apua! sammas ja huono imuote

Onko kellään kokemusta aiheuttaako vauvan sammas imuotteen huononemista? itselläni on 4 viikon ikäinen vauva joka yhtäkkiä on alkanut imemään tosi tehottomasti, maiskuttaa imiessään,nänninpää vaan suussa ja rinnan saa todella helposti irti! suihkutisseistä ei ole kyse ja tuntuu että vauva ei ole koskaan kylläinen vaan nukahtaa rinnalle, tulee tosi avuton olo kun ei tiedä mistä on kyse. Seurauksena huonosta imuotteesta on rinnanpäät todella arat, sammasepäily heräsi kun rinnanpäätä särkee pitkään imetyksen loputtua :'( Rintakumeja olen kokeillut, mutta ne eivät tahdo pysyä, ja tiedän että vauva osaa imeä ilman niitä. Tämä mysteerinen imuongelma alkoi noin viikko sitten ihan yhtääkkiä...

Kiitos tiedoista etukäteen...
 
Voisihan sitä kuvitella, että kipeällä suulla imuote ei pysy parhaana mahdollisena.

Sammaksen torjuntaan ja lievän sammaksen kotihoitoon ikiaikainen ohje: laita lapsen suuhun pikkuinen tilkka (pisara-kaksi) puolukan mehua. Olen siivilöinyt puolukkasurvoksesta tilkan mehua ja sen lusikan kärjillä ujuttanut suuhun. Suvussamme kulkenut ohje ainakin neljä sukupolvea, eikä ole sammasta näkynyt. Hoidolla on "haittavaikutuksena" se, että lapsi isompanakin rakastaa yli kaiken puolukkaa. Meillä esim. nyt reilun vuoden vanhan saa syömään lääkekuurin aikana mitä tahansa, kunhan lusikkaan laittaa puolukkaa päälle ;)
 
kiitos vinkistä,olenkin jo kokeillut tuota puolukkaa, meidän herran suukku menee ainakin niin mykkyrälle ja kulmat kurttuun kun annan satsi :LOL: , mutta hyvä vaan jos oppii puolukalle, tämä äiskä ei ole koskaan puolukan päälle ymmärtänyt..
 
Täytyy ottaa kanssa käyttöön tuo puolukkakonsti. Tässä kyllä käyty jo hakemassa sammaslääke apteekista ja se tehonnutkin jo. Vois jatkaa vielä puolukan kanssa. Sokeroimatonta puolukkamehua mulla on tuolla. Kiitos vinkistä!
 
Huomaathan, että sammas voi olla rinnassakin eli kannattaa myös rinta hoitaa samalla kun hoitaa lapsen kielen - muuten sammas tulee äkkiä takaisin. Rinnan arkuus voi nimittäin johtua myös sammaksesta eikä pelkästään huonosta imuotteesta.
 
Mulla oli esikoisen kanssa sammas ja siis pojalla suussa ja mulla rinnanpäissä. Rinnat kipeytyi aika ajoin ja oli tosi kipeätkin välillä. Rinnanpäitä hoidon sitruunamehulla - pyyhin sen pois ennen imettämistä, koska sitruuna on niin allergisoiva aine. Varmaan kymmenisen kertaa hoidin rinnat koko 1,5 v imetyksen aikana (sitruunahoitoa aina muutama päivä kerrallaan muutaman kerran päivässä). Pojan suussa sammasta oli hoidettavaksi asti muistaakseni kuitenkin vain pari kertaa.

Kakkosella sammasta ei ole ollut.
 
Meillä myös ollut pariin otteeseen sammasta tytön suussa ja ensimmäisen kerran hänen ollessa 6vkon ikäinen. Ensimmäisellä kerralla puolukka auttoi hyvin. Sivelin sitä vanupuikolla vauvan poskiin, kieleen ja huuliin sekä omiin rintoihin, joissa sammas myös selkeästi oli. Tosin meidänpä äitiysnvolan lääkäri kehtasi väittää ettei sammas voi rintoihin tarttua vaan väitti ärsytyksen vain johtuvan liian pitkistä imetyksistä :headwall: Nyt tällä toisella kerralla puolukka ei enää tehonnut tai sammas tuli heti uudelleen, liekö liian nopeasti lopetimme ja sain neuvolalääkäriltä daktarinvoidetta, joka auttoi nopeasti.
 

Yhteistyössä