Apua...Vauva puree imetettäessä!

Otsikossa tuli jo itse onegelma. Nyt puolivuotias tyttö saattaa ihan yllättäen puraista rintaa. Puremista ei voi ennakoida syötön vaihella tai muulla. ALuksi oli pikku näykkäsyjä (kaksi alahammasta löytyy). Nyt on purrut kerran kunnon haavat, jotka eivät meinaa parantua. Syöttäminen on muuttuunut pelottavaksi ja ahdistavaksi sekä kipeäksi kokemukseksi.

Mitä olette tehneet, jos lapsi puree? Onko helpottanut vai olletteko lopettaneet imetyksen? Itse koitin rintakumeja, mutta ilmeisesti en osaa laittaa niita oikein, joten maito ei kelvannut silloin ollenkaan. Pulloa tyttö tykkää pureskella (annamme vettä kiinteiden yhteydessä), mutta kunnolla siitä en saa juomaan.

Nyt sitten kauhulla odotan seuraavaa puraisua ja imetän tuskissani, jotta neiti saa maitoa edes jotenkin.
 
haavaiselle rinnalle ilmakylpyjä paljon, eli paa vaikka maidonkerääjä liiviin. ja rasvaksi lansinohia. kokemuksesta tedän että on tuskallien kokemus.
Meillä loppu pureminen siihen kun refleksimäiseesti kiljaisin ekan kerran kun puri lujaa, se rääkäsy kuulu varmaan naapuriin asti :ashamed:
 
Meillä kans puolivuotias poika harrasti samaa toissa viikonloppuna, aiemmin oli ollut ajoittain sellaista ikenillä näykkäilyä. Ekaa hammasta siis teki silloin ja nyt heti perään tulossa toinen. Mulla auttoi kans alkuun tuo kiljaisu, sitten se oli enää vauvasta hauskaa. Jos puri usein, otin pois rinnalta ja kokeilin myöhemmin uudestaan.

Viikko takaperin pureminen yltyi ihan tosissaan. Silloin etsin netistä tietoa ja löysinkin hyvän vinkin: heti kun lapsi puraisee, paina rinta kevyesti vauvan kasvoja vasten niin, että nenä peittyy, eli ei saa henkeä. Silloin vauva päästää pian irti. Tämä tehosi jo muutaman kerran jälkeen, eikä poika pure enää kuin aivan harvakseltaan. Meillä puremisen voi ennakoida, imeminen loppuu ja tissi suussa alkaa nuuskuttaa kiivaseen tahtiin. Siitä tietää, että kohta puree ja ehtii ottaa rinnankin pois suusta tai samon tein kun painaa rinnan kasvoja vasten, niin ei ehdi purra.
 
Yeb
Mulla toimi esikoisen kanssa sama ku Koivukävyllä :D Haittana tosin se, että mun kiljahdus säikäytti pikkuisen niin totaalisesti ettei uskaltanut enää sinä päivänä ollenkaan syödä.. Tai se ei uskaltanut syödä ja mä en uskaltanut syöttää! Ei sen jälkeen purrut. Tosin sai ennakoida niin, että heti jos alkoi vähänkin rinnalla tehdä jotain muuta tai pitää pientäkin taukoa syömisessä, niin heti vaan tissi piiloon :)
 
Meillä pureminen on aina liittynyt hampaiden tuloon. Silloin ei oikein muu auta, kuin keskeyttää syöminen, ja torua. Imettämistä jatketaan sitten hetken päästä, jos vielä kelpaa. Meillä ei ole kiljaisut auttanut (lapsi on vaan innostunut), eikä myöskään tuo nenästä kiinni pitäminen. Meillä ei imettäminen ole puremiseen loppunut (siis kokonaan), vaan se on ollut vaihe, jonka yli on päästy sitten kun hampaat ovat puhjenneet. Toki niitä tulee jatkuvasti uusia, joten... :whistle:

Haavoihin kannattaa tosiaan laittaa Bepanthenia tai Lansinohia, itselläni on ensimmäinen toiminut parhaiten. Ilmakylvyt ovat myös ehdottomia. Imetyksen päätteeksi olen usein puristanut tipan maitoa ja levittänyt sen rinnan päähän. Jos purema on vain toisessa rinnassa, niin sitä voi lepuuttaa pahimman kivun ajan ja syöttää enimmäkseen toisesta. Tätä ei kannata kuitenkaan kovin kauaa jatkaa, ettei maidon tulo häiriinny pahasti/tule tiehyttukoksia.
 
Meil ätuo keskimmäinen puri mulle palkeenkielen nänniin, ja oisin imetyksen lopettanu siihen paikkaan jos vaan oisin pystyny, hällä oli sen veran pahat allergiat ettei mikään korvike käynyt. onneksi ei toiste purrut, tai ei ainakaan veri tirskunu sen kerran jälkeen..
 

Yhteistyössä