Apua! Vuorokausirytmi täysin sekaisin!

  • Viestiketjun aloittaja Voi kökkö
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hei,
voisin tuppautua ulkopuolisena tähän ap:n ketjuun ja kysyä olisko teillä hyviä neuvoja siihen, miten aamulla pääsee ylös sängystä? Mulla on vuorokausirytmi koko ajan siirtymässä, koska vaikka laitan kelloa soimaan siihen 7-8 paikkeille niin olen herätessä 8 tunnin yöunien jälkeenkin niin väsynyt että jatkan nukkumista vielä pari tuntia. Miten saisin ruoskittua itseni nousemaan ylös?
Ei siihen ole muuta keinoa, kuin vaan nousta ylös.
Suurin osa ihmisistä kokee heräämisen työaamuina vaikeaksi.
Tarkista toki onko vitamiinien saanti riittävää, liikutko, onko ruokavalio terveellinen..
 
Unirytmi on lähes sama kaikilla soluilla, kasveista lähtien. Suprakiasmaattinen tumake sitä ohjaa. Mikäli unirytmi poikkeaa paljon luonnon valon ohjaamasta unirytmistä, on silloin jokin biologinen asia pielessä. Usein se on esimerkiksi kofeiinin (psykoaktiivinen aina) hidas metabolia tai muu vastaava syy. Masennus nyt on ilmiselvä unirytmin sekoittaja, samoin ääretön stressi. Sinänsä kroppa on fiksu, kun se osaa pistää parasympaattisen hermoston "aktviisemmaksi" jos sillä on jotain korjattavaa.
 
vierailija
Mulla tuo "sitten vaan nouset ylos klo 8, vaikka kuinka vasyttaa" ei todellakaan toimi. Jos ei ole pakko nousta, niin vuorokausirytmin korjaaminen heraamisen ainoana syyna ei ole tarpeeksi motivoivaa. Kannatan siis ehdottomasti valvomista. Yksien unien skippaaminen on suhteellisen helppoa. Varsinkin, jos valvottavaa on vain n. 24 tuntia niin kuin ap:n tapauksessa. Ma herasin tuossa klo 14-15 ja ajattelin nyt korjata vuorokausirytmin taas vahaksi aikaa. Meen siis nukkumaan n. vuorokauden paasta ja heraan sitten pe-aamuna itseani selkaan taputellen, kun olen taas yhteiskunnan hyvaksymassa rytmissa. Suurin houkutus menna nukkumaan tulee olemaan kokemukseni mukaan klo 5-8, joten menen silloin eka lenkille ja sitten laitan kotiviinikokeilut alulle. Lukeminen ja telkan katselu kielletty, koska ne unettaa.
 
Pientä väliaikakatsausta. Nukuin viimeyönä klo 20.30 - 9.00 kahdessa noin neljän-viiden tunnin pätkässä. Välissä valvoin useamman tunnin aamuyöstä. Heräsin ja oli tosi ahdistunut ja levoton olo. Inhoan ahdistusta! Jouduin melkein turvautumaan benzoihin :( Kun yritin nukahtaa lopulta uudelleen, häilyin unen ja valveen rajalla tosi pitkään jossain ihan oudossa ahdistuneessa, pahoinvoivassa horroksessa.

Lisäksi oon kokenut noin viikon ajan jotain maku- ja hajuharhoja. Eli ikään kuin joku tietty ruoan maku käväisee suussa tai olen haistavinaan hajuveden? Mutta ei nyt puhuta mistään pelottavista sairauksista :(, ahdistus on riittävä jo muutenkin...
 
xcv
Kestää varmaan hetken kropan tottua taas nukkumaan öihin. Mun mielestä sun normaali rytmiin palautuminen on sujunut tosi hyvin. :) Eiköhän tuo aamuyöllä heräily jää pois ajan myötä, kun "opit" taas nukkumaan oikein. Nyt vaan pidät sen että heräät aamulla tiettyyn aikaan, ja illalla rauhoitut nukkumaan sopivaan aikaan.

Haju- ja makuharhat voi olla ihan tuosta vuorokausirytmin sekavuudesta johtuvaa. Tai sivuvaikutusta esim. bentsoista, jos niitä käytät. Itselläni tosin oli vastaavaa raskausaikana. ;)
 
Ihan hyvin kai tämä etenee... :)

Mutta väsyttää ja on harvinaisen - sanotaan suoraan - paska olo. Mitä sitä tänäänkin tekis? Mietin, että jos menis kirjastoon. Vois vaikka etsiä koneella jotakin mahdollisia paikkoja, joihin voisi lähettää työhakemuksen? Mulla ei ole tietokonetta kotona, vaan näpyttelen kaiken puhelimella. Samalla voisi lainata ekaa kertaa vuosiin jonkun kirjan jota lukea illalla ennen nukkumaan menoa.

Käytän rauhoittavia ihan satunnaisesti tarvittaessa paniikkikohtauksiin.
 
vierailija
Joo, ei se ihme ole jos et nukkunut yhtäputkeen. Monesti itsellänikin ahdistus on monesti pahimmillaan illalla/yöllä, väsyneenä, tai silloin kun tietää että "pitäisi" nukkua, mutta ei nukahda. Tosi hienoa että olet kuitenkin alkanut unirytmiä korjaamaan ja muutenkin lähtenyt liikkeelle. Varmasti se vie aikansa että normaali unirytmi palautuu, mutta olet jo hyvässä alussa. Nyt vaan pidät kiinni siitä että aamulla heräät ja illalla menet nukkumaan, niin kyllä se siitä sitten lähtee rullaamaan.

Oletko ajatellut työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumista? Jos et siis jo nyt ole ilmoittautunut. Ihan kuinka itsestä parhaalta tuntuu tietysti. Kirjastoreissu kuulostaa kuitenkin hyvältä. :)
 
Juu, olen työttömänä työnhakijana ollut jo kesäkuusta lähtien.

Tässä on aika iso vyyhti asioita taustalla: avioerokriisin lisäksi yksinäisyys ja ammatillinen kriisi.

En ole koskaan siitä työstä tykännytkään, johon mulla on koulutus. Haluaisin hakeutua ihan muihin töihin, mutta en tiedä miten. Joku lyhyt koulutus vielä menisi, mutta en ole motivoitunut opiskelemaan kolmea-kuutta vuotta. Mietin, voisinko päästä hakea vaikka johonkin työkokeiluun ja voisiko sitä kautta päästä ujuttautumaan uusiin töihin?

Olen ajatellut myös lähettää työhakemuksia paikkoihin, jotka jotenkin liippaisivat koulutustani ja työkokemustani, mutta joihin pääasiassa yrittäisin puhua itseni sisään kiinnostuksellani. Mutta vaikuttaako vain ylimieliseltä kuvitella pääsevänsä hommaan, johon ei ole edes koulutusta?

Tää työttömyys vaan jatkuu ja jatkuu ja en varmaan koskaan enää löydä töitä, saati jotain mistä tykkäisin.
 
vierailija
Unirytmi on lähes sama kaikilla soluilla, kasveista lähtien. Suprakiasmaattinen tumake sitä ohjaa. Mikäli unirytmi poikkeaa paljon luonnon valon ohjaamasta unirytmistä, on silloin jokin biologinen asia pielessä. Usein se on esimerkiksi kofeiinin (psykoaktiivinen aina) hidas metabolia tai muu vastaava syy. Masennus nyt on ilmiselvä unirytmin sekoittaja, samoin ääretön stressi. Sinänsä kroppa on fiksu, kun se osaa pistää parasympaattisen hermoston "aktviisemmaksi" jos sillä on jotain korjattavaa.
No minulla on rytmi aina ollut erilainen kuin luonnon valon rytmi. Ihan lapsesta asti näin on ollut, enkä ole ollut masentunut ja lapsena en myöskään käyttänyt yhtään kofeiinia. Nyt aikuisena käytän kofeiinia pysyäkseni hereillä, jos uniaika sattuu osumaan sellaiseen aikaan kun minun pitää olla palaverissa, tms. Mutta ei se kofeiinikaan aiheuta suurempia muutoksia unirytmiini. Valo ei vaikuta nukkumiseeni ollenkaan, nukun sujuvasti kirkkaassa päivänvalossa, kokeiltu on mm. parin kuukauden ajan päiväntasaajalla.
 
No minulla on rytmi aina ollut erilainen kuin luonnon valon rytmi. Ihan lapsesta asti näin on ollut, enkä ole ollut masentunut ja lapsena en myöskään käyttänyt yhtään kofeiinia. Nyt aikuisena käytän kofeiinia pysyäkseni hereillä, jos uniaika sattuu osumaan sellaiseen aikaan kun minun pitää olla palaverissa, tms. Mutta ei se kofeiinikaan aiheuta suurempia muutoksia unirytmiini. Valo ei vaikuta nukkumiseeni ollenkaan, nukun sujuvasti kirkkaassa päivänvalossa, kokeiltu on mm. parin kuukauden ajan päiväntasaajalla.
Poikkeuksia on tietysti ja ei poikkeavuus tarkoita sairautta. On kuitenkin todella hämmästyttävää miten koko eliömaailma noudattaa auringonvalon synkronoimaa unirytmiä. Unirytmi ohjaa monenlaisia "molekyylikelloja", joilla on tärkeä merkitys terveyden ylläpidossa. Esimerkiksi yksi huonosti nukuttu yö aktivoi satoja geenejä, ml. lihavuuteen liitettyjä geenejä.

Mikäli asia kiinnostaa enempi, Decimin tässä numerossa on hyvä kirjoitus aiheesta (vaatii vähäistä lääketieteen termistöjen osaamista).

Valon vaikutus terveyteen
 

Yhteistyössä