Asumisoikeusasunnot. Onko tietäviä???

"poikia3"
Siinä asumisoikeusasunnon lainaa maksaessa säästyy sitä pesämunaakin ihan pakosti.

Aso on hyvä vaihtoehto monissa elämäntilanteissa. Mekin olemme sellaisessa asuneet kahdesti. Asuminen on halpaa verrattuna vuokra-asuntoon.

Vuokraan saa myös tarvittaessa asumistukea ihan niin kuin tavalliseenkin vuokra-asuntoon.
 
  • Tykkää
Reactions: FANG-ANN-75
"poikia3"
niin ja laina on asuntolaina, johon asumisoikeussopimus kelpaa 100 prosenttiseksi vakuudeksi. Voi olla, että jossain pankeissa eivät huomioi indeksikorotuksen osuutta vakuudelliseksi osuudeksi, jossain pankeissa tämäkin kelpaa.

Meillä esim. aiemmin asumisoikeusasunnon vuokra + lainakulut (lyhennys ja korot) olivat vähemmän kuin pienemmän asunnon vuokra. Asuttiin 100 neliöisessä asossa ja vuokra-asunto oli 93 neliöinen, asunnot olivat alle kahden kilometrin säteellä toisistaan.
 
[QUOTE="vieras";27759440]Miksi pitää päästä omaan kämppään, jos ei ole jaksettu säästää rahaa eikä ole takaajia?[/QUOTE]

Siksi kun en ala sinulle elämäni menneisyyttä selostamaan ;D. Kyse ei ole siitä mitä on ollut ja mennyt vaan siitä, että meillä on halu NYT laittaa rahaa muuhunkin kuin roskasankoon joka kk, ja meillä oli ja on minimahku takaajiin mutta näyttäisi nyt siltä ettei olekaan. Plaaplaa..
Eli NYT kysyn kokemuksia asumisoikeusasuntoihin.

Lisää, muita?
 
"jokuvaan"
Meillä kyllä asumisoikeusasunto kannatti silloin kun ei vielä saatu asuntolainaa. Asumiskulut oli pienemmät (vastike + lainan menot) kuin vastaavassa vuokra-asunnossa. Saatiin iso asunto hyvältä ja rauhalliselta alueelta :)

Heti kun molemmat päästiin työelämään ostettiin oma, nyt asumiskulut ovat vielä pienemmät kuin asumisoikeusasunnossa.
 
  • Tykkää
Reactions: FANG-ANN-75
[QUOTE="jokuvaan";27761080]Meillä kyllä asumisoikeusasunto kannatti silloin kun ei vielä saatu asuntolainaa. Asumiskulut oli pienemmät (vastike + lainan menot) kuin vastaavassa vuokra-asunnossa. Saatiin iso asunto hyvältä ja rauhalliselta alueelta :)

Heti kun molemmat päästiin työelämään ostettiin oma, nyt asumiskulut ovat vielä pienemmät kuin asumisoikeusasunnossa.[/QUOTE]

Jep, mä tykkään ajatuksesta että sais pikkulainan ja asoon muutettais. Kun se maksettu, alkais linnut lenteleen pesästä ja siinä olis pikkuinen pesämuna isännän ja mun kaksioon sit :D
 
"vieras"
[QUOTE="eee";27761109]miten niin ei ole aikaa ?!!?
ettekö te ole ukkos kanssa kumpikin töissä käyviä ihmisiä joten alkakaa säästää .vai onko teillä ulosottoon tms menossa niin paljon rahaa et ei jää säästöä ?![/QUOTE]

Elämä ei aina mene hyvien suunnitelmien mukaan. Ei voi tuomita jos ei tiedä taustoja.
 
25v
Onko jotenkin normaalia että ihmisillä on säästössä 20 tonnia? Mä olen sitten todella sössinyt elämäni raha-asiat. Mistä ihmeestä ne rahat olisi saanut nipistettyä... Mitään luotto-ongelmia ei ole ikinä ollut.
 
"eee"
Onko jotenkin normaalia että ihmisillä on säästössä 20 tonnia? Mä olen sitten todella sössinyt elämäni raha-asiat. Mistä ihmeestä ne rahat olisi saanut nipistettyä... Mitään luotto-ongelmia ei ole ikinä ollut.
on se ihan normaalia että lähemmäs 40 v on tuollainen summa säästössä. jos on tehnyt aina töitä ja ei ole luottotietoja sössinyt jne. Itsellä on AINA vähintään 5000e tilillä ,muuten ahdistaa.
 
Me ollaan oltu tyytyväisiä asoasujia. Saadaan asua tarvittavan isossa asunnossa kovalla alueella. Naapurit ei ole häirikköjä tms. Ja asumiskustannukset ovat halvemmat kuin mitä olisi vastaavassa samalla alueella olevassa vuokra-asunnossa tai jos ostettaisiin oma. Vaikka meillä ei tässä ole senttiäkään lainaa ja säädtöjäkin on niin jouduttaisiin ottamaan paljon lainaa ja asumiskustannukset lainoineen nousisivat monta sataa... Tarvittaessa asoon saa myös asumistukeakin.
 
[QUOTE="eee";27761109]miten niin ei ole aikaa ?!!?
ettekö te ole ukkos kanssa kumpikin töissä käyviä ihmisiä joten alkakaa säästää .vai onko teillä ulosottoon tms menossa niin paljon rahaa et ei jää säästöä ?![/QUOTE]

Kumpikin on töissä, ei velkoja, ei mitn ongelmia mutta pienet palkat ja ikää jo tarpeeksi. Että jos vasta nyt aletaan säästämään näillä tuloilla, saadaan oma ensikoti vasta tyyliin 50vee :D joten maksetaan sitä asuntoo sit haudassa...
Ei kiitos.
 
[QUOTE="anne";27761113]Huonosti olet raha-asiat hoitanut jos ei tuossa iässä ole tuollaista pientä summaa säästössä.[/QUOTE]

Kuten jo sanoin, tulin kysymään infoa aso-asunnoista ;) ja kuten joku muukin sanoi: toisten taustoja ei voi tietää jne, mutta kaksplus on siitä lahjakas paikka että täällä aletaan heti nyppiin ja piikitteleen :D. Eipä ihme että olen ollut vuosia pois kuvioista ja käyn nytkin vain tyyliin kerta kuussa jos sitäkään :D.
Mistä hitosta voit tietää vaikka olisin päätön oranki. Taidan ollakkin, kun oon NIIN mokannu elämäni ettei EDES pesämunaa ole :D
 
"eee"
Onko jotenkin normaalia että ihmisillä on säästössä 20 tonnia? Mä olen sitten todella sössinyt elämäni raha-asiat. Mistä ihmeestä ne rahat olisi saanut nipistettyä... Mitään luotto-ongelmia ei ole ikinä ollut.
Sä olet 25 v, aloittaja on 38 v...

Jos esim. sä olet töissä seuraavat 13 vuotta, niin ap:n ikäisenä sulla on 20 tonnia säästössä ihan vain jo pistämällä joka vuosi säästöön 1500 euroa. Se tekee kuukaudessa n. 100 euroa, ei ole kovin iso summa - ei kai kukaan nyt vuosikausia kituuta ihan kädestä suuhun niin, ettei euroakaan jää säästöön?

Ja tämä laskelma tosiaan sillä aloituksella, että silloin 25-vuotiaana säästämistä aloitellessa säästössä on 0 euroa. Aika monella kuitenkin on siinä vaiheessakin jo edes muutama tonni säästöjä kertynyt.
 

Yhteistyössä