Askartelu 2v kanssa

tervehdys kanssasisaret,
kertokaapas, mitä askartelette noin 2-vuotiaiden lastenne kanssa? meillä on yritetty muovailuvahaa, mutta poika ei suostunut koskemaan käsin, vain puuveitsellä vähän leikkeli ja sohi :LOL: mitä muuta voisi tehdä vai onko vielä edes ajankohtaista?
 
Kyllä 2v:n kanssa voi tehdä jo vaikka mitä. Kokeile sormivärejä, vesivärejä, paperin repimistä ja yhdessä liimaamista ja leikkaamistakin voi jo harjoitella. Kesällä myös luonnosta löytää paljon kivoja materiaaleja mm. käpyjä, kiviä, keppejä, joista voi tehdä tauluja, pesiä yms. rakennelmia. Lapset on yleensä hyviä itse ideoimaan askarteluja, kunhan saavat materiaaleja, liimaa ja sakset, niin kyllä alkaa syntyä vaikka mitä.
 
sormivärit
vesivärit
muovailuvaha
taikataikina
liimaus- esim kuvien leikkaus lehdestä ja liimaaminen isolle paperille tai melkeen mitä vaan voi liimata :D
maalata voi muutakin kun paperia, esim puuta tai vaikkapa käden jäljen paitaan.
piippukrasseja on kiva taitella.
silkkipaperista saa mytättyä kivoja palloja joita voi liimailla.
Kiviäkin voi maalata, vaikkapa leppäkertuiksi. :)
 
Itsekin tässä miettinyt mitä vois neidin kanssa tehdä. Onko teillä tiedossa hyviä linkkejä esim askarteluun, missä ois ohjeita? Meinaan tää mamma on vähän mielikuvitukseton aika-ajoin B)
 
Itse tykkään kovasti askarrella,ja joskus tytön kanssa tehdään kortteja tai kangastusseilla/väreillä lahjoja. Näin pienihän ei kauan malta tehdä,ja sotkua tulee,mutta itse en välitä sillä lapsen jälki on kauniimpi kuin vaikka aikuisen tekemä kortti.
Oman kanssa esim liimaillessa annan tytön levittää liimaa tikulla tai puikolla ja yritän opastaa liimattavat asiat oikeaan kohtaan. Tai esim hoitolapseni vain lätkii asiat pahville niin mä sujautan liimatipan alle ;) Lapsetkin on erilaisia,kun omani suostuu kokeilemaan aina kaikkea,niin hoitolapseni ei uskaltaisi oikein koskea esim. sormiväriin.
Tavarataloissa tai Robinhood/Hong Kong-taloissa myydään sellastakin vahaa joka kovettuu lopulta,niin tehtiin äitienpäiväksi taulu siitä niin että tein pohjan ja poika paineli helmiä vahaan. (helmet putoili niin liimasin myöhemmin ne) löytyy ainakin valkosta ja terrakotan väristä vahaa.
 
http://www.perhekerho.net/askartelu/

täällä ainakin jotain ohjeita, ehkä kyl enempi isommille. Kirjastosa löytyy paljon hyviä kirjoja.

Meillä muuten vajaa 2-vuotiaana alkoi myös innostus helmien pujottelmiseen (isot puuhelmet ja paksu naru) ja myös ne isommat hamahelmet otettiin käyttöön.
 
2 veelle ei kovin kummoista askartelua tarvii, ainaka meillä! Usein tehdään ihan vaan semmosia, että kartongista leikataan joku eläin/lumiukko/kukka/tms. ja siihen saa sit värittää jotain kuvioita tai liimata esim. pahvin- tai paperinpalasia. Osta vaikka joku halpa värityskirja missä on selkeitä kuvia, saat siitä leikattua kaavoja eri eläimiä varten jos ei omat piirtäjänlahjat riitä.

Esim. kerran tehtiin dinosaurus, jonka leikkasin valmiiks ja pikkumies sit ensin väritti sitä ja sit mie leikkasin palloja joita sai liimailla koristeeks. Oli mieluisaa. Sai ite valita aina värin mistä mie sen ympyrän leikkasin. Liimapuikolla osaa ite laittaa liimaa.

Leikkaamiseen ostin kunnolliset fiskarsin pienet sakset ja melko hyvin osaa jo 2 vee 3 kk leikata itekki - ei tietenkä viivaa pitkin, mutta esim. paperisuikaleesta on kiva leikata silppua tai isompaan paperiin tehä hapsuja.

Meillä ainaki intoa riittää vaan n. 15 minuuttia kerrallaan, eli ihan pikkuaskartelu on hyvä!

Maalaaminen on myös kivaa. Kesällä kannattaa kerätä kiviä talteen, niitäkin on kiva talvella maalata ihan vaikka sormiväreillä. Kannattaa sit lakata ne jos haluaa antaa ne leikkeihin! Meilläkä muovailu ei oikeen kiinnosta. Maalaamisesta poika tykkää. Helmien pujottelua kokeiltiin, sujui hyvin, mutta ei kiinnostanu yhtään. :)

Mie oon lastentarhanopettajan töitä tehny ja askartelumalleja on kertyny. Voisin (jos vaan enää muistan) aloittaa pinon mihin voi askartelumalleja ja ideoita laittaa. Ihan vaikka kuvanki kans. Laitanpas ihan muistilapun! :)
 
Laitanki tän yhen nyt ainaki tähän samaan pinoon, toivottavasti kuva näkyy!



Eli leikkasin keltaisesta kartongista ympyrät ja siihen on sit leikattu tuommoisia "hapsuja". Joka toinen hapsu on sit hieman kohotettu ylöspäin. Vihreestä kartongista on vaan tuommoset suikaleet varsiksi laitettu.

Oikeanpuoleinen on miun tekemä (ylläri !?! :LOL: ) ja vasemman puoleinen juniorin aikaansaannos. Hän leikkasi itse nuo hapsut ja liimasi sit varret kaikkiin kukkiin. Laitettiin muutaman kukan rivi pojan huoneen ikkunaan.

Tuhon keskellehän vois vaikka rypistellä silkkipaperista pieniä palloja ja liimata niitä koristeeks. Tai kimalleliimalla pieniä pisteitä. Ja varteen kans tehä vihreitä lehtiä.
 

Yhteistyössä