Apua matematiikassa!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tytärtä pitäisi auttaa matematiikan tehtävässä, mutta itseltäni on kokonaan päässyt unohtumaan nämä kyseisen kurssin asiat...

Tehtävä: Henkilöauton sisällä melutaso kasvaa lineaarisesti auto nopeuden mukana. Kun nopeus oli 50 km/h, melutasoksi mitattiin 62 dB (desibeliä). Toisessa mittauksessa nopeus oli 110 km/h ja melutaso 74 dB. Muodosta suoran yhtälö. Mikä on melutaso, kun ajetaan nopeudella 80 km/h?

Mitenköhän toi pitäisi ratkaista...
 
vierailija
Suoran yhtälö on muotoa

y = kx + b,

jossa k on kulmakerroin.

Kulmakerroin on y:n muutos jaettuna x:n muutoksella.

Tehtävän annosta tiedetää, että
kun x = 50, y = 62
ja
kun x = 110, y = 74

k = (74 - 62)/(110 - 50) = 1/5 = 0,2

=> y = kx + b = y = 0,2x + b

ratkaistaan b, jomman kumman annetun nopeus-melu-tiedon perusteella.

62 = 0,2*50 + b => b = 62 - 0,2*50 = 52

Nyt tiedetään suoran yhtälö, joka on
y = 0,2x + 52

Sijoitetaan x:ksi 80 ja lasketaan melu nopeudella 80 km/h.

y = 0,2*80 + 52 = 68

Vastaus on 68 dB.



Suoran yhtälön voi ratkaista myös pisteiden (x1, y1) ja (x2, y2) kautta kulkevan suoran yhtälöllä.

y - y1 = [ (y2 - y1)/(x2 - x1) ]*(x - x1)

hakasuluissa oleva termi on kulmakerroin k.
 
vierailija
Suoran yhtälö on muotoa

y = kx + b,

jossa k on kulmakerroin.

Kulmakerroin on y:n muutos jaettuna x:n muutoksella.

Tehtävän annosta tiedetää, että
kun x = 50, y = 62
ja
kun x = 110, y = 74

k = (74 - 62)/(110 - 50) = 1/5 = 0,2

=> y = kx + b = y = 0,2x + b

ratkaistaan b, jomman kumman annetun nopeus-melu-tiedon perusteella.

62 = 0,2*50 + b => b = 62 - 0,2*50 = 52

Nyt tiedetään suoran yhtälö, joka on
y = 0,2x + 52

Sijoitetaan x:ksi 80 ja lasketaan melu nopeudella 80 km/h.

y = 0,2*80 + 52 = 68

Vastaus on 68 dB.



Suoran yhtälön voi ratkaista myös pisteiden (x1, y1) ja (x2, y2) kautta kulkevan suoran yhtälöllä.

y - y1 = [ (y2 - y1)/(x2 - x1) ]*(x - x1)

hakasuluissa oleva termi on kulmakerroin k.

kiitos paljon!!!
 
vierailija
Todella typerä tehtävä, opettaja taitaa olla aika tietämätön. Äänenvoimakkuus on logaritminen yksikkö, on erittäin epätodennäköistä että se muuttui lineaarisesti.
 

Yhteistyössä