Astma ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Kuinka pian yhteys neuvolaan jos raskaus alkaa?

  • Viestiketjun aloittaja Raskaus suunnitteilla
  • Ensimmäinen viesti
Raskaus suunnitteilla
Nuo molemmat kun ovat sellaisia, että pitää seurata tilannetta ja lääkitystä. Vajaatoimintaan pitää mahdollisesti nostaa annostusta raskauden ajaksi ja arvoja pitää seurata useammin kuin normaalisti. Astmalääkkeessä on kortisonia, mutta netistä luin, että parempi ottaa lääke kuin että astma on hoitamaton.

Mietin vain, että sitten jos/kun tärppää ja tulen raskaaksi niin kuinka nopeasti mun kannattaisi ottaa yhteys neuvolaan/lääkäriin? Kun alussa on kuitenkin keskenmenon vaara ja olen muutama vuosi sitten saanut keskenmenon rv6. Mutta toisaalta kun nuo sairaudet vaatii kunnollista hoitoa varsinkin raskauden aikana.... Pitääkö oikeasti ottaa yhteyttä heti positiivisen testin tehtyään?
 
vierailija
Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Annostusta ei tarvinnut muuttaa raskauden aikana, verikokeet otettiin pari kertaa ja todettiin että annostus on riittävä entisellä tasolla.
Kaikki meni hyvin. Luin itsekin tuosta että annostusta usein pitää nostaa, muttei ainakaan minun kohdalla, pysyi hyvin tasapainossa. Olikin jo alkuraskaudessa arvot suunnilleen näin, TSH 0.8 ja T4v 17......joten oli hyvä annostus jo alkuunsa. Yleensäkin sanotaan että jos raskautta haluaa, pitäisi olla tuo TSH mieluiten alle 2,5 että onnistuu ja tärppää.
 
vierailija
Neuvolan ensimmäinen käynti voi olla vasta viikoilla 8-10. Minä ottaisin jo aiemmin yhteyttä lääkäriin ongelmien minimoimiseksi ja lääkkeiden varmistamiseksi. Neuvolaan ilmoittamisella ei ole kiire, mutta neuvolan terkka ei pysty lääkeasioitasi hoitamaan. Neuvolan kautta ei kannata hoitaa lääkärikäyntejä, jotka eivät suoraan liity raskauteen (kunnasta riippuen) koska ajan voi saada vasta useiden viikkojen päähän.

Foolihappo on sikiön kehityksen kannalta erittäin tärkeää, ja sitä kannattaa syödä jo raskautta suunniteltaessa. Foolihapon puute voi aiheuttaa hermostoputken sulkeutumishäiriön, joka voi johtaa selkärankahalkioon tai jopa sikiön aivottomuuteen.
 
vierailija
Minä kyllä soittaisin heti neuvolaan, kun plussa on testissä. Itsellä huomattiin raskauden alkupuolella kilpparin vajaatoiminta, ja annostusta piti nostaa monta kertaa raskauden aikana. Jos vielä olen joskus raskaana niin vaadin kyllä kilppari verikokeita jo alussa. Kyllä se seuranta vauvan parhaaksi on aina hyväksi, mieluummin tiiviimpää seurantaa kuin jotain pahaa vauvalle.
 
aloittaja ap
Foolihappo on sikiön kehityksen kannalta erittäin tärkeää, ja sitä kannattaa syödä jo raskautta suunniteltaessa. Foolihapon puute voi aiheuttaa hermostoputken sulkeutumishäiriön, joka voi johtaa selkärankahalkioon tai jopa sikiön aivottomuuteen.
En mä kyllä ensimmäisessä raskaudessa mitenkään enemmän ottanut foolihappoa ja ihan terve lapsi syntyi. Raskaana olevalle sopivaa monivitamiinivalmistetta yritin muistaa syödä, mutta aina se välillä unohtui. Saattoi niissä toki olla foolihappoa lisänä.

Katsoin B-vitamiinia jota olen nyt yrittänyt muistaa syödä. Siinä on useampaa B-vitamiinia ja siinä on myös foolihappoa. Sitä vain suositeltaisiin otettavaksi 400 (tähän se kummallinen merkki) päivässä kun tuosta B-vitamiinista sitä tulee 300. Pitääpä käydä apteekissa ja tutkia vitamiinivalmisteita.
 
ei ap
Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavan kannattaa olla yhteydessä neuvolaan jo raskauden suunnitteluvaiheessa. Astman osalta ei yleensä ole niin hätä. T.lekuri
Miksi jo suunnitteluvaiheessa?

Kilpirauhasen vajaatoiminta todettu 2v sitten ja en vielä ole ihan perillä kaikesta. Arvot on kuitenkin nykyään hyvät.
Ja jossain vaiheessa kolmas lapsi suunnitteilla.
 

Yhteistyössä