Astmaatikot. Voiko astma jäädä lääkityksestä huolimatta sellaiseksi että koko ajan ahdistaa vähän henkeä?

Mulle näyttää ilmeisesti käyvän näin. Ei oo mitään kovin selviä kohtauksia ja tervettä oloa, vaan henkeä ahdistaa koko ajan vähän ja tuntee itsensä tosi huonokuntoiseksi kun hiemankin liikkuu ihan vaan sisällä, välillä sitten ahdistaa enemmänkin ja enemmän kohtausmaisesti. Ja keuhkot on lähes koko ajan kipeät tai sitten vähintään roskaisen tuntuiset, mikä on myös ärsyttävää. Tympii kun innostuu vaikka pyöräilemään samanlaista kovaa vauhtia kuin ennen niin muutaman kilometrin päässä alkaa pyörryttää ja pitää sitten kesken matkan pysähtyä nojailemaan pyörään, kun ei näe enää mitään kun silmissä sumenee. Ja jos hieman tavanomaista kovemmasta hengenahdistuksesta huolimatta lähtee esim. rauhallisesti kävelemään, niin kävellessä saattaa yhtäkkiä alkaa pistään keuhkoon kuin joku iskis puukolla. Ei vissiin oo toivoakaan että tämä astma muuttuis lääkityksellä täysin oireettomaksi tai edes sellaiseksi että henkeä ahdistais vain joskus?
 
"Vieras"
No sitte vaan lisätään lääkettä, toki joskus astma on niin paha ettei sitä kuriin saa, mutta nykylääkkeillä harvinaisempaa.
Ja ota kohtauslääkettä ennenkuin lähdet pyöräilemään tai liikkumaan.
Oot varmaan saanu ohjeita siitä että säännöllinen hengästyttävä liikunta on osaltaan hyödyksi astman hoidossa, joten sitä ei kannata lopetta vaikka hengästyiski helpommin kuin ennen.

Tietysti on mahdollista että sulla on kotona tai töissä vielä joku allergeeni mikä aiheuttaa oireilua(onko allergiatestit tehty, onko kotona eläimiä, onko töissä tai kotona sisäilmaongelmaa jne)
 
[QUOTE="Vieras";29077634]

Tietysti on mahdollista että sulla on kotona tai töissä vielä joku allergeeni mikä aiheuttaa oireilua(onko allergiatestit tehty, onko kotona eläimiä, onko töissä tai kotona sisäilmaongelmaa jne)[/QUOTE]

No minusta tuntuu että vähän kaikki pahentaa näitä mun oireita, eli tosi vaikea vältellä. Oon huomannut että ainakin jotkut hajusteet, tupakansavu, kesällä ja keväällä siitepölyt, kylmä ilma, ehkä liikuntakin. Eläimiä ei oo, eikä sisäilmaongelmaakaan pitäis olla. Allergiatestejä ei oo tehty, mutta kyllä mä luulen tietäväni mille kaikelle oon allerginen.
 
"Vieras"
Nykyisin ei niinkään puhuta pölypunkkiallergiasta, mutta semmostakin voi olla taustalla. Kannattaa katsoa etyä tyynyt ja peitot on allergiaystävällisiä ja vaihtaa ainakin tyyny säännöllisesti uuteen, miutenkin huolehtia että makuuhuone on pöytön ja raikas nukkua.
 
[QUOTE="zxc";29077637]Oot varmaan pef-seurannassa. Vaihteleeko arvot kovasti?[/QUOTE]

No oon tehnyt kaksi PEF-seurantaa: ennen lääkitystä ja 2kk edellistä lääkettä käytettyäni, ja pitäis tehdä sitten kun tätä uutta lääkettä on käyttänyt 1,5kk. En oo siis uudella lääkkellä puhaltanut kertaakaan PEF:ejä, edellisissä oli vaihtelua vielä kai suht paljon, tai paljon jotain bronkolaatiovastetta avaavalle. (mutta aika vähän kuitenkin sitä vaihtelua verrattuna tilaan ilman lääkitystä) Se lääkitys ei kuitenkaan ollut toiminut vielä tarpeeksi hyvin, mutta se toimi kuitenkin paremmin kuitenkin kuin tämä uusi. Edellisellä kerralla kyllä huomasin että saatan puhaltaa ihan hyvän PEF-arvon ekalla puhalluskerralla vaikka ahdistaisikin henkeä melko paljonkin, mutta sitten toinen puhallus on jo paljon huonompi ja kolmas vielä huonompi jne. (pitäis varmaan hommata sellainen mittari joka näyttää pienten keuhkoputkien tilanteen. )
 
[QUOTE="Vieras";29077682]Nykyisin ei niinkään puhuta pölypunkkiallergiasta, mutta semmostakin voi olla taustalla. Kannattaa katsoa etyä tyynyt ja peitot on allergiaystävällisiä ja vaihtaa ainakin tyyny säännöllisesti uuteen, miutenkin huolehtia että makuuhuone on pöytön ja raikas nukkua.[/QUOTE]

Tuota oon miettinyt että pitäis hommata joku sellainen imuri, jossa on sellainen suodatin että pölyä ei pääse niin paljon takaisin huoneilmaan. (HEPA-suodatin) Tosin luulis että jos ois pölyallergia niin silloin aivastuttais. Mun äidillä on pölyallergia ja se aivastelee heti jos on pölyisempää, tosin sillä ei oo kyllä astmaa.
 
Viimeksi muokattu:
"zxc"
Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrantaheinä;29077694:
No oon tehnyt kaksi PEF-seurantaa: ennen lääkitystä ja 2kk edellistä lääkettä käytettyäni, ja pitäis tehdä sitten kun tätä uutta lääkettä on käyttänyt 1,5kk. En oo siis uudella lääkkellä puhaltanut kertaakaan PEF:ejä, edellisissä oli vaihtelua vielä kai suht paljon, tai paljon jotain bronkolaatiovastetta avaavalle. (mutta aika vähän kuitenkin sitä vaihtelua verrattuna tilaan ilman lääkitystä) Se lääkitys ei kuitenkaan ollut toiminut vielä tarpeeksi hyvin, mutta se toimi kuitenkin paremmin kuitenkin kuin tämä uusi. Edellisellä kerralla kyllä huomasin että saatan puhaltaa ihan hyvän PEF-arvon ekalla puhalluskerralla vaikka ahdistaisikin henkeä melko paljonkin, mutta sitten toinen puhallus on jo paljon huonompi ja kolmas vielä huonompi jne. (pitäis varmaan hommata sellainen mittari joka näyttää pienten keuhkoputkien tilanteen. )
Silloinhan lääkitys ei ole kunnossa, jos arvot kovasti heittelehtii. Tai ettet pysty puhaltamaan kolmea kertaa suurin piirtein samaa arvoa. Sitkeyttä vaan asian kanssa, vaadit hoitoa niin kauan, että pääset kunnon hoitotasapainoon.

Itse on vanha astmaatikko ja joskus miljoona vuotta sitten oli onni ja autuus, kun alettiin hoitamaan keuhkoissa olevaa tulehdusta, joka aiheutti astmaa. Sitä ennen hoidettiin pelkkiä oireita, mutta ei perussairautta.
 
[QUOTE="zxc";29077713]Silloinhan lääkitys ei ole kunnossa, jos arvot kovasti heittelehtii. Tai ettet pysty puhaltamaan kolmea kertaa suurin piirtein samaa arvoa. Sitkeyttä vaan asian kanssa, vaadit hoitoa niin kauan, että pääset kunnon hoitotasapainoon.

Itse on vanha astmaatikko ja joskus miljoona vuotta sitten oli onni ja autuus, kun alettiin hoitamaan keuhkoissa olevaa tulehdusta, joka aiheutti astmaa. Sitä ennen hoidettiin pelkkiä oireita, mutta ei perussairautta.[/QUOTE]

Juu, kyllä mä varmasti saankin hoitoa ihan ilman vaatimatta. Nyt joutuu vaan taas odottamaan aika kauan että pääsee taas lääkäriin, kun en kehtaa päivystykseen mennä. Ja kun tuon nykyisen läkkeen piti olla tosi hyvä ja tehokkaampi kuin edellisen, mutta se ei toimikaan mulla, niin alkoi jo mietityttää että voikohan tässä käydä niin että mikään lääke ei tuukaan koskaan tekemään oloa oireettomaksi ja että onkohan se yleistä että niinkin voi käydä
 
Kipukeuhko
Hei, kuinka tilanteesi on edennyt? Oletko löytänyt sopivaa lääkettä jolla saat oireet kuriin? Itsellä sama tilanne että peffit heittelee ja oireita on jatkuvasti mikään lääke ei ole vienyt niitä vielä pois. Ilmeisesti ei ole kovin tyypillistä tällainen että kokoajan on huono kovista lääkkeistä huolimatta...?
 
lekuriin takas
Pumppuvika sulla voi olla! Anopille intti terveyskeskuslekuri, että on astmaa vaan ja seuraavana yönä sai sydänkohtauksen. Suoraan pallolaajennukseen.
Vähitellen ahdistus ja voimattomuus tulivat. Sepelvaltimot kun tukkeutuu. Oikea asmakin oli sotkemassa.
Voi tullanuorellekin!
 

Yhteistyössä