APUJA! Mikä kromosomipoikkeavuus/oireyhtymä aiheuttaa jo vauvaiän voimakasta pituuskasvua?

  • Viestiketjun aloittaja peloteltu
  • Ensimmäinen viesti
peloteltu
Vauvalla 4,5kk neuvolassa pituus oli +2 SD. Jos kasvu jatkaa samaa rataa, otetaan neuvolassa ensi kerralla verikokeet kilpirauhasongelmien ja "kromosomipoikkeavuuksien sekä oireyhtymien pois sulkemiseksi".

Mikä kromosomipoikkeavuus/oireyhtymä aiheuttaa jo vauvaiässä voimakasta, yläkäyrällä kulkevaa pituuskasvua? Mitä muita oireita näihin liittyy?

Mukavaa tuollainen ääneen arvailu vakavilla asioilla....
 
peloteltu
68cm, keskikäyräpituus pojilla tässä iässä on 65cm, eli heittoa +2 SD (muistelisin, että +2,5 SD olisi "poikkeaman" raja?). Paino suhteessa pituuteen keskikäyrällä.
 
wuu
[QUOTE="tinttamari";22657587]Ja jälleen kerran nähdään, että lapsen pitäisi siellä kultaisella keskikäyrällä kasvaa neuvolan mukaan. Jokainen kasvaa omaa tahtiaan.[/QUOTE]

Sanopa muuta! Hyvä tosin, että tutkivat ajoissa jos epäilystä on.
 
[QUOTE="tinttamari";22657587]Ja jälleen kerran nähdään, että lapsen pitäisi siellä kultaisella keskikäyrällä kasvaa neuvolan mukaan. Jokainen kasvaa omaa tahtiaan.[/QUOTE]

vähän samalla linjalla. oma esikoine on kasvanut koko 5vuotta siinä +2 - +3 käyrällä ja kukaan neuvolatäti tai lääkäri ei ole huolissaan ollut. Kasvu on ollut tasaista ja oman käyrän mukaista, se on riittänyt.


Kävin vielä katsomassa neuvolakortista, että 4kk ikäisenä poika on ollut 67,5cm pitkä.
 
Viimeksi muokattu:
....
Mun tyttö oli jo 3kk neuvolassa 63cm ja yläkäyrillä mennään. Neuvolantäti on vaan sanonut että hienosti kasvaa! Kyllä se kasvu sitten tasaantuu. Päänympäryskin jo 41,3 ja siitä harjottelija oli ihan kauhuissaan ja mittasi monta kertaa, mutta kai se pääkin nyt kasvaa kun tyttö muutenkin, painoakin jo 7,2kg. Oma terkka vaan aina kehuu tyttöä, hänellä kun on kokemusta eri kokoisista lapsista jo runsaasti kun eläkeikää lähestyy.
 
Eikö ne vertaa sitä 65 cm keskikäyräpituutta lapsen syntymämittoihin ja vanhempien mittoihin? Eihän sitä pelkkään ikään voi millään verrata, ihmisillä kun on taipumus olla hyvinkin eri mittaisia ja normaalin pituuden skaala on hyvinkin laaja.

Meidän poika oli 4 kk neuvolassa 68 cm ja puolivuotiaana 73 pilkku jotain pitkä. Nyt sälli on melkein 5 v ja yhä ikäisekseen aika pitkä. Lääkärissä ja neuvolassa ovat aina sanoneet, että pitkä poika muttei huolestuttavan pitkä. Me vanhemmat ollaan vaan 168 cm ja 174 cm, mutta molempien suvuissa on 180-190 cm pitkiä henkilöitä useampia.

Omituista pelottelua teidän neuvolassa. Miten pitkiä te vanhemmat ootte?
 
"tiina"
Vauvalla 4,5kk neuvolassa pituus oli +2 SD. Jos kasvu jatkaa samaa rataa, otetaan neuvolassa ensi kerralla verikokeet kilpirauhasongelmien ja "kromosomipoikkeavuuksien sekä oireyhtymien pois sulkemiseksi".

Mikä kromosomipoikkeavuus/oireyhtymä aiheuttaa jo vauvaiässä voimakasta, yläkäyrällä kulkevaa pituuskasvua? Mitä muita oireita näihin liittyy?

Mukavaa tuollainen ääneen arvailu vakavilla asioilla....
Älä turhaan huolestu.
Mun poika oli syntyessään 51cm, eli aivan normipituinen. Parin viiko iässä alkoi hurja kasvaminen.
1kk 57,5cm
2kk 64,5cm
3kk 67 cm
4kk 70 cm
6kk 73cm
12kk 83,5cm
painonnousu oli myös aina +3 käyrillä. 1vuotiaana sit käytiin sairaalassa tutkimuksissa ja kokeissa ja pojalla kaikki ok. Nyt toi painonnousu on tasaantunut, mutta pituuskasvu edelleen hurjaa. Tänään 4v neuvolassa oli 113cm ja 22kg. Pituus meni edelleen +2,5 käyrällä ja paino 1,5käyrällä. Eli edelleen tosi pitkä poika ikäikseen.
4kk 70cm
 
"tiina"
[QUOTE="tiina";22657701]Älä turhaan huolestu.
Mun poika oli syntyessään 51cm, eli aivan normipituinen. Parin viiko iässä alkoi hurja kasvaminen.
1kk 57,5cm
2kk 64,5cm
3kk 67 cm
4kk 70 cm
6kk 73cm
12kk 83,5cm
painonnousu oli myös aina +3 käyrillä. 1vuotiaana sit käytiin sairaalassa tutkimuksissa ja kokeissa ja pojalla kaikki ok. Nyt toi painonnousu on tasaantunut, mutta pituuskasvu edelleen hurjaa. Tänään 4v neuvolassa oli 113cm ja 22kg. Pituus meni edelleen +2,5 käyrällä ja paino 1,5käyrällä. Eli edelleen tosi pitkä poika ikäikseen.
4kk 70cm[/QUOTE]

niin ja mä 173cm ja mies 182cm, eli ei itse olla mitään kovin pitkiä. Pojan ennustivan kasvavan 198cm pitkäksi.
 
rauhoitu
Mun TYTÖT on olleet tuon ikäisinä 68cm ja 69 cm ja poika vielä pidempi. Ihan normaaleja ovat. Nyt tytöt 17v 173 ja 16v 174,5 ja poika 14v 190 pitkiä. Älä nyt herranen aika turhasta säikähdä. Anna tutkia jos haluavat varmistaa. Meillä poika kasvanut lähes sd4 käyrällä eikä koskaan hätäännytty, kun on aina ollut pitkä.
 
Non compos mentis
Olen alle 160 cm, esikoiseni meni +2 pituuskäyrillä ennen astmalääkkeiden säännöllistä aloittamista, eikä kukaan ilmaissut mitään huolta mistään. Tuttavapiirissä tätä Marfanin oireyhtymää on ollut, mutta pituuskasvu paljon suurempaa kuin +2.
 
erratic
Okei.. Onko siinä kasvussa tapahtunut jotain selkeää muutosta tai muita oireita kun neuvolassa ollaa huolissaan? Minkä kokoisia te vanhemmat olette?

Ei meillä ole koskaan ollut mitään sanomista pituudesta. Poika syntyessään 51cm, 2kk iässä 62,4cm ja 4kk iässä 69,7cm. 6kk 79,5cm ja 1v 82cm. Nyt 3,5v ja n. 107cm. Me vanhemmat ollaan kyllä pitkiä.
 

Yhteistyössä