Arkiaamut kolmen lapsen kanssa?

Kuinka olette onnistuneet "sujuvasti" pyörittämään arkiaamut kolmen lapsen kanssa kun nuorin vauva vielä? Meillä pojat 4 ja 5, 5 v kun vauva syntyy ja pohdin mitenkähän nämä aamulähdöt sitten kerhoihin tms sujuu.... herätättekö "väkisin" vauvan jos nukkumassa on vai rytmitättekö jo päivän pienestä pitäen ns. pakon sanelemana? srk:n kerhot alkaa jo klo 9, siihen mennessä aamutoimet kaikkien kanssa tulisi tehdä. ja meillä ainakin vauvat olleet näitä koliikkivauvoja, jotka eivät nukkuneet edes yöllä kuin puolen tunnin pätkissä...mietin kuinka sitä sitten kolmen kanssa jaksaa =)
 
Etkö voisi ajatella pojillesi osapäivähoitoa tai pari kertaa viikossa kokopäivähoitoa.
Tuon ikäiset kaipaavat jo muutakin kuin kotona olemista.
Hoitopäivinä isä voisi viedä pojat aamulla ja sinä sitten hakea illalla.
Ei olisi tuota aamutoimi ongelmaa, kun iskä hoitasi ne ja sinä vauvan kanssa saisitte nukkua
vähän pidempään.
Itse tekisin ehkä näin. Tämä vain ehdotus. =)
 
no täytyy sanoa et välillä aika hulinaa on :whistle:
meillä pienimmät 7,5kk ja sit 2x 3v. :)
kaksoset on ny alkanee käyä pikkukoulussa ja se alkaa klo:9.00,hyvin ollaan kyl keritty kerholle aina,oikeestaa me ollaa aina hiukan etuajassa siellä :D
ja mä siis pyöritän arkea yksin ku mies on niin paljon töissä..ja siinä sivussa täytyy viel aamulla koittaa vanhin hoputtaa kouluunkin :)
meillä koko porukka herää 7 aikaa yleesä joka aamu ja ihan hyvin pysytään aikataulussa vaikka välillä tosiaan kiirettä pitää,mut mä illalla laitan aina aamuksi vaatteet valmiiksi ni ei tarvi sit aamulla niit penkoa jne. et hiukka esivalmistelen aamua.

mut kyl mä yks aamu tosiaan kirosin ja ajattelin et onneksi mun ei tarvi olla menossa töihin ku on noita pieniä,niiden kans lähteminen ei oo aina niin nopeeta ja helppoa :/
 
Mulla on eskarilainen, 4v. tyttö ja vauva 5kk. Eskari ja leikkikoulu alkaa 8.30. Sitten leikkikoulu loppuu 11.30 ja eskari 12.30 =) Onhan siinä viemistä ja hakemista.
Onneksi miehen työt jousti sen verran, et tähän asti on melkein pääsääntöisesti viennyt lapset aamulla. Jos vauva nukkui, kun piti lähteä ni puin vaan yökkärin päälle ulkovaatteet ja siirsin vaunuihin...jatkoi niissä uniaan.
Sitten alkoikin herätä jo 7 aikaan (vauva siis) niin meni päiväunille aamulla viemismatkalla ja nukkui vielä kun hain eli helposti meni.
Nyt on taas rytmi muuttunut eli vauva herää 6.30-7 aikaan ja ehdin syöttää puurot, imettää, vaihtaa vaippaa ja lykätä vaunuihin. Isommat onneks jo pukee ym. itse joten auttaa aamuissa paljon. Nukkuu silloin aamulla n. 30min. mitä matka kestää ja sit touhuillaan kaksin, kunnes lähden tyttöä hakemaan leikkikoulusta. Silloin nukkuu toiset unet ja kotiin tullessa jatkaa uniaan partsilla.
Kyllä se vie aikaa, että saa palapelit kasaan ja siihen kun tottuu, vaihtaa vauva rytmiä ;)
Meillä onneksi muksut herää itekseen 7 aikoihin ni ei tartte herätellä. Syödään aamupuurot, vaatteet päälle, hammaspesut ja sit laitan isommat edeltä ulos odottamaan ja tulen vauvan kanssa perässä. Ehditään hyvin, mutta ei jää yhtään ylimääräista aikaa :)
 
Hyvin se menee kunhan rytmin löytää. Itse en ymmärrä näitä hoitopaikka ehdotuksia. Toisilleen on lapsista kotona seuraa ja leikkikavereita ja sosiaalisia virikkeitä saavat tarpeiksi kerhoissa. Meillä lapset 3 ja 5 kun vauva syntyi ja nyt eskarilainen ja 4vee joka käy kerhoissa ja alkaa välillä leikkiä 1veen kanssa. Hyvin se menee!!!
 
Meillä aloitti vajaa 3-vee kerhon sinä syksynä kun vauva oli 6-viikkoinen. Kerho on 8.30-11.30 ja yksin olen viemiset ja hakemiset hoitanut. Nyt "vauva" lähestyy 2 vuoden ikää. Täytyy todeta, että onhan se melkoista säätämistä ollut etenkin päiväunien kanssa. Molemmat lapset ovat aamunvirkkuja, joten aamutoimet eivät ole meille ongelma.

Vauva on saanut sopeutua meidän rytmiin ihan pakon sanelemana - asumme hissittömässä talossa joten on usein herännyt siihen, kun on menty sisään. En muista että koskaan olisi sisällä nukahtanut, vaan on menty ulos sitä ennen. Välillä on roikuttu ulkona vielä hetki, että on saanut nukkua riittävästi, välillä on ollut pakko mennä heti sisään sään tai vessahädän takia vaikka vauva heräsikin sitten liian aikaisin. Välillä on yritetty roikottaa vauvaa rattaissa väkisin hereillä kotiin asti, että nukkuisi vasta sitten omassa sängyssä ne päiväunet.

En ole silti kokenut, että kuopus olisi tästä kärsinyt, päinvastoin itsellä on ollut olo että hommat sujuu helpommin kun lapset ovat aika hyvin samassa rytmissä; sieltä kun löytyy sitten itsellekin se pieni lepohetki kenties.

Vaikuttaa ehkä seesteiseltä näin jälkikäteen ajatellen, mutta muistan kyllä nekin aamut elävästi kun vauva huusi väsymystään puoliksi puettuna sängyllä, esikoinen huusi eikä halunnut pukea, ja äiti huusi vuoroon kummallekin... =) Mutta on siitäkin selvitty!
 
sau
Mulla on lapset olleet aina kotihoidossa ja aamupäiväkerhoissa on käyty 2-3/krt viikko. Ehkä siitä syystä, etten itse ole kauhean aamu-uninen on kaikkien lastenkin vuorokausirytmit menneet aikalailla yksiin. En varmasti olisi hennonut repiä yhtäkään heistä sängystä kerhon vuoksi! Saatika sitten hoputtaa aamupuuhissa.

Vielä helpommaksi on mennyt nyt kun esikoinen on ekaluokalla (onneksi joka aamu alkaa koulu samaan aikaan), jolloin kaikkien lasten unirytmi on sopeutunut koululaisen menoihin.
 

Yhteistyössä