Astmalasten äitejä paikalla?

  • Viestiketjun aloittaja "kukkanen"
  • Ensimmäinen viesti
"kukkanen"
Onko teillä minkä ikäisiä astmaatikkoja? Jotenkin tuntuu niin surulliselta saada näin pienelle tuo diagnoosi. Oli kyllä arvattavissa, ekaa kertaa sai spiiraa yms 5kk ikäisenä :(
Mutta kysymys kuuluu. Milloin tiedätte, et avaavaa tarvii? Ymmärrän toki näää perusjutut: apulihaksilla hengittäminen, hengitystiheys, vinkuminen, uoshengityksen pitkittyminen... Mutta eilenkin allergiasairaalassa tytön keuhkot vinkui tosi pahasti auskultoiden ja saatiin kunnon annokset avaavaa. Itse taas huomannut mitään. Voi häpeä. Välillä taas ihan selvää. Saattaa hengittää 40-50xmin tai taas yksiä koko ajan.
Harmaita hiuksia aiheuttaa tää. Päiväkotiakin pitäis ohjeistaa..
 
Mulla on kolmella lapsella neljästä astma. Kaikilla todettu vauvana. Kahdella vanhemmalla oli infektioastma joka nimensä mukaisesti oireili vain infektioiden aikana esim. flunssat sun muut sai vinkumaan muuten ei oireita. Molemmilla se pikkuhiljaa helpotti iän myötä ja jäi kokonaan pois. Nuorin on saanut astmadg:n 8kk ikäisenä ja se oli melkein odotettavissakin..
Tällä nuorimmalla se on ollut pahin ja vaatinut jatkuvaa lääkitystä. Montelukast tbl hoito tosin vähensi oireilua selkeästi ja vähensi inhaloitavan kortisonin tarvetta.

Avaavaa käytetään oireiden perusteella jotka kyllä meillä on helposti tunnistettavissa, vinkuu, hengittää "erikoisella" tavalla ja/tai yskii. Yskä on yleensä merkki avaavan tarpeelle. Ja lapsi on osannut melko varhaisessa vaiheessa itse kertoa, että tarviiko sitä lääkettä ottaa sekä pyytääkin sitä itse.

Muoks. vielä, että tämä mun nuorimmainen astmaatikko on nyt 6v.
 
Viimeksi muokattu:
"Anatolia"
Mun astmaatikkoni on 7-vuotias. Kun on yskinyt kovasti, hengitys on vinkunut, tai on muuten vaikuttanut siltä että lapsella on tukala olla, niin annetaan avaavaa.

Yhteen aikaan käytiin spiralla jatkuvasti. Nyt lääkitys on ilmeisen hyvin kohdallaan (lääkäri vaihtui keväällä, ja samantien meni lääkitys uusiksi) ja lapsi voi erinomaisesti :)
 
"Muuan"
No jos se yhtään lohduttaa, niin meillä sai yksi lapsista diagnoosin 5kk iässä. Toisella oireet alkoivat heti syntymän jälkeen.

Tuosta avaavan auttamisesta. Opit 'lukemaan' lasta vähitellen. Opit huomaamaan millainen hän on silloin kun häntä ei ahdista ja millaiset ovat hengitysvaikeuden ensimmäiset merkit.

Meillä esim. yhdellä lapsella on oireena kuolaaminen, kun henki alkaa mennä ahtaalle, lapsella alkaa helmeillä kuolapisara alahuulella ja leuassa. Pienempänä hänellä oli aina taudin aikana paita märkänä.

Toisella astmaatikolla pelkkä nenän levällään pitäminen on selkeän hengenahdistuksen oire.
 
"kukkanen"
Täälläkin on kaikki alkanut infekioastmalla. Eilen vaihtui diagnoosi astmaan, kun vinkuu ilman infektiotakin. Meillä oikeastaan yskii koko ajan ja ylähengitystieinfektio kahden vkn välein. Yskä välillä niin kamalaa, et oksentaa. Flixo oli 1-3 -vuotiaana ja vaste oli hyvä. Nyt vuosi i vain inf. yhteydessä ja ihan kamalaa tuon yskän ja hengityksen kanssa. Nyt Flixot säännölliseksi tuplana alkuun. Kk:n päästä soitto, et tarviiko Montelukastin rinnalle. Miehellä myös astma ja laajat allergiat. Pitänee olla tarkempi tuon hengityksen kanssa. Toiv. elämä nyt helpottaa, kun säännöllinen lääkitys.
 
Lääkityksen kun saa tasapainoon niin se helpottaa. Raskain vaihe on se kun sitä lääkitystä ei vielä ole tai kun seuraillaan sitä, et tarviiko säännöllistä lääkitystä. Meillä tosiaan se Montelukast kohensi oleellisesti tasapainoa, vaikka Flixotide on edelleen kokoajan käytössä. Sitä sitten nostetaan ja lasketaan oireiden mukaan, mutta avaavaa on tarvinnut aina vain harvemmin. Ja kuten joku tuossa aiemmin totesi niin sitä oppii lukemaan niitä lapsen oireita ja iän myötä lapsi oppii itsekin kertomaan voinnistaan.
Päiväkodissa on ollu onni, että aina on ollu joku hoitaja jonka on omalla lapsella astma (onni tai epäonni miten vaan), että on ollu helppo luottaa siihe, et osaa tarvittaessa sitä avaavaa antaa vaikka ei olekkan mitään "klassista" astmakohtausta vinkunoineen.
 
"kukkanen"
Aivan! Tuntuu et silloin yskä on pahimmillaan ja johtaa kakomiseen ja oksentamiseen.

Mikä teillä on tilanne noin suurinpiirtein, että lähdette päivystykseen?
Meillä viime viikolla räkätaudin yhteydessä hengitys oli pitkään n. 45xmin ja kaula meni kuopalle yms. Annettiin Ventolinea paljohkosti ja jonkun ajan päästä alkoi helpottaa. Lääkäri vaan sanoi, et ei yli 20min sais tuolla hengitystiheydellä mennä.
 
Aina oon vieny lääkäriin jos on yhtään epäilyttäny lapsen vointi. Jos ventoline ei auta et on antanu sitä pari-kolme kertaa pari suihketta kerralla tai vähemmän ja edelleen vetää soliskuoppaan, tai yskii niin et oksentaa tai että yleistila näyttää huonolta. Ja aina on päässy lääkäri ajalle helposti :)
Meillä oli oireena pitkään juuri tuo, että yksi niin, että oksensi. Onneksi se on jäänyt pois kun on hyvä lääkitys.
 
"kukkanen"
Vaikkakin on kurjia nää diagnoosit, niin onneksi nyt ei enää tarvitse "taistella" lapsen hoidon puolesta. On lääkitys ja diagnoosi papereissa, kun sairaalaan tms. mennään. Musta on tullut ihan hermoheikko tuon lapsen kanssa. Niin monta spiiraa takana päivystyksessä. Pahimmillaan ollaan oltu monta yötä osastolla happiviiksissä kun ahdistus mennyt niin vaativaksi. Toiv. helpottaa kun kasvaa!
 

Yhteistyössä