Antiikista ja ehkä entisöinnistäkin tietävät! *kuva*

Onko tämä lipasto vai "senkki"? Ja onko tämä rokokoo vai talonpoikaisrokokoota? Vai onko tämä mitään? :D Jalat ei näy tässä kovin hyvin, mutta ovat sellaset niinkuin yleensä rokokoo kalusteissa...
miten kannattaa nuo maalit ottaa pois?





kuvia klikkaamalla saa isommat kuvat...
 
"tähtisilmä"
tyylistä en osaa sanoa...

kaikki mahdolliset osat irroitellaan toisistaan ja siklillä puhdistetaan mahdollisimman tarkkaan vanhasta maalista. jos on tiukassa voi käyttää kuumailmapuhallinta tai maalinpoistoa. osat liimataan takaisin paikoilleen, kolot kitataan ja koko tuote pohjamaalaataan ja maalataan uudestaan.
 
Hmm...
[QUOTE="tähtisilmä";25871095]
kaikki mahdolliset osat irroitellaan toisistaan ja siklillä puhdistetaan mahdollisimman tarkkaan vanhasta maalista. jos on tiukassa voi käyttää kuumailmapuhallinta tai maalinpoistoa. osat liimataan takaisin paikoilleen, kolot kitataan ja koko tuote pohjamaalaataan ja maalataan uudestaan.[/QUOTE]

Näin se tehdään, jos halutaan ettei huonekalu enää millään tavalla vaikuta vanhalta...

Itsekin olen yhden sängyn tuolla tavalla kunnostanut. Se oli ainoa vaihtoehto, kun osiakin puuttui. Mutta pääsääntöisesti mitä arvokkaampi huonekalu rahallisesti tai tunnearvoltaan, sitä vähemmän sitä pitäisi hioa ja kitata ja maalata.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
Meinaan laittaa uudet vetimet ja maalata uudestaan. Mutta menisikö pilalle, jos hioisi kevyesti ja maalaisi päälle? Ettei välttämättä kaikkea maalia hinkkaisi pois. Jos tämä on kerta jotain tusinatavaraa, niin en viitsi tälle niin paljoa aikaa ja vaivaa haaskata :D Jostain 1900-luvun alusta tämä on, sen sain entiseltä omistajalta tietää...

Onko tällä edes mitään arvoa? Itse en maksanut tästä mitään...
 
Viimeksi muokattu:
Hmm...
Meinaan laittaa uudet vetimet ja maalata uudestaan. Mutta menisikö pilalle, jos hioisi kevyesti ja maalaisi päälle? Ettei välttämättä kaikkea maalia hinkkaisi pois. Jos tämä on kerta jotain tusinatavaraa, niin en viitsi tälle niin paljoa aikaa ja vaivaa haaskata :D Jostain 1900-luvun alusta tämä on, sen sain entiseltä omistajalta tietää...

Onko tällä edes mitään arvoa? Itse en maksanut tästä mitään...
Minä tosiaan jättäisin pinnan tuollaiseksi. Mutta jos kerran maalata tahdot, niin jonkinmoiset pohjatyöthän siihen kannattaa tehdä. Millaisia maalikerroksia siinä näyttää olevan, paksuja, ohuita, kiiltäviä, mattoja, pois rapisevia?

En ole mikään Wenzel, mutta muutaman kympin tuosta varmaan kirpparilla saisi.
 
"jep"
Mulla on pari vähän saman tyylistä senkkiä. Toisesta olen poistanut maalit kuumailmapuhaltimella ja kaapimalla ja sen jälkeen laittanut antiikkivahan päälle. Toiselle en tehnyt muuta kuin pesin puhtaaksi.
Sun kaapissa on kivat koristekuviot, maalin poistaminen toisi ne paremmin esille.
Kaapin rahallisesta arvosta en tiedä, mutta itse arvostan vanhaa, puista enemmän kuin uusia tusinakalusteita :)
 
Hmm...
[QUOTE="jep";25871296] Sun kaapissa on kivat koristekuviot, maalin poistaminen toisi ne paremmin esille.[/QUOTE]

Mä kun luulin että se saunanlaudemuoti meni jo ohi, ja nykyään eletään "kaikki valkoseksi" -villitystä ;)
 
Minä tosiaan jättäisin pinnan tuollaiseksi. Mutta jos kerran maalata tahdot, niin jonkinmoiset pohjatyöthän siihen kannattaa tehdä. Millaisia maalikerroksia siinä näyttää olevan, paksuja, ohuita, kiiltäviä, mattoja, pois rapisevia?

En ole mikään Wenzel, mutta muutaman kympin tuosta varmaan kirpparilla saisi.
kiiltävän ja matan väliltä :D Tuosta on päältä kupruillut ja hilseillyt maali pois, kerros ei kovinkaan paksu ole.
 
Hmm...
[QUOTE="jep";25871373]Mun senkit onkin olleet alunperin tummiksi petsattuja, mutta 70- luvun "kaikki valkoiseksi tai myrkynvihreeksi"- villityksen uhreja :)[/QUOTE]

Älä unohda venäjänsinistä :)
No joo, tuossa tapauksessa se vaha voi olla ihan ok. Vaikka on sillä monta huonekalua pilattukin.
 

Yhteistyössä