Astmalasten äidit tms, olisi Lapsen astmaoireilusta kysyttävää...

  • Viestiketjun aloittaja "marikak"
  • Ensimmäinen viesti
"marikak"
Eli meidän 4,5-vuotiaalla tytöllä on todettu astma. Ollaan nyt kuitenkin jo pari vuotta pärjätty niin, että annetaan hoitavaa ja avaavaa lääkettä ainoastaan flunssan yhteydessä.

Nyt kuitenkin tänä talvena etenkin kovien pakkasten aikaan tyttö sanonut ulkona ollessamme esim. kävelyllä tms, että ei jaksa kävellä ja pyytää syliin, tai hiihtäessä oli hoidossa sanonut että ei jaksa.

Mietin että voisiko tämä astma tehdä tällaiset oireet? Välttämättä hän ei yski ulkona
 
"aloittaja"
...sorry viesti karkasi. Niin, siis välttämättä ei tuolloinkaan yski ulkona, mutta tosiaan sanoo ettei jaksa.

Sitten taas kuitenkin esim. uimahallissa polskuttelee sen tunninkin ilman mitään.

Itse mietin voisiko olla huonot veriarvot kun on aika kalpea (no niin on kyllä äitinsäkin nimim. kalkkilaivan kapteeni), mutta silloin ei varmaan paljon jaksaisi uidakaan tms.
 
pakkanen supistaa keuhkoputkia joten täysin mahdollista että sun lapsi jaksaa muutoin normaalisti - paitsi pakkasella. Joten anna sitä avaavaa lääkettä kun menee pakkasella ulos esim hiihtämään. sillon jaksaa paremmin. Nimim kahden astmalapsen astmaa sairastava äiti
 
"aloittaja"
pakkanen supistaa keuhkoputkia joten täysin mahdollista että sun lapsi jaksaa muutoin normaalisti - paitsi pakkasella. Joten anna sitä avaavaa lääkettä kun menee pakkasella ulos esim hiihtämään. sillon jaksaa paremmin. Nimim kahden astmalapsen astmaa sairastava äiti
Ok. Tuhannet kiitokset sulle vastauksestasi :)

Mietin tässä sitä, että pitäisiköhän hänelle aloittaa näin talvisaikaan antamaan myös sitä hoitavaa lääkettäkin säännöllisesti, vai auttaako tuo avaava enempi tuohon pakkasasiaan?
 
[QUOTE="aloittaja";25628931]Ok. Tuhannet kiitokset sulle vastauksestasi :)

Mietin tässä sitä, että pitäisiköhän hänelle aloittaa näin talvisaikaan antamaan myös sitä hoitavaa lääkettäkin säännöllisesti, vai auttaako tuo avaava enempi tuohon pakkasasiaan?[/QUOTE]

Sun kannattaa melkein kysyä lääkäriltä tuota asiaa. jos lapsesi ei oireile muutoin kuin pakkasella liikkuessa niin ehkä säännöllistä lääkettä ei tarvita vaan avaava riittää. Mutta kannattaa kysyä joltain asiantuntijalta sitä asiaa.
 
Ehdottomasti kannattaa ottaa yhteyttä hoitavaan lääkäriin ja keskustella asiasta. Jaksamattomuus pakkasella liikunnan yhteydessä on nimenomaan tyypillinen astmaoire. Hoitotasapaino ei ole kunnossa, jos tuollaista ilmenee, eli lääkitystä pitää säätää mahdollisimman pian. Omin päin sitä ei kuitenkaan kannata alkaa rukata, vaan nimenomaan keskustella lääkärin kanssa siitä, miten sitä pitäisi muuttaa.

Meillä on astmalapset 8 v ja 1,5 v. Nuoremmalla tosin ei ole vielä diagnoosia, mutta säännöllinen lääkitys sekä hoitavaa että avaavaa.
 
"vieras"
Hei ap, saanko kysyä; miten lapsesi astma todettiin? Millaisilla testeillä? Kun meille on sanottu monta vuotta että pienille ei tehdä testejä, ja epäilen astmaa.Flunssan yhteydessä aina kamala yöyskä (on määrätty avaavaa lääkettä). Mitä oireita teillä oli ennen kuin veit lääkäriin? Onko teillä todettu astma vai infektio astma?
Kiitos tuhannesti jos jaksat vastata?
Mietin että yrittäisinkö vihdoin saada "diagnoosin" lapselle, mietin myös tarviiko lapsi lääkettä päivisin talvella..
 
"jeps"
itse olen aikuinen astmaatikko, ja kuiva pakkasilma on yksi pahimmista, ainakin minulle. Ja vielä höystettynä liikunnalla, niin itse varmaa kuolisin.. Ja uintia astmaatikoille on kehotettu liikunnaksi, en tiedä liittyykö siihen se vesi, ilma jotenkin kosteampaa mitä hengittää nokkaansa ja täten ei välttämättä aiheuta kohtausta
 
astmalapsen äiti
Meillä myös ongelmallinen talvi, pakkasten myötä.
Poika nyt eskarissa, mietin että onkohan mahd. saada ens talvena taksikyyditys talvikuukausina, kun eihän tästä tuu mitään, joutuu olemaan paljon pois, nyt siis eskarissa, joten poissa olot ei silleesti haittaa.
 

Yhteistyössä