Asunnon luovutus ennen kaupantekoa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Onko asuntokaupan tarjous voimassa kun tarjouksen hyväksymisen jälkeen huomasimme että myyjän tulee luovuttaa asunto ennen kuin on viimeinen päivä kaupanteolle. Eli käytännössä myyjän pitää luovuttaa asunto ennen kuin edes allekirjoitetaan sopimus koko asunnon ostamisesta. Kenelläkään kokemuksia? Erikoinen tilanne.
 
vierailija
Miten tuollainen tilanne on mahdollinen?

En minä ainakaan luovuttaisi omaisuuttani kenenkään ulkopuolisen käyttöön ennen kuin kaupat on tehty virallisesti. Ties vaikka polttaisivat koko talon. Enkä ainakaan maksaisi muiden puolesta vakuutuksia, vesi-, sähkö-, lämpö- yms. laskuja.
 
vierailija
Inhimillinen virhe tapahtunut. Itse olen ostajan roolissa. Sopimuksessa lukee kuitenkin että myyjä on velvollinen maksamaan sakkoa (3000€) jos ei luovuta asuntoa viim. luovutuspäivänä. En minäkään luovuttaisi ilman kauppakirjaa.
 
Onpas huolimatonta toimintaa.
Mitä tulee kaupan voimassaoloon, niin kauppa on voimassa, jos molemmat sopijapuolet hyväksyvät sen muuttuneista ehdoista huolimatta. Eli jos sinä maksat ja myyjä luovuttaa asunnon (vaikkakin myöhässä), kauppa on pätevä.

Itse olen kyllä saanut käyttöoikeuden asuntoon, jo ennen kaupantekoa, kun asunto on ollut tyhjillään.
 

Yhteistyössä