munasoluja ei ole hoidoissa tullut kuin ihan muutama suurista lääkeannoksista johtuen. IVF/ICSI-hoitojen saldot ovat olleet ensin neljä solua (ei IVF:llä hedelmöittyineitä), kaksi kypsää solua (hedelmöittyivät ja siirrettiin, mutta ei raskautta) kolmannella kerralla vain yksi kypsä solu. Tuon viimeisen hoidon tulos oli aikamoinen pettymys ja mietin tosissani, kannattaako jatkaa enää pidemmälle. Kuitenkin kävi niin, että ainokainen hedelmöittyi ja nyt on kahdeksan raskausviikkoa takana.

Omalla kohdallani AMH:n testaaminen oli ehdottomasti hyvä juttu (vaikkakin tulos oli todella masentava), koska tiedettiin, että ainoa mahdollisuus on hyväksyä vähäinen solumäärä punktiossa ja yrityskertoja tarvitaan siten ehkä useampi. Näin sitten kävikin, mutta onneksi "jo" kolmannella kerralla kuitenkin onnistui. Nyt vaan toivon kovasti, että tämä kestää loppuun saakka ja uudelleen alusta aloittaminen tuntuisi aikas rankalle...
 
Minulla mitattiin AMH vuosi sitten, FSH oli useassa mittauksissa huidellut 9-23 välillä ja ensimmäisessä hoidossa tuli vain yksi folli. Lukama oli karu, 0.2. Onneksi lääkäri oli vielä innokas hoitamaan meitä. Suurkiitos hänelle!

Eri stimulaatiolääkkeistä riippumatta folleja on aina tullut vain 1-2. Kahdella ekalla kerralla vain 1, ja lääkäri suositteli tuolloin kotihommia. Kolmannella kerralla tuli 2, joista saatiin yksi epäkypsä solu, tuli kuitenkin ihan hyvä alkio. Ei vaan kiinnittynyt.

Tuon jälkeen päätimme, että menemme punktioon vaikka vaan yhdellä follilla, koska kolmannesta hoidosta saatu alkio oli laadultaan ihan hyvä. Neljännellä kerralla tuli kaksi follia, mutta ne olivat irronneet jo ennen punktiota. Jarrulääke aloitettiin ihan liian myöhään.

Pidimme tässä välissä puolisen vuotta taukoa. Viidennessä hoidossa tuli kaksi follia, joista toinen hiipui ihan loppumetreillä, joten punktioon mentiin vain yhdellä follilla. Onneksi oli solu, ja siitä tuli hyvä alkio. Nyt piinaillaan, pysyykö pikkuinen mukana loppuun asti, huomenna tulee 8+0.

Näiden hoitojen lisäksi meillä oli kaksi keskeytettyä hoitoyritystä: toisessa solu ei suostunut kasvamaan yli 10 mm:ksi ja toisessa se kasvoi niin hurjaa vauhtia, että halusin itse keskeyttää hoidon. Takana on seitsemän yritystä, joista kahdessa on tehty punktio, molemmissa on päästy siirtoon yhdellä alkiolla (ICSI) - voi kun sitkeys palkittaisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Omena_ kiitos tiedoista! Toivotaan tosiaan että päästään molemmat pian piinailemaan! :wave: ..ja tietenkin, että saataisiin se toivottu lopputulos!

Kiitos myös teille DancingQueen ja Soili: Ihanat onnistumistarinat teillä molemmilla! :heart: Kaikkea hyvää odotukseen, toivotaan että kaikki sujuu onnellisesti loppuun saakka ja saatte pikkuiset syyliinne!

-Eipä tässä muuta kuin odotellaan omia tuloksia ja toivotaan parasta!
 
Hei - nostan tätä
Itseltäni otettu Naistenklinikalla AMH (kuuluu nykyään perussettiin ennen sumuja, näin ymmärsin) ja arvo 0,7 eli ikävän huono. Silti IVF:ssä tuloksena (Puregon 200) 7 kypsää munasolua toisesta munasarjasta. Tässä kun tätä pinoa luin niin tuli mieleen että voisikohan huono AMH arvo johtunut siitä että vain toinen munasarja toimii...
Tietääkö kukaan (tai onko löytänyt lisäinfoa) siitä miten alhainen AMH arvo vaikuttaa kiinnittymiseen? Itse luin että AMH indikoi nimenomaan munasarjojen toimivuutta ja on ikäänkuin munasolujen määrän mitta - mutta onkohan alhaisella AMH:lla tosiaan yhteyttä myös raskautumiseen IVF:ssä, jos siirtoon päästään...?
 
Nostelen aihetta, kun sain kuulla tänään, että arvoni on vain 0,3. Olen 26, joten kyllä tuo tulos vähän järkyttää..

Takana 4 stimulaatiota, 3 siirtoa, 1 KU jne.. Viimeisimmässä ICSI:ssä Pergoveris 150 + Gonal-f 112,5 kasvo vaan kaksi follia. Omasta toivomuksestani tuo arvo otettiin. FSH oli 9,6.

Viimeiseen julkisen hoitoon mulle on määrätty ihan järkyttävät määrät hormoneja. Hirvittää..

Voikohan tuo arvo olla vaan tilapäisesti noin matala? Jos mun kroppa on vaan seonnu noista hoidoista?

Mulla myös ihan mitättömällä clomi-annoksella saatiin kasvamaan 2 follia..
 
Hei! Muakin mietityttää tää AMH. Mä siis vasta kävin verikokeessa, joten en tiedä mikä se mulla on, mut etukäteen jo vähän stressaan. Mä oon ymmärtänyt, että tämä testi on aika uusi, eikä ne arvot kerro 'koko totuutta'. Ilmeisesti arvo voi vähän heitellä riippuen milloin se otetaan (vaikkakin lekuri sanoi, että ei ole väliä missä vaiheessa kiertoa otetaan). Ilmeisesti myös tuo FSH arvo määrää aika lailla onnistumista, mutta sitten ihmisten kokemuksista päätellen huonotkaan arvot ei tarkoita, etteikö voisi onnistaa.
Mun tilanne on siis se, että ultrassa, jossa havaittiin tuulimuna, lääkäri myös huomasi, ettei mulla ole paljoakaan munarakkuloita ja passitti tuohon kokeeseen.
Nyt sitten pähkäilen, että pitäisikö mennä muihinkin testeihin varmuuden vuoksi oli tulos mikä hyvänsä, jos AMH taso ei kuitenkaan anna kuin vähän osviittaa hedelmällisyydestä. Olen siis 35 v. ja esikoista yritetty vuosi. Eka raskaus nyt sitten päättyi lääkkeelliseen tyhjennykseen. Varaa yksityisiin klinikoihin meillä ei ole, joten julkinen puoli on ainoa mahdollisuus. Mitenköhän helposti sinne Naistenklinikan lapsettomuusklinikalle pääsee?
 
Moikka, mulla otettiin arvo noin kuukausi sitten, se oli 1,5 eli "normaali". Soluja on silti saatu vain 4-11 kappaletta per IVF-kierros (5 kpl takana) ja näissä aina mukana vähintään yksi tyhjä/kaksitumainen tai joku muu solu. Ihan kivasti ovat hedelmöittyneet ja nättejä blastojakin ollaan saatu, mutta raskaus ei ole kertaakaan alkanut näistä tuoresiirroista. PASeihin ei olla päästy. Vain tuosta 11 solun erästä saatiin kaksi pakkaseen, mutta ne eivät selvinneet sitten sulatuksesta. Lääkkeitä menee ihan hirvittäviä määriä ja nuo parhaat tulokset (9 ja 11 solua) on saatu Pergoveriksellä. Sitä toivon nyt ensi viikolla alkaviinkin hoitoihin... (sormet ristissä!) FSH-arvoa en muista... Ikää on 35 -vuotta.
 
Jaahas koitat saada omalta lääkäriltä/työterveyslääkäriltä lähetteen sinne Naistentaudeille.

Joku-Päivä myö ollaan Pergoveris-faneja!:D Mulla taas seuraavassa hoidossa käytössä se! Mietityttää vaan, et suostuukohan ne enää tekee meille sitä hoitoa, ku tuo arvo on noin matala..
 
Minulla ikää vasta se 28 ja lääkäri oli montakertaa ovulaatioinduktiossa ja inssissä tuskaillut huonojen FSHarvojen kanssa. Viimein sitten vimoisen inssin jälkeen tehtiin tämä AMH koe joka osoitti lääkärin mukaan että munasarjat ovat hiipumassa. Lukemia en ole koskaan kuullut mutta selväksi tuli että tämä hoitorumba kun saadaan tuloksellisesti hoidettua niin toisen lapsen haaveet pitäisi panna täytäntöön viipymättä sillä aletaan elää niitä aikoja. (säikähdimme todenteolla)

Hän myös kertoi uransa aikana tulleesta havainnosta, että hiipuvat munasarjat jotka eivät enää normaali ivf stimulaatiohormooneilla tuppaa normaali annoksilla antamaan kuin yhden solun, reagoivat vahvemmin clomeihin kuin ns. normaalit munasarjat. (olin clomien kanssa pelästynyt monesti kun alkuun on lähtenyt jopa 6 rakkulaa kasvamaan ennen kun sitten on johtotähti valikoitunut)

Me aloitimme ivf kokeilut ja meitä pohjustettiin olemaan tyytyväisiä jos muutama munasolu saataisiin ja pakkaseen ei suuria määriä tulisi. Onneksi lääkäri oli hiukan sentään väärässä. Me saatiin kymmenen solua punktiossa joista viisi oli hyviä ja loput melko hyviä mutta pienempiä. Hedelmöittyneitä oli 8 mutta käyttöön tuli viisi. Yksi heti ja 4 pakkaseen.

Olen tyytyväinen että tämä hiipuminen tuli nyt tietoon ja siihen osaa varautua. Eipä tule venytettyä hoitojen kanssa etenemistä ja haaveet iltatähdistä voi heti alkuunsa haudata ilman myöhempiä yllätyksiä.
 
En ollut tällaisesta ennen kuullutkaan, kunnes päättivät ennen viimeistä IVF:ää että testataanpas sekin (kävin lokakuussa verikokeessa ja kuulin tuloksen viime viikolla). Sain tulokseksi huikeat 22! Mulla on PCO eli selittäiskö monirakkulaiset munasarjat moisen korkean tuloksen? Oon 39v mutta tuon tuloksen perusteella ei oo vaihdevuosia vielä lähiaikoihin tulossa :) Rakkuloiden määrä ei kuitenkaan oo auttanut, tulos on ollut kolmessa keräyksessä 10-27 välillä, joista 9-18 kypsää munasolua, joista 0-7 hedelmöittynyttä munasolua. Yksikään kerta ei ole onnistunut, suurin osa on ollut monitumaisia alkioita eikä meillä ole ainuttakaan alkiota pakkasessa...
 
Hei! Sain AMH testin tuloksen eilen ja se oli 2,2 eli hyvä. Lääkäri, kenen kanssa puhuin, oli eri joka määräsi testin, koska ultrassa näki munarakkuloiden vähyyden. Tämä toinen lääkäri, jonka luona satuin käymään rutiinitarkastuksessa alkuvuodesta, sanoi ettei ollut silloin huomannut mitään munarakkuloiden vähyyttä. Sanoi myös, että tämä AMH on uusi testi eikä siitä kauheasti voi päätellä mitään. Mutta arvo oli mulla hyvä, vaikka sen toisen lääkärin mielestä mulla ei ollut paljoakaan munarakkuloita. Enpä tiedä tulinko hullua hurskaammaksi. Luultavasti muut testit kumminkin edessä.
 
Juttelin tänään lääkärin kanssa tuosta arvosta. Tekevät vielä yhden hoidon, kun FSH oli kuitenki vaan 9,6.
Alle yksi on huono ja toi mun 0,3 on surkee. Lääkäri kuvasi sanoilla: "varastot on vähissä". Se miksi munarakkuloiden alkuja on siellä niin vähän voi johtua joko sikiö-aikana tai myöhemmin tulleesta vauriosta. Autoimmuunisairaudet voi vaikuttaa tähän esim. reuma tms.
Määrää ei pystytä millään lisäämään.
Syytä ei lähdetä sen kummemmin tutkimaan, paitsi kilpirauhasvasta-aine-verikokeeseen sain lähetteen.
 
Kirjoitin keväällä tähän ketjuun, olin raskautunut toisesta ICSI-hoidosta, mutta tuo raskaus meni kesken. Yllätys oli melkoinen, kun raskauden luomusti ekasta kierrosta kkm:n jälkeen. Nyt olen 26. viikolla. Mun AMH oli 0.2 alkuvuodesta 2010, raskauduin lähes 1 ½ vuoden päästä mittauksesta, kesäkuussa 2011. FSH-arvot ovat myös olleet kehnoja, 9-23. Toivon kovasti Onnea matkaan teille, jotka olette saaneet matalat AMH-arvot.
 
Olipa ihana Soili kuulla sun tarinasi. Kiitos kun tulit sen jakamaan.

Onkohan mulla kohtalotovereita... Sen jälkeen kun edellinen hoito pari kuukautta sitten meni keturalleen ja sekä AMH- että FSH-tasot osoittautuivat mulla kehnoiksi, olen alkanut huomata itsessäni jos mitä vaihdevuosioireita. Kas kummaa kun alkoivatkin heti suuren "tulosjulkistuksen" jälkeen! Luulotautia?

Muistelen Synarelasta lukeneeni, että sen aiheuttamat oireet voivat jatkua vielä aika pitkään sumujen lopettamisen jälkeenkin. Voi siis tietty olla sitäkin... Mutta todennäköisesti, tietää sisäinen pessimistini, todennäköisesti tämä on nyt kyllä sitä ihteään - vaihdevuodet! Tuntuu että naamakin on sittemmin ihan venähtänyt. Selvästi on lähteneet kaikki kollageenit kertaheitolla litoon, valokuvista vaan kattelen, että kukakohan tuokin eukko on, kunnes tajuan että minähän se. Yksi pieni verikoe ja musta tuli mummo. :-/

Polkka, 37 v.
 
Oikein paljon voimia sinulle Polkka :heart: Kovasti toivon teille tärppiä!

Olen 42-vuotias ja itse huomasin (juuri vanhoista valokuvista), miten mielestäni olin yhtäkkiä vanhenutunut, kun täytin 38 vuotta. Saattoi olla vain pelkkää kuvitelmaankin. Hoitojen aikana (kun oli Clomit) oli vaihdevuosioireita. Tärppiluomukierros oli todella poikkeava, tunsin, miten estrogeeni virtasi. Eli kierrot vaihtelevat kuukaudesta toiseen!!! Uskon, että nuo estrojarrut vaikuttavat pitkäänkin, kuten Clomitkin. Vaihdevuodet tulevat kai aika aaltoilevasti ja useamman vuoden aikana.
 
Itse sain syksyllä surkean AMH arvon 0,2. FSH oli myös ikääni nähden (35) koholla 9,4. Lähdettiin ivf hoitoon katsomaan miten reagoin lääkkeisiin. Loppuun asti näytti, että vain kaksi kunnon munarakkulaa tulee. Kolme muuta näytti onnettoman pieniltä. Päätettiin kuitenkin mennä punktioon ja yllätys oli melkoinen, kun saatiinkin viisi munasolua eli kaikissa rakkuloissa oli kypsä solu. Näistä viidestä neljä hedelmöittyi ja lopulta yksi siirrettiin ja kaksi meni pakkaseen. Vaikka rakkuloita tuli vähän olivat solut hyvälaatuisia. Nyt odotellaan tuoresiirron tulosta. Eli vaikka AMH olisi huono ja FSH vähän koholla niin ei kannata suoraan heittää kirvestä kaivoon. Tämä antoi ainakin meille varmuuden siitä, että hoidot kannattaa pienilläkin rakkulamäärillä, jos tämä kerta ei tuota tulosta. Mutta toivo elää..
 
  • Tykkää
Reactions: Nerdee
Hei!

Minulla myös otettu nuo molemmat arvot, FSH on vaihdellut välillä 9-15 ja AMH oli 0,4. Eli aika masentavat arvot. Olin noin 35-vuotias kun nämä otettiin, nyt olen 38. Meillä on myös miehellä pahaa vikaa (DNA-fragmentaatio ja vasta-aineita 100%) Oikeastaan ihan naurattaa, miten kaksi näin "soluvammaista" on sattunutkin yhteen! Lääkärin mukaan nämä meidän viat voi olla syntyneet jo ennen omaa syntymäämme tai lapsuudessa, esim. altistumisesta jollekin kemikaalille? Olen myös kuullut, että tällaisella voi olla yhteyttä autoimmuunisairauksiin, mutta ei meillä ole mitään sellaisia todettu.

Hoitoja meille tehtiin 5 kpl, kaikki ICSI-hoitoja ja viimeinen kerta tehtiin luovuttajan siittiöillä. Kaikki hoidot menivät tosi huonosti: munasolut kypsyivät hitaasti vaikka lääkkeitä sain isot annokset. Soluja tuli aina noin 10 kpl, mutta niistä tuli vain 1-2 heikkolaatuista alkiota. Pakkaseen ei koskaan jäänyt mitään. Kolmas hoitto johti raskauteen, mutta sekin meni kesken (keskeytynyt keskenmeno, joka todettiin viikolla 12). Mut hoidot olivat negaa.

Eli meidän kohdalla kyllä valitettavasti verikokeet kertoivat ihan oikean asian: ei onnistu raskaus omilla soluilla. Ei silti harmita, että yritettiin: eipähän tarvitse miettiä, olisiko onnistunut jos olisi sitkeämmin yritetty. Ja onneksi täällä on muita, joilla on onnellisempia tarinoita!

Me ollaan nyt luovuttu hoidoista ja ollaan onnellisesti sijaisperheenä aivan ihanille pikkuisille. Jos hoitoihin vielä lähdetään, niin ainoa realistinen vaihtoehto olisi käyttää kokonaan luovutettuja alkoita.
 

Yhteistyössä